Particuliere bergers op het water: Misleiding?

Auteur Topic: Particuliere bergers op het water: Misleiding?  (gelezen 33054 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #80 Gepost op: 13 september 2013, 10:54:41
Ik volg al een tijdje deze discussie op de 2 forums. ik stoor me aan een paar feiten. er wordt geen enkel woord uitgesproken door nog de knrm, nog door de betreffende bergers?.
Ook lijkt het mij dat de bergers die dan zouden klagen (officieel niets gelezen of gehoord) zich bij de Kustwacht moeten voegen.
Die krijgt de meldingen binnen en heeft via de Samij-regeling (in gebied waar we over praten) een convenant met de betreffende gemeentes met veiligheidsregio's en knrm voor Noodhulp en maritieme hulpverlening.
Als de bergers met de kustwacht een afspraak kunnen maken hoeft deze de knrm niet te alarmeren lijkt me.
Tot zover ze dit niet voor elkaar krijgen zal de knrm volgens convenant worden gevraagd en uitvaren lijkt mij.
Of dit nu leuk is voor de bergers of niet....
We kunnen eindeloos doorgaan en er van alles bij halen maar dit is de kern van de zaak !!
hulpdiensten-spotter


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #81 Gepost op: 13 september 2013, 11:19:03
Citaat van: water-spotter link=msg=1201153 date=1379062481
Ik volg al een tijdje deze discussie op de 2 forums. ik stoor me aan een paar feiten. er wordt geen enkel woord uitgesproken door nog de knrm, nog door de betreffende bergers?.
Ook lijkt het mij dat de bergers die dan zouden klagen (officieel niets gelezen of gehoord) zich bij de Kustwacht moeten voegen.
Die krijgt de meldingen binnen en heeft via de Samij-regeling (in gebied waar we over praten) een convenant met de betreffende gemeentes met veiligheidsregio's en knrm voor Noodhulp en maritieme hulpverlening.
Als de bergers met de kustwacht een afspraak kunnen maken hoeft deze de knrm niet te alarmeren lijkt me.
Tot zover ze dit niet voor elkaar krijgen zal de knrm volgens convenant worden gevraagd en uitvaren lijkt mij.
Of dit nu leuk is voor de bergers of niet....
We kunnen eindeloos doorgaan en er van alles bij halen maar dit is de kern van de zaak !!

Hoi Water-spotter,

Deze conclussie is al door velen getrokken, ook ik volg de discussie op de 2 forums en reageer af en toe omdat ik vindt dat er heel aanvallend van uit 1 hoek wordt gesproken. Samenwerking is hier de kern en dat zie ik bij de mensen die in dat gebied actief zijn niet gebeuren. Zijn allemaal mensen die zich erg belangrijk voelen.

Ook ik ben benieuwd of er echt wel is met het KWC om tafel gezeten wordt. Wat ik me ook af vraag, in diverse gebieden is een verkeerscentrale actief (dordrecht, westerschelde) hier lijkt het veel minder te spelen. Is dit misschien omdat de kennis van het gebied veel beter is. Als er op de randmeren geen zit, waarom is dat dan. Is het gebied daar niet druk bevaren genoeg voor?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #82 Gepost op: 13 september 2013, 12:04:04
Citaat van: water-spotter link=msg=1201153 date=1379062481
Ik volg al een tijdje deze discussie op de 2 forums. ik stoor me aan een paar feiten. er wordt geen enkel woord uitgesproken door nog de knrm, nog door de betreffende bergers?.
Ook lijkt het mij dat de bergers die dan zouden klagen (officieel niets gelezen of gehoord) zich bij de Kustwacht moeten voegen.
Die krijgt de meldingen binnen en heeft via de Samij-regeling (in gebied waar we over praten) een convenant met de betreffende gemeentes met veiligheidsregio's en knrm voor Noodhulp en maritieme hulpverlening.
Als de bergers met de kustwacht een afspraak kunnen maken hoeft deze de knrm niet te alarmeren lijkt me.
Tot zover ze dit niet voor elkaar krijgen zal de knrm volgens convenant worden gevraagd en uitvaren lijkt mij.
Of dit nu leuk is voor de bergers of niet....
We kunnen eindeloos doorgaan en er van alles bij halen maar dit is de kern van de zaak !!
.  O0 O0  O0

Citaat van: Markvniel link=msg=1201163 date=1379063943
Wat ik me ook af vraag, in diverse gebieden is een verkeerscentrale actief (dordrecht, westerschelde) hier lijkt het veel minder te spelen. Is dit misschien omdat de kennis van het gebied veel beter is. Als er op de randmeren geen zit, waarom is dat dan. Is het gebied daar niet druk bevaren genoeg voor?

De randmeren zijn inderdaad geen zogenaamd onoverzichtelijk scheepvaart verkeersknooppunt waar diverse verkeersbanen elkaar kruisen. Daarom is daar ook geen verkeerscentrale nodig.
Overigens zou het voor deze discussie niet uitmaken als er wel een VC zou zijn want dan nog loopt de hulpverleningcoordinatie via de kustwacht.Zoals bijvoorbeeld Vlissingen,Terschelling,Den Helder etc.(In tegenstelling tot de niet kustwacht gebieden)

http://www.rijkswaterstaat.nl/water/veiligheid/scheepvaartverkeersbegeleiding/verkeersposten/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #83 Gepost op: 13 september 2013, 12:41:31
Citaat van: water-spotter link=msg=1201153 date=1379062481
Ik volg al een tijdje deze discussie op de 2 forums. ik stoor me aan een paar feiten. er wordt geen enkel woord uitgesproken door nog de knrm, nog door de betreffende bergers?.
Ook lijkt het mij dat de bergers die dan zouden klagen (officieel niets gelezen of gehoord) zich bij de Kustwacht moeten voegen.
Die krijgt de meldingen binnen en heeft via de Samij-regeling (in gebied waar we over praten) een convenant met de betreffende gemeentes met veiligheidsregio's en knrm voor Noodhulp en maritieme hulpverlening.
Als de bergers met de kustwacht een afspraak kunnen maken hoeft deze de knrm niet te alarmeren lijkt me.
Tot zover ze dit niet voor elkaar krijgen zal de knrm volgens convenant worden gevraagd en uitvaren lijkt mij.
Of dit nu leuk is voor de bergers of niet....
We kunnen eindeloos doorgaan en er van alles bij halen maar dit is de kern van de zaak !!

De samenwerking tussen de professionele Bergingsbedrijven,de kustwacht en de KNRM loopt op een enkele schermutseling in het heetst van de strijd na heel goed.

De particuliere waterhulpverleners etc. hoor je niet. Logisch die gaan gewoon rustig hun gangetje, verdienen een goede boterham, meestal aardig belegd, met als het zo uitkomt hulpverlening aan pleziervaartuigen als bijkomende inkomsten naast hun normale dag tot dag werkzaamheden.
Deze mensen en bedrijven, met name zij die het allemaal slimmer aanpakken dan een ander, zitten echt niet te wachten op bindende afspraken en regeltjes omdat er een enkeling is die meent dat er veranderingen moeten komen c.q. dat het momenteel allemaal niet goed of niet naar zijn wens gaat.
Bindende afspraken kunnen kostenverhogend werken en worden middels die bindende afspraken een verhoging van de omzet gegarandeerd ?
Zodra een nieuwkomer(zonder  bindende afspraken dus) openingen ziet gaat hij in de concurrentie met de bedrijven etc. met bindende afspraken. Je kunt op het water nu eenmaal niemand verbieden om aan hulpverlening te doen.

Je kunt er inderdaad als buitenstaander en vrijblijvend van alles en nog wat bijhalen, problemen bedenken die er in werkelijkheid niet zijn, zeker niet landelijk.
Dat werkt echt niet ten gunste van de mensen die het water op gaan voor een hulp/assistentie oproep.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #84 Gepost op: 17 september 2013, 18:11:12
http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=6CA5B5B3

KNRM zegt convenant met Rederij Noordgat op

IJmuiden, 17 september 2013

De KNRM heeft vanmiddag het convenant voor hulpverleningen met sleep- en bergingsbedrijf Rederij Noordgat opgezegd.
De voornaamste reden van de opzegging is de houding van de rederij, jegens de afspraken in het convenant en de vijandige opstelling tegenover bemanningsleden van de KNRM reddingboten. De KNRM wijst daarbij op een aantal incidenten waaruit blijkt dat Rederij Noordgat is opgehouden met het op normale wijze met elkaar te overleggen. Opruiende taal, onheuse bejegening en intimidatie, richting de vrijwilligers van de KNRM, maken daar deel van uit.

Directeur Roemer Boogaard van de KNRM hierover: “De laatste jaren is het regelmatig terugkerend conflict tussen Rederij Noordgat en de KNRM zodanig verhard, dat van de beoogde samenwerking geen sprake meer is. Het reddingwerk en de hulpverleningen door de KNRM, en haar doelstelling om kosteloos hulp ter verlenen, wordt stelselmatig bekritiseerd. Daarom is er geen goede grond meer om het convenant in stand te houden.”

Goed zeemanschap
Het convenant met Rederij Noordgat heeft voor de KNRM niet gewerkt, maar de situatie op het water zal door de opzegging niet veranderen. Het geeft de KNRM de handen vrij om een eigen koers te varen waar dat nodig mocht zijn. De vrijwilligers van de KNRM, die de reddingboten bemannen, blijven werken conform goed zeemanschap én naar de geest van het convenant. Niemand is in een noodsituatie gebaat bij een conflict dat de hulpverlening in de weg staat. De KNRM gunt een berger zijn werk en verdienste, maar wel in een open en eerlijke sfeer. Op vele andere plekken wordt op harmonieuze wijze en met respect samengewerkt met professionele bergingsbedrijven.

Convenant
Het convenant tussen KNRM en bergers is sinds 1998 in gebruik en beoogde een goede onderlinge samenwerking. Het bood de partijen die ondertekenden een handvat om op vreedzame wijze en met wederzijds respect met elkaar om te kunnen gaan met behoud van een ieders kerntaken.
Voor schepen die langer zijn dan 20 meter zal de KNRM de hulpvrager adviseren een berger af te wachten, als die binnen 30 minuten ter plaatse kan zijn. Dreigt er echter direct gevaar voor opvarenden of het schip, dan zal de reddingboot hulp bieden. Voor alle schepen korter dan 20 meter bepaalt de hulpvrager van wie hij de hulp aanvaart. Waarbij de watersporter die niet direct in nood is, ook een eigen verantwoordelijkheid heeft na te gaan of het rechtvaardig is beslag te leggen op de tijd en inzet van de vrijwilligers van de KNRM òf dat hij beter een beroep kan doen op een berger die hem op basis van een redelijk tarief zijn hulp kan aanbieden.

KNRM
De KNRM is de hulpverlener op het water, als verlengstuk van landhulpdiensten brandweer, ambulance en politie. De KNRM is verplicht te reageren op iedere alarmering die door Kustwacht of de veiligheidsregio wordt gedaan. Ongeacht de aard van het incident en ongeacht de weersomstandigheden. Ieder jaar komen de vrijwilligers van de KNRM meer dan 2.000 keer in actie en helpen ruim 3.600 mensen weer veilig aan wal. Hulpverlening door de KNRM is kosteloos. Daarvoor heeft de KNRM 1.300 vrijwilligers, een netwerk van 45 reddingstations en 75 reddingboten langs de kust. De KNRM wordt in stand gehouden door donaties, schenkingen en nalatenschappen. Onder de 80.000 donateurs zijn circa 40.000 watersporters.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #85 Gepost op: 17 september 2013, 18:50:30
Citaat van: Wouter link=msg=1202310 date=1379434272
http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=6CA5B5B3
Op vele andere plekken wordt op harmonieuze wijze en met respect samengewerkt met professionele bergingsbedrijven.

Ze kunnen het wel mooi vertellen ;D

Citaat
Waarbij de watersporter die niet direct in nood is, ook een eigen verantwoordelijkheid heeft na te gaan of het rechtvaardig is beslag te leggen op de tijd en inzet van de vrijwilligers van de KNRM òf dat hij beter een beroep kan doen op een berger die hem op basis van een redelijk tarief zijn hulp kan aanbieden.

Die verantwoordelijkheid ligt in mijn ogen zeker niet bij de hulpvrager, maar bij de KNRM die tegenover zijn donateurs moet kunnen verantwoorden wat er met hun geld gebeurd en de werkgevers die hun werknemers ter beschikking stellen voor het reddingswerk .


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #86 Gepost op: 17 september 2013, 19:16:22
Citaat van: -Joost- link=msg=1202318 date=1379436630


Die verantwoordelijkheid ligt in mijn ogen zeker niet bij de hulpvrager, maar bij de KNRM die tegenover zijn donateurs moet kunnen verantwoorden wat er met hun geld gebeurd en de werkgevers die hun werknemers ter beschikking stellen voor het reddingswerk .
Kun je de verantwoordelijkheid uberhaupt bij een hulpvrager neerleggen? Iemand die vaak op hetzelfde water vaart zal wel weten welke berger hij kan aansturen om zijn bootje te laten bergen.
Een watersporter die op doorreis is zal niet weten welke berger er actief zou kunnen zijn op het water waar hij vaart. Dus die zal sneller de KNRM om hulp vragen.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #87 Gepost op: 17 september 2013, 19:27:33
Citaat van: Peter71 link=msg=1202327 date=1379438182
Een watersporter die op doorreis is zal niet weten welke berger er actief zou kunnen zijn op het water waar hij vaart. Dus die zal sneller de KNRM om hulp vragen.

Helemaal als de Kustwacht, waar de schipper in 1e instantie hulp aan vraagt, verteld dat zij de KNRM voor hun zal oproepen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #88 Gepost op: 17 september 2013, 20:01:00
Maar dan is toch ook een kustwacht toch de eerste partij die een convenant moet respecteren? En is het naar mijn mening niet terecht dat de schuld constant bij de KNRM wordt neergelegt. Zij beantwoorden enkel een hulpaanvraag.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #89 Gepost op: 17 september 2013, 23:10:50
Citaat van: Peter71 link=msg=1202339 date=1379440860
Maar dan is toch ook een kustwacht toch de eerste partij die een convenant moet respecteren? En is het naar mijn mening niet terecht dat de schuld constant bij de KNRM wordt neergelegt. Zij beantwoorden enkel een hulpaanvraag.

Een van de punten is dat er in een aantal situaties wel heel makkelijk en snel de kustwacht via o.a. kanaal 16 (noodkanaal) wordt opgeroepen. En de kustwacht moet nu eenmaal reageren op deze hulpaanvragen.
Een ander aspect is dat er een aantal mensen en bedrijven zijn die als het ze zo uitkomt ook reageren op een hulpaanvraag via kanaal 16. Maar men reageert niet of kan niet reageren 365 dagen per jaar 24/7.