Met excuses voor de late reactie door vakantie, en het me iets te veel werk om dit op mijn mobiel te typen.
Op basis waarvan kan een burger een andere burger vorderen op een openbare weg te stoppen met fotograferen en zich te verwijderen? En op basis van welk wetsartikel kan de KMAR dan optreden?
Voor zo ver ik weet is er geen wet of jurisprudentie die een burger (of politie ambtenaren) deze bevoegdheid geeft. Daarom geloof ik ook dat er geen rechter is die Schiphol of de KMar in het gelijk zal stellen. Maar ik ken ook geen geval waarbij het tot een rechtszaak is gekomen, dus wil ik niet doen voorkomen dat mijn mening een feit is.
Deze discussie lijkt erg op die van beelden maken op (openbaar) NS terrein een aantal jaren terug, waarbij de spoorwegpolitie optrad. Dit leidde zelfs tot Kamervragen, waarbij de Minister aangaf dat beelden maken gewoon toegestaan is. (En ook de uitspraak deed dat de Spoorweg politie niet bedoeld is om huisregels te handhaven.)
Dat ging weliswaar om journalisten, maar de uitspraken van de Minister waren ook bedoeld voor burgers in het algemeen.
Het eigendomsrechts van een terrein staat los van het gegeven of iets openbare weg is of niet. Op het moment dat je als eigenaar van een terrein dit niet fysiek afsluit (een bord is dus NIET voldoende), dat is dat terrein gewoon openbare weg en heb je daar als eigenaar heel weinig over te zeggen. Buiten de hekken van Schiphol mag je gewoon fotograferen, en daar kan ook een beveiliger in dienst van de luchthaven helemaal niets aan doen.....
Ben ik helemaal met je eens.
Toch dacht Schiphol in het verleden daar anders over, zeker als je komt fotograferen op momenten die men liever niet heeft. (Hoe men daar nu over denkt, weet ik niet.)
Zo ken ik 2 praktijkvoorbeelden, uit mijn kennissenkring, waarbij een filmende persoon door een bewaker werd opgedragen om te stoppen en zich te verwijderen, met verwijzing naar de huisregels. De personen in kwestie weigerden dit beide malen en gingen in discussie met de bewaker, waarna de KMar kwam en dreigde om de persoon mee te nemen voor het verstoren van de openbare orde. Beide personen hebben het daar maar niet op aan laten komen...
Dit is weliswaar een aantal jaren terug op andere delen van het buiten terrein, en ik heb ook geen zin om over die gevallen te discussieren, maar daarom ben ik voorzichtig en bedoel ik ook dat het kan gebeuren. Niet dat het rechtmatig is.....