Particuliere bergers op het water: Misleiding?

Auteur Topic: Particuliere bergers op het water: Misleiding?  (gelezen 33457 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #130 Gepost op: 30 juni 2016, 12:03:36
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1433251 date=1467272195
Vond deze wel mooi aansluiten op deze discussie....

http://www.hvzeeland.nl/nieuws/29809-jacht-strand-dishoek-losgetrokken/

Hier begrijp ik werkelijk niets van... (maar misschien is er een achterliggende gedachte)

De gehele Westerschelde ligt zo'n beetje vol met slepers van gerenommeerde bedrijven, als je die achter elkaar legt kun je van Vlissingen naar Breskens wandelen...

Nu lag dit jacht al bijna een dag hoog en droog, veel duidelijker dat het totaal geen reddingsactie is kun je niet krijgen, en toch is het de KNRM die hem eraf trekt EN nog even een sleepje naar Vlissingen geeft........ik snap het niet..

De KNRM doet het gratis en bij de bedrijven moet de schoorsteen roken.
Kennelijk was er geen uitzicht op een betaling door de verzekeraar of de eigenaar en als er geen mensen in levensgevaar (hoog en droog) zijn.


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #131 Gepost op: 30 juni 2016, 12:06:58
Citaat van: Thor link=msg=1433305 date=1467281016
De KNRM doet het gratis en bij de bedrijven moet de schoorsteen roken.
Kennelijk was er geen uitzicht op een betaling door de verzekeraar of de eigenaar en als er geen mensen in levensgevaar (hoog en droog) zijn.

Als er geen uitzicht op betaling is voor de berging, dan moet hij gewoon door een berger worden weggehaald, desnoods on der de wrakkenwet..

Dan maar opslaan en openbare verkoop voor de kosten, nu krijgt de eigenaar hem waarschijnlijk (al hoop ik van niet) zo weer terug.....


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #132 Gepost op: 30 juni 2016, 12:24:59
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1433306 date=1467281218
Als er geen uitzicht op betaling is voor de berging, dan moet hij gewoon door een berger worden weggehaald, desnoods on der de wrakkenwet..

Dan maar opslaan en openbare verkoop voor de kosten, nu krijgt de eigenaar hem waarschijnlijk (al hoop ik van niet) zo weer terug.....

Onder de wrakkenwet betalen jij en ik het want die boot brengt hedentendage maar bitter weinig op.
Bovendien moet er gerede aanleiding zijn om iets onder de wrakkenwet te stellen,bijv bedreiging zeewering,obstakel scheepvaartverkeer etc.

N.B toezicht tekort in Zeeland ? Twee grote boten, RWS en Politie, kijken toe en de smokkelaars gaan ondertussen hun gang !


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #133 Gepost op: 30 juni 2016, 13:01:25
Citaat van: Thor link=msg=1433311 date=1467282299
Onder de wrakkenwet betalen jij en ik het want die boot brengt hedentendage maar bitter weinig op.
Bovendien moet er gerede aanleiding zijn om iets onder de wrakkenwet te stellen,bijv bedreiging zeewering,obstakel scheepvaartverkeer etc.

N.B toezicht tekort in Zeeland ? Twee grote boten, RWS en Politie, kijken toe en de smokkelaars gaan ondertussen hun gang !

Ben ik niet geheel met je eens, ben er zelf niet bij geweest, ik draai piket vanaf een paar kilometer verder, maar ik denk dat laten liggen geen optie is geweest, met het oog op eventuele vervuiling, mocht het jacht toch breken, of weer aan de haal gaan bij een volgend tij.
Wel is het inderdaad zo dat wij echt goed moeten nadenken om iets onder de warkkenwet te plaatsen, of überhaupt te laten bergen, vanwege de kosten..

Ik heb zelf vorig jaar een jacht laten bergen, en dit heeft aardig wat centjes gekost achteraf. (en achteraf weet iedereen het mooi te brengen....)

Het enigste wat ik kan bedenken is dat de echte bergers er geen heil in zagen, omdat wellicht de eigenaar er afstand van had gedaan, en dit een tussenoplossing was, is het toch iets anders dan vind ik het een kwalijke zaak.....maar goed, dat is mijn mening.

Over het puntje toezicht.....tsja, het is denk ik eerder toeval dat er twee dienstvaartuigen bij liggen, op de Westerschelde is zo ie zo standaard 24/7 een vaartuig van RWS aanwezig, op de overige wateren (waar ik dan werk) zeker niet, en komt het voor dat er dus geen vaartuig is op de Oosterschelde, Grevelingenmeer, Veerse Meer, Volkerak-Zoommeer en Schelde-Rijnkanaal....

Hoe het met de LE op de Westerschelde is gesteld, geen idee, maar ik zie de P86 vanuit Wemeldinge zeker niet dagelijks varen, helaas...

Persoonlijk zou ik wel eens willen weten wat er al niet dagelijks langs dit stukje Nederland aan drugs binnenkomt....honderden schepen per jaar naar de havens, en wat te denken van de tientallen jachten en sportvissers?
Het westelijk deel van de Oosterschelde is niet constant onder radarbegeleiding van ons, maar ik kijk er wel eens s'nachts op mee, en zie dan regelmatig toch jachten vanaf zee door de Roompotsluis komen, en heb daar wel eens mijn bedenkingen over.....


