Zeer grote brand (woning) Valkenburgerstraat - Amsterdam 11-08-2013

Auteur Topic: Zeer grote brand (woning) Valkenburgerstraat - Amsterdam 11-08-2013  (gelezen 7494 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #30 Gepost op: 11 augustus 2013, 13:39:49
Hoogwerker heb je Amsterdam bijna niets aan. Ten eerste kan zo'n voertuig (bijna) niet door de grachten en smalle steegjes her en der. Ten tweede duurt een hoogwerker vrij lang om op te stellen. Een ladder is veel sneller opgesteld! Ook gebruikt men hem als tweede vluchtweg. HW is alleen handig ivm de knik, vaak groter bereikbare hoogte, groter werkplatform en meer bluscapaciteit. Ik denk dat het verstandig is om voor die paar keer per jaar dat deze nodig is niet zelf zo'n ding aan te schaffen. Om even bij de buren te lenen is veel goedkoper. Aan de andere kant kunnen wij hun weer helpen met het leveren van bepaald materiaal of specialiteit.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #31 Gepost op: 11 augustus 2013, 13:41:26
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1190840 date=1376220803
1.Elke hoogwerker heeft een noodsysteem. Dat systeem zorgt er voor dat bij een storing van de hoogwerker je toch beneden kunt komen. Het systeem kan echter wel alleen rechtstreeks dalen. Hij kan niet naar links of rechts gaan. Wanneer er dus iets onder de korf staat dan moet er een andere hoogwerker bij komen. Helaas in de praktijk meegemaakt dat er iets onder de mast stond toen de hoogwerker net een patient uit het raam naar buiten haalde. Dat werd een rare overdracht van korf naar korf op 5 meter hoogte.  :|

Precies dat is gewoon de klep van de grote cilinder voorzichtig open zetten en de arm zakt vanzelf.
Voor de rest kom je toch aardig onthand te zitten. Ik vraag mij daarom toch af waarom er nog niet wordt gedacht/gewerkt aan al dan niet externe noodbedieningen.
vwb


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #32 Gepost op: 11 augustus 2013, 13:48:22
Citaat van: Defender link=msg=1190844 date=1376221189
Hoogwerker heb je Amsterdam bijna niets aan. Ten eerste kan zo'n voertuig (bijna) niet door de grachten en smalle steegjes her en der. Ten tweede duurt een hoogwerker vrij lang om op te stellen. Een ladder is veel sneller opgesteld! Ook gebruikt men hem als tweede vluchtweg. HW is alleen handig ivm de knik, vaak groter bereikbare hoogte, groter werkplatform en meer bluscapaciteit. Ik denk dat het verstandig is om voor die paar keer per jaar dat deze nodig is niet zelf zo'n ding aan te schaffen. Om even bij de buren te lenen is veel goedkoper. Aan de andere kant kunnen wij hun weer helpen met het leveren van bepaald materiaal of specialiteit.

Die tweede vluchtweg is dan ook altijd een belangrijk argument geweest in Amsterdam.
De ladder wordt dan ook altijd in stelling gebracht naar een balkon,dak etc. voor het geval dat men moet vluchten.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #33 Gepost op: 11 augustus 2013, 14:04:13
Citaat van: Thor link=msg=1190845 date=1376221286
Precies dat is gewoon de klep van de grote cilinder voorzichtig open zetten en de arm zakt vanzelf.
Voor de rest kom je toch aardig onthand te zitten. Ik vraag mij daarom toch af waarom er nog niet wordt gedacht/gewerkt aan al dan niet externe noodbedieningen.
vwb

Dat zal vooral in de ruimte gelegen zijn die je nodig hebt bij een nooddaling.
Zoals je stelt is slechts de hoofdcilinder middels een noodventiel te bedienen, met wat geluk ook de knikcilinder maar dan ben je echt wel klaar. Dat betekent dus dat de mast niet ingeschoven kan worden en met 30 meter mast hoogte heb je dus 30 meter buiten het voertuig nodig om de mast "neer te leggen" met de kans dat je vanwege de vlucht buiten de diagram komt en het nooddalen zelfs kans kan geven op het kantelen van het voertuig (is wat ver gezocht maar toch) Dit zal waarschijnlijk de "ultime" reden zijn om gewoon een tweede redvoertuig aan te rukken en de HW bemanning te laten overstappen. Daarna heb je, als de korf leeg is, eigenlijk alle tijd van de wereld om de storing zover te verhelpen dat je de HW middels grondbediening kunt inpakken en retour kazerne kunt sturen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #34 Gepost op: 11 augustus 2013, 14:22:00
Als ik post dat er een voertuig ergens naar toe gaat, en iemand anders trekt dat in twijfel

