Middelbrand (woning/slaapkamer) Herenwal - Heerenveen 21-08-2013

Auteur Topic: Middelbrand (woning/slaapkamer) Herenwal - Heerenveen 21-08-2013  (gelezen 4063 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2013, 14:19:42
Zeker als water daar geen enkel probleem hoeft te zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2013, 14:27:51
Citaat van: JJ75 link=msg=1193995 date=1377087582
Zeker als water daar geen enkel probleem hoeft te zijn.
Exact. Direct afleggen open water, en lage druk opbouwen. Kan nu erg snel gebeurt zijn, en met dit beginstadium zou ik zeker nog een binnenaanval proberen met lage druk.
http://www.flitsnieuws.nl/fnfoto//Brand-h-wal-1-flitsnieuws600.jpg


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2013, 15:38:57
Maar, ja... je hebt het nu eenmaal - dus gebruik je het want het is zo geïnstrueerd en aangekocht. 98uiye


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2013, 17:29:59
Citaat van: Diamondback link=msg=1194010 date=1377092337
Maar, ja... je hebt het nu eenmaal - dus gebruik je het want het is zo geïnstrueerd en aangekocht. 98uiye
Mooi voorbeeld van eerst een oplossing hebben, en daar een probleem voor zoeken ::)
If you can dream it, you can do it.


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #14 Gepost op: 22 augustus 2013, 10:09:45
Citaat van: Peter71 link=msg=1193988 date=1377085005
Maar wat is nu de meerwaarde van One-Sven? Had de inzet van gewoon lage druk niet hetzelfde zo niet een snellere blussing teweeg gebracht?
Omdat het schuim is, blijft het langer zitten en hoef je dus niet constant op het dak te hozen. Als ik het filmpje bekijk hebben ze wel nat schuim gebruikt, waar ze beter droog schuim hadden kunnen opbrengen, maar het blijft langer zitten dan water.

Citaat van: Jims link=msg=1194019 date=1377098999
Mooi voorbeeld van eerst een oplossing hebben, en daar een probleem voor zoeken ::)
Je kunt het ook zien als gebruik maken van de middelen die je ter beschikking hebt. Beetje jammer dat het allemaal zo negatief moet.
Assumption is the mother of all fuck-ups


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 22 augustus 2013, 10:54:41
Citaat van: mallemiering link=msg=1194171 date=1377158985
Omdat het schuim is, blijft het langer zitten en hoef je dus niet constant op het dak te hozen. Als ik het filmpje bekijk hebben ze wel nat schuim gebruikt, waar ze beter droog schuim hadden kunnen opbrengen, maar het blijft langer zitten dan water.
Je kunt het ook zien als gebruik maken van de middelen die je ter beschikking hebt. Beetje jammer dat het allemaal zo negatief moet.
Pak deze foto er eens bij. Wil ik dan wel aan de slag met schuim? Hier had een binnenaanval met LD nog een hele goede optie geweest. Wat is de reden dat men graag dat schuim aan een pand wil plakken, zeker mee nemende dat een binnenaanval waarschijnlijk een andere afloop van deze brand had gegeven. Nu is de brand onder de schuimlaag doorgetrokken.
http://www.flitsnieuws.nl/fnfoto//Brand-h-wal-4-flitsnieuws600.jpg
Later
http://www.flitsnieuws.nl/fnfoto//Brand-h-wal-9-flitsnieuws600.jpg
Citaat van: Peter71 link=msg=1193996 date=1377088071
Exact. Direct afleggen open water, en lage druk opbouwen. Kan nu erg snel gebeurt zijn, en met dit beginstadium zou ik zeker nog een binnenaanval proberen met lage druk.
http://www.flitsnieuws.nl/fnfoto//Brand-h-wal-1-flitsnieuws600.jpg


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #16 Gepost op: 22 augustus 2013, 12:21:03
Citaat van: Peter71 link=msg=1194180 date=1377161681
Pak deze foto er eens bij. Wil ik dan wel aan de slag met schuim? Hier had een binnenaanval met LD nog een hele goede optie geweest. Wat is de reden dat men graag dat schuim aan een pand wil plakken, zeker mee nemende dat een binnenaanval waarschijnlijk een andere afloop van deze brand had gegeven. Nu is de brand onder de schuimlaag doorgetrokken.
http://www.flitsnieuws.nl/fnfoto//Brand-h-wal-4-flitsnieuws600.jpg
Later
http://www.flitsnieuws.nl/fnfoto//Brand-h-wal-9-flitsnieuws600.jpg
Dat is heel goed mogelijk, en dat bestrijd ik ook niet. De keus om wel of geen binnenaanval te doen is aan de eerst aankomende bevelvoerder, en die heeft schijnbaar besloten om dit niet te doen. Het is ook lastig om te bepalen aan de hand van een foto of dit wel of niet terecht is geweest.
Mijn eerdere opmerking ging niet over de blussing d.m.v. schuim, maar over het voorkomen van overslag met behulp van schuim. One-seven is niet alleen een middel wat gebruikt kan worden om te blussen, maar kan dus ook ingezet worden om een object af te schermen. Het komt alleen niet zo vaak voor dat je zo'n aardig voorbeeld voorbij ziet komen.
Assumption is the mother of all fuck-ups


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #17 Gepost op: 22 augustus 2013, 13:42:40
Water is wel een stukje goedkoper. Schuim op de buitengevel van het brandende gebouw lijkt me niet zinvol. En inderdaad op het filmpje is niet goed de situatie aan de achterzijde te zien wat volgens de foto's wel verkend is. Schuim op een naastliggend panden lijkt me iets meer meerwaarde te hebben. Ik vraag mij wel af of met twee waterkanonnen niet ook een goed scherm te leggen is. Zeker omdat je niet goed het achterste deel kunt 'schuimen'.

Verder viel me op dat de brand nauwelijks/niet beïnvloed lijkt te worden als er met het schuim in/op het brandende pand wordt gespoten.

Ik ben niet meteen een tegenstander van schuim maar het effect op de eigenlijke brand valt mij tegen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #18 Gepost op: 22 augustus 2013, 14:13:12
Citaat
One-seven is niet alleen een middel wat gebruikt kan worden om te blussen, maar kan dus ook ingezet worden om een object af te schermen. Het komt alleen niet zo vaak voor dat je zo'n aardig voorbeeld voorbij ziet komen.
Heb ik daar nou net niet eens iets in een rapport over gelezen nav een brand in een boekenopslag  in Harlingen  ::) Dat het afschermen van een motorclubhuis met One Seven compleet nutteloos was. Dat gewoon water vele malen beter koelt als het "plakkende" schuim verhaal.
Samengevat, als schuim plakt op de gevel en daken is de temperatuur onder de 70 gr en hoef je niet af te schermen. Is de temperatuur hoger en dus noodzaak om af te schermen verbrand het schuim, de schuimblaasjes gaan kapot en dan doet een gewone goede LD sproei straal zijn werk vele malen efficienter (ongeveer 7 x  ;)
Binnenaanval, kijk naar foto 2 en 3. http://www.feannet.nl/item/3305-felle-brand-verwoest-woning-herenwal
Hangt er even vanaf hoeveel tijd tussen beide opnames zat, maar hier zie je de uitbreiding naar de linkervoorzijde BG via het plafond ontstaan. Wil je dan nog binnen zijn?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #19 Gepost op: 22 augustus 2013, 14:16:17
Overigens, een heel efficïente manier van uitbreiding voorkomen is de oorzaak aan pakken !   098uo
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar