Groei aantal vluchten traumahelikopter

Auteur Topic: Groei aantal vluchten traumahelikopter  (gelezen 67012 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Gepost op: 18 augustus 2013, 09:40:57
Onverklaarbare groei vluchten traumahelikopter

De inzet van reddingshelikopters groeit spectaculair, zonder dat hulpdiensten, de ANWB of het ministerie van Defensie daarvoor een sluitende verklaring hebben.

Het aantal oproepen van Mobiele Medische Teams (MMT’s) is alleen dit jaar tot dusver met vijftien procent toegenomen, meldt de ANWB. Zij leveren de helikopter en piloot aan de universitair medische centra van Groningen, Amsterdam, Rotterdam en Nijmegen.

Tot en met juli werd reeds 3292 keer een oproep gedaan voor een vliegende noodarts, terwijl in heel 2012 welgeteld 4935 keer een beroep werd gedaan op de Mobiele Medische Teams.

Het warme weer, zwemmers in nood noch een plotselinge toename van verkeersongelukken speelt volgens de ANWB een duidelijke rol bij de aanzienlijke stijging. Evenmin zijn de nachtvluchten, die sinds 2011 zijn ingevoerd, van grote invloed op de verdere toename.

''We hebben er niet echt een goede verklaring voor'', bekent Ad Vonk namens de ANWB. ''We proberen wel verbanden te leggen, maar we zien die op het ogenblik niet.’’

Uitschieter

Vooralsnog houdt Vonk het op een statistische uitschieter. ''In januari was het koud en hadden we juist elf procent minder oproepen in die maand. Maar in juni, toen het ook geen warme maand was, schoot het aantal oproepen omhoog van 480 in 2012 naar 627 dit jaar. Dat is een stijging van 31 procent.''

Het beeld bij de Search and Rescue-helikopters van het ministerie van Defensie is niet anders. De SAR-helikopter werd tot en met juli 156 keer ingezet, terwijl de teller in dezelfde periode van 2012 nog maar op 100 stond. Een stijging van ruim vijftig procent. Defensie zegt evenmin te kunnen uitleggen waarom zo vaak een beroep wordt gedaan op de SAR-inzet, voornamelijk voor patiëntenvervoer vanaf de Waddeneilanden.

Uitrukken

Mobiele Medische Teams van universitair medische centra in Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Nijmegen rukken uit wanneer sprake is van een medische noodsituatie, waarbij de hulp van een arts noodzakelijk is. Dat gebeurt wanneer verwondingen van dien aard zijn dat bepaalde medische handelingen niet door ambulanceverpleegkundige mogen worden uitgevoerd.

Binnen twee minuten na zo’n oproep hangt de traumaheli in de lucht. ’s Nachts is dat door een langere vluchtvoorbereiding vijf minuten. Soms nemen de trauma-arts en de verpleegkundige ook de auto als die sneller ter plaatse kan zijn.

Annuleringen

Het Landelijk Netwerk Acute Zorg, dat samenwerking tussen de traumacentra coördineert, zegt geen directe reden te zien voor de groei. Het aantal annuleringen van vluchten, waarbij de komst van een trauma-arts bij nader inzien niet noodzakelijk blijkt,  is volgens directeur Renate Verheul juist bij de meeste centra stabiel.

''Ik zie vooralsnog geen reden tot verontrusting over de stijging van het aantal oproepen’’, aldus Verheul. ''We zijn in 2011 met nachtvluchten begonnen en statistisch gezien kun je pas over een paar jaar conclusies trekken.’’

Volgens Verheul is met  ingang van 1 juli een landelijk protocol van inzetcriteria van kracht. Hierdoor kunnen patiënten in heel Nederland volgens dezelfde normen rekenen op de komst van een MMT-arts.

Groningen

In Groningen is over de laatste twee jaar een groei van de inzet van Mobiele Medische Teams van circa dertig procent zichtbaar.

Volgens anesthesioloog Bert Dercksen, al jaren werkzaam op de Lifeliner 4 in het Universitair Medisch Centrum Groningen, is de traumaheli ''steeds meer geaccepteerd als een effectief middel in de acute hulpverlening''. Ook de samenwerking met ambulanceverpleegkundigen verloopt steeds gestroomlijnder.

Dercksen: ''De ambulancezorg in Nederland is al van een hoogstaand niveau, maar door de inzet van de mobiele medische teams slagen we er steeds beter in adequate acute zorg te geven. Dankzij de MMT’s zijn we sneller ter plekke om levens te sparen.''

http://www.nu.nl/binnenland/3552978/onverklaarbare-groei-vluchten-traumahelikopter.html




Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2013, 10:06:10
Citaat van: Thor link=msg=1192899 date=1376811657
Volgens Verheul is met ingang van 1 juli een landelijk protocol van inzetcriteria van kracht. Hierdoor kunnen patiënten in heel Nederland volgens dezelfde normen rekenen op de komst van een MMT-arts.

