Vergeet de overheid niet! Daar komt ook (indirect) geld weg.
dat wordt inderdaad nog wel eens vergeten omdat de KNRM het zelf nooit hardop roept, maar zij krijgen wel degelijk een vergoeding van de Kustwacht als zij voor noodhulp worden ingezet. Dat lijkt een beetje op de IM-regel op de weg: bij echte nood heeft de Kustwacht een contract met de KNRM waarbij zij tegen vergoeding 24/7 kunnen ingrijpen. Dus dat is prima afgedekt. En het 'geplande' sleepwerk van jachthaven naar werf ofzo, dat doen meestal de particuliere waterhulpdiensten.
Het probleem zit zoals altijd in het grijze gebied: bootje, ligt voor anker, motorstoring, wil terug naar de haven. Die watersporter weet niet wat ie moet doen, roept de Kustwacht op 16, zowel KNRM als pechhulpverlener gaan er op af, en dan is het bal. Is het nood? Is het pechhulp? Als ik het zou moeten bepalen zou ik meer informatie nodig hebben, maar die heeft de Kustwacht vaak ook niet.
De overheid zit er wat mij betreft ook niet zuiver in: vanuit de wet mag zij de marktwerking niet verstoren in een functionerende markt. In dit geval is er een markt voor pechhulp en slepen, die met overheidsgeld wordt verstoord: door de financiele steun aan de KNRM kunnen zij gratis hulp bieden waar een particuliere waterhulpdienst geld vraagt, al dan niet via de verzekering.
Wat ik heel kwalijk vind is dat de KNRM geld krijgt van de Kustwacht voor noodhulp en door donateurs wordt gesponsord die hen als 'redders' zien. En dat ze dus eigenlijk de eer aan zichzelf zouden moeten houden door gewoon niet te slepen. Dan is ook het probleem van de marktwerking opgelost. Ze verlagen zichzelf tot een niveau waarbij ook de gemiddelde watersporter hen gaat zien als een goedkoop sleepbedrijfje. Niet goed voorbereid op reis? Lekker makkelijk: de KNRM helpt toch gratis! Als de KNRM zichzelf als een serieuze hulpverlener ziet, laten ze het smerige werk aan de commercielen over. Bij een ongeval op de snelweg sleept de politie, brandweer of ambulance toch ook niet zelf de auto's weg? Zij doen hun ding zoals eerste hulp verlenen, auto openzagen, weg afzetten, rapport opmaken. En de rotzooi is voor iemand die daar nog een mooi centje aan verdiend. Zo kan het ook.
KNRM vaart dus wel uit voor noodoproepen, maar zou alleen moeten helpen als ter plekke echte nood blijkt, gevaar voor mensenlevens etc. Is het motorpech en ligt het bootje veilig voor anker, lekker aan de sleepdienst overlaten, verdienen zij er ook nog iets aan. En gaan die mensen hun boot misschien een keer goed onderhouden.