Particuliere bergers op het water: Misleiding?

Auteur Topic: Particuliere bergers op het water: Misleiding?  (gelezen 33069 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #120 Gepost op: 29 september 2013, 19:33:54
Citaat van: Rhonus link=msg=1205344 date=1380466446
Laat ik voorop stellen: Schelden via marifoon, of via welke wijze dan ook, is verre van professioneel en zou men natuurlijk te allen tijde achterwege behoren te laten. Dat er iets mis is in de gehele situatie moge inmiddels wel duidelijk zijn en waar twee vechten...

Nou is het wel zo dat "men alleen anoniem wenst te reageren" natuurlijk erg subjectef is. We moeten dat maar op de woorden van de Telegraaf geloven en de redenen hierachter kunnen legio zijn. Persoonlijk zie ik dat niet als argument om één van de partijen daarop te kunnen beoordelen.

Wat ik in het het kader van deze discussie wel een interessante alarmering vond was de volgende melding:
p2kflex
14:01:45 28-09-13-ALPHA-prio 3, STN DHE Jacht Motorproblemen
1735288Kustwachtcentrum (KNRM Den Helder) (Reddingboot Joke Dijkstra)
p2kflex
13:52:33 28-09-13-ALPHA-contact kwc svp
1735282Kustwachtcentrum (KNRM Den Helder) (Schipper)

Prio 3, na overleg.... Zal dus weinig nood aan de man zijn. Dat zou dan dus in theorie een prima melding zijn om een berger te sturen in plaats van de KNRM.
Let wel: Dit is geen verwijt in dit voorbeeld. Onder de huidige afspraken en situatie is deze keuze gewoon prima. Sowieso kan ik natuurlijk geen oordeel vellen over de daadwerkelijke situatie en dat wil ik ook helemaal niet. Het is puur bedoeld ter illustratie dat er dus daadwerkelijk voorbeelden kunnen zijn waarin dus blijkbaar gewoon op afstand beoordeeld kan worden dat er geen direct gevaar bestaat.

Mogelijk er waren in die buurten geen professionele bergingsbedrijven noch particuliere waterhulpverleners geinteresserd in deze job.
Mogelijk wilde de hulpvrager alleen worden geholpen door de KNRM.

Het genoemde schelden middels de marifoon etc. etc. is niet representatief voor professionele bergingsbedrijven en particuliere waterhulpverleners

Markvniel

• Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #121 Gepost op: 30 september 2013, 13:02:59
Citaat van: Thor link=msg=1205388 date=1380476034
Mogelijk er waren in die buurten geen professionele bergingsbedrijven noch particuliere waterhulpverleners geinteresserd in deze job.
Mogelijk wilde de hulpvrager alleen worden geholpen door de KNRM.

Het genoemde schelden middels de marifoon etc. etc. is niet representatief voor professionele bergingsbedrijven en particuliere waterhulpverleners
Hier blijf ik toch wat apart vinden! "mogelijk wilde de Hulpvrager alleen worden geholpen door de KNRM" Dit is geen keuze. Je meldt je toch bij het KWC omdat je geholpen wil worden? Dan is er voor jou toch geen keuze meer door wie je geholpen wordt. Langs de rijksweg wordt je ook afgesleept naar een veilige locatie en van daar uit mag je zelf regelen hoe en wat. Dus veilig stellen en dan heb je keus. Maar als jij pech/hulp nodig hebt met je boot, je kan rustig wachten op de KNRM dan kan je ook op een berger/particuliere hulpverlener wachten als die in de buurt actief is. Laat je dan de KNRM komen dan heb je idd een commercielle discussie!

Je andere argument vind ik zeker een goed. Is er geen hulpverlener,berger in de regio dan is alleen de KNRM er maar en dat wordt nog wel is vergeten door alle particuliere hulpverleners/bergers

Maar kortom KWC moet weten wat ze doen! Afspraken maken met IM en dan pas kan je dit soort dingen gaan voorkomen!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #122 Gepost op: 30 september 2013, 14:40:17
Citaat van: Markvniel link=msg=1205544 date=1380538979
Hier blijf ik toch wat apart vinden! "mogelijk wilde de Hulpvrager alleen worden geholpen door de KNRM" Dit is geen keuze. Je meldt je toch bij het KWC omdat je geholpen wil worden? Dan is er voor jou toch geen keuze meer door wie je geholpen wordt. Langs de rijksweg wordt je ook afgesleept naar een veilige locatie en van daar uit mag je zelf regelen hoe en wat. Dus veilig stellen en dan heb je keus. Maar als jij pech/hulp nodig hebt met je boot, je kan rustig wachten op de KNRM dan kan je ook op een berger/particuliere hulpverlener wachten als die in de buurt actief is. Laat je dan de KNRM komen dan heb je idd een commercielle discussie!

Je andere argument vind ik zeker een goed. Is er geen hulpverlener,berger in de regio dan is alleen de KNRM er maar en dat wordt nog wel is vergeten door alle particuliere hulpverleners/bergers

Maar kortom KWC moet weten wat ze doen! Afspraken maken met IM en dan pas kan je dit soort dingen gaan voorkomen!

Heb je :

Algemene Rijksvoorwaarden
voor het verstrekken van Opdrachten
tot het verrichten van
Diensten 2008 (ARVODI-2008)

al eens bestudeerd en...................... alles wat er vergelijkbaar met het IM nog bij zal gaan komen aan afspraken, regels en regeltjes en kosten ?

Dan is het "vrijheid blijheid" van de particuliere waterhulpverlener nmm  wel ver te zoeken.

En daar hebben de particuliere waterhulpverleners geen trek in, dus komt er niets van.
Ook niet geheel onbegrijpelijk want als een particuliere waterhulpverlener volgens IM gaat werken geeft dat de nodige verplichtingen en een verhoging van de kosten. Dus heel snel komen er een of meerdere (hapsnap) particuliere waterhulpverleners als concurrent van deze IM particuliere waterhulpverlener.
Ook de professionele bergingsbedrijven (CAO, pensioenen, gekeurd materieel,365 24/7etc. etc.) kunnen niet concurreren met de "hapsnap"" particuliere waterhulpverleners(vrijwilligers,opstappers en alleen aan hulpverlening in hun gebied doen als het ze zo uitkomt etc. etc.)

water-spotter

• Forum gebruiker
Reactie #123 Gepost op: 30 september 2013, 16:21:18
klaas post ‏@klaasYBA 1u
Onderweg met Tornado naar Londen. Hier varen we bij Scheveningen. Morgen meer hierovet pic.twitter.com/0reOv8sVWj

Vraag : weet de Kustwacht en de plaatselijke knrm hier dan ook van via officiële weg ?
m.a.w maken ze hier afspraken over?

wat ben ik blij dat de knrm er nog is, die is tenminste wel 24/7/365  beschikbaar. en nee ik ben geen knrm-er ( jammer genoeg mag dat niet van mijn werkgever) dus houd het maar bij mijn water-scooter  98uiye
hulpdiensten-spotter

Wouter

• Senior gebruiker
Reactie #124 Gepost op: 30 september 2013, 16:29:41
Citaat van: water-spotter link=msg=1205612 date=1380550878
klaas post ‏@klaasYBA 1u
Onderweg met Tornado naar Londen. Hier varen we bij Scheveningen. Morgen meer hierovet pic.twitter.com/0reOv8sVWj

Vraag : weet de Kustwacht en de plaatselijke knrm hier dan ook van via officiële weg ?
m.a.w maken ze hier afspraken over?

wat ben ik blij dat de knrm er nog is, die is tenminste wel 24/7/365  beschikbaar. en nee ik ben geen knrm-er ( jammer genoeg mag dat niet van mijn werkgever) dus houd het maar bij mijn water-scooter  98uiye

De verhoudingen tussen de KNRM Urk en Postworkboats zijn goed en werken normaal samen.
Het KNRM station heeft nog gereageerd op de tweet van Klaas.

KNRM Station Urk @knrmurk
@klaasYBA Klaas, namens de mannen van #KNRM #Urk wensen we je een veilige vaart en overtocht.

Markvniel

• Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #125 Gepost op: 1 oktober 2013, 09:39:53
Citaat van: Wouter link=msg=1205623 date=1380551381
De verhoudingen tussen de KNRM Urk en Postworkboats zijn goed en werken normaal samen.
Het KNRM station heeft nog gereageerd op de tweet van Klaas.

KNRM Station Urk @knrmurk
@klaasYBA Klaas, namens de mannen van #KNRM #Urk wensen we je een veilige vaart en overtocht.

Dit zijn toch de situatie's zoals ze horen? Samenwerking en geen tegen werking?

Citaat van: Thor link=msg=1205571 date=1380544817

Heb je :

Algemene Rijksvoorwaarden
voor het verstrekken van Opdrachten
tot het verrichten van
Diensten 2008 (ARVODI-2008)

al eens bestudeerd en...................... alles wat er vergelijkbaar met het IM nog bij zal gaan komen aan afspraken, regels en regeltjes en kosten ?

Dan is het "vrijheid blijheid" van de particuliere waterhulpverlener nmm  wel ver te zoeken.

En daar hebben de particuliere waterhulpverleners geen trek in, dus komt er niets van.
Ook niet geheel onbegrijpelijk want als een particuliere waterhulpverlener volgens IM gaat werken geeft dat de nodige verplichtingen en een verhoging van de kosten. Dus heel snel komen er een of meerdere (hapsnap) particuliere waterhulpverleners als concurrent van deze IM particuliere waterhulpverlener.
Ook de professionele bergingsbedrijven (CAO, pensioenen, gekeurd materieel,365 24/7etc. etc.) kunnen niet concurreren met de "hapsnap"" particuliere waterhulpverleners(vrijwilligers,opstappers en alleen aan hulpverlening in hun gebied doen als het ze zo uitkomt etc. etc.)

Thor, hier ben ik het helemaal met je eens. Wat ik aan wilde kaarten is dat ik het vreemd vindt dat iemand zegt, ik wil alleen door de KNRM geholpen worden. Als ik pech heb zeg ik toch ook niet dat ik de brandweer er bij wil hebben?? Je moet blij zijn dat je geholpen wordt! Anders succes met roeien. En dat hier door strijdt ontstaat kan ik mij voorstellen. Maar dat er iets geregeld moet gaan worden vanuit een coordinerende partij dat lijkt me nu wel heel duidelijk, ja en dan zullen particuliere hulpverleners er ook aan moeten geloven!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #126 Gepost op: 1 oktober 2013, 10:39:00
Citaat van: Thor link=msg=1205571 date=1380544817

Het is heel simpel. Als je de professionaliteit van de waterhulpverlening wilt waarborgen en verbeteren zul je zaken als IM moeten gaan hanteren. Dat de partijen dan worden gedwongen te investeren is dan maar zo. Op deze manier heb je te maken met serieuze partijen , en het kaf scheidt je van het koren. En alle partijen weten waar ze aan toe zijn.

Doruz

• Senior gebruiker
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #127 Gepost op: 5 oktober 2013, 16:44:07
Citaat van: Peter71 link=msg=1203265 date=1379755427
Maar dit is dus redelijk simpel op te lossen door hier harde afspraken op papier over te maken. Afspraken die door alle partijen gerespecteerd dienen te worden, ook bv door de kustwacht.
Zoals ik het nu zie is dat er bij een hulpaanvraag op de alarmeerknop wordt geramd, en het verder aan de lokale partijen is hoe de klus wordt geklaard.
Hierdoor krijg je inderdaad 1 grote puinhoop, en dat partijen over elkaar heen gaan vallen omdat de een zich benadeeld vindt.

Oplossing is dus net zoals op de weg Incident Managment. Heldere afspraken. Noodhulp geschiedt door de KNRM en/of reddingsbrigades. Bergingswerk geschiedt door een professionele berger, die aantoonbaar een 24/7 en 365 dagen per jaar garantie kan geven. Zoals gezegt keiharde afspraken, afspraken die door een ieder nageleefd dienen te worden. En waar je elkaar ook op aan kunt spreken als er onverhoopt iets niet goed gaat.

Uit Brandweer topic:
Citaat van: Peter71 link=msg=771851 date=1275750288
Pfffff, wat een discussie,en wat een frustratie bij sommige figuren. ::)
Wat er ook in die brandweerwet staat, het draait altijd maar om 1 zaak. Als die pager of het kazernealarm gaat voor een dier in nood of wat voor uitruk dan ook. Dan vragen mensen om onze hulp,en dan gaan we niet lopen mieren***** over wat er in een wetje staat, en of iets wel of geen taak voor ons als brandweer is.
Ik zie erg veel meningen voorbij komen. Puntje bij paaltje is dat uiteindelijk een ieder zonder morren aan een koe of paard in de sloot staat te trekken, zonder zich af te vragen of het wel of geen brandweertaak is. O0

Grappig dat als het over bergers/KNRM gaat je nogal een uitgesproken mening hebt maar als het over de brandweertaken gaat er niet gezeurd moet worden ;) ;)
Ps geen aanval maar het lijkt tegenstrijdig?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #128 Gepost op: 5 oktober 2013, 16:50:32
Citaat van: Doruz link=msg=1207359 date=1380984247
Uit Brandweer topic:
Grappig dat als het over bergers/KNRM gaat je nogal een uitgesproken mening hebt maar als het over de brandweertaken gaat er niet gezeurd moet worden ;) ;)
Ps geen aanval maar het lijkt tegenstrijdig?
Klopt, alleen binnen de brandweer zijn daar blijkelijk betere afspraken gemaakt dan dat op het water is gebeurt. Binnen de brandweer hebben wij ook geen particulieren die ons werk voor ons neus weghalen. En die ene keer dat het wel gebeurt hebben wij daar geen probleem mee.

Peter-RWS

• Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
Reactie #129 Gepost op: 30 juni 2016, 09:36:35

Vond deze wel mooi aansluiten op deze discussie....

http://www.hvzeeland.nl/nieuws/29809-jacht-strand-dishoek-losgetrokken/

Hier begrijp ik werkelijk niets van... (maar misschien is er een achterliggende gedachte)

De gehele Westerschelde ligt zo'n beetje vol met slepers van gerenommeerde bedrijven, als je die achter elkaar legt kun je van Vlissingen naar Breskens wandelen...

Nu lag dit jacht al bijna een dag hoog en droog, veel duidelijker dat het totaal geen reddingsactie is kun je niet krijgen, en toch is het de KNRM die hem eraf trekt EN nog even een sleepje naar Vlissingen geeft........ik snap het niet..