GRIP 3 Middel waterongeval (bootje overvaren, 2 doden) Westelijke Kanaalweg - Wemeldinge 12-08-2013

Auteur Topic: GRIP 3 Middel waterongeval (bootje overvaren, 2 doden) Westelijke Kanaalweg - Wemeldinge 12-08-2013  (gelezen 21875 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
RWS regelt het scheepvaartverkeer, zowel in normale situatie als bij incidenten. Daar lijkt geen bestuurlijke beslissing nodig, ze doen gewoon hun werk.

Citaat van: mallemiering link=msg=1191151 date=1376306931
Even snel uit het hoofd: Bij dodelijke slachtoffers van buiten de incidentgemeente, heb je te maken met de berging, indentificatie en contact met de gemeente van de woonplaats van de slachtoffers. Dit is onderdeel van de gemeentelijke verantwoordelijkheid bij een GRIP 3. Ook het actiecentrum communicatie is vaak ondergebracht bij GRIP 3. Dat zou dus een overweging kunnen zijn   :(
Voor het effect op het scheepvaartverkeer in de omgeving zou je een GRIP 2 verwachten..
Dat is alleen het geval bij een ramp conform de WRZO. Normaal gesproken zal bij een ongeval de politie dit afhandelen.
Communicatie wordt vanaf GRIP 2 vanuit het ROT geregeld, een gemeentelijke woordvoerder voegt daar weinig aan toe.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: daankemp link=msg=1191140 date=1376306126
Veiligheidsregio ZLD @VRZ
#Wemeldinge Grip 3 is afgekondigd omdat het bootje mogelijk uit Belgie komt.

GRIP3 omdat het uit Belgie komt? :D

Ik begrijp de opschaling (nu) wel. België is nu op twee manieren betrokken, namelijk operationeel met hulpverleners (SAR) en doordat de zeilboot daar vandaan komt. Maar nu de vaarweg wordt afgesloten heeft Belgie nog een ander belang, namelijk de bereikbaarheid van de haven van Antwerpen. Het gaat hier dus om internationale contacten, waarbij veel afgestemd moet worden. Operationeel op gebied van bijstandsverzoeken, communicatie, afsluiting van de vaarweg, onderzoek e.d. Gezien het internationale karakter zal het NCC hier bovenop zitten, want reken er maar op dat er vanuit België bestuurlijke druk wordt uitgeoefend om de vaarweg zo snel mogelijk weer vrij te geven. Dus dan snap ik heel goed dat er lokaal een GBT in stelling wordt gebracht voor de nasleep van dit ongeval.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Lifeliner Nederland ‏@LifelinerNL 11m
De #Lifeliner2 en de #Lifeliner3 gaan weer vertrekken vanuit Wemeldinge. #traumaheli
If you can dream it, you can do it.


Zeeland

  • Brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Citaat van: Fireball link=msg=1191156 date=1376307601
Ik begrijp de opschaling (nu) wel. België is nu op twee manieren betrokken, namelijk operationeel met hulpverleners (SAR) en doordat de zeilboot daar vandaan komt. Maar nu de vaarweg wordt afgesloten heeft Belgie nog een ander belang, namelijk de bereikbaarheid van de haven van Antwerpen. Het gaat hier dus om internationale contacten, waarbij veel afgestemd moet worden. Operationeel op gebied van bijstandsverzoeken, communicatie, afsluiting van de vaarweg, onderzoek e.d. Gezien het internationale karakter zal het NCC hier bovenop zitten, want reken er maar op dat er vanuit België bestuurlijke druk wordt uitgeoefend om de vaarweg zo snel mogelijk weer vrij te geven. Dus dan snap ik heel goed dat er lokaal een GBT in stelling wordt gebracht voor de nasleep van dit ongeval.

Voor Antwerpen is dit niet zo een 'ramp' wat scheepvaart betreft. Vrijwel alle binnenvaartschepen die vanaf 'boven' (lees: Duitsland en Rotterdam) komen, gaan via het Schelde-Rijnkanaal. Via kanaal-zuidbeveland zou dus omvaren zijn. Wel is het een belangrijke route voor de scheepvaart naar Terneuzen en verder Belgie in, naar bijvoorbeeld Gent


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Fireball link=msg=1191156 date=1376307601
Ik begrijp de opschaling (nu) wel. België is nu op twee manieren betrokken, namelijk operationeel met hulpverleners (SAR) en doordat de zeilboot daar vandaan komt. Maar nu de vaarweg wordt afgesloten heeft Belgie nog een ander belang, namelijk de bereikbaarheid van de haven van Antwerpen. Het gaat hier dus om internationale contacten, waarbij veel afgestemd moet worden. Operationeel op gebied van bijstandsverzoeken, communicatie, afsluiting van de vaarweg, onderzoek e.d. Gezien het internationale karakter zal het NCC hier bovenop zitten, want reken er maar op dat er vanuit België bestuurlijke druk wordt uitgeoefend om de vaarweg zo snel mogelijk weer vrij te geven. Dus dan snap ik heel goed dat er lokaal een GBT in stelling wordt gebracht voor de nasleep van dit ongeval.
Bestuurlijke gevoeligheid zou een reden kunnen zijn, maar operationeel gezien klinkt het mij wel als heel flinterdun in de oren.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Alwin Don ‏@AlwinDon 1m
Ongeval Kanaal door Zuid-Beveland blijkt in #Vlake (gemeente Reimerswaal). Vanaf nu hanteren we Vlake. #GRIP3
If you can dream it, you can do it.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: daankemp link=msg=1191148 date=1376306736
Dat klopt, maar waar laat je al die schepen? Op de westerschelde niet, dat is een drukbevaren route voor oa ook zeevaart. Aan de andere kant bij de oosterschelde precies hetzelde, maar dan met binnenvaart. Hier zal dus nu over nagedacht worden. Denk dat de posten Hansweert en Wemeldinge het druk hebben;)

De schepen vanaf de Westerschelde bij kunnen bij Hansweert buiten de sluis aan de steigers afmeren of gewoon naar binnen schutten er is tussen Hansweert en de locatie ongeval ruimte genoeg om even af te meren. Het zelfde geldt voor de vaart vanaf Wemeldinge voldoende lengte genoeg tussen Wemeldinge en de locatie ongeval.

De vaart zal alleen maar gestremd zijn in de buurt van de locatie ongeval.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: daankemp link=msg=1191158 date=1376307829
Voor Antwerpen is dit niet zo een 'ramp' wat scheepvaart betreft. Vrijwel alle binnenvaartschepen die vanaf 'boven' (lees: Duitsland en Rotterdam) komen, gaan via het Schelde-Rijnkanaal. Via kanaal-zuidbeveland zou dus omvaren zijn. Wel is het een belangrijke route voor de scheepvaart naar Terneuzen en verder Belgie in, naar bijvoorbeeld Gent

Inderdaad. Meeste binnenvaart richting Terneuzen en wat vaart richting Vlissingen. (Sloehavens etc.)


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: GLZ link=msg=1191160 date=1376307929
Bestuurlijke gevoeligheid zou een reden kunnen zijn, maar operationeel gezien klinkt het mij wel als heel flinterdun in de oren.

Mee eens, operationeel gezien zou GRIP 2 logischer zijn geweest, maar de opschaling ging nu van GRIP 1 meteen naar GRIP 3. Ik vermoed dus om de burgemeester steviger in het zadel te zetten vanwege de bestuurlijke gevoeligheid.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
De #police06 vliegt omgeving #Schore ivm overvaren zeiljacht.
Dit was dus de vijfde heli ter plekke....