Die criteria waren er toch al zolang de MMT's bestaan? Of gaat het er nu om dat die ook strikter nageleefd gaan worden zodat regio's die een MMT alarmeren minder snel de lat legger leggen voor een inzet in de eigen regio, iets wat hier en daar toch wel lijkt (leek?) te gebeuren...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2013, 11:20:36
De inzet groeit niet spectaculair, een medicus noemt een ongecontroleerde groei nooit spectaculair, we noemen dat kanker. Het ministerie van Volksgezondheid heeft schijnbaar geen behoefte aan een evaluatie van de MMT inzetten (de meest recente is inmiddels 14 jaar oud), traumaregio's, veiligheidsregio's en RAV's spelen het vooral via de media om burgers te overtuigen hoe belangrijk de MMT inzet, echter zonder aan te geven hoeveel het totaal per jaar kost.

Men slingert af en toe eens een onderzoekje of een persbericht richting de media, echter benoemt men geen studies die aantonen dat de inzet van traumahelikopters in Nederland amper verschil maakt met een veel goedkopere ambulance inzet.

De groei is gewoon ongecontroleerd waarbij men zich beroept op dat het allemaal wel nuttig en effectief zal zijn, wie het beste is in propaganda maken en het hardste kan schreeuwen krijgt gelijk, de burger mag betalen en hoeft schijnbaar niet te weten of het wel echt zo is dat je dankzij het vliegende MMT een grote kans op overleving hebt.

Citaat
De krachtige invloed van moderne media op de interpretatie van wetenschap

Met behulp van een recente casus ter illustratie willen wij de lezer wijzen op de kracht, maar ook op de risico's van het gebruik van hedendaagse communicatiemiddelen. Een ongenuanceerd en onjuist bericht in een elektronische nieuwsbrief over de gepubliceerde resultaten van een studie naar het effect van het Helikopter-Mobiel Medisch Team op sterfte werd zonder verificatie overgenomen door een landelijke nieuwssite. Het bericht werd vervolgens opgepakt door landelijke pers en door diverse nieuwssites, elektronische nieuwsbladen en sociale mediaongewijzigd gekopieerd en verspreid.

Gepubliceerd op: 24-09-2012 - Ned Tijdschr Geneeskd. 2012;156:A5082 http://www.ntvg.nl/publicatie/de-krachtige-invloed-van-moderne-media-op-de-interpretatie-van-wetenschap/volledig

Citaat
The effect of Helicopter Emergency Medical Services on trauma patient mortality in the Netherlands

Results

The OR of early trauma fatality for the HEMS/EMS versus EMS-only groups was 0.8 for patients both with TBI (95% CI 0.4–1.7; NNT: 22) and without TBI (95% CI 0.2–3.3; NNT: 273). The risk of in-hospital mortality was non-significantly higher for patients with TBI in the HEMS/EMS group (OR=1.3; 95% CI 0.6–2.7; NNT: −15) compared to the EMS-only group and non-significantly lower for patients without TBI (OR=0.9; 95% CI 0.3–2.5; NNT: 129). After adjustment for prehospital time, the risk of early trauma fatality for patients with TBI treated by the HEMS decreased (OR=0.6; 95% CI 0.3–1.6). The risk of in-hospital mortality for these patients decreased from 1.3 to 0.8 (95% CI 0.4–2.0). The effect of the HEMS on patients without TBI did not change after adjustment for prehospital time.

Conclusions

Our results cannot prove the benefit of the HEMS in the Netherlands and suggest in particular for TBI patients that prehospital times should be shortened to decrease in-hospitalmortality
.

Auteurs: Mariska De Jongh, Henk van Stel, Guus Schrijvers, Luke Leenen *), Michael Verhofstad
Injury - Volume 43, Issue 9 , Pages 1362-1367, September 2012 http://www.injuryjournal.com/article/S0020-1383(12)00016-2/abstract

*) Prof.dr. Luke Leenen = hoofd Traumatologie UMC Utrecht/chirurg-traumatoloog/medisch manager SEH UMC Utrecht/medisch manager calamititeiten hospitaal/voorzitter ALS Group Nederland.
Prof. Michiel Verhofstad = hoogleraar traumachirurgie Erasmus MC/traumachirurg Elisabeth ziekenhuis Tilburg/medisch manager traumacentrum Brabant.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2013, 11:24:05
Citaat van: 024 link=msg=1192935 date=1376817636
Men slingert af en toe eens een onderzoekje of een persbericht richting de media, echter benoemt men geen studies die aantonen dat de inzet van traumahelikopters in Nederland amper verschil maakt met een veel goedkopere ambulance inzet.

