Onder de wrakkenwet betalen jij en ik het want die boot brengt hedentendage maar bitter weinig op.
Bovendien moet er gerede aanleiding zijn om iets onder de wrakkenwet te stellen,bijv bedreiging zeewering,obstakel scheepvaartverkeer etc.
N.B toezicht tekort in Zeeland ? Twee grote boten, RWS en Politie, kijken toe en de smokkelaars gaan ondertussen hun gang !
Ben ik niet geheel met je eens, ben er zelf niet bij geweest, ik draai piket vanaf een paar kilometer verder, maar ik denk dat laten liggen geen optie is geweest, met het oog op eventuele vervuiling, mocht het jacht toch breken, of weer aan de haal gaan bij een volgend tij.
Wel is het inderdaad zo dat wij echt goed moeten nadenken om iets onder de warkkenwet te plaatsen, of überhaupt te laten bergen, vanwege de kosten..
Ik heb zelf vorig jaar een jacht laten bergen, en dit heeft aardig wat centjes gekost achteraf. (en achteraf weet iedereen het mooi te brengen....)
Het enigste wat ik kan bedenken is dat de echte bergers er geen heil in zagen, omdat wellicht de eigenaar er afstand van had gedaan, en dit een tussenoplossing was, is het toch iets anders dan vind ik het een kwalijke zaak.....maar goed, dat is mijn mening.
Over het puntje toezicht.....tsja, het is denk ik eerder toeval dat er twee dienstvaartuigen bij liggen, op de Westerschelde is zo ie zo standaard 24/7 een vaartuig van RWS aanwezig, op de overige wateren (waar ik dan werk) zeker niet, en komt het voor dat er dus geen vaartuig is op de Oosterschelde, Grevelingenmeer, Veerse Meer, Volkerak-Zoommeer en Schelde-Rijnkanaal....
Hoe het met de LE op de Westerschelde is gesteld, geen idee, maar ik zie de P86 vanuit Wemeldinge zeker niet dagelijks varen, helaas...
Persoonlijk zou ik wel eens willen weten wat er al niet dagelijks langs dit stukje Nederland aan drugs binnenkomt....honderden schepen per jaar naar de havens, en wat te denken van de tientallen jachten en sportvissers?
Het westelijk deel van de Oosterschelde is niet constant onder radarbegeleiding van ons, maar ik kijk er wel eens s'nachts op mee, en zie dan regelmatig toch jachten vanaf zee door de Roompotsluis komen, en heb daar wel eens mijn bedenkingen over.....