Groei aantal vluchten traumahelikopter

Auteur Topic: Groei aantal vluchten traumahelikopter  (gelezen 67013 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #90 Gepost op: 6 februari 2018, 15:33:12
De meldkamer vraagt altijd of iemand aanspreekbaar is en ademhaal

De centralist gaat bij het uitblijven van antwoorden van doelgerichte vragen terecht uit van een ernstiger scenario dan het in werkelijkheid is. (Het probleem)
Al met al begint alles met een goede start van een hulpverlening bij de melder, de politie, brandweer, passant en/of eerstehulpverlener en anderen.
Het is de schone taak van de centralist om alle gewenste informatie te verkrijgen, te verwerken en vervolgens in proportie de juiste (aantal) eenheden ter plaatse te sturen.

Je hebt geen EHBO-kennis nodig om te kunnen antwoorden of iemand nog adem haalt.

Het is ook geen enkel probleem om uit te gaan van het feit dat de peroon in de sloot geen adem meer haalt.

De volgende vraag is dan of de melder gezien heeft dat de persoon in de sloot is gevallen of dat de persoon er al lag.

Als de melder niet gezien heeft dat de persoon in de sloot viel heb je alle informatie om te besluiten dat je geen MMT-helikopter gaat alarmeren.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #91 Gepost op: 6 februari 2018, 15:40:39
Kan een burger rechtstreeks om een helikopter verzoeken ?

Dat kan weet ik uit eigen ervaring toen ik bij een zwaar ongeval op de snelweg aanwezig was. Maar dit zal uitzondering zijn en is ook niet nodig/handig. Als de centralist goed uitvraagt komt de centralist vanzelf tot die conclusie.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #92 Gepost op: 6 februari 2018, 15:47:17
Wij worden in Nederland massaal overstroomd door on-line EHBO cursussen al dan wel of niet gecombineerd met een enkel praktijkuurtje wat ten koste gaat van ECHTE EHBO opleidingen welke niet meegaan met de voortschrijdende trend van steeds simpeler en laagdrempeliger EHBO opleidingen welke zowel het Rode Kruis als Oranje Kruis de laatste jaren hebben ingezet. Een toenemend aantal EHBO instructeurs en EHBO-ers verzetten zich hier al tegen en maken daar al bezwaar tegen en discusieren steeds meer openlijker over het dalende niveau.

NIET-simpele en NIET-laagdrempelige EHBO opleidingen zijn echter ook noodzakelijk, voornamelijk als er sprake is om meer kennis en vaardigheden als een RI&E daarom vraagt en bij evenementen hulpverlening.
Je kan mij dus niet wijs maken dat een "eerstehulpverlener" met een on-line EHBO cursus sessie op zak (niveau zelfs beduidend lager dan BHV/LEH), ingezet kan worden op zelfs maar het kleinste evenement op basis van zijn "on-line EHBO" competenties.
Dit is op zichzelf al een trend die ik buitengewoon zorgwekkend vind mbt kwaliteit van de eerstehulpverlening.

Het verlenen van eerstehulp, zolang die binnen de EHBO richtlijnen van de ERC blijven, juig ik daarom toe. (Niet te verwarren met de reanimatie richtlijnen van de ERC !)

Een burger hulpverlener welke is "opgeleid" met een simpele en laagdrempelige EHBO cursus levert nooit de kwaliteit van eertehulp als die met een volwaardig EHBO diploma met diepgang en uitgebreide (leken!) eerstehulp handelingen.
Zet dit af tegen de aard en wijze van het melden welke beide groepen doen richting meldkamer en zie daar letterlijk het verschil in het verstrekken van relevante informatie aan de centralist.

Het geven van instructie door de centralist kent ook zijn grenzen, zeker op het moment dat een "eerstehulpverlener" op "on-line EHBO" niveau niet meer de situatie kan handelen door groot gebrek aan elementaire EHBO kennis en vaardigheden.

P.S. Het melden en verlenen van eerstehulp door burgers is slechts één van de factoren die meespelen in de groei.......

