Dat is natuurlijk altijd met een onderzoek. Het hele probleem met het persbericht is dat er geen enkele onderbouwing wordt gegeven. Er wordt alleen aangegeven dat het MMT levens redt, aldus de geciteerde anesthesioloog... op grond waarvan kun je dat beweren.
RemRoof
Enkele maanden geleden heb je een soortgelijke vraag gesteld waarna je antwoord hebt gekregen van een beleidsmedewerkster van een MMT.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=75129.msg1166186#msg1166186Zelfs de rijksoverheid meent te kunnen volstaan met een foldertje waarin men stelt;
Uit onderzoeken blijkt dat in 2010 inzet van de traumahelikopter de levens redde van honderd tot tweehonderd mensen. Inzet tijdens de nacht kan veertig procent toevoegen aan het aantal geredde levens.
Ik vind het niet vreemd dat een MMT arts zich ook niet meer gebonden voelt om de moeite te nemen iets te onderbouwen. Waarom zou hij het moeten doen als je simpel iets kan beweren en iedereen het voor zoete koek slikt.
De rijksoverheid;
a) neemt niet de moeite om te vermelden uit welke onderzoeken het blijkt;
b) weet schijnbaar niet , ondanks dat ze schijnbaar in bezit zijn van de onderzoeken, of het gaat om 101 geredde levens of 199 gerede levens in 2010;
c) stelt dat inzet tijdens de nacht veertig procent
kan toevoegen, echter als 40% zou kunnen dan zou 0% of 80% ook kunnen.
Misschien hebben diverse forumleden wel gelijk dat ik eentonig aan het zeuren ben of hier alleen maar lid ben om gal te spugen op het MMT. Ik blijf echter van mening dat ongeveer alles rondom de MMT's vaag is en blijft.