Bron vermelding helpt natuurlijk ook. Niet iederéén zal weten dat je mee kan luisteren....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #35 Gepost op: 11 augustus 2013, 14:33:33
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1190856 date=1376222653
Dat zal vooral in de ruimte gelegen zijn die je nodig hebt bij een nooddaling.
Zoals je stelt is slechts de hoofdcilinder middels een noodventiel te bedienen, met wat geluk ook de knikcilinder maar dan ben je echt wel klaar. Dat betekent dus dat de mast niet ingeschoven kan worden en met 30 meter mast hoogte heb je dus 30 meter buiten het voertuig nodig om de mast "neer te leggen" met de kans dat je vanwege de vlucht buiten de diagram komt en het nooddalen zelfs kans kan geven op het kantelen van het voertuig (is wat ver gezocht maar toch) Dit zal waarschijnlijk de "ultime" reden zijn om gewoon een tweede redvoertuig aan te rukken en de HW bemanning te laten overstappen. Daarna heb je, als de korf leeg is, eigenlijk alle tijd van de wereld om de storing zover te verhelpen dat je de HW middels grondbediening kunt inpakken en retour kazerne kunt sturen.

Inderdaad je moet ook nog de nodige ruimte hebben om te landen.
Ook het door jou genoemde aspect van overbelasting is belangrijk, ik neem aan dat bij een black-out de alarmen mbt overbelasting ook niet meer zullen werken en je op het gezicht ervoor moet waken dat de hele hoogwerker niet om gaat bij een grote sprei/gewichtscombinatie. (kantelmoment op de hoogwerker.)


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #36 Gepost op: 11 augustus 2013, 14:41:23
Bovenstaande lijstjes met voor- en nadelen van hoogwerkers en autoladders is interessant. Een recente ontwikkeling is misschien een overweging waard, zie  het volgende filmpje van Rosenbauer/Metz:

&feature=youtube_gdata_player
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


slengske

  • Beveiliger, Manschap B, Chauffeur pompbediener, Instructeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #37 Gepost op: 11 augustus 2013, 14:53:26
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1190866 date=1376224883
Bovenstaande lijstjes met voor- en nadelen van hoogwerkers en autoladders is interessant. Een recente ontwikkeling is misschien een overweging waard, zie  het volgende filmpje van Rosenbauer/Metz:

http://www.youtube.com/watch?v=1fu0NsljA4Q&feature=youtube_gdata_player


Magirus heeft deze techniek al langer. Zie autoladder brandweer Goes.
http://www.brandweergoes.nl/brwindex.htm


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #38 Gepost op: 11 augustus 2013, 15:29:20
Aha, mooi. Lijkt mij dat daarmee zo'n beetje de voordelen van HWs en ALs gecombineerd kunnen worden en de nadelen nagenoeg opgeheven, t.o.v. een normale AL misschien ten koste van een iets grotere complexiteit en kwetsbaarheid(?). (Maar ik ben wat dat betreft meer een leek.)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


FMR

  • hoofdagent, Manschap b
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #39 Gepost op: 11 augustus 2013, 15:46:22
Ik zat zelf als bedienaar Hoogwerker op de 11-8052. Wij zijn ter assistentie opgeroepen ivm met een grotere bluscapaciteit en dat wij inderdaad over het dak kunnen werken. De brand bevond zich op een gegeven moment achter op zolder van het pand wat niet meer via de binnenzijde bereikbaar was. Trouwens wij kunnen wel afdalen als wij ingezet zijn voor een brand alleen doen wij dat op korte afstanden. Voor de rest kloppen de lijstjes met voor en nadelen wel.