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #134 Gepost op: 30 juni 2016, 13:29:26
Heb ondertussen begrepen dat de eigenaar geen berger wou.. (begrijpelijk)

RWS zag geen aanleiding om hem hiervoor te verplichten en hebben hem de kans gegeven om het zelf op te lossen, en dit heeft hij dus in overleg met de KNRM zo gedaan...

Oftewel, kwalijke zaak naar mijn mening.....

Het wordt tijd dat de KNRM eens vanuit de leiding duidelijk stelling neemt dat dit niet mag gebeuren...


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #135 Gepost op: 1 juli 2016, 09:18:18
Ik ben zelf redder aan wal bij de KNRM maar kan hier met mijn pet niet bij! KNRM hoort zich hier niet mee bezig te houden. Of een dikke rekening in te brengen.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #136 Gepost op: 1 juli 2016, 12:33:48
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1433324 date=1467286166
Heb ondertussen begrepen dat de eigenaar geen berger wou.. (begrijpelijk)
De eigenaar krijgt dus de gelegenheid om de situatie te laten voortduren. Met alle risico's van dien. Maar hij kan van een koude kermis thuis komen als blijkt dat hij schade heeft opgelopen omdat hij te lang op die zandbank heeft gelegen. En ik zeg dit omdat een verzekeringsexpert dat mij al eens verteld heeft: Wachten op de KNRM had tot gevolg dat drie maanden later de motor alsnog van door de motorsteunen zakte. Oorzaak was het langdurig bonken op een zandbank.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #137 Gepost op: 1 juli 2016, 17:39:00
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1433603 date=1467369228
De eigenaar krijgt dus de gelegenheid om de situatie te laten voortduren. Met alle risico's van dien. Maar hij kan van een koude kermis thuis komen als blijkt dat hij schade heeft opgelopen omdat hij te lang op die zandbank heeft gelegen. En ik zeg dit omdat een verzekeringsexpert dat mij al eens verteld heeft: Wachten op de KNRM had tot gevolg dat drie maanden later de motor alsnog van door de motorsteunen zakte. Oorzaak was het langdurig bonken op een zandbank.

Waarschijnlijk was de eigenaar niet verzekerd of wilde de verzekering geen professionele berger (Multraship , BK of Polderman etc.) Inschakelen vanwege de kosten. De kosten zouden de restwaarde van het jacht mogelijk te boven gaan.
Overigens in de regel is de KNRM eerder ter plaatse dan de professionele bergers waarbij opgemerkt dat deze bedrijven waar het zo uitkomt gebruik maken van de diensten der KNRM. (Overbrengen van sleepverbindingen, personenvervoer,peilingen etc.)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #138 Gepost op: 1 juli 2016, 21:36:06
27-06-2016breskens

Een Zweedse solozeiler is maandagochtend vroeg gestrand nabij Dishoek. Reddingboot Zeemanshoop voer en kon vaststellen dat het jacht al te droog lag, maar de man verder in orde was.

Maandagochtend alarm voor de reddingbootbemanning van KNRM Breskens. Het blijkt dat er een jacht in problemen is nabij het strand van Dishoek.

Reddingboot Zeemanshoop vaart uit en is na zo’n 10 minuten varen ter plaatse bij het jacht. Hier blijkt dat het jacht al tegen een paalhoofd aan op de hoogwaterlijn ligt. Direct laat de reddingbootbemanning ook het kusthulpverleningsvoertuig van KNRM reddingstation Westkapelle alarmeren.

Via de drenkelingenklep zet de reddingboot twee opstappers op het strand om polshoogte te nemen. Er blijkt één opvarende aan boord. Deze maakt het naar omstandigheden goed.

De Zweedse man verklaart dat hij vanaf IJmuiden is vertrokken en onderweg is naar Gran Canaria. In het Oostgat is het misgegaan en daardoor is hij op het strand verdaagd.

Aangezien het jacht al ‘hoog en droog’ ligt, kan de reddingboot verder niets uitrichten. De inmiddels aanwezige patrouilleboot Maeslant van Rijkswaterstaat en de politie op het strand blijven ter plaatse.

Bergingsbedrijf Multraship zal in de loop van de ochtend de situatie bekijken en regelen voor eventuele berging van het jacht.

Tijdstip alarm:  07:34 uur
Wind:  Zuid-West 5 Bft.
Zicht:  Goed

Foto’s: Wouter Tiggelman, KNRM Westkapelle & KNRM Breskens


https://www.knrm.nl/nieuws/knrm-reddingstation-breskens/tweemaster-gestrand-bij-dishoek


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #139 Gepost op: 3 juli 2016, 10:37:10
Citaat van: Thor link=msg=1433697 date=1467387540
waarbij opgemerkt dat deze bedrijven waar het zo uitkomt gebruik maken van de diensten der KNRM. (Overbrengen van sleepverbindingen, personenvervoer,peilingen etc.)
Dat is niet nieuw. Dat werd vroeger ook al gedaan langs de Noordzeekust. Maar in situaties waar we het nu over hebben denk ik dat de bergers zelf boten hebben met weinig diepgang.