Het is weer een heel verhaal en volgens mij haal je 2 zaken door elkaar namelijk basale EHBO voor passantenhulpverleners en EHBO in georganiseerd verband zoals op evenementen en binnen bedrijven op basis van de RI&E. Bij deze laatste kan verdieping soms noodzakelijk zijn. Feit blijft dat in beide gevallen gesproken wordt over lekenhulpverlening. En het is ook niet meer dan dat. Zelfs een ambulancechauffeur is zonder aanwezigheid van een ambupleeg een lekenhulpverlener (disclaimer: Ik ken de wereld goed en ik weet dat er chauffeurs zijn met een zorgachtergrond en BIG-registratie).
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #93 Gepost op: 6 februari 2018, 18:56:56
Kan een burger rechtstreeks om een helikopter verzoeken ?

Je kan altijd vragen. Of je hem krijgt is een tweede.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


guest12562

  • Gast
Reactie #94 Gepost op: 6 februari 2018, 19:01:55
Ambulances en helikopters afbestellen was in ieder geval knap lastig in mijn geval (op dat moment als burger).


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #95 Gepost op: 6 februari 2018, 20:08:40
Het is weer een heel verhaal en volgens mij haal je 2 zaken door elkaar namelijk basale EHBO voor passantenhulpverleners en EHBO in georganiseerd verband zoals op evenementen en binnen bedrijven op basis van de RI&E. Bij deze laatste kan verdieping soms noodzakelijk zijn. Feit blijft dat in beide gevallen gesproken wordt over lekenhulpverlening. En het is ook niet meer dan dat. Zelfs een ambulancechauffeur is zonder aanwezigheid van een ambupleeg een lekenhulpverlener (disclaimer: Ik ken de wereld goed en ik weet dat er chauffeurs zijn met een zorgachtergrond en BIG-registratie).
De definities (leken !) passantenhulpverlener, evenementen hulpverlener en bedrijfshulpverlener zijn in mijn ogen allemaal schijndefinities, voor het gemak bedachte definities om EHBO-ers in hokjes te kunnen plaatsen.
Vanuit elke categorie, passantenhulpverlener, evenementen hulpverlener en bedrijfshulpverlener kan men in de praktijk zomaar plotseling dienst doen en wisselen in een andere.
Echt praktijk voorbeeld: "Rechtstreeks vanuit mijn werk, waar ik bedrijfshulpverlener (EHBO-er) ben, langs een fietsongeluk gereden waarbij ik eerstehulp verleende als passanten hulpverlener naar het evenement, waar ik als evenementen hulpverlener dienst zou doen".
Ik had dus in nauwelijks één uur tijd drie verschillende categorien en titels eerstehulpverlener met dezelfde EHBO opleidingen !
En eindelijk thuis natuurlijk ben ik natuurlijk weer de gewone standaard "huis-tuin-keuken EHBO-er"! (Vier "categorien" en "titels" in één dag eigenlijk)
Allemaal onzin die aangemeten EHBO hoedanigheden en EHBO titels.

Het niveau van de EHBO opleidingen van EHBO-ers telt, niet de aangemeten "hoedanigheid" of "aangemeten titel" waarin men zich op dat moment bevind.

Het niveau verschil in EHBO opleiding bepaalt absoluut hoe men handeld, uitvraagd en alarmeerd.
Hierbij is cruciale informatie van een deugdelijk opgeleide EHBO-er (of anders gezegd de leken eerstehulpverlener) over het slachtoffer naar de centralist compacter en duidelijker dan ten opzichte van een LEH-er of "on-line EHBO-er". Met compacter en duidelijke informatie kan de centralist beter acteren.
Het maakt dus wel degelijk uit hoe je iets meld als je 112 belt. En dat leer je in een deugdelijke EHBO cursus.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #96 Gepost op: 6 februari 2018, 23:19:04
....

Het niveau verschil in EHBO opleiding bepaalt absoluut hoe men handeld, uitvraagd en alarmeerd.
Hierbij is cruciale informatie van een deugdelijk opgeleide EHBO-er (of anders gezegd de leken eerstehulpverlener) over het slachtoffer naar de centralist compacter en duidelijker dan ten opzichte van een LEH-er of "on-line EHBO-er". Met compacter en duidelijke informatie kan de centralist beter acteren.
Het maakt dus wel degelijk uit hoe je iets meld als je 112 belt. En dat leer je in een deugdelijke EHBO cursus.

Je hoeft iets niet duidelijk te melden, je moet gewoon antwoord geven op de vragen van de centralist. Daarbij is de vraag wat de definitie is van een "deugdelijke" EHBO-opleiding. Elke certificeerder zal zijn opleiding deugelijk vinden, er zijn geen wettelijke kaders voor.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #97 Gepost op: 7 februari 2018, 12:06:41
Je hoeft iets niet duidelijk te melden, je moet gewoon antwoord geven op de vragen van de centralist. Daarbij is de vraag wat de definitie is van een "deugdelijke" EHBO-opleiding. Elke certificeerder zal zijn opleiding deugelijk vinden, er zijn geen wettelijke kaders voor.

Inderdaad, het wel of niet sturen van een ambulance of traumaheli is 100% verantwoordelijkheid en de keus van de centralist. Dit moet vragen stellen om daar achter komen. Niks meer en niks minder. Ze moeten dat kunnen bij kinderen van 4 en van 80, buitenlanders en nederlanders, leken en specialisten (en alles ertussen).


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #98 Gepost op: 7 februari 2018, 12:09:50
Je hoeft iets niet duidelijk te melden, je moet gewoon antwoord geven op de vragen van de centralist. Daarbij is de vraag wat de definitie is van een "deugdelijke" EHBO-opleiding. Elke certificeerder zal zijn opleiding deugelijk vinden, er zijn geen wettelijke kaders voor.
Meldkamer protocollen moet men niet als heilig beschouwen waarin afwijken de doodstraf betekend.
Meldkamer zijn slechts een leidraad hoe te handelen waarbij afwijken moet kunnen in omstandigheden waarin meldkamer protocollen niet in kunnen voorzien. (=Valkuil)
Juist door het strikt volgen van protocollen, aanvullende informatie te negeren en uit te sluiten kan dit (negatieve) gevolgen hebben voor de daarop volgende hulpverlening.

Er zijn inderdaad geen wettelijke kaders voor EHBO opleidingen en certificeringen (m.u.v. EHAK), maar in een deugdelijke EHBO opleiding moet er voldoende ruimte te zijn om informatie te kunnen melden (bijv. met MIST / SBAR).


Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #99 Gepost op: 7 februari 2018, 12:22:18
Meldkamer protocollen moet men niet als heilig beschouwen waarin afwijken de doodstraf betekend.
Meldkamer zijn slechts een leidraad hoe te handelen waarbij afwijken moet kunnen in omstandigheden waarin meldkamer protocollen niet in kunnen voorzien. (=Valkuil)
Juist door het strikt volgen van protocollen, aanvullende informatie te negeren en uit te sluiten kan dit (negatieve) gevolgen hebben voor de daarop volgende hulpverlening.

Er zijn inderdaad geen wettelijke kaders voor EHBO opleidingen en certificeringen (m.u.v. EHAK), maar in een deugdelijke EHBO opleiding moet er voldoende ruimte te zijn om informatie te kunnen melden (bijv. met MIST / SBAR).

Uitvraagsystemen zoals ProQA behoren strikt gevolgd te worden door de meldkamermedewerker. Afwijken zal geen doodstraf betekenen echter behoort het wel op een waarschuwing te komen staan en bij herhaling ontslag.

Door strikt ProQA te volgen verzamelt de centralist alle relevante informatie waardoor een juiste inzet kan plaatsvinden. Het niet volgen van ProQA kan juist negatieve gevolgen hebben voor de hulpverlening of de dekking van het verzorgingsgebied.

Je hebt het goed dat een centralist als hij werkt met ProQA helemaal niets kan met aanvullende informatie zoals MIST/SBAR van een EHBO-er. Ik vind dat ook geen probleem omdat de centralist van mij de telefoon mag ophangen zodra een EHBO-er dergelijke informatie wil delen met de ambulancemeldkamer.