Lekker op je fiets op het fietspad een stukje door de stad toeren totdat er plotseling een verkeersregelaar vanaf de stoep voor je wiel springt, je stuur vastpakt en zegt dat je niet verder door mag rijden omdat er verderop filmopnames worden gemaakt.
Verbaasd als ik was netjes gevraagd op grond van welke Wet-of Regelgeving hij mij tegenhield. Hij antwoordde keurig artikel 5 Wegenverkeerswet.
Oei Kens62, grote wegpiraat dat je bent! Artikel 5 nog wel:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. Bron:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/HoofdstukII/1/Artikel5/geldigheidsdatum_13-08-2013Sorry, maar dit artikel kan ik moeilijk rijmen met een verkeersregelaar!
Een mede verkeersregelaar die op de weg het verkeer stond te regelen vulde aan dat artikel 28 ook van toepassing was.
- Artikel 28 Wegensverkeerswet 1994: Vervallen per 01-05-2009
- Artikel 28 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990): Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.
- Artikel 28 Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. (België)
Openen van portieren: Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.
Hebben de verkeersregelaars juist gehandeld?
Ik heb werkelijk geen idee welk artikel deze verkeersregelaars nu bedoelde met hun artikel 5 en/of 28??? Of was deze "verkeersregelaar" een acteur die zich "goed" wilde voorbereiden op zijn rol in de filmopname?