45 nieuwe Tankautospuiten regio Rotterdam-Rijnmond

Auteur Topic: 45 nieuwe Tankautospuiten regio Rotterdam-Rijnmond  (gelezen 205714 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #480 Gepost op: 18 juli 2015, 11:30:42
Ik heb alle reacties gelezen, maar bedankt voor de ongerustheid. Ik heb begrepen dat het twee opzetstukken van hetzelfde type zijn. Dan is mijn vraag waarom 2 stuks? Ik wacht de reacties graag af.


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #481 Gepost op: 19 juli 2015, 09:59:12
De reden van de twee opzetstukken in Rotterdam Rijnmond is de oude binnenstad van Rotterdam. Op sommige plekken zijn er ondergrondse brandkranen die drukloos staan. Die moeten vanaf een opzetstuk of TS gevoed worden. Die ondergrondse brandkranen moet je dus eigenlijk zien als een soort droge (stijg)blusleiding. Bijgevoegd een foto van het voedingspunt op de Terwenakker. Vanaf hier kunnen ondergrondse brandkranen op de Boompjes worden gevoed.
Zo zijn er een aantal locaties waarbij twee opzetstukken nodig zijn. Omdat de voertuigen identiek moeten zijn, is ervoor gekozen om alle voertuigen twee opzetstukken te geven. In Rotterdam zelf was dit al jaren het geval.
De opzetstukken zijn dus identiek


http://i60.tinypic.com/22m5w4.jpg


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #482 Gepost op: 19 juli 2015, 11:23:55
Citaat van: Hotdog link=msg=1362770 date=1437292752
De reden van de twee opzetstukken in Rotterdam Rijnmond is de oude binnenstad van Rotterdam. Op sommige plekken zijn er ondergrondse brandkranen die drukloos staan. Die moeten vanaf een opzetstuk of TS gevoed worden. Die ondergrondse brandkranen moet je dus eigenlijk zien als een soort droge (stijg)blusleiding. Bijgevoegd een foto van het voedingspunt op de Terwenakker. Vanaf hier kunnen ondergrondse brandkranen op de Boompjes worden gevoed.
Zo zijn er een aantal locaties waarbij twee opzetstukken nodig zijn. Omdat de voertuigen identiek moeten zijn, is ervoor gekozen om alle voertuigen twee opzetstukken te geven. In Rotterdam zelf was dit al jaren het geval.
De opzetstukken zijn dus identiek

http://i60.tinypic.com/22m5w4.jpg

Als je een autospuit koppelt op een eerste brandkraan om een blusleiding te voeden sta je daar toch vast met die autospuit en kun je toch niet met die zelfde autospuit op een tweede brandkraan in de buurt van de brand water winnen uit die tweede brandkraan.


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #483 Gepost op: 19 juli 2015, 11:35:40
Citaat van: Thor link=msg=1362783 date=1437297835
Als je een autospuit koppelt op een eerste brandkraan om een blusleiding te voeden sta je daar toch vast met die autospuit en kun je toch niet met die zelfde autospuit op een tweede brandkraan in de buurt van de brand water winnen uit die tweede brandkraan.

Daarom zeg ik ook, je kan hem voeden vanaf een ondergrondse brandkraan, of vanaf een TS. De oplossing is bedoeld om te vullen vanaf een brandkraan.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #484 Gepost op: 19 juli 2015, 11:52:37
Citaat van: Hotdog link=msg=1362786 date=1437298540
Daarom zeg ik ook, je kan hem voeden vanaf een ondergrondse brandkraan, of vanaf een TS. De oplossing is bedoeld om te vullen vanaf een brandkraan.

Dus als ik het goed begrijp plaats je het opzetstuk op een ondergrondse brandkraan op de droge leiding, je  koppelt een slang aan naar een andere brandkraan in de buurt waar wel water op staat en ga dan met de autospuit naar de brand en koppelt vervolgens de tweede brandkraan op de droge leiding waar inmiddels wel water op staat.
Lijkt mij omslachtig, is het hedentendage niet handiger om in een dergelijke situatie met twee autospuiten te werken ?
Ik kan mij voorstellen dat je dit zou moeten doen als je maar een autospuit ter beschikking hebt, maar nu in Rotterdam zijn er toch voldoende autospuiten ?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #485 Gepost op: 19 juli 2015, 12:11:51
Citaat van: Hotdog link=msg=1362770 date=1437292752
De reden van de twee opzetstukken in Rotterdam Rijnmond is de oude binnenstad van Rotterdam. Op sommige plekken zijn er ondergrondse brandkranen die drukloos staan. Die moeten vanaf een opzetstuk of TS gevoed worden. Die ondergrondse brandkranen moet je dus eigenlijk zien als een soort droge (stijg)blusleiding. Bijgevoegd een foto van het voedingspunt op de Terwenakker. Vanaf hier kunnen ondergrondse brandkranen op de Boompjes worden gevoed.
Zo zijn er een aantal locaties waarbij twee opzetstukken nodig zijn. Omdat de voertuigen identiek moeten zijn, is ervoor gekozen om alle voertuigen twee opzetstukken te geven. In Rotterdam zelf was dit al jaren het geval.
De opzetstukken zijn dus identiek

http://i60.tinypic.com/22m5w4.jpg

Overigens "Vanaf hier kunnen ondergrondse brandkranen op de Boompjes worden gevoed" toch ruim open water daar voor de deur bij de Boompjes.


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #486 Gepost op: 19 juli 2015, 12:15:36
Citaat van: Thor link=msg=1362789 date=1437299557
Dus als ik het goed begrijp plaats je het opzetstuk op een ondergrondse brandkraan op de droge leiding, je  koppelt een slang aan naar een andere brandkraan in de buurt waar wel water op staat en ga dan met de autospuit naar de brand en koppelt vervolgens de tweede brandkraan op de droge leiding waar inmiddels wel water op staat.
Lijkt mij omslachtig, is het hedentendage niet handiger om in een dergelijke situatie met twee autospuiten te werken ?
Ik kan mij voorstellen dat je dit zou moeten doen als je maar een autospuit ter beschikking hebt, maar nu in Rotterdam zijn er toch voldoende autospuiten ?

Je plaatst je opzetstuk, koppelt twee korte vulslangen (5 meter drieduimers) aan de inlaat van de droge blusleiding. Daarmee zet je een andere ondergrondse brandkraan onder druk. Wat is de meerwaarde van een extra autospuit? Naar