1 Ontstaat dat probleem alleen als de verkeerde boot eerder bij het schip in nood is, of ook als de verkeerde boot later komt?
Mij maakt het niet uit of een berger of een reddingboot een klus klaart.
Maar de Kustwacht alarmeert geen berger maar een reddingboot.
En die is dus bemand door vrijwilligers, die bij hun baas of hun partner/kinderen zijn weggeroepen.
Worden die hierdoor erg vaak voor "Jan met de korte naam"gealarmeerd, dan zegt de vrijwilliger op een gegeven moment: Īk zoek wel een andere hobby" en de baas roept op een gegeven moment: "Ophouden met die gein, want het kost mij constant jouw tijd en het is vaak voor de kat zijn viool".
Komt de berger later dan hangt het erg van de verhouding tussen de betreffende berger en de reddingbootbemanning af.
Er zijn er die prima kunnen samenwerken, maar op bepaalde plekken gaat het anders toe.
Dat kan oplopen tot scheldpartijen en/of intimiderend gedrag richting de vrijwillige bemanning van de reddingboot.
Mijn stelling: het gedrag van sommige bergers zet de hulpverlening op het water in bepaalde gebieden van Nederland op scherp.
2 De Kustwacht stuurt een reddingboot. Dan komt er een andere boot dan de reddingboot hulp bieden, maar dat is niet de boot die de kustwacht alarmeert, mag dat?
Ja, dat mag.
Sterker nog, dat moet volgens de wet.
En terecht.
Raak ik gewond, dan wordt ik liever geholpen door de op dat moment toevallig in zijn kano passerende chirurg, dan dat ik pakweg een kwartier moet wachten op een reddingboot met een verbandtrommel aan boord en mensen die zijn opgeleid om de juiste hulp te verlenen.
3 Ontstaat dat probleem alleen als de verkeerde boot eerder bij het schip in nood is, of ook als de verkeerde boot later komt?
Zie mijn antwoord bij vraag 1.
4 Doet de berger zich ook voor als reddingboot tegenover de schipper die denkt dat hij in nood is als hij later komt en zo ja, waarom?
Ik weet niet of dat ook gebeurt als ze later komen, maar mocht het gebeuren dan is dat om geld te verdienen, lijkt mij.
6 wat is dan het voordeel om je voor te doen als reddingboot?
Een deel van de watersporters is niet bekend met het fenomeen berger.
Datzelfde geldt voor een groot deel van de buitenlanders die in Nederland van ons water komen genieten.
Als je dan verschijnt met teksten als "Redding huppelepup..." of "Resque Hupsakee.." op de boot, dan zal duidelijk zijn dat makkelijk geld oplevert.
7 Waarom zou je als reddingboot eerder zo'n klus binnen kunnen halen dan als berger?
Dat kun je in principe niet als reddingboot.
Een berger ligt over het algemeen in zijn boot te wachten op een incident, terwijl de meeste reddingboten moeten worden bemand door vrijwilligers die eerst naar de boot moeten komen. Dat kan bij sommige stations vele minuten duren.
Ik stel alvast maar de vervolgvraag: Maar is het dan juist niet handig om bergers te hebben.
Mijn antwoord: Natuurlijk is dat handig.
Maar deze discussie gaat vooral over het op het verkeerde been zetten van "de klant" om geld te kunnen verdienen.
Geen enkel bezwaar als de berger zich meldt met een tekst in de trant van: "Hallo, ik ben een berger. Dat betekent dat mijn service geld kost. Maar als u verzekert bent, dan kan dat geheel via uw verzekering geregeld worden. Indien u dat niet gelooft, kunt u uiteraard uw verzekeringsmaatschappij even bellen."
8 Wat moet de jachtschipper die denkt dat hij in nood is doen volgens jou, m.a.w. wat is niet "dom"?
Kustwacht alarmeren via marifoonkanaal 16 of telefoonnummer 0900-0111.
En heb je geen marifoon en weet je ook het nummer niet van de Kustwacht, dan bel je 112. Als je vervolgens zegt dat je de Kustwacht moet hebben, prikken die het gesprek door.
En heb je geen telefoon, schiet dan rode vuurpijlen af.
Heb je die ook niet (meer) probeer dan de aandacht te trekken van passerende boten en/of personeen op de wal.
En zijn die ook niet in de buurt: bidden.
En komt er dan een snelle oranje boot langszij, dan zou je eigenlijk gewoon blij moeten kunnen zijn met de gearriveerde hulp.
Maar je moet je op dit moment dus blijkbaar afvragen, of de boot een gratis reddingboot is of een bergersboot waarmee moet worden afgerekend.
En blijkt het een berger, dan kun je natuurlijk besluiten om daar toch mee in zee te gaan als je echt in een gevaarlijke situatie zit.
9 Wat moet de berger doen om niet op een reddingboot te lijken? Wat moet er (aan het uiterlijk bijvoorbeeld) veranderd worden?
Makkelijkste zou zijn om niet met kreten als "Reddingdinges" of "Resquedanges" rond te varen, maar met keurige reclameuitingen als "Bergingsbedrijf Bladiebla".
10 Wat zou de reddingboot kunnen doen (aan het uiterlijk) om zich (beter) te onderscheiden van de bergers?
Zich voordoen als reddingboot, denk ik zo. En in de praktijk doen ze dat over het algemeen al.
De kleurstelling is over het algemeen oranje, en ze hebben vrijwel altijd de lettercombinatie KNRM erop of de tekst "Reddingsbrigade xxx.
11 Waarom moet ik meevaren om op deze vragen een antwoord te kunnen krijgen? Kan dat niet gewoon met een antwoord hier op het forum?
Omdat het gezellig is?