Ik maak me steeds meer zorgen over de veiligheid van het brandweerpersoneel op de uitruk. Maar de regeltjes worden bedacht door "Bobo;s" die al jaren geen straal meer in de handen hebben gehad bij een flinke klus. Ook een beknelling met een moderne auto is voor hen iets waar ze de ...... verstand van hebben. Maar ze beslissen er wel over! In de nieuwsbrief binnen regio Utrecht staat een veelzeggende uitspraak van een hoge baas: Door alle regelgeving, verhuizingsdrukte en bezuinigingsopdrachten wordt weleens vergeten waar het eigenlijk om gaat: de incidentbestrijding, daar moeten we wel aan blijven denken! (Vrij vertaald) Tjonge zeg, dat is echt nieuws! Maarre.....Je werkt toch bij een hulpverlenende dienst? En dan vergeten wat jouw "product" eigenlijk is? Schande!!!!
Maar nu wat anders: De bezuinigingsopdracht voor de VR's komen altijd van het Algemeen Bestuur, en dat is de afvaardiging van alle deelnemende gemeentes! Zoveel % dit jaar, zoveel % volgend jaar want de gemeentepotten raken ook leger. Dus wie is eindverantwoordelijk voor de teruggang van het repressief - en veiligheidsniveau? Deze bal moeten we eens terugleggen bij onze burgervaders- en moeders en de gemeenteraden. Die geven de opdracht tot bezuinigen en beseffen niet goed wat dit inhoudt voor "ons" en de burger. Vraag eens aan een raadslid wat hij/zij er van vindt als er vanaf het komend jaar voortaan minimaal 20-30 minuten op een redvoeruig moet worden gewacht als hij/zij thuis, op zolder, ingesloten is bij een brand beneden. Daar beginnen ze wel van te zweten (hoop ik) Want deze voorbeelden maken duidelijk wat het wegbezuinigen van voertuigen en personeel in de praktijk betekent. En deze verantwoordelijkheid ligt bij hen en niet als 1e bij de brandweerbobo's. Die voeren braaf uit om hun stoel te behouden. Hoewel ook zij duidelijker moeten aangeven wat dat gaat betekenen voor de burger. Helaas hebben ze dat lef niet om het zo scherp te stellen. Dus benader de plaatselijke politiekelingen eens vaker, als ploeg of privé.