Het is weer een heel verhaal en volgens mij haal je 2 zaken door elkaar namelijk basale EHBO voor passantenhulpverleners en EHBO in georganiseerd verband zoals op evenementen en binnen bedrijven op basis van de RI&E. Bij deze laatste kan verdieping soms noodzakelijk zijn. Feit blijft dat in beide gevallen gesproken wordt over lekenhulpverlening. En het is ook niet meer dan dat. Zelfs een ambulancechauffeur is zonder aanwezigheid van een ambupleeg een lekenhulpverlener (disclaimer: Ik ken de wereld goed en ik weet dat er chauffeurs zijn met een zorgachtergrond en BIG-registratie).
De definities (leken !) passantenhulpverlener, evenementen hulpverlener en bedrijfshulpverlener zijn in mijn ogen allemaal
schijndefinities, voor het gemak bedachte definities om EHBO-ers in hokjes te kunnen plaatsen
.Vanuit elke categorie, passantenhulpverlener, evenementen hulpverlener en bedrijfshulpverlener kan men in de praktijk zomaar plotseling dienst doen en wisselen in een andere.
Echt praktijk voorbeeld:
"Rechtstreeks vanuit mijn werk, waar ik bedrijfshulpverlener (EHBO-er) ben, langs een fietsongeluk gereden waarbij ik eerstehulp verleende als passanten hulpverlener naar het evenement, waar ik als evenementen hulpverlener dienst zou doen".
Ik had dus in nauwelijks één uur tijd
drie verschillende categorien en titels eerstehulpverlener met dezelfde EHBO opleidingen !
En eindelijk thuis natuurlijk ben ik natuurlijk weer de gewone standaard "huis-tuin-keuken EHBO-er"! (Vier "categorien" en "titels" in één dag eigenlijk)
Allemaal onzin die aangemeten EHBO hoedanigheden en EHBO titels.Het niveau van de EHBO opleidingen van EHBO-ers telt, niet de aangemeten "hoedanigheid" of "aangemeten titel" waarin men zich op dat moment bevind.Het niveau verschil in EHBO opleiding bepaalt absoluut hoe men handeld, uitvraagd en alarmeerd.Hierbij is cruciale informatie van een deugdelijk opgeleide EHBO-er (of anders gezegd de leken eerstehulpverlener) over het slachtoffer naar de centralist compacter en duidelijker dan ten opzichte van een LEH-er of "on-line EHBO-er". Met compacter en duidelijke informatie kan de centralist beter acteren.
Het maakt dus wel degelijk uit
hoe je iets meld als je 112 belt. En dat leer je in een deugdelijke EHBO cursus.