Groei aantal vluchten traumahelikopter

Auteur Topic: Groei aantal vluchten traumahelikopter  (gelezen 66216 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.



Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #81 Gepost op: 6 februari 2018, 10:26:00
Helikopters maken lawaai, zijn goed zichtbaar en vallen op.
In hulpverleningsland wordt het ondanks de schaarste steeds gebruikelijker dat een overmaat aan middelen wordt gemobiliseerd.
Daar het laten aanrukken van een tweede autospuit voor de watervoorziening wordt een eenvoudig brandje al gauw gepromoveerd tot middelbrand.
Bij "interessante" calamiteiten kan er, al dan niet verzocht, een overmacht aan politie, dienstauto's brandweer etc.ter plaatse komen.
De onverklaarbare groei aan vluchten traumahelikopters is mogelijk te verklaren uit de toenemende inflatie op hulpverleningsgebied.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #82 Gepost op: 6 februari 2018, 11:03:47
Niet bij elke onwelwording wordt de heli opgeroepen, ligt aan de informatie die binnenkomt op AC
Veruit de meeste meldingen komen van burgers (leken) op straat of thuis.
Te kort aan EHBO kennis melder, of ligt dit aan de huidige massale dumping van 2-3 uur on-line EHBO cususssen waarin vooral wordt aangeleerd dat 112 moet worden gebeld bij elke scheet en men denkt te weten heeft geleerd dat elke onwelwording 112 waardig is.
Als de burger ook niet is geleerd doortevragen en vooral niet door te denken kan dit een bijdrage zijn van een toename van A-ritten en heli inzetten.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #83 Gepost op: 6 februari 2018, 11:28:27
Veruit de meeste meldingen komen van burgers (leken) op straat of thuis.
Te kort aan EHBO kennis melder, of ligt dit aan de huidige massale dumping van 2-3 uur on-line EHBO cususssen waarin vooral wordt aangeleerd dat 112 moet worden gebeld bij elke scheet en men denkt te weten heeft geleerd dat elke onwelwording 112 waardig is.
Als de burger ook niet is geleerd doortevragen en vooral niet door te denken kan dit een bijdrage zijn van een toename van A-ritten en heli inzetten.

Wat een onzin, een melder hoeft geen EHBO kennis te hebben om 112 te bellen.

Als er iemand in het slootje ligt is het belangrijk dat de burger laagdrempelig 112 mag bellen zonder bang te zijn dat hij mogelijk te dom is om een melding te doen.

De hulpdiensten worden geacht de noodzakelijk kennis in huis te hebben en te beseffen dat ze spaarzame middelen zoals ambulances, MMT, etc op de juiste wijze inzetten. Hulpdiensten moeten ook beseffen dat ze werken met gemeenschapsgeld. Wie denken MMT en RAV wel niet dat ze zijn om te bepalen dat het helemaal niet erg is dat ze ontzettend vaak voor de flauwekul gaan vliegen. Ze veroorzaken veel  verspilling van belastinggeld, ze veroorzaken overbodige geluidshinder en ze dragen niet bij aan de ambities van onze regering om de milieudoelstellingen te behalen.

Je kan voorkomen dat de helikopter gaat vliegen door op de meldkamer te vragen of het slachtoffer nog ademhaling heeft. Als het antwoord nee is vraag je of de melder gezien heeft dat het slachtoffer gevallen is. Als het antwoord wederom nee is stuur je de politie en een ambulance met de mededeling dat er een persoon in de sloot ligt zonder ademhaling.

Als je een beetje pro-actief wil zijn op de meldkamer kan je de recherche en gemeentelijk lijkschouwer ook al een voorwaarschuwing sturen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #84 Gepost op: 6 februari 2018, 11:42:28
Aan de hand van welke informatie en door wie/wat wordt nu bepaald of een helikopter gaat vliegen en hoe zou dat alles moeten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #85 Gepost op: 6 februari 2018, 12:16:11
Aan de hand van welke informatie en door wie/wat wordt nu bepaald of een helikopter gaat vliegen en hoe zou dat alles moeten.

Als meldkamer met ProQA werkt heeft de MMA bepaalt welke eenheden ingezet moeten worden.

Het grootste probleem is de verpleegkundig centralist. De wet verplicht ambulancediensten om verpleegkundigen de telefoon te laten oppakken. Deze mensen zouden een meerwaarde vormen door hun vakkennis, in praktijk komt het neer op complete willekeur en vorm van de dag. Er is geen garantie dat de juiste vragen worden gesteld om de noodzakelijke informatie voor inzet boven water te krijgen en het onderbuikgevoel van de verpleger kan er voor zorgen dat het MMT opgeroepen wordt.

Het MMT werkt er zelf ook aan mee door te pleiten om de vliegende medisch specialist (chirurg of anesthesioloog) laagdrempelig in te zetten

Landelijk Netwerk Acute Zorg heeft samen met Ambulancezorg Nederland de criteria voor heel Nederland vastgesteld.

http://www.lnaz.nl/trauma/mmt-inzet-en-cancelcriteria

Op pagina 13 van het document concluderen ze:

Op pagina 19 gaat men voorbeelden van inzetcriteria voor het MMT opnoemen, inclusief CVA, status astmaticus, ernstig longoedeem, sepsis en acuut coronair syndroom.

Op pagina 20 gaat men nog een stapje verder door te stellen dat je ook basis van een gebeurtenis het MMT in kan zetten, bijvoorbeeld bij een explosie met aanzienlijke schade.

Op pagina 21 stelt men "Bij betrokkenheid van kinderen, andere risicogroepen zoals zwangeren en ouderen en in geval van twijfel kan de MKA het MMT laagdrempelig inzetten.

Het document: http://www.lnaz.nl/cms/Inzet-_en_cancelcriteria_MMT_-_LNAZ-AZN.PDF

Persoonlijk zou ik nooit onze paramedics de bovenstaande adviezen geven. Ik garandeer mijn paramedics dat ik ze direct ontslag geef zodra ze het in hun hoofd halen om mij te vragen te komen helpen ambulancebroeder te spelen omdat de patient zwanger is, een kind is of een oudere. Ze mogen van mij ook direct vertrekken als ze een chirurg nodig hebben om ze te helpen bij astma cardiale, sepsis, longoedeem, enz. Uiteraard hebben deze patient snel een dokter nodig maar daarom hebben we in Qatar een SEH. Op de SEH werken knappe dokters die als het nodig is iedere medisch specialist kunnen oproepen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #86 Gepost op: 6 februari 2018, 14:19:06
Wat een onzin, een melder hoeft geen EHBO kennis te hebben om 112 te bellen.

Als er iemand in het slootje ligt is het belangrijk dat de burger laagdrempelig 112 mag bellen zonder bang te zijn dat hij mogelijk te dom is om een melding te doen.

De hulpdiensten worden geacht de noodzakelijk kennis in huis te hebben en te beseffen dat ze spaarzame middelen zoals ambulances, MMT, etc op de juiste wijze inzetten. Hulpdiensten moeten ook beseffen dat ze werken met gemeenschapsgeld. Wie denken MMT en RAV wel niet dat ze zijn om te bepalen dat het helemaal niet erg is dat ze ontzettend vaak voor de flauwekul gaan vliegen. Ze veroorzaken veel  verspilling van belastinggeld, ze veroorzaken overbodige geluidshinder en ze dragen niet bij aan de ambities van onze regering om de milieudoelstellingen te behalen.

Je kan voorkomen dat de helikopter gaat vliegen door op de meldkamer te vragen of het slachtoffer nog ademhaling heeft. Als het antwoord nee is vraag je of de melder gezien heeft dat het slachtoffer gevallen is. Als het antwoord wederom nee is stuur je de politie en een ambulance met de mededeling dat er een persoon in de sloot ligt zonder ademhaling.

Als je een beetje pro-actief wil zijn op de meldkamer kan je de recherche en gemeentelijk lijkschouwer ook al een voorwaarschuwing sturen.
Veruit de meeste meldingen komen van burgers (leken).
Melden van een ongeval en incident is zo wie zo al laagdrempelig, daar ligt ook niet het probleem, iedereen kent het nummer 112. Melders moeten wel een persoonlijke drempel over, zeker als er al veel publiek aanwezig is (factor).

Het grote probleem is dat een groot deel van de burgers (leken) de meest cruciale handelingen als de ademweg openen en ademhalingcontrole niet in de praktijk kunnen uitvoeren door a. het ontbreken van EHBO kennis, of b. twijfelachtige of geringe EHBO kennis, zeker als zij "opgeleid" zijn met on-line EHBO sessies en (zeer) laagdrempelige (te) eenvoudige EHBO cursussen. Het openen van de ademweg en controle ademhaling leer je uitsluitend in de praktijk, in een deugdelijke EHBO opleiding.

De meldkamer vraagt altijd of iemand aanspreekbaar is en ademhaald, maar met een door zeer velen gevolgde in mijn ogen waardeloze on-line EHBO cursus sessies van hooguit 3-4 uur (inclusief een rijtje Staatsloten !) heb ik ernstige twijfels of deze "leken eerstehulpverleners" daar toe in de praktijk toe in staat zijn.
Dit soort cursussen zijn in mijn ogen een ramp om daadwerkelijk een adequate eerstehulp op te starten en inhoudelijk dramatisch te noemen om een beeld/situatie overzicht te kunnen schetsen over het slachtoffer, en om een antwoord te geven op zelfs de meest basale vragen van een centralist.

De centralist gaat bij het uitblijven van antwoorden van doelgerichte vragen terecht uit van een ernstiger scenario dan het in werkelijkheid is. (Het probleem)
Al met al begint alles met een goede start van een hulpverlening bij de melder, de politie, brandweer, passant en/of eerstehulpverlener en anderen.
Het is de schone taak van de centralist om alle gewenste informatie te verkrijgen, te verwerken en vervolgens in proportie de juiste (aantal) eenheden ter plaatse te sturen.

Alles begint bij de basis, de melder, de EHBO-er. De rest is professionele zorg.
Zolang het overgrote deel van de Nederlandse bevolking (leken) deugdelijke EHBO kennis en vaardigheden ontbeert hebben centralisten een hondenbaan, en is en blijft een overkill van aanrijdende en/of aanvliegende professionele hulpverleners dagelijkse kost.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #87 Gepost op: 6 februari 2018, 14:35:59

...

Alles begint bij de basis, de melder, de EHBO-er. De rest is professionele zorg.
Zolang het overgrote deel van de Nederlandse bevolking (leken) deugdelijke EHBO kennis en vaardigheden ontbeert hebben centralisten een hondenbaan, en is en blijft een overkill van aanrijdende en/of aanvliegende professionele hulpverleners dagelijkse kost.

Dan verstaat de centralist zijn vak niet. Zullen we burgers ook maar opleiden voor basale brandweer- en politiekennis. Scheelt wellicht onnodig uitrukken van politie en brandweer.

Dat zoveel mogelijk burgers laagdrempelig basale EHBO-kennis opdoen kan ik alleen maar toejuichen. Verder is de centralist prima in staat om met de juiste vragen de juiste info te krijgen eventueel met een instructie.

Maar om het onterecht laten vliegen van MMT en rijden van ambulances te wijten is aan gebrekkige EHBO-kennis is voor mij een te ver gezochte causaliteit.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #88 Gepost op: 6 februari 2018, 15:17:56
Dan verstaat de centralist zijn vak niet. Zullen we burgers ook maar opleiden voor basale brandweer- en politiekennis. Scheelt wellicht onnodig uitrukken van politie en brandweer.

Dat zoveel mogelijk burgers laagdrempelig basale EHBO-kennis opdoen kan ik alleen maar toejuichen. Verder is de centralist prima in staat om met de juiste vragen de juiste info te krijgen eventueel met een instructie.

Maar om het onterecht laten vliegen van MMT en rijden van ambulances te wijten is aan gebrekkige EHBO-kennis is voor mij een te ver gezochte causaliteit.
Wij worden in Nederland massaal overstroomd door on-line EHBO cursussen al dan wel of niet gecombineerd met een enkel praktijkuurtje wat ten koste gaat van ECHTE EHBO opleidingen welke niet meegaan met de voortschrijdende trend van steeds simpeler en laagdrempeliger EHBO opleidingen welke zowel het Rode Kruis als Oranje Kruis de laatste jaren hebben ingezet. Een toenemend aantal EHBO instructeurs en EHBO-ers verzetten zich hier al tegen en maken daar al bezwaar tegen en discusieren steeds meer openlijker over het dalende niveau.

NIET-simpele en NIET-laagdrempelige EHBO opleidingen zijn echter ook noodzakelijk, voornamelijk als er sprake is om meer kennis en vaardigheden als een RI&E daarom vraagt en bij evenementen hulpverlening.
Je kan mij dus niet wijs maken dat een "eerstehulpverlener" met een on-line EHBO cursus sessie op zak (niveau zelfs beduidend lager dan BHV/LEH), ingezet kan worden op zelfs maar het kleinste evenement op basis van zijn "on-line EHBO" competenties.
Dit is op zichzelf al een trend die ik buitengewoon zorgwekkend vind mbt kwaliteit van de eerstehulpverlening.

Het verlenen van eerstehulp, zolang die binnen de EHBO richtlijnen van de ERC blijven, juig ik daarom toe. (Niet te verwarren met de reanimatie richtlijnen van de ERC !)

Een burger hulpverlener welke is "opgeleid" met een simpele en laagdrempelige EHBO cursus levert nooit de kwaliteit van eertehulp als die met een volwaardig EHBO diploma met diepgang en uitgebreide (leken!) eerstehulp handelingen.
Zet dit af tegen de aard en wijze van het melden welke beide groepen doen richting meldkamer en zie daar letterlijk het verschil in het verstrekken van relevante informatie aan de centralist.

Het geven van instructie door de centralist kent ook zijn grenzen, zeker op het moment dat een "eerstehulpverlener" op "on-line EHBO" niveau niet meer de situatie kan handelen door groot gebrek aan elementaire EHBO kennis en vaardigheden.

P.S. Het melden en verlenen van eerstehulp door burgers is slechts één van de factoren die meespelen in de groei.......
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #89 Gepost op: 6 februari 2018, 15:29:29
Kan een burger rechtstreeks om een helikopter verzoeken ?