Hier raak je de kern van deze jarenlange discussie: in tegenstelling tot wat velen denken valt slepen van een boot ,waarvan de opvarenden aan boord zijn, nog steeds onder de noemer veiligheid.
Ook de particulieren bergers zien dit als een veiligheid issue zoals vermeld op hun website:
Sleepwerkzaamheden
Het grootste gedeelte van onze werkzaamheden bestaat uit slepen. Wanneer een schip op open water in problemen komt is een sleep aanbieden naar een veiligere locatie vaak het eerste dat gedaan wordt. Dit is voor uw en onze veiligheid. Of het nu motorstoring betreft, een lijn in de schroef of een volgelopen motorruim, er kan vaak pas begonnen worden met het oplossen van de problemen als u veilig in een beschutte haven ligt. Wanneer een schip is vastgelopen, is los trekken vanzelfsprekend de enige oplossing.. www.reddingsdienst.nl
Aangezien de Kustwacht verantwoordelijk is voor de maritieme veiligheid en hulpverlening (binnen hun gebied) alarmeert zij terecht de KNRM en voldoet de KNRM gewoon aan haar taak als zij deze sleep opdracht uitvoert. Dat heeft niets met het kleinere werk te maken maar gewoon met hun takenpakket. Voor de Kustwacht valt dit gewoon onder SAR incidenten (en dus noodhulp)
Hiermee beweer ik overigens niet dat een particuliere berger dit niet zou mogen doen, sterker nog iedere passant mag dit doen. Maar het is onterecht om hier de KNRM op aan te vallen dat dit niet hun taak zou zijn.
Ik weet dat dat de situatie nu is, maar ik denk dus dat dat anders moet: als iedereen (dus ook de melder) een betere inschatting probeert te maken van hoe gevaarlijk de situatie nu echt is, kan het volgens mij een stuk rustiger worden voor iedereen. Je weet zelf ook heel goed dat het de haven binnen slepen van een zeiljachtje waarvan de motor niet start aan het eind van een mooie zomerdag iets heel anders is dan een jacht dat water maakt, waarvan de motor niet start en het is windkracht 8 op een flinke plas water. Er zijn genoeg voorbeelden in Nederland waar commerciele bedrijven en vrijwilligersorganisaties naast elkaar bestaan en elkaar zelfs helpen en aanvullen. Als je elkaar maar de ruimte geeft om te doen waar je goed in bent en de andere de ruimte geeft. En juist de KNRM staat bij veel mensen in hoog aanzien, het zou ze sieren als ze lokale bedrijven hun inkomsten gunnen door ze het sleepwerk te geven. En zelf het spectaculaire werk te doen én op te treden als expert voor de veiligheid. Dus eventueel wel uitvaren, maar als zij de situatie 'veilig' verklaren, mag de berger gaan slepen. Daar wordt iedereen beter van: berger kan gewoon geld verdienen, KNRM wordt nog meer 'redder in nood'.
Dat vraagt inderdaad wel om een fundamenteel andere kijk op SAR door hoofdkantoor KNRM en Kustwacht, alleen zij kunnen dat veranderen, niet lokaal.
@Thor: 24/7 kan volgens mij prima, als die berger garantie heeft dat het iets oplevert en niet de KNRM er mee van tussen gaat. Bij mij om de hoek staat zo'n gele takelwagen: meldkamer belt, hij gaat rijden, ook midden in de nacht. Maar hij loopt niet het risico dat de poltie z'n sleepje kaapt
Ik begrijp je vraag wel: 24/7 kan niet overal, want niet genoeg werk, of niet genoeg bedrijven, of andere redenen. Maar dat is een kwestie van maatwerk en lokale afspraken. De kern is: daar waar de markt het kan en wil, moet de overheid die markt niet verzieken. Daar waar de markt het niet kan en wil, maar de maatschappij het wel wenselijk vindt, daar mag de staat het oplossen.