Particuliere bergers op het water: Misleiding?

Auteur Topic: Particuliere bergers op het water: Misleiding?  (gelezen 32770 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

jarno winter

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #70 Gepost op: 5 september 2013, 21:49:41
in een eerder citaat van de Thor staat dat het de eigenaren van schepen in de meeste gevallen geen geld kost. dit is natuurlijk een raar verhaal. de verzekering maatschappij zal zijn premie zeker verhogen als er vaak van deze klussen komen. het is dus misschien niet direct zichtbaar maar uiteindelijk zullen alle premie betalers (dus de verzekerde zelf) dit betalen. erger nog je betaald allemaal deze berger. zuur is het dan helemaal als je ook gewoon donateur bent van de KNRM!!! dan betaal je dus dubbel!


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #71 Gepost op: 5 september 2013, 22:05:58
Citaat van: jarno winter link=msg=1198928 date=1378410581
in een eerder citaat van de Thor staat dat het de eigenaren van schepen in de meeste gevallen geen geld kost. dit is natuurlijk een raar verhaal. de verzekering maatschappij zal zijn premie zeker verhogen als er vaak van deze klussen komen. het is dus misschien niet direct zichtbaar maar uiteindelijk zullen alle premie betalers (dus de verzekerde zelf) dit betalen. erger nog je betaald allemaal deze berger. zuur is het dan helemaal als je ook gewoon donateur bent van de KNRM!!! dan betaal je dus dubbel!
Nee hoor, van dubbel betalen is geen sprake.
Je donateurschap van de KNRM doe je vrijwillig, omdat je schijnbaar die organisatie een warm hart toedraagt en wilt bijdragen in de dekking van hun kosten.
De berger moet je betalen omdat je van hun diensten gebruik hebt gemaakt omdat je slecht onderhoud hebt gepleegd, verkeerd genavigeerd hebt of gewoon botte pech hebt gehad.
Het een staat los van het ander.

Dat je meer premie moet betalen als er vaker geclaimd wordt is evident. Dat is nou eenmaal hoe verzekeringen werken. Als je daar op tegen bent moet je óf je verzekering opzeggen (en evt. een andere zoeken die minder uitkeert) óf zorgen dat er minder geclaimd wordt. Dat kan door massaal de KNRM te gebruiken voor de pechhulp op het water, of gewoon zorgen dat we met z'n allen wat minder vaak hulp nodig hebben.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #72 Gepost op: 5 september 2013, 22:08:05
Waarom klagen die mensen eigenlijk bij de KNRM? Die valt toch niet te verwijten dat ze zijn 'beetgenomen' door een berger?

Blijft een lastige discussie dit. Zo heeft één van onze leden laatst een politieboot met startproblemen geholpen tijdens een toezicht. Eigenlijk hadden we de watersportwinkel verderop moeten laten komen...

Maar ja, het was ook zo opgelost!


guest11765

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 6 september 2013, 10:00:49
Nou de discussie is een stuk minder moeilijk als je hem anders insteekt.

Wij bij de ANWB Wegenwacht komen bij Pech als je een wegenwacht lidmaatschap hebt.
Je hoeft dus niet met je lidmaatschap te bellen als je:
1) vast in de prut staat
2) zelf de pech hebt veroorzaakt (met enkele uitzonderingen maar die worden ter plaatsen beoordeelt)
3) de pech ontstaan is bij schade

Hoezo? Nou simpel. Pech is Pech, pech overkomt je, en is dus niet iets wat je zelf kan veroorzaken. Dan heet het stommiteit.
Enkele uitzonderingen zijn natuurlijk: lichten laten branden, verkeerd getankt, band stuk rijden (en misschien nog een paar die ik vergeten ben)

Wil je ook geholpen worden door ons bij schade? Dat kan ook. Dan moet je een ANWB auto/motorverzekering afsluiten. Dan komen we ook voor de rest van de dingen. Maar eigenlijk komen daar ook de bergers bij.

Bij de KNRM zouden ze eigenlijk moeten komen bij NOOD (Kanaal 16 is een NOOD kanaal).

Vaartuig aan de grond, is geen NOOD.
Motorpech is geen NOOD
Andere materiaal pech is geen NOOD

Eigenlijk zou er net als bij 112 en het algemene politie nummer een tweede ALGEMEEN kanaal zijn. Ja ik weet dat er altijd haven kanalen in de buurt zijn, maar dat is plaatselijk.

Het valt mij op, hoe groter het vangnet voor de mens, des te makkelijker worden ze.
Geef ze maar eens een goede gepeperde rekening. Misschien snappen ze dat voor 1/3 van dat bedrag je diesel tank eens laten reinigen voorkomt dat je met motorpech komt te liggen. Misschien snappen ze, dat voor 3/4 van de prijs een goed navi systeem met diepte meter voorkomt dat je met je bakkes op een ondiepe bank terecht komt.

Als je b.v. kijkt met de Ronde om Texel wat voor wrakken van catamarans het water nog op gaan, is het niet zo raar dat masten en stagen knappen en de boel weer van het water gesleept moet worden.

Het word eens tijd dat sommige mensen ff een tik in het gezicht krijgen en weer wakker schrikken, i.p.v. altijd maar de gedachte hebben "ahh dat komt wel goed", "volgende zomer, dan is dat aan de beurt."

Het is dat er nog zoveel ruimte op het water is, maar als het water net zo druk zou zijn als de weg, dan zou de overheid allang ingegrepen hebben, als er weer eens zo'n hersendooie midden in de vaargeul met verstopte filters ligt.

Weet je ik wind me te veel op, maar ik kan het gewoon niet luchten dat tegenwoordig te veel mensen denken: "ah komt wel goed, we zien het wel onderweg en anders worden we wel gered/opgevangen"


guest11765

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 6 september 2013, 10:04:36
Citaat van: bAdemArk link=msg=1198938 date=1378411685
Waarom klagen die mensen eigenlijk bij de KNRM? Die valt toch niet te verwijten dat ze zijn 'beetgenomen' door een berger?

Blijft een lastige discussie dit. Zo heeft één van onze leden laatst een politieboot met startproblemen geholpen tijdens een toezicht. Eigenlijk hadden we de watersportwinkel verderop moeten laten komen...

Maar ja, het was ook zo opgelost!

Natuurlijk mag een kennis/vriend/collega/of iets anders OOK helpen.
Maar als uiteindelijk de politieboot echt niet meer had kunnen varen dan had toch die winkel gekomen waarschijnlijk, want die heeft het gereedschap er voor.


ijsselmeervisser

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #75 Gepost op: 6 september 2013, 10:30:26
Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1199099 date=1378454449
Nou de discussie is een stuk minder moeilijk als je hem anders insteekt.

Wij bij de ANWB Wegenwacht komen bij Pech als je een wegenwacht lidmaatschap hebt.
Je hoeft dus niet met je lidmaatschap te bellen als je:
1) vast in de prut staat
2) zelf de pech hebt veroorzaakt (met enkele uitzonderingen maar die worden ter plaatsen beoordeelt)
3) de pech ontstaan is bij schade

Hoezo? Nou simpel. Pech is Pech, pech overkomt je, en is dus niet iets wat je zelf kan veroorzaken. Dan heet het stommiteit.
Enkele uitzonderingen zijn natuurlijk: lichten laten branden, verkeerd getankt, band stuk rijden (en misschien nog een paar die ik vergeten ben)

Wil je ook geholpen worden door ons bij schade? Dat kan ook. Dan moet je een ANWB auto/motorverzekering afsluiten. Dan komen we ook voor de rest van de dingen. Maar eigenlijk komen daar ook de bergers bij.

Bij de KNRM zouden ze eigenlijk moeten komen bij NOOD (Kanaal 16 is een NOOD kanaal).

Vaartuig aan de grond, is geen NOOD.
Motorpech is geen NOOD
Andere materiaal pech is geen NOOD

Eigenlijk zou er net als bij 112 en het algemene politie nummer een tweede ALGEMEEN kanaal zijn. Ja ik weet dat er altijd haven kanalen in de buurt zijn, maar dat is plaatselijk.

Het valt mij op, hoe groter het vangnet voor de mens, des te makkelijker worden ze.
Geef ze maar eens een goede gepeperde rekening. Misschien snappen ze dat voor 1/3 van dat bedrag je diesel tank eens laten reinigen voorkomt dat je met motorpech komt te liggen. Misschien snappen ze, dat voor 3/4 van de prijs een goed navi systeem met diepte meter voorkomt dat je met je bakkes op een ondiepe bank terecht komt.

Als je b.v. kijkt met de Ronde om Texel wat voor wrakken van catamarans het water nog op gaan, is het niet zo raar dat masten en stagen knappen en de boel weer van het water gesleept moet worden.

Het word eens tijd dat sommige mensen ff een tik in het gezicht krijgen en weer wakker schrikken, i.p.v. altijd maar de gedachte hebben "ahh dat komt wel goed", "volgende zomer, dan is dat aan de beurt."

Het is dat er nog zoveel ruimte op het water is, maar als het water net zo druk zou zijn als de weg, dan zou de overheid allang ingegrepen hebben, als er weer eens zo'n hersendooie midden in de vaargeul met verstopte filters ligt.

Weet je ik wind me te veel op, maar ik kan het gewoon niet luchten dat tegenwoordig te veel mensen denken: "ah komt wel goed, we zien het wel onderweg en anders worden we wel gered/opgevangen"


aan de grond is geen nood schrijf jij.
ik heb zelf meegemaakt dat iemand aan de grond zat in november met windstil weer ,die was alleen aan boord.
hij stapte overboord en probeerde het bootje los te duwen.
goed dat iemand dat had gezien want hij werd zwaar onderkoelt uit het water gehaalt
ook mee gemaakt dat een bootje met moterstoring bijna werd overvaren door een binnenvaart schip.
en als je mast te water ligt dat is ook geen nood?
wat ik wil zeggen is dat je niet op afstand kan beoordelen wat wel en geen nood is.
als iemand in paniek is doen ze rare dingen.
er zijn mensen die als hun moter uit valt en er volgens de meeste mensen niks aan de hand is toch in paniek raken.
en daarom wordt toch de knrm gealameerd.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #76 Gepost op: 6 september 2013, 12:07:10
Citaat van: ijsselmeervisser link=msg=1199120 date=1378456226

aan de grond is geen nood schrijf jij.
ik heb zelf meegemaakt dat iemand aan de grond zat in november met windstil weer ,die was alleen aan boord.
hij stapte overboord en probeerde het bootje los te duwen.
goed dat iemand dat had gezien want hij werd zwaar onderkoelt uit het water gehaalt
ook mee gemaakt dat een bootje met moterstoring bijna werd overvaren door een binnenvaart schip.
en als je mast te water ligt dat is ook geen nood?
wat ik wil zeggen is dat je niet op afstand kan beoordelen wat wel en geen nood is.
als iemand in paniek is doen ze rare dingen.
er zijn mensen die als hun moter uit valt en er volgens de meeste mensen niks aan de hand is toch in paniek raken.
en daarom wordt toch de knrm gealameerd.

Verzoek om even wat meer aandacht te besteden aan spelling en zinsconstructie, dat maakt het even wat makkelijker te lezen.

Iedere niet-landrot snapt best dat de situatie op het water niet te vergelijken is met de vluchtstrook van de snelweg. Er is zeker sprake van een bepaalde gevaarzetting. Dit is echter voornamelijk afhankelijk van externe factoren, waarbij een klein probleem ineens een gevaarlijke situatie wordt. Bij dit soort klussen is het ook helemaal niet gek als de hulpdiensten ter plaatse komen om de situatie te stabiliseren en eventueel een bootje van lagerwal wegtrekken en even in de haven achterlaten.

Er zijn echter zoveel situaties waarin er echt totaal geen sprake is van een gevaarlijke situatie, je kan best even een uurtje op je anker blijven liggen met motorpech... De taak aan de centralist die een dergelijke melding aanneemt om het kaf van de koren te scheiden.

Als ik ergens ter plaatse kom bij een "stabiele situatie" waar al een passant bijvoorbeeld een bootje van een evenementenorganisator naast ligt vraag ik ook eerst even of ze assistentie nodig hebben... Zo niet, blijf ik er even bijliggen om eventueel te kunnen assisteren en ben ik zo weer beschikbaar voor andere klussen.


guest11765

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 7 september 2013, 01:05:16
wat ik bedoelde te zeggen is, dat als er geen nood is, een berger het prima op kan lossen.
Als jij vast aan de grond zit en via een andere weg dan 16 gewoon oproept dat je vast zit, kan de berger je prima los trekken. Hoef je niet onderkoelt het water in.
Als jij ronddobbert in de vaargeul met motorpech, kan net zo snel een berger er zijn als een reddingsboot. Om je op sleeptouw te nemen.

Dus dat zijn geen argumenten (vind deze landrot die de situaties wel te vergelijken vind want op de vluchtstrook loopt je gemiddeld een iets grotere kans om aangereden te worden dan aangevaren op water)

Ik draag elke zomer een KNRM logo op mijn borst, en aanstaande zondag lig ik ook weer vrijwillig de hele dag in de gracht voor de KNRM en draag de KNRM een warm hart toe.
Maar wat heeft het voor zin, als mensen in het bedrijfsleven al hun spullen laten vallen, naar een boot toe snellen, uitrukken, om iemand die niet in nood is te helpen???


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #78 Gepost op: 7 september 2013, 14:38:14
Laat ik vooropstellen dat mijn kennis van het reilen en zeilen te water grotendeels beperkt is tot wat ik lees en zie. Maar na dit topic doorgelezen te hebben denk ik dat de verschillende diensten prima naast elkaar kunnen en horen te functioneren. Om het vergelijk nogmaals met het land aan te halen, bij nood (bijvoorbeeld door gevaarzetting) komt de politie, maar anders kan de ANWB of berger het ook prima af. Het loopt echter met name stuk op de communicatie.

Om daar verschillende kanalen voor in te roepen zou ik niet voor zijn. Houdt het gewoon bij 1 kanaal, maar zorg voor een soort meldkamer constructie waar iemand de oproep evalueert en zo nodig doorvraagt. En dat die vervolgens de keuze maakt is dit nood ja of nee en wie kan ik het beste alarmeren.

Wanneer er een berger in de buurt is en die kan snel ter plekke zijn kan hij dat via datzelfde open kanaal melden. Dan kan de KNRM boot thuis blijven, net als diens bemanning.

Samenwerken in plaats van elkaar tegenwerken kan toch niet zo moeilijk zijn?

En tja die voorbeelden van de VS... daar moeten we niet helemaal op aan willen denk ik. Daar is het echt een felle strijd onder de bergers, zelfs dusdanig dat ze bij tijds elkaars werk onmogelijk proberen te maken. Maar een constructie zoals die op het land geld, met het toewijzen van gebieden ed lijkt mij prima, ook kun je dan wellicht wat basis eisen aan de bergers stellen. Maar geloof niet dat 24/7/365 een eis hoeft te zijn. Belangrijker is dat bekend is wanneer een berger niet in de mogelijkheid is om hulp te bieden. Die KNRM boot ligt er alsnog wel voor het echte redden, die kan zo nodig ook voor een andere klus uitvaren mocht de berger, door weersomstandigheden, andere klus, pech met eigen vaartuig, etc. niet in de mogelijkheid zijn om hulp te bieden.


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #79 Gepost op: 9 september 2013, 14:08:52
Laten we vooral wel blijven vaststellen dat dit over het algemeen "gedoe"vooral op het IJsselmeer en Randmeren voorkomt, als wij bij een bootje komen met ik noem maar eens wat motor storing kijken we om ons heen en zien of horen via de VHF........niemand.

Groet vanaf de Noordzee

Res  8)
NoordBorgh go's North again in 2009