Oh dus men zou het prima zonder MMT's af kunnen? Stel nu dat er ter plekke operatieve handelingen verricht moeten worden, stel dat bij een verkeersslachtoffer een been geamputeerd moet worden? Dan maar met auto en al naar het ziekenhuis? Krijgen we straks nog auto-ambulances met optische- en geluidssignalen...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2013, 11:25:54
Citaat van: Hunter link=msg=1192940 date=1376817845
Oh dus men zou het prima zonder MMT's af kunnen? Stel nu dat er ter plekke operatieve handelingen verricht moeten worden, stel dat bij een verkeersslachtoffer een been geamputeerd moet worden? Dan maar met auto en al naar het ziekenhuis? Krijgen we straks nog auto-ambulances met optische- en geluidssignalen...

Geef me eens een recent voorbeeld waarbij de brandweer niet in staat bleek om een verkeersslachtoffer te bevrijden en het MMT een been heeft geamputeerd.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2013, 11:28:13
Citaat van: 024 link=msg=1192943 date=1376817954
Geef me eens een recent voorbeeld waarbij de brandweer niet in staat bleek om een verkeersslachtoffer te bevrijden en het MMT een been heeft geamputeerd.

Ik noem slechts één voorbeeld, laat ik het anders verwoorden. Dus jij wilt beweren dat een chirurg nooit ter plekke is ingezet voor een taak die een verpleegkundige niet kon uitvoeren?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2013, 11:39:35
Citaat van: Hunter link=msg=1192945 date=1376818093
Ik noem slechts één voorbeeld, laat ik het anders verwoorden. Dus jij wilt beweren dat een chirurg nooit ter plekke is ingezet voor een taak die een verpleegkundige niet kon uitvoeren?

Je noemt een voorbeeld waarbij je gelijk roept dat als het MMT niet meer zou vliegen er auto-ambulances moeten komen om voertuigen naar de SEH van een ziekenhuis te brengen waar men dan de benen moet gaan amputeren om het slachtoffer uit het wrak te halen. Dat wekt de schijn dat het regelmatig voor komt.

Je noemt dus geen voorbeeld maar probeert het met een beetje dramatiek en iets fictiefs het belang van de heli-MMT inzet te onderstrepen.

Het doet er niet toe of een chirurg ooit in is gezet voor een taak die verpleegkundige niet kon uitvoeren, het onderzoek toont aan dat het amper verschil maakt of er een heli-MMT is ingezet of alleen een ambulance. Als een dure vorm van hulpverlening niet zorgt voor aanmerkelijk betere resultaten moet je er mee stoppen, tenzij je als land toch geld te veel hebt of geen nuttigere zaken binnen de gezondheidszorg kan bedenken waar burgers meer profijt van hebben.


mesecur

  • Aspirant Manschap
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 459
Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2013, 11:42:18
Citaat van: 024 link=msg=1192943 date=1376817954
Geef me eens een recent voorbeeld waarbij de brandweer niet in staat bleek om een verkeersslachtoffer te bevrijden en het MMT een been heeft geamputeerd.

Staat mij iets bij van de serie 'de politiehelikopter' (ofzo) van een vrachtwagenchauffeur die was gecrasht, waarna het mmt zijn arm moest amputeren omdat de cabine erop lag.
29 jaar - Aspirant Manschap, Informatiespecialist.


tygerpower

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 543
Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2013, 12:06:31
het aantal oproepen is explosief gestegen. maar het daadwerkelijke aantal keren dat de traumaheli daadwerkelijk ter plaatse komt ligt lager.  naar mijn doen word de traumaheli nog vaak geannuleerd.


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2013, 12:08:02
Citaat van: mesecur link=msg=1192950 date=1376818938
Staat mij iets bij van de serie 'de politiehelikopter' (ofzo) van een vrachtwagenchauffeur die was gecrasht, waarna het mmt zijn arm moest amputeren omdat de cabine erop lag.

Niet recent, maar dit is het genoemde incident.

TRAUMA NL: AFLEVERING 138 & 139

http://www.sbs6.nl/programmas/trauma-nl/videos/seizoen-0/aflevering-138/trauma-nl

28 apr 2010
Chauffeur 2 uur bekneld bij ongeval A15 knooppunt Ressen
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice