Particuliere bergers op het water: Misleiding?

Auteur Topic: Particuliere bergers op het water: Misleiding?  (gelezen 33452 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #60 Gepost op: 30 augustus 2013, 23:12:57
@reactie 53 JoostvanKempen :

Particuliere waterhulpverleners waarmee wordt samengewerkt moeten serieus genomen kunnen worden.
Particuliere waterhulpverleners moeten dan o.a. wel 365 dagen per jaar en 24/7 personeel en materieel  in het betreffende "jachtgebied" aantoonbaar beschikbaar hebben en beschikbaar kunnen maken binnen zeg 20-30 minuten
Lijkt mij een kostbare zaak.

Als een particuliere waterhulpverlener hieraan zou kunnen voldoen dan zal deze zich op korte termijn uit de markt prijzen bij hen die de rekeningen moeten betalen met als resultaat dat er weer een andere liefhebber verschijnt die niet aan 365 24/7 kan voldoen etc.


absoluteleek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #61 Gepost op: 31 augustus 2013, 02:56:48
Citaat van: Doruz link=msg=1196986 date=1377894857
Hier raak je de kern van deze jarenlange discussie: in tegenstelling tot wat velen denken valt slepen van een boot ,waarvan de opvarenden aan boord zijn, nog steeds onder de noemer veiligheid.
Ook de particulieren bergers zien dit als een veiligheid issue zoals vermeld op hun website:

Sleepwerkzaamheden
Het grootste gedeelte van onze werkzaamheden bestaat uit slepen. Wanneer een schip op open water in problemen komt is een sleep aanbieden naar een veiligere locatie vaak het eerste dat gedaan wordt. Dit is voor uw en onze veiligheid. Of het nu motorstoring betreft, een lijn in de schroef of een volgelopen motorruim, er kan vaak pas begonnen worden met het oplossen van de problemen als u veilig in een beschutte haven ligt. Wanneer een schip is vastgelopen, is los trekken vanzelfsprekend de enige oplossing.
. www.reddingsdienst.nl

Aangezien de Kustwacht verantwoordelijk is voor de maritieme veiligheid en hulpverlening (binnen hun gebied) alarmeert zij terecht de KNRM en voldoet de KNRM gewoon aan haar taak als zij deze sleep opdracht uitvoert. Dat heeft niets met het kleinere werk te maken maar gewoon met hun takenpakket. Voor de Kustwacht valt dit gewoon onder SAR incidenten (en dus noodhulp)
Hiermee beweer ik overigens niet dat een particuliere berger dit niet zou mogen doen, sterker nog iedere passant mag dit doen. Maar het is onterecht om hier de KNRM op aan te vallen dat dit niet hun taak zou zijn.

Ik las hier ergens dat de meeste verdrinkingsongevallen gebeuren bij het van- en aan boord stappen. Welke reddingsboot rukt daar naartoe uit? Lig je ergens rustig voor anker niet veel veiliger dan dat je vaart? Er kan als je ergens rustig voor anker ligt, -mits niet tussen de sportvissersbootjes in de vaargeul- je minder overkomen dan dat je in de vaargeul vaart komt mij zo voor. Ik kan zo een aantal ongelukken bedenken die je kan overkomen in de vaargeul, laatst nog werd een motorbootje van achteren overvaren door een tanker. Ik lees zelden over een voor anker liggend schip dat overvaren wordt. En als het schip aan de grond ligt, is dat ook niet in de vaargeul, maar waar men zelden vaart. Ik zie mensen die hun schip expres aan de grond zetten om de boot te poetsen. En dat zonder assistentie van reddingboot.

Volgens mij is voor anker liggen niet zo gevaarlijk als die site wil doen voorkomen, je moet niet alles geloven wat in de reclame beweerd wordt.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #62 Gepost op: 1 september 2013, 20:59:56
Citaat van: Doruz link=msg=1196986 date=1377894857
Hier raak je de kern van deze jarenlange discussie: in tegenstelling tot wat velen denken valt slepen van een boot ,waarvan de opvarenden aan boord zijn, nog steeds onder de noemer veiligheid.
Ook de particulieren bergers zien dit als een veiligheid issue zoals vermeld op hun website:

Sleepwerkzaamheden
Het grootste gedeelte van onze werkzaamheden bestaat uit slepen. Wanneer een schip op open water in problemen komt is een sleep aanbieden naar een veiligere locatie vaak het eerste dat gedaan wordt. Dit is voor uw en onze veiligheid. Of het nu motorstoring betreft, een lijn in de schroef of een volgelopen motorruim, er kan vaak pas begonnen worden met het oplossen van de problemen als u veilig in een beschutte haven ligt. Wanneer een schip is vastgelopen, is los trekken vanzelfsprekend de enige oplossing.
. www.reddingsdienst.nl

Aangezien de Kustwacht verantwoordelijk is voor de maritieme veiligheid en hulpverlening (binnen hun gebied) alarmeert zij terecht de KNRM en voldoet de KNRM gewoon aan haar taak als zij deze sleep opdracht uitvoert. Dat heeft niets met het kleinere werk te maken maar gewoon met hun takenpakket. Voor de Kustwacht valt dit gewoon onder SAR incidenten (en dus noodhulp)
Hiermee beweer ik overigens niet dat een particuliere berger dit niet zou mogen doen, sterker nog iedere passant mag dit doen. Maar het is onterecht om hier de KNRM op aan te vallen dat dit niet hun taak zou zijn.

Ik weet dat dat de situatie nu is, maar ik denk dus dat dat anders moet: als iedereen (dus ook de melder) een betere inschatting probeert te maken van hoe gevaarlijk de situatie nu echt is, kan het volgens mij een stuk rustiger worden voor iedereen. Je weet zelf ook heel goed dat het de haven binnen slepen van een zeiljachtje waarvan de motor niet start aan het eind van een mooie zomerdag iets heel anders is dan een jacht dat water maakt, waarvan de motor niet start en het is windkracht 8 op een flinke plas water. Er zijn genoeg voorbeelden in Nederland waar commerciele bedrijven en vrijwilligersorganisaties naast elkaar bestaan en elkaar zelfs helpen en aanvullen. Als je elkaar maar de ruimte geeft om te doen waar je goed in bent en de andere de ruimte geeft. En juist de KNRM staat bij veel mensen in hoog aanzien, het zou ze sieren als ze lokale bedrijven hun inkomsten gunnen door ze het sleepwerk te geven. En zelf het spectaculaire werk te doen én op te treden als expert voor de veiligheid. Dus eventueel wel uitvaren, maar als zij de situatie 'veilig' verklaren, mag de berger gaan slepen. Daar wordt iedereen beter van: berger kan gewoon geld verdienen, KNRM wordt nog meer 'redder in nood'.

Dat vraagt inderdaad wel om een fundamenteel andere kijk op SAR door hoofdkantoor KNRM en Kustwacht, alleen zij kunnen dat veranderen, niet lokaal.

@Thor: 24/7 kan volgens mij prima, als die berger garantie heeft dat het iets oplevert en niet de KNRM er mee van tussen gaat. Bij mij om de hoek staat zo'n gele takelwagen: meldkamer belt, hij gaat rijden, ook midden in de nacht. Maar hij loopt niet het risico dat de poltie z'n sleepje kaapt ;)

Ik begrijp je vraag wel: 24/7 kan niet overal, want niet genoeg werk, of niet genoeg bedrijven, of andere redenen. Maar dat is een kwestie van maatwerk en lokale afspraken. De kern is: daar waar de markt het kan en wil, moet de overheid die markt niet verzieken. Daar waar de markt het niet kan en wil, maar de maatschappij het wel wenselijk vindt, daar mag de staat het oplossen.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #63 Gepost op: 1 september 2013, 21:18:48
Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1196892 date=1377871767
En eigenlijk heb ik tot nu toe alleen nog maar in dit land die grote strijd gezien. (Nou las ik laatst wat over Discovery channel en een programma uit Amerika waar de strijd ook zo erg is).

Het is verschil is dat in de VS de bedrijven concurreren om een klus te krijgen. De USCG is er voornamelijk voor de reddingsoperaties en coördinatie, zij laten het daarna over aan de bergers. Ze komen soms wel ter plaatse bij de grotere klussen, maar vooral om toezicht te houden op de situatie. Als ik het goed begrijp hebben zij de bevoegdheid om de klus over te nemen of in te grijpen indien de gevaarzetting te groot wordt.  

Ik denk dat dat de situatie is waar we hier ook naar moeten streven. Redders om te redden en bergers om te bergen... Het klinkt zo simpel ;)

(Laatst ook weer een situatie gehad waarbij de informatieuitwisseling tekort schoot. Met als resultaat dat er mensen van huis zijn gekomen en een stuk hebben moeten varen voor helemaal niks.. Terwijl er een aantal van belastingcenten betaalde LG's met verbazing het e.e.a. zitten te aanschouwen en er in de surveillance al een aantal keren langs waren gekomen...)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #64 Gepost op: 1 september 2013, 21:19:47
Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1196892 date=1377871767
Nou las ik laatst wat over Discovery channel en een programma uit Amerika waar de strijd ook zo erg is.

Toevallig zag ik dat programma vandaag en ik moest gelijk aan dit topic denken ;)
Alleen is het in de VS volgens mij wel een tandje erger als ik zie wat ze daar voor risico's nemen en hoe ze elkaar beconcurreren. Daar heeft de overheidshulpdienst het bijna drukker om de orde tussen de bergers te handhaven dan om mensen te redden...

Het programma heet overigens Shipwreck men http://www.yourdiscovery.com/nl/web/shipwreck-men/

(Joost is me net voor)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #65 Gepost op: 2 september 2013, 17:26:31
Als er toch al een boot van de KNRM op een melding af gaat, dan is het economisch toch niet te verkopen dat er nog een boot naar dezelfde locatie moet varen, de boot overnemen en daarna terugvaren, terwijl de KNRM "leeg" weer terugvaart? Dat is toch niet efficiënt te noemen?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #66 Gepost op: 2 september 2013, 17:40:15
Citaat van: Golly link=msg=1197771 date=1378135591
Als er toch al een boot van de KNRM op een melding af gaat, dan is het economisch toch niet te verkopen dat er nog een boot naar dezelfde locatie moet varen, de boot overnemen en daarna terugvaren, terwijl de KNRM "leeg" weer terugvaart? Dat is toch niet efficiënt te noemen?

Dus de politieauto die bij een aanrijding staat moet voortaan ook maar een voertuig de snelweg afslepen?

Als het nodig is t.b.v. de veiligheid van de opvarende kan er uiteraard gewoon gesleept worden naar de dichtstbijzijnde haven. Ik heb, bij gebrek aan bergers, ook wel eens een bootje naar een plaats verderop gesleept. Dit moet dan wel in overleg en kan alleen als de restdekking voldoende is. Voor de rest zou ik , zeker op drukke dagen, dit soort meldingen liever laten overnemen door een andere dienst. Kunnen de redders zich weer bezighouden met redden...

Wat ik economisch niet te verkopen vindt is dat er belastinggeld en vrijwillige donaties worden gespendeerd aan taken die niks te maken hebben met het reddingswerk, waarbij er ook geen enkele logische noodzaak is. Er is immers een particuliere partij die het e.e.a. kan overnemen als de druk van de ketel is.


Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #67 Gepost op: 5 september 2013, 11:00:42
stukje in de telegraaf vandaag over dit onderwerp


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #68 Gepost op: 5 september 2013, 11:12:02
Citaat van: Don link=msg=1198710 date=1378371642
stukje in de telegraaf vandaag over dit onderwerp

Weer een lekker eenzijdig verhaal (hoor en wederhoor kent men bij de Telegraaf niet).  ???

Opmerkelijk interview met KNRM Lelystad. Zie website Telegraaf TV:

http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/ttvnieuws/21866578/__KNRM_in_de_clinch_met_watercowboy__.html

Groeten,
Mark


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #69 Gepost op: 5 september 2013, 14:09:09
Citaat van: bAdemArk link=msg=1198711 date=1378372322
Weer een lekker eenzijdig verhaal (hoor en wederhoor kent men bij de Telegraaf niet).  ???

Opmerkelijk interview met KNRM Lelystad. Zie website Telegraaf TV:

http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/ttvnieuws/21866578/__KNRM_in_de_clinch_met_watercowboy__.html

Groeten,
Mark
Ik vond nog wat in de vaarkrant.


We hebben in het afgelopen watersportseizoen zo’n vijftien klachtenbrieven ontvangen van gedupeerden die stelden dat deze commerciële bedrijfjes zich voordeden als de KNRM, maar op de kade toch een rekening presenteerden”, schetst Boogaard.
en

Die rekening, zo leert navraag, zou veelal tussen de 1000 en 2500 euro bedragen. „Wat mij vooral stoort is dat deze commerciële jongens onze onbezoldigde vrijwilligers op een onacceptabele manier bejegenen en hen beschuldigen van broodroof.

Nu weet ik niet wie die navraag heeft gedaan, maar 1000 tot 2500 euro is toch redelijk vorstelijk te noemen. En 15x een klacht is ook niet echt normaal te noemen.