Evinrude E-tec

Auteur Topic: Evinrude E-tec  (gelezen 9619 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Gepost op: 21 mei 2005, 23:09:00
Ik stond vandaag bij de redned stand aan het meer en het viel me op dat de boten die door redned geleverd waren al de nieuwe Evinrude E-tec bb-motoren uitgerust gekregen hadden. En er werd nog mee gevaren ook.
Ik moet zeggen dat evinrude hier toch wel iets moois heeft afgeleverd. Het beste van tweetakt en viertakt bij elkaar genomen. M'n enige zorg over deze motor is de prijs, want ik zie het nu al gebeuren dat ie de prijs van twee standaard bb-motoren krijgt........
Ik hoop dat andere oplettende beursbezoekers dit ook opgevallen is ;)




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2005, 11:16:41
Niets op het internet, alleen lovende berichten van de dealers, maar dat is logisch. Geen serieuze testen te vinden. Nog te nieuw denk ik. Maar het systeem van hoge druk inspuiting van ucht en benzine en to point oil injection heeft zich inmiddels bewezen. Ik ben benieuwd naar het ge- en verbruik van deze motor. Maar wat is tie duur!

E40DRLSO (blauw) 40 pk L H KN € 5.999,00
E40DELSO (blauw) 40 pk L E A € 6.199,00
E40DPLSO (blauw) 40 pk L E A € 6.599,00
E50DPLSO (blauw) 50 pk L E A € 7.499,00
E60DPLSO (blauw) 60 pk L E A € 8.599,00
E75DPLSO (blauw) 75 pk L E A € 9.999,00
E90DPLSO (blauw) 90 pk L E A € 10.999,00
E90DSLSO (wit) 90 pk L E A € 10.999,00
E90DPXSO (wit) 90 pk XL E A € 11.199,00

En daar ben je er nog niet mee, de meters, stuurkabel, schroef enz zitten daar nog niet bij.


Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2005, 11:28:23
Zijn dit de bond prijzen of de comerciele??

9910001
9910001


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2005, 11:38:36
aalsmeer heeft die volgens mij ook achter de brandweerboot

oh nee dat is een RAM

copyright www.brandweer-aalsmeer.nl

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2005, 13:01:41
Misschien een domme vraag hoor, maar wat is het bijzondere aan deze bb voor toepassing bij reddingsbrogades / brandwoor etc ?
M.a.w. wat heeft deze (techniek) voor voordelen boven een ander gerenomeerd merk/type ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2005, 13:58:30
Tot nu toe bestond de keuze alleen uit 2takt en 4takt motoren. Elk had zo zijn voor en nadelen. De 2 takt levert veel vermogen maar heeft een hoge emissie uitstoot en verbruikt aanzienlijk meer brandstof. De 4 takt, is zuiniger, milieuvriendelijker en stiller dan een 2 takt maar levert minder vermogen.
Evinrude heeft nu een motor op de markt gebracht die het beste van de 2 soorten combineert. Ze zijn redelijk stil, milieuvriendelijk, verbruiken minder brandstof en leveren toch aardig wat vermogen. Hij is in aanschaf niet veel duurder dan een 4 takt motor overigens.
Wat de aanschaf toch wel aantrekkelijk maakt mbt minder belasting op het milieu kwa vervuiling en geluidsoverlast en lagere brandstofkosten.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2005, 19:01:50
Ze noemen het allemaal anders, maar het komt op het zelfde neer. of het nu Yamaha, Mercurie of Evinrude is: het betreft hoge druk injectie op het moment dat de spoelpoorten gesloten zijn waardoor er geen benzine door de poorten ontsnapt en het mengsel door het management zo zuinig mogelijk laten aanpassen aan de omstandigheden.
De olie wordt door buisjes precies naar de plek waar dat nodig is gepompt. Waardoor met veel minder olie volstaan kan worden. De olie verdwijnt uiteindelijk nog steeds door de uitlaat naar de buitenlucht.

Elke klap is raak, daardoor kan tweetakt bij hetzelfde toerental veel meer vermogen leveren. Bovendien zijn veel hogere toerentallen mogelijk.

Kortom wat betreft de E-tec niet echt veel nieuws. Die methode is niet uniek, maar wordt natuurlijk wel steeds verder uitontwikkeld. Natuurlijk doen ze allemaal alsof ze het wiel uitgevonden hebben.  ;D

Henk
 


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2005, 19:08:50
Zijn dit de bond prijzen of de comerciele??

9910001

De normale prijzen af dealer. 910001... Maar meestal kun je daar nog wel wat vanaf praten.

Henk


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2005, 19:14:03
Ze noemen het allemaal anders, maar het komt op het zelfde neer. of het nu Yamaha, Mercurie of Evinrude is: het betreft hoge druk injectie op het moment dat de spoelpoorten gesloten zijn waardoor er geen benzine door de poorten ontsnapt en het mengsel door het management zo zuinig mogelijk laten aanpassen aan de omstandigheden.
De olie wordt door buisjes precies naar de plek waar dat nodig is gepompt. Waardoor met veel minder olie volstaan kan worden. De olie verdwijnt uiteindelijk nog steeds door de uitlaat naar de buitenlucht.

Elke klap is raak, daardoor kan tweetakt bij hetzelfde toerental veel meer vermogen leveren. Bovendien zijn veel hogere toerentallen mogelijk.

Kortom wat betreft de E-tec niet echt veel nieuws. Die methode is niet uniek, maar wordt natuurlijk wel steeds verder uitontwikkeld. Natuurlijk doen ze allemaal alsof ze het wiel uitgevonden.  ;D

Henk
 

Het onderhoud wordt er alleen niet makkelijker op volgens mij :-\. Je wordt steeds afhankelijker gemaakt van de dealer op die manier....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2005, 19:46:39
en daarom heeft de politie aalsmeer besloten van het merk Evinrude af te stappen en over te gaan op Mariner met een nieuwe boot ( North Star 550)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !