Fotografie bij luchtvaartpolitie hangar

Auteur Topic: Fotografie bij luchtvaartpolitie hangar  (gelezen 10354 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #20 Gepost op: 3 oktober 2013, 12:38:51
Met excuses voor de late reactie door vakantie, en het me iets te veel werk om dit op mijn mobiel te typen. :)

Citaat van: scorpio link=msg=1201569 date=1379199148
Op basis waarvan kan een burger een andere burger vorderen op een openbare weg te stoppen met fotograferen en zich te verwijderen? En op basis van welk wetsartikel kan de KMAR dan optreden?

Voor zo ver ik weet is er geen wet of jurisprudentie die een burger (of politie ambtenaren) deze bevoegdheid geeft. Daarom geloof ik ook dat er geen rechter is die Schiphol of de KMar in het gelijk zal stellen. Maar ik ken ook geen geval waarbij het tot een rechtszaak is gekomen, dus wil ik niet doen voorkomen dat mijn mening een feit is.

Deze discussie lijkt erg op die van beelden maken op (openbaar) NS terrein een aantal jaren terug, waarbij de spoorwegpolitie optrad. Dit leidde zelfs tot Kamervragen, waarbij de Minister aangaf dat beelden maken gewoon toegestaan is. (En ook de uitspraak deed dat de Spoorweg politie niet bedoeld is om huisregels te handhaven.)
Dat ging weliswaar om journalisten, maar de uitspraken van de Minister waren ook bedoeld voor burgers in het algemeen.

Citaat
Het eigendomsrechts van een terrein staat los van het gegeven of iets openbare weg is of niet. Op het moment dat je als eigenaar van een terrein dit niet fysiek afsluit (een bord is dus NIET voldoende), dat is dat terrein gewoon openbare weg en heb je daar als eigenaar heel weinig over te zeggen. Buiten de hekken van Schiphol mag je gewoon fotograferen, en daar kan ook een beveiliger in dienst van de luchthaven helemaal niets aan doen.....

Ben ik helemaal met je eens. :)
Toch dacht Schiphol in het verleden daar anders over, zeker als je komt fotograferen op momenten die men liever niet heeft. (Hoe men daar nu over denkt, weet ik niet.)
Zo ken ik 2 praktijkvoorbeelden, uit mijn kennissenkring, waarbij een filmende persoon door een bewaker werd opgedragen om te stoppen en zich te verwijderen, met verwijzing naar de huisregels. De personen in kwestie weigerden dit beide malen en gingen in discussie met de bewaker, waarna de KMar kwam en dreigde om de persoon mee te nemen voor het verstoren van de openbare orde. Beide personen hebben het daar maar niet op aan laten komen...
Dit is weliswaar een aantal jaren terug op andere delen van het buiten terrein, en ik heb ook geen zin om over die gevallen te discussieren, maar daarom ben ik voorzichtig en bedoel ik ook dat het kan gebeuren. Niet dat het rechtmatig is.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #21 Gepost op: 3 oktober 2013, 18:43:38
Citaat van: zwelgje link=msg=1206683 date=1380796731
Toch dacht Schiphol in het verleden daar anders over, zeker als je komt fotograferen op momenten die men liever niet heeft. (Hoe men daar nu over denkt, weet ik niet.)
Zo ken ik 2 praktijkvoorbeelden, uit mijn kennissenkring, waarbij een filmende persoon door een bewaker werd opgedragen om te stoppen en zich te verwijderen, met verwijzing naar de huisregels.

Waarbij het maar de vraag is of deze beveiliger het beleid van Schiphol op de juiste manier interpreteerde. Ik heb zelf ook op Schiphol gewerkt, en dit was/is echt niet het beleid. Als beveiliger zou je niet aan je normale werkzaamheden toekomen als je je met alle mensen die met camera's vanachter de hekken aan het fotograferen zijn bezig gaat houden!


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #22 Gepost op: 3 oktober 2013, 18:49:08
Citaat van: rensb link=msg=1201685 date=1379247421
Voorbeeld met onwerkelijke waardes
Stel je hebt een geheugenkaart van 50 MB, en een foto is 10 MB dan kun je dus (50/10=) 5 foto's maken. Als je nou 2 foto's verwijderd geeft je geheugenkaart aan dat er (2*10=) 20 MB beschikbaar is. 30 MB gaat dus naar de 3 foto's waar je zo nog bij kunt. Nou maak je weer 1 foto, en heb je dus nog maar 10 vrije MB; 4 foto's waar je zo bij kunt, 1 geheel verwijdert en 1 te recoveren.

Behalve dat het onwerkelijke waardes zijn, ga je er ook nog even voor het gemak van uit dat wanneer je 2 foto's verwijderd, en er 1 foto bij doet, deze laatste precies dezelfde "ruimte" gebruikt als de eerste foto, maar dat is natuurlijk niet het geval. Waar het om gaat is dat bij verwijderen slechts de pointers naar bestanden worden verwijderd, maar de data er nog gewoon blijft staan, totdat deze data door andere data wordt overschreven.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #23 Gepost op: 7 oktober 2013, 14:40:17
Even een vraag die niet over fotografie gaat maar wel over Schiphol terrein. Ik moet voor school een enquête houden over Schiphol en het liefst op Schiphol. Dit laatste kreeg ik niet voor elkaar. Op school zeiden ze je kan gewoon heen gaan en een enquête houden als je passagiers maar niet teveel lastig valt.
Nu vroeg ik me alleen af hoeveel problemen kan je daar mee krijgen? Wordt je alleen weg gestuurd of krijg je gezeur met de marechaussee?
Alvast bedankt


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #24 Gepost op: 7 oktober 2013, 15:56:14
Citaat van: owning31 link=msg=1207706 date=1381149617
of krijg je gezeur met de marechaussee?

Je hebt in ieder geval al een positieve instelling om met de op collega's Schiphol in aanraking te komen!

Artikel 7 van de Schipholregels;

2. Het is binnen het luchthavengebied, zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de exploitant, niet toegestaan:
a. reclameborden, aanplakbiljetten e.d. aan te (laten) brengen en vlugschriften, drukwerken, circulaires of afbeeldingen te (laten) verspreiden of op andere wijze reclame te maken;
b. in het openbaar redevoeringen te houden of enige handeling van propagandistische aard te verrichten;
c. enige openbare inzameling of collecte te houden;
d. evenementen, vermakelijkheden, bijeenkomsten en demonstraties te houden of te organiseren;
e. foto-, video- en filmopnamen te maken, anders dan voor eigen gebruik, dan wel op enige wijze beschikbaar te stellen aan derden.
f. commerciële activiteiten uit te oefenen, te doen of laten uitoefenen;
g. te venten of te colporteren;
h. een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen.

Aangezien jouw "werkzaamheden" vergelijkbaar zijn met bovenstaande zaken is het raadzamer om van tevoren contact te zoeken met Schiphol en navraag te doen of jij wellicht schriftelijke toestemming moet vragen van Schiphol. Via https://www.schiphol.nl/Reizigers/OverSchiphol/Contact1/Contact.htm kan je gelijk je vraag stellen aan de luchthaven.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #25 Gepost op: 7 oktober 2013, 16:46:44
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1207720 date=1381154174
Je hebt in ieder geval al een positieve instelling om met de op collega's Schiphol in aanraking te komen!

Artikel 7 van de Schipholregels;

2. Het is binnen het luchthavengebied, zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de exploitant, niet toegestaan:
a. reclameborden, aanplakbiljetten e.d. aan te (laten) brengen en vlugschriften, drukwerken, circulaires of afbeeldingen te (laten) verspreiden of op andere wijze reclame te maken;
b. in het openbaar redevoeringen te houden of enige handeling van propagandistische aard te verrichten;
c. enige openbare inzameling of collecte te houden;
d. evenementen, vermakelijkheden, bijeenkomsten en demonstraties te houden of te organiseren;
e. foto-, video- en filmopnamen te maken, anders dan voor eigen gebruik, dan wel op enige wijze beschikbaar te stellen aan derden.
f. commerciële activiteiten uit te oefenen, te doen of laten uitoefenen;
g. te venten of te colporteren;
h. een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen.

Aangezien jouw "werkzaamheden" vergelijkbaar zijn met bovenstaande zaken is het raadzamer om van tevoren contact te zoeken met Schiphol en navraag te doen of jij wellicht schriftelijke toestemming moet vragen van Schiphol. Via https://www.schiphol.nl/Reizigers/OverSchiphol/Contact1/Contact.htm kan je gelijk je vraag stellen aan de luchthaven.
haha zo was het niet bedoeld wist even geen ander woord ervoor.

Heb al een mail gestuurd naar schiphol en die gaven aan dat het niet mocht. Echter op school zeiden ze: "ach zoveel problemen kan je niet krijgen".  Had ook de regels van Schiphol gevonden alleen niet de gevolgen als je deze overtreed.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #26 Gepost op: 7 oktober 2013, 17:13:43
Motormuis, als hij voor school een enquete gaat houden en daarvoor dus een aantal passagiers naar hun mening vraagt. Welk sub van artikel 7 lid 2 overtreedt hij dan volgens jou?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #27 Gepost op: 7 oktober 2013, 17:40:06
Citaat van: silque link=msg=1207746 date=1381158823
Motormuis, als hij voor school een enquete gaat houden en daarvoor dus een aantal passagiers naar hun mening vraagt. Welk sub van artikel 7 lid 2 overtreedt hij dan volgens jou?

Ik zeg niet dat hij het artikel overtreedt, maar dat wel zijn wijze van mensen benaderen overeen kan komen met enkele werkzaamheden welke wel zijn genoemd in dat artikel. Schiphol probeert met deze "huisregels" de passagiers te "beschermen" tegens persoon die passagiers aanspreken met welke achterliggende reden dan ook.

Zoals Owing31 aangeeft heeft hij van Schiphol geen toestemming gekregen om passagiers te benaderen op de luchthaven voor zijn enquete.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #28 Gepost op: 7 oktober 2013, 17:44:46
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1207750 date=1381160406
Ik zeg niet dat hij het artikel overtreedt, maar dat wel zijn wijze van mensen benaderen overeen kan komen met enkele werkzaamheden welke wel zijn genoemd in dat artikel. Schiphol probeert met deze "huisregels" de passagiers te "beschermen" tegens persoon die passagiers aanspreken met welke achterliggende reden dan ook.

Zoals Owing31 aangeeft heeft hij van Schiphol geen toestemming gekregen om passagiers te benaderen op de luchthaven voor zijn enquete.
Dat begrijp ik. Echter ik kon nergens vinden dat het niet mocht en wat de gevolgen zijn.
Als er namelijk geen gevolgen zijn willen we wellicht gewoon naar schiphol gaan en alleen mensen benaderen die dat willen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #29 Gepost op: 7 oktober 2013, 18:10:22
Kan Schiphol dit verbieden ? Hij overtreedt geen regels namelijk, geen commercieel doel enzo.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.