45 nieuwe Tankautospuiten regio Rotterdam-Rijnmond

Auteur Topic: 45 nieuwe Tankautospuiten regio Rotterdam-Rijnmond  (gelezen 205748 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #220 Gepost op: 19 februari 2014, 16:37:45
Citaat van: Highfield link=msg=1245246 date=1392817294
Dat zal wel te maken hebben met alarmeren: de HA-chauffeur moet wel weten welke bak hij moet ophalen. Daarom heeft die bak een nummer, en als we toch een systematiek daarvoor hebben waarom zouden we die niet gebruiken dan? Dat systeem is gestandaardiseerd zodat iedere HA-chauffeur overal iedere bak in een oogopslag kan identificeren. Daarom is het niet handig als regio's met afwijkende nummers gaan werken. Als de bak op incidentlocatie staat, zonder HA, wil je m ook kunnen identificeren.

Bij 9/10 inzetten zal het geen punt zijn, men is lokaal wel bekend, maar als het allemaal wat langer gaat duren of wat grootschaliger wordt is die standaardisatie toch wel erg fijn (ook voor coördinerend personeel!), zeker als er interregionaal gewerkt/afgelost moet worden.

Dan is juist het systeem van VGGM handig aangezien het nummer van VGGM is opgebouwd regionummer, kazernenummer en de landelijke letter afkorting voor de soort HA bak of aanhangwagen.
Iets wat in VR-RR niet het geval is aangezien CT landelijk staat voor Crashtender en in VR-RR voor Combinatie Tankautosput


TAS 71-1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #221 Gepost op: 19 februari 2014, 20:25:35
Citaat van: Wouter link=msg=1245194 date=1392806363
Misschien krijgt Goedereede de CT71-1 en Ouddorp een TS71-1.

Ik weet niet helemaal precies hoe het systeem werkt daar, maar als ik het goed zie dan is in de VRR, CT**-* het voertuigsoort, **71-* het kazernenummer (of gebiedsnummer op het eiland?) en ****-1 het volg nummer.

Als er dan maar 1 CT komt in het gebiedje/kazerne 71 dan is het logisch dat het volgnummer 1 krijgt. Dus de CT71-1.
Ongedacht waar hij in dat gebied staat.

Ik kan het fout hebben natuurlijk ;-)

Ouddorp Zh = 71-1
Goedereede = 71-2
Stellendam = 71-3

Ouddorp en Stellendam krijgen een normale TS: TS71-1 & TS71-3
Goedereede krijgt een CT: CT71-2


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #222 Gepost op: 19 februari 2014, 22:00:46
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1245259 date=1392824265
Dan is juist het systeem van VGGM handig aangezien het nummer van VGGM is opgebouwd regionummer, kazernenummer en de landelijke letter afkorting voor de soort HA bak of aanhangwagen.
Iets wat in VR-RR niet het geval is aangezien CT landelijk staat voor Crashtender en in VR-RR voor Combinatie Tankautosput

Nou ja, welk systeem het ook is, het moet consequent gebruikt worden. Als het niet consequent toegepast wordt, is het geen toevoeging.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #223 Gepost op: 20 februari 2014, 00:07:23
Citaat van: TAS 71-1 link=msg=1245312 date=1392837935
Ouddorp Zh = 71-1
Goedereede = 71-2
Stellendam = 71-3

Ouddorp en Stellendam krijgen een normale TS: TS71-1 & TS71-3
Goedereede krijgt een CT: CT71-2

Waarom heeft Ouddorp dan ook nog een TS71-4 ???


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #224 Gepost op: 20 februari 2014, 21:48:22
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1245357 date=1392851243
Waarom heeft Ouddorp dan ook nog een TS71-4 ???
Hebben ze niet. Daarmee werd vermoedelijk het oude jeugdbrandweervoertuig (een hele oude Mercedes TS die allang is afgevoerd) bedoeld.
greetz,  Enrique


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #225 Gepost op: 28 februari 2014, 19:11:44
AS Media ‏@asmedianl 29 min.
Nieuw combinatie tankautospuit op bezoek bij kazerne 's-Gravelandseweg #Schiedam Zuid-Holland http://w2u.nl/N16224  pic.twitter.com/Izx8C1jbZV
En ik zie mooie lage druk slangbundels hangen in de achterste kast. 8)


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #226 Gepost op: 28 februari 2014, 20:05:40
Citaat van: Peter71 link=msg=1247019 date=1393611104
AS Media ‏@asmedianl 29 min.
Nieuw combinatie tankautospuit op bezoek bij kazerne 's-Gravelandseweg #Schiedam Zuid-Holland http://w2u.nl/N16224  pic.twitter.com/Izx8C1jbZV
En ik zie mooie lage druk slangbundels hangen in de achterste kast. 8)

hier meer foto's

http://www.jzeer.eu/overige/2014-02-28-nieuwe-ct32-1-bezoekt-kazerne-schiedam/


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #227 Gepost op: 1 maart 2014, 23:06:07
Citaat van: Peter71 link=msg=1247019 date=1393611104
AS Media ‏@asmedianl 29 min.
Nieuw combinatie tankautospuit op bezoek bij kazerne 's-Gravelandseweg #Schiedam Zuid-Holland http://w2u.nl/N16224  pic.twitter.com/Izx8C1jbZV
En ik zie mooie lage druk slangbundels hangen in de achterste kast. 8)

Inclusief de gevouwen toevoerslang onder de hoge druk haspel en stabilisatieblokken!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #228 Gepost op: 2 maart 2014, 08:21:09
Citaat van: Rickvb link=msg=1247257 date=1393711567
Inclusief de gevouwen toevoerslang onder de hoge druk haspel en stabilisatieblokken!
Zover had ik het nog niet gezien, maar zo kun je wel vlot je lage druk opbouwen. 8)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #229 Gepost op: 2 maart 2014, 10:19:09
Citaat van: Peter71 link=msg=1247294 date=1393744869
Zover had ik het nog niet gezien, maar zo kun je wel vlot je lage druk opbouwen. 8)

Je kunt snel en eenvoudig lage druk opbouwen als je de slangen gevouwen of op haspels gereed hebt liggen. Rond 1921 had men de slangen op o.a. de Amsterdamse autospuiten al op haspels en dat werkte goed. Als je de slangen in een dubbele bocht opbergt loopt een man een lage druk slang heel eenvoudig uit. Aan de ene kant de slang gekoppeld op de toevoer en aan de andere kant de straalpijp.

Met de introductie van nieuw materieel in 1973 (Magirus en Mercedes) kwamen de haspels op het nieuwe materieel steeds meer te vervallen en bij de uitfasering van de laatste DAF rond 1982 waren  de haspels geheel verdwenen.
Rond 1976 werden de 2 gevouwen 2" 60 meter aanvalsslangen per autospuit geintroduceerd.
Deze opzet is inmiddels ook weer vervallen.
Met de introductie van de dompelpompen in plaats van de zuigbuizen op de nieuwste generatie autospuiten verwacht ik dat ook gevouwen slangen of slangen op haspels weer de intrede zullen gaan doen op de autospuiten. Werkt veel sneller en makkelijker.