Particuliere bergers op het water: Misleiding?

Auteur Topic: Particuliere bergers op het water: Misleiding?  (gelezen 33450 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #20 Gepost op: 25 augustus 2013, 04:22:33
Ik probeer het een beetje duidelijk te krijgen...

Als het nog niet duidelijk bij je is kun je misschien het beste eens een keertje meevaren, eerst zien en dan geloven.

absoluteleek

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #21 Gepost op: 25 augustus 2013, 09:34:33
Citaat van: absoluteleek link=msg=1195021 date=1377383790
Dat is een heel verhaal. Het ligt dus niet zo eenvoudig. Dus iemand "denkt dat hij in nood is". Belt de Kustwacht om hulp.

De Kustwacht stuurt een reddingboot. Dan komt er een andere boot dan de reddingboot hulp bieden. Maar dat is de verkeerde soort boot? Mag dat niet?

Ontstaat dat probleem alleen als de verkeerde boot eerder bij het schip in nood is, of ook als de verkeerde boot later komt, Doet hij dan ook nog hij een reddingboot is, en waarom? Nogmaals, wat is dan het voordeel om je voor te doen als reddingboot? Waarom haal je als reddingboot eerder zo'n klus binnen dan als berger?
Wat moet de jachtschipper die denkt dat hij in nood is doen volgens jou? Wat is niet "dom"?
Wat moet de berger doen om niet op een reddingboot te lijken? Of wat moet de reddingboot doen om zich te onderscheiden van de bergers?

Ik probeer het een beetje duidelijk te krijgen...

Iemand?

absoluteleek

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #22 Gepost op: 25 augustus 2013, 14:55:55
1 Ontstaat dat probleem alleen als de verkeerde boot eerder bij het schip in nood is, of ook als de verkeerde boot later komt?

2 De Kustwacht stuurt een reddingboot. Dan komt er een andere boot dan de reddingboot hulp bieden, maar dat is niet de boot die de kustwacht alarmeert, mag dat?

3 Ontstaat dat probleem alleen als de verkeerde boot eerder bij het schip in nood is, of ook als de verkeerde boot later komt?

4 Doet de berger zich ook voor als reddingboot tegenover de schipper die denkt dat hij in nood is als hij later komt en zo ja, waarom?

6 wat is dan het voordeel om je voor te doen als reddingboot?

7 Waarom zou je als reddingboot eerder zo'n klus binnen kunnen halen dan als berger?

8 Wat moet de jachtschipper die denkt dat hij in nood is doen volgens jou, m.a.w. wat is niet "dom"?

9 Wat moet de berger doen om niet op een reddingboot te lijken? Wat moet er (aan het uiterlijk bijvoorbeeld) veranderd worden?

10 Wat zou de reddingboot kunnen doen (aan het uiterlijk) om zich (beter) te onderscheiden van de bergers?

11 Waarom moet ik meevaren om op deze vragen een antwoord te kunnen krijgen? Kan dat niet gewoon met een antwoord hier op het forum?

Thor

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 25 augustus 2013, 15:51:58

11 Waarom moet ik meevaren om op deze vragen een antwoord te kunnen krijgen? Kan dat niet gewoon met een antwoord hier op het forum?

De antwoorden staan al onder de verschillende voorgaande reacties. Maar als je precies wilt weten hoe het allemaal gaat dan kun natuurlijk je beter even meevaren met een mogelijk bekende waterhulpverlener van je.

Je schrijft verder Als je je vaarbewijs hebt gehaald, waarschijnlijk omdat je zelf ook vaart, dan kun je toch weten hoe het op het water toegaat.

absoluteleek

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #24 Gepost op: 25 augustus 2013, 16:31:40
Ik wil die antwoorden zo graag van jou horen, jij beschuldigt een beroepsgroep van misleiding. Het zou fijn zijn als je dat even zou onderbouwen door het beantwoorden van een paar simpele vraagjes.

Zal ik eens anders eens kijken of ik er voor jou multiplechoicevraagjes van kan maken, helpt dat?

Highlander

• Forum gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 25 augustus 2013, 16:40:31
Citaat van: absoluteleek link=msg=1195123 date=1377435355
1 Ontstaat dat probleem alleen als de verkeerde boot eerder bij het schip in nood is, of ook als de verkeerde boot later komt?
Mij maakt het niet uit of een berger of een reddingboot een klus klaart.
Maar de Kustwacht alarmeert geen berger maar een reddingboot.
En die is dus bemand door vrijwilligers, die bij hun baas of hun partner/kinderen zijn weggeroepen.
Worden die hierdoor erg vaak voor "Jan met de korte naam"gealarmeerd, dan zegt de vrijwilliger op een gegeven moment: Īk zoek wel een andere hobby" en de baas roept op een gegeven moment: "Ophouden met die gein, want het kost mij constant jouw tijd en het is vaak voor de kat zijn viool".

Komt de berger later dan hangt het erg van de verhouding tussen de betreffende berger en de reddingbootbemanning af.
Er zijn er die prima kunnen samenwerken, maar op bepaalde plekken gaat het anders toe.
Dat kan oplopen tot scheldpartijen en/of intimiderend gedrag richting de vrijwillige bemanning van de reddingboot.

Mijn stelling: het gedrag van sommige bergers zet de hulpverlening op het water in bepaalde gebieden van Nederland op scherp.

2 De Kustwacht stuurt een reddingboot. Dan komt er een andere boot dan de reddingboot hulp bieden, maar dat is niet de boot die de kustwacht alarmeert, mag dat?
Ja, dat mag.
Sterker nog, dat moet volgens de wet.
En terecht.
Raak ik gewond, dan wordt ik liever geholpen door de op dat moment toevallig in zijn kano passerende chirurg, dan dat ik pakweg een kwartier moet wachten op een reddingboot met een verbandtrommel aan boord en mensen die zijn opgeleid om de juiste hulp te verlenen.

3 Ontstaat dat probleem alleen als de verkeerde boot eerder bij het schip in nood is, of ook als de verkeerde boot later komt?
Zie mijn antwoord bij vraag 1.

4 Doet de berger zich ook voor als reddingboot tegenover de schipper die denkt dat hij in nood is als hij later komt en zo ja, waarom?
Ik weet niet of dat ook gebeurt als ze later komen, maar mocht het gebeuren dan is dat om geld te verdienen, lijkt mij.

6 wat is dan het voordeel om je voor te doen als reddingboot?
Een deel van de watersporters is niet bekend met het fenomeen berger.
Datzelfde geldt voor een groot deel van de buitenlanders die in Nederland van ons water komen genieten.
Als je dan verschijnt met teksten als "Redding huppelepup..." of "Resque Hupsakee.." op de boot, dan zal duidelijk zijn dat makkelijk geld oplevert.

7 Waarom zou je als reddingboot eerder zo'n klus binnen kunnen halen dan als berger?
Dat kun je in principe niet als reddingboot.
Een berger ligt over het algemeen in zijn boot te wachten op een incident, terwijl de meeste reddingboten moeten worden bemand door vrijwilligers die eerst naar de boot moeten komen. Dat kan bij sommige stations vele minuten duren.

Ik stel alvast maar de vervolgvraag: Maar is het dan juist niet handig om bergers te hebben.
Mijn antwoord: Natuurlijk is dat handig.
Maar deze discussie gaat vooral over het op het verkeerde been zetten van "de klant" om geld te kunnen verdienen.
Geen enkel bezwaar als de berger zich meldt met een tekst in de trant van: "Hallo, ik ben een berger. Dat betekent dat mijn service geld kost. Maar als u verzekert bent, dan kan dat geheel via uw verzekering geregeld worden. Indien u dat niet gelooft, kunt u uiteraard uw verzekeringsmaatschappij even bellen."

8 Wat moet de jachtschipper die denkt dat hij in nood is doen volgens jou, m.a.w. wat is niet "dom"?
Kustwacht alarmeren via marifoonkanaal 16 of telefoonnummer 0900-0111.
En heb je geen marifoon en weet je ook het nummer niet van de Kustwacht, dan bel je 112. Als je vervolgens zegt dat je de Kustwacht moet hebben, prikken die het gesprek door.
En heb je geen telefoon, schiet dan rode vuurpijlen af.
Heb je die ook niet (meer) probeer dan de aandacht te trekken van passerende boten en/of personeen op de wal.
En zijn die ook niet in de buurt: bidden.

En komt er dan een snelle oranje boot langszij, dan zou je eigenlijk gewoon blij moeten kunnen zijn met de gearriveerde hulp.
Maar je moet je op dit moment dus blijkbaar afvragen, of de boot een gratis reddingboot is of een bergersboot waarmee moet worden afgerekend.
En blijkt het een berger, dan kun je natuurlijk besluiten om daar toch mee in zee te gaan als je echt in een gevaarlijke situatie zit.

9 Wat moet de berger doen om niet op een reddingboot te lijken? Wat moet er (aan het uiterlijk bijvoorbeeld) veranderd worden?
Makkelijkste zou zijn om niet met kreten als "Reddingdinges" of "Resquedanges" rond te varen, maar met keurige reclameuitingen als "Bergingsbedrijf Bladiebla".

10 Wat zou de reddingboot kunnen doen (aan het uiterlijk) om zich (beter) te onderscheiden van de bergers?
Zich voordoen als reddingboot, denk ik zo. En in de praktijk doen ze dat over het algemeen al.
De kleurstelling is over het algemeen oranje, en ze hebben vrijwel altijd de lettercombinatie KNRM erop of de tekst "Reddingsbrigade xxx.

Omdat het gezellig is?

absoluteleek

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #26 Gepost op: 25 augustus 2013, 17:45:31
Citaat van: Highlander link=msg=1195148 date=1377441631
Mij maakt het niet uit of een berger of een reddingboot een klus klaart.
Maar de Kustwacht alarmeert geen berger maar een reddingboot.
En die is dus bemand door vrijwilligers, die bij hun baas of hun partner/kinderen zijn weggeroepen.
Worden die hierdoor erg vaak voor "Jan met de korte naam"gealarmeerd, dan zegt de vrijwilliger op een gegeven moment: Īk zoek wel een andere hobby" en de baas roept op een gegeven moment: "Ophouden met die gein, want het kost mij constant jouw tijd en het is vaak voor de kat zijn viool".

Dank je wel Highlander, voor je duidelijke uitleg!  O0

Het probleem ontstaat dus als iemand in nood is en bij het arriveren van de reddingboot al geholpen blijkt te zijn... Ja, dat vraagt inderdaad om enige uitleg bij terugkomst... Maarja, aan de andere kant: iedereen is verplicht om te helpen zeg je, dat is een lastig dilemma...

Komt de berger later dan hangt het erg van de verhouding tussen de betreffende berger en de reddingbootbemanning af.
Er zijn er die prima kunnen samenwerken, maar op bepaalde plekken gaat het anders toe.
Dat kan oplopen tot scheldpartijen en/of intimiderend gedrag richting de vrijwillige bemanning van de reddingboot.

Mijn stelling: het gedrag van sommige bergers zet de hulpverlening op het water in bepaalde gebieden van Nederland op scherp.

Zijn de bergers daar niet op aan te spreken, is er al een vorm van overleg gaande? Is er iets dat de reddingsboten er tegenover kunnen stellen, wij dragen geen boten met pech meer aan jullie over als je door gaat met het misleiden van de watersporter. Dat zou toch een argument moeten zijn waar ze gevoelig voor zouden moeten zijn. Is misleiden niet strafbaar en kan daar dan niet aangifte van gedaan worden?  Ik zou zelf als ik in nood was ook niet zo kieskeurig zijn van wie ik hulp krijg, als ik aan de afgrond hang en er komt een uitgestoken hand, pak ik die en ga niet eerst onderhandelen. Mag er trouwens geld gevraagd worden als iemand in nood is? Je bent toch verplicht om iemand te redden, dan kun je er toch ook geen rekening voor sturen?

Thor

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 25 augustus 2013, 18:08:04
Citaat van: absoluteleek link=msg=1195144 date=1377441100
Ik wil die antwoorden zo graag van jou horen, jij beschuldigt een beroepsgroep van misleiding. Het zou fijn zijn als je dat even zou onderbouwen door het beantwoorden van een paar simpele vraagjes.

Zal ik eens anders eens kijken of ik er voor jou multiplechoicevraagjes van kan maken, helpt dat?

Ik denk dat je professionele bergers en particuliere waterhulpverleners aan het verwarren bent.

Het overgrote merendeel van de professionele bergers, waar ik al tientallen jaren deel van uitmaakte, opereert op een fatsoenlijke en vakkundige manier. Het gaat hier om misleiding door c.q. uitwassen van een paar particuliere waterhulpverleners.
De "beroepsgroep bergers" bestaat uit bedrijven varierend in grootte van enkele duizenden werknemers tot bedrijven met enkele werknemers. Qua omzet varierend van vele honderden miljoenen tot honderd duizend. Werknemers bij bedrijven in vaste dienst, met regelingen zoals COA, pensioenen, ondernemingsraad, jaarverslagen etc. etc.
Particuliere waterhulpverleners kennen dit niet omdat in de regel wordt gewerkt met o.a. opstappers en vrijwilligers.
De beroepsgroep bergers bestaat o.a. uit bedrijven die in een aantal gevallen inmiddels al een paar honderd jaar gevestigd zijn en jaar in jaar uit kwalitatief hoogstaand werk leveren.

Dus ik beschuldig geen georganiseerde "beroepsgroep bergers" van misleiding.
Ik hoef dan ook niets te onderbouwen.

absoluteleek

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #28 Gepost op: 25 augustus 2013, 18:31:11
Citaat van: Thor link=msg=1195165 date=1377446884

Ik denk dat je professionele bergers en particuliere waterhulpverleners aan het verwarren bent.

Het overgrote merendeel van de professionele bergers, waar ik al tientallen jaren deel van uitmaakte, opereert op een fatsoenlijke en vakkundige manier. Het gaat hier om misleiding door c.q. uitwassen van een paar particuliere waterhulpverleners.
De "beroepsgroep bergers" bestaat uit bedrijven varierend in grootte van enkele duizenden werknemers tot bedrijven met enkele werknemers. Qua omzet varierend van vele honderden miljoenen tot honderd duizend. Werknemers bij bedrijven in vaste dienst, met regelingen zoals COA, pensioenen, ondernemingsraad, jaarverslagen etc. etc.
Particuliere waterhulpverleners kennen dit niet omdat in de regel wordt gewerkt met o.a. opstappers en vrijwilligers.
De beroepsgroep bergers bestaat o.a. uit bedrijven die in een aantal gevallen inmiddels al een paar honderd jaar gevestigd zijn en jaar in jaar uit kwalitatief hoogstaand werk leveren.

Dus ik beschuldig geen georganiseerde "beroepsgroep bergers" van misleiding.
Ik hoef dan ook niets te onderbouwen.

Natuurlijk hoef je niets te onderbouwen, het is geen verplichting. Je mag van alles roepen (ook van mij), zonder onderbouwing.

In hoeverre verschilt een "professioneel bedrijf" van een particuliere berger. Is die laatste geen bedrijf, maar iemand die het zwart doet of iets dergelijks? En is dat relevant, komen die wat jij noemt "professionele bergers" een jachtje slepen? En zijn die ook op het binnenwater eerder dan de reddingboot? Of speelt dat helemaal niet en is er daarom geen conflict mee.

(je hoeft niet te antwoorden hoor...)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 25 augustus 2013, 18:35:55

Citaat van: ijsselmeervisser link=msg=1194419 date=1377207777

ik heb geen problemen met bergers maar dit kan echt niet.
dus thor heeft gelijk een grote vorm van misleiding
en dit is nog maar het topje van de ijsberg

Ik zie hier 2 berichten die mij verontrusten. Ik zie berichten over topjes van de ijsberg, en scheldpartijen. Hoe vaak komt dit voor, dat het mis gaat tussen een reddingsbootbemanning en een berger? Hoe vaak gaat het volledig mis?