Discussie omtrent nieuw MMT voertuig Utrecht

Auteur Topic: Discussie omtrent nieuw MMT voertuig Utrecht  (gelezen 30220 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #120 Gepost op: 16 augustus 2013, 14:27:59
Citaat van: JJ75 link=msg=1192520 date=1376655040
1e allinea Het was maar een voorbeeld
2e allinea winterbandenwissel kan in 1 uur en is planbaar en bij uitval, door wat dan ook, van heli's zo af te breken. En helikopters kunnen ook stuk.
3e allinea De plaatsen met heli hebben OOK een auto. Daarmee vallen je locaties Adam en Rdam al af in je betoog. Met de auto van Adam naar Utrecht in de omstandigheden waarin niet gevlogen kan worden is vast ook langzamer dan normaal. Dus een locatie in het midden van het land is dan toch niet zo gek.
4e allinea Dat is een punt wat geregeld moet zijn. Ik kan mij voorstellen dat niet kunnen vliegen heel voorspelbaar is waarbij dus mensen 'naar de kazerne' geroepen kunnen worden.
5e Ik weet niet of ik dat met feiten kan weerleggen of beamen. Wel zijn er ook gewoon 's avonds en 's nachts veel LL meldignen te vinden.
6e Mijn eerste reactie kwam omdat iedereen steeds maar uitging van alleen maar vliegen en ik mij afvroeg hoeveel procent van de tijd kan er eigenlijk gevlogen worden en hoeveel procent van de tijd er ander vervoer nodig is. Als was gebleken dat 20 % van de tijd heli's niet de lucht in kunnen is dat een zinnig onderdeel in de discussie van nut en noodzaak van een auto in Utrecht.
Ik ben bewust dat kans op voorkomen, ervarenheid team, etc allemaal gegevens zijn die meespelen bij wel of niet nuttig zijn.

Het is inderdaad maar een voorbeeld, dat zijn de plaatsen die ik noem ook, dat zijn de winterbanden ook, allemaal slechts voorbeelden, mijn punt is dus ook: Er zijn altijd wel voorbeelden te verzinnen.

Een auto Utrecht is inderdaad sneller in Utrecht dan een auto uit Amsterdam, geen speld tussen te krijgen. Het punt dat ik probeer te maken is, de argumenten die er zijn om in Utrecht een MMT grondgebonden neer te zetten gelden net zo goed voor andere steden. Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen en Groningen hebben dan inderdaad ook hun heli mmt dat ze via een auto kunnen inzetten. Dan zijn er echter nog steeds die andere 6 traumacentra in het land (utrecht even niet mee genomen) waar ze het niet hebben. Dan is er ook nog dat onderzoek dat een tijd terug langs kwam over het nut van MMT's op zich, waar al vragen bij gesteld werden. (daar ga ik geen oordeel over vellen).

Wat dat betreft denk ik, als er goede redenen zijn om het in Utrecht te doen dan zijn die redenen er ook in andere steden en moeten ze het daar ook doen. Mensen in Utrecht betalen even veel belasting en ziektekosten verzekering als mensen in Tilburg. Waarom hebben zij wel recht op een grondgebonden MMT en de mensen in Tilburg niet?

Extra raar aan het utrecht verhaal is gewoon dat de auto er wel is maar het team blijkbaar niet. Als ze nu het geld hadden geďnvesteerd in het team in plaats van in de auto en dat team vervolgens met een andere auto die er al is (bijvoorbeeld een Rapid responder auto van de RAV, een gewone politieauto, een piketauto van welke hulpdienst dan ook, of desnoods een normale ambulance) dan hadden ze al veel meer nut gehad dan een enorm dure auto die nu stof staat te vangen en stof doet opwaaien.

Iedere euro kan maar 1 keer uitgegeven worden, prachtig voorbeeld weer in de media de afgelopen week over "Andrea met clusterhoofdpijn". Er hadden 4 Andrea's kunnen worden geholpen van het geld dat die auto nu kost, en als we het eerlijk willen houden zouden er eigenlijk ook nog dergelijke auto's in de andere steden (naast de 4 die er al zijn) geplaatst moeten worden. Dat zijn dus nog eens 6 auto's er bij. Zijn 24 clusterhoofdpijn patiënten.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #121 Gepost op: 16 augustus 2013, 14:53:23
Citaat van: mark hes link=msg=1192525 date=1376655498

En omwonnende die klagen over overlast...


Dat is wel een aardig issue. Om de nachtelijke geluidsoverlast in Amstelveen te verminderen, heeft men destijds de invlieghoek tijdens de nachturen versmald. Vervolgens werd het met "cross wind" uit een bepaalde hoek lastiger om te landen binnen de limiet, met als gevolg dat de vlieger vaker moest besluiten om een "go around" te maken. Dat geeft dus twee landingsmomenten in plaats van één. Inmiddels heeft men de invlieghoek weer verruimd.

Expert.


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Reactie #122 Gepost op: 16 augustus 2013, 15:03:54
Citaat van: Expert link=msg=1192540 date=1376657603
Dat is wel een aardig issue. Om de nachtelijke geluidsoverlast in Amstelveen te verminderen, heeft men destijds de invlieghoek tijdens de nachturen versmald. Vervolgens werd het met "cross wind" uit een bepaalde hoek lastiger om te landen binnen de limiet, met als gevolg dat de vlieger vaker moest besluiten om een "go around" te maken. Dat geeft dus twee landingsmomenten in plaats van één. Inmiddels heeft men de invlieghoek weer verruimd.

Expert.

Echt onzin, je woont dan vlakbij het AMC in Amsterdam, dat er waarschijnlijk al langer staat dan de meeste bewoners er wonen... komen geregeld ambulances aan met toeters en bellen en gaan ze klagen over geluidshinder van de heli's...


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #123 Gepost op: 16 augustus 2013, 15:07:38
Citaat van: auditor link=msg=1192532 date=1376656079
Mensen in Utrecht betalen even veel belasting en ziektekosten verzekering als mensen in Tilburg. Waarom hebben zij wel recht op een grondgebonden MMT en de mensen in Tilburg niet?
Extra raar aan het utrecht verhaal is gewoon dat de auto er wel is maar het team blijkbaar niet. Als ze nu het geld hadden geďnvesteerd in het team in plaats van in de auto en dat team vervolgens met een andere auto die er al is dan hadden ze al veel meer nut gehad dan een enorm dure auto die nu stof staat te vangen en stof doet opwaaien.
Destijds heeft een geel voertuig 1,5 jaar stilgestaan in Tilburg omdat er geen personeel voor was. Ik kan het nieuws item niet meer achterhalen, het voertuig werd wel geleverd maar kon daarna door een personeel/geld kwestie niet ingezet worden.
Ik begrijp de discussie best, het is een flinke sloot geld voor een voertuig, maar de 11 vito's die jaren geleden aangeschaft zijn voor de MMT teams waren ook niet gratis lijkt me. De 4 helicopter teams zijn inmiddels overgestapt van een busje naar een jeep/SUV, en Utrecht heeft besloten om ook een dergelijk voertuig aan te schaffen.
De Mercedes Vito's zijn overigens bijna 12 jaar meegegaan, sommige hiervan worden nu nog ingezet als reserve voertuig. Als het voertuig van Utrecht 12 jaar mee zou gaan, en daarna nog enkele jaren als reserve voertuig zou dienen dan hebben ze het netjes gedaan denk ik, dan is hij stukken langer meegegaan dan een regulier ambulance voertuig (in wat voor functie dan ook). Het gaat hier overigens over een Mercedes ML 250 CDI BLUETEC, een 2.2 diesel met B label, dus ook nog eens de meest zuinige MMT jeep op het moment, want de andere zijn 5 en 6 cilinder diesels


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #124 Gepost op: 16 augustus 2013, 15:15:09
Citaat van: mark hes link=msg=1192544 date=1376658458
Destijds heeft een geel voertuig 1,5 jaar stilgestaan in Tilburg omdat er geen personeel voor was. Ik kan het nieuws item niet meer achterhalen, het voertuig werd wel geleverd maar kon daarna door een personeel/geld kwestie niet ingezet worden.

Personeel kwestie lijkt helaas in Utrecht ook te spelen  :( Anders zou ik er echt niet zo op tegen zijn hoor om een grondgebonden MMT te hebben, je kunt dan natuurlijk altijd nog even praten over het voertuig, een ander type auto kan het waarschijnlijk ook en een stukje goedkoper.

Citaat van: mark hes link=msg=1192544 date=1376658458
Ik begrijp de discussie best, het is een flinke sloot geld voor een voertuig, maar de 11 vito's die jaren geleden aangeschaft zijn voor de MMT teams waren ook niet gratis lijkt me. De 4 helicopter teams zijn inmiddels overgestapt van een busje naar een jeep/SUV, en Utrecht heeft besloten om ook een dergelijk voertuig aan te schaffen.
De Mercedes Vito's zijn overigens bijna 12 jaar meegegaan, sommige hiervan worden nu nog ingezet als reserve voertuig. Als het voertuig van Utrecht 12 jaar mee zou gaan, en daarna nog enkele jaren als reserve voertuig zou dienen dan hebben ze het netjes gedaan denk ik, dan is hij stukken langer meegegaan dan een regulier ambulance voertuig (in wat voor functie dan ook).
Aan 1 kant natuurlijk super dat ze langer mee gaan, aan de andere kant, als je ze naar 4 jaar de deur uit doet krijg je er een betere restprijs voor op de tweede hands markt. Is een afweging waar ze waarschijnlijk lang genoeg over rekenen lijkt me. Ik ben geen handelaar in tweedehands auto's dus durf daar geen oordeel over te vellen. Restwaarde is natuurlijk wel de reden waarom alle leasewagens in welke branche dan ook na 3 tot 5 jaar vervangen worden

Citaat van: mark hes link=msg=1192544 date=1376658458
Het gaat hier overigens over een Mercedes ML 250 CDI BLUETEC, een 2.2 diesel met B label, dus ook nog eens de meest zuinige MMT jeep op het moment, want de andere zijn 5 en 6 cilinder diesels
Zuinig is mooi, maar tja je moet er wel kilometers mee maken voor je een duurdere aanschaf terug verdient uit bespaarde brandstofkosten.


Vinkendrecht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Centralist GMC ZHZ; Bevelvoerder Brw Dordrecht
    • Vinkendrecht
Reactie #125 Gepost op: 16 augustus 2013, 15:57:57
Citaat van: Royofzo link=msg=1189771 date=1375900561
Toch wel, in Utrecht zit een zogenaamd 'grondgebonden MMT'. Ze rukken niet vaak uit, eigenlijk alleen in situaties wanneer er geen 'normaal' MMT beschikbaar is.

Citaat
er zijn wel meer mmt voertuigen in nederland dan waar de heli's staan alleen weten veel mensen dat niet

Heel vreemd. Niet lang geleden hebben wij vanuit ZHZ naar Utrecht gebeld voor het MMT, vanwege een incident in de oostkant van onze regio en de heli's niet beschikbaar waren of niet konden vliegen (dat weet ik even niet meer), onder Utrecht dus. Wij kregen als antwoord dat er buiten de heli MMT's geen MMT in Utrecht is. maw dat er daar geen MMT is en nu lees ik hier dat er dus weldegelijk 1 is.  :-\
groeten, Martin Vink Dordrecht


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #126 Gepost op: 16 augustus 2013, 16:13:43
Citaat van: Vinkendrecht link=msg=1192562 date=1376661477
Heel vreemd. Niet lang geleden hebben wij vanuit ZHZ naar Utrecht gebeld voor het MMT, vanwege een incident in de oostkant van onze regio en de heli's niet beschikbaar waren of niet konden vliegen (dat weet ik even niet meer), onder Utrecht dus. Wij kregen als antwoord dat er buiten de heli MMT's geen MMT in Utrecht is. maw dat er daar geen MMT is en nu lees ik hier dat er dus weldegelijk 1 is.  :-\

Er is een auto..... de T in MMT lijkt alleen te ontbreken.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #127 Gepost op: 16 augustus 2013, 17:13:41
Citaat van: auditor link=msg=1192566 date=1376662423

Er is een auto..... de T in MMT lijkt alleen te ontbreken.


Precies, het "Team" ontbreekt en dat werd destijds in geval van een calamiteit ad hoc geformeerd. "Wie kan er, wie heeft er zin", dat is toch te zot voor woorden? Geloof me..., er zit niemand..., maar dan ook helemaal niemand…, te wachten op een of andere arts-assistent anesthesiologie of chirurgie die ter plaatste komt, en vervolgens nog geen kaaskoekje uit de verpakking kan halen wegens gebrek aan exposure. Dan ga je volledig aan je doel voorbij. Dan begrijp je er helemaal niets van.

Ambulancepersoneel mag, neen……, moet eisen dat zij worden ondersteund door een parate MMT arts, met een adequate opleiding en voldoende ervaring om de pre-hosptale "ins & outs" te begrijpen. Wat te denken van veiligheid, communicatie, samenwerking met ketenpartners, et cetra. Er komt meer wel wat bij kijken dan een medisch specialist, die in een sterk pak uit een flitsend voertuig springt. Het is een vak. En aan dat vak hangt een enorme lading specifieke opleiding & training vast. En dáár gaat het om. Dan heb je het over de inhoud. Dan heb je het over zorg. Zorg aan patiënten, op waarschijnlijk het meest kritische moment in hun leven. Beslissingen hieromtrent en daarmee samenhangende verantwoordelijkheden dienen te worden genomen door artsen met kennis en ervaring en niet door een medisch passant.

Expert


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #128 Gepost op: 16 augustus 2013, 17:27:18
Citaat van: Expert link=msg=1192592 date=1376666021
Precies, het "Team" ontbreekt en dat werd destijds in geval van een calamiteit ad hoc geformeerd. "Wie kan er, wie heeft er zin", dat is toch te zot voor woorden? Geloof me..., er zit niemand..., maar dan ook helemaal niemand…, te wachten op een of andere arts-assistent anesthesiologie of chirurgie die ter plaatste komt, en vervolgens nog geen kaaskoekje uit de verpakking kan halen wegens gebrek aan exposure. Dan ga je volledig aan je doel voorbij. Dan begrijp je er helemaal niets van.


Dat zal ook inhouden dat er mogelijk een anesthesioloog ad-hoc vrijgemaakt moet worden voor een MMT uitruk, ook overdag. Dat gaat vast niet iedereen leuk vinden in het hospitaal.


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #129 Gepost op: 17 augustus 2013, 11:01:58
Citaat van: Expert link=msg=1192350 date=1376592143
Bingo! Full speed binnen acht minuten aan de Noordkant, twee minuten later hang je al boven het zuiden van Utrecht.



8 ŕ 10'? Dat is een luxe.