1e allinea Het was maar een voorbeeld
2e allinea winterbandenwissel kan in 1 uur en is planbaar en bij uitval, door wat dan ook, van heli's zo af te breken. En helikopters kunnen ook stuk.
3e allinea De plaatsen met heli hebben OOK een auto. Daarmee vallen je locaties Adam en Rdam al af in je betoog. Met de auto van Adam naar Utrecht in de omstandigheden waarin niet gevlogen kan worden is vast ook langzamer dan normaal. Dus een locatie in het midden van het land is dan toch niet zo gek.
4e allinea Dat is een punt wat geregeld moet zijn. Ik kan mij voorstellen dat niet kunnen vliegen heel voorspelbaar is waarbij dus mensen 'naar de kazerne' geroepen kunnen worden.
5e Ik weet niet of ik dat met feiten kan weerleggen of beamen. Wel zijn er ook gewoon 's avonds en 's nachts veel LL meldignen te vinden.
6e Mijn eerste reactie kwam omdat iedereen steeds maar uitging van alleen maar vliegen en ik mij afvroeg hoeveel procent van de tijd kan er eigenlijk gevlogen worden en hoeveel procent van de tijd er ander vervoer nodig is. Als was gebleken dat 20 % van de tijd heli's niet de lucht in kunnen is dat een zinnig onderdeel in de discussie van nut en noodzaak van een auto in Utrecht.
Ik ben bewust dat kans op voorkomen, ervarenheid team, etc allemaal gegevens zijn die meespelen bij wel of niet nuttig zijn.
Het is inderdaad maar een voorbeeld, dat zijn de plaatsen die ik noem ook, dat zijn de winterbanden ook, allemaal slechts voorbeelden, mijn punt is dus ook: Er zijn altijd wel voorbeelden te verzinnen.
Een auto Utrecht is inderdaad sneller in Utrecht dan een auto uit Amsterdam, geen speld tussen te krijgen. Het punt dat ik probeer te maken is, de argumenten die er zijn om in Utrecht een MMT grondgebonden neer te zetten gelden net zo goed voor andere steden. Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen en Groningen hebben dan inderdaad ook hun heli mmt dat ze via een auto kunnen inzetten. Dan zijn er echter nog steeds die andere 6 traumacentra in het land (utrecht even niet mee genomen) waar ze het niet hebben. Dan is er ook nog dat onderzoek dat een tijd terug langs kwam over het nut van MMT's op zich, waar al vragen bij gesteld werden. (daar ga ik geen oordeel over vellen).
Wat dat betreft denk ik, als er goede redenen zijn om het in Utrecht te doen dan zijn die redenen er ook in andere steden en moeten ze het daar ook doen. Mensen in Utrecht betalen even veel belasting en ziektekosten verzekering als mensen in Tilburg. Waarom hebben zij wel recht op een grondgebonden MMT en de mensen in Tilburg niet?
Extra raar aan het utrecht verhaal is gewoon dat de auto er wel is maar het team blijkbaar niet. Als ze nu het geld hadden geďnvesteerd in het team in plaats van in de auto en dat team vervolgens met een andere auto die er al is (bijvoorbeeld een Rapid responder auto van de RAV, een gewone politieauto, een piketauto van welke hulpdienst dan ook, of desnoods een normale ambulance) dan hadden ze al veel meer nut gehad dan een enorm dure auto die nu stof staat te vangen en stof doet opwaaien.
Iedere euro kan maar 1 keer uitgegeven worden, prachtig voorbeeld weer in de media de afgelopen week over "Andrea met clusterhoofdpijn". Er hadden 4 Andrea's kunnen worden geholpen van het geld dat die auto nu kost, en als we het eerlijk willen houden zouden er eigenlijk ook nog dergelijke auto's in de andere steden (naast de 4 die er al zijn) geplaatst moeten worden. Dat zijn dus nog eens 6 auto's er bij. Zijn 24 clusterhoofdpijn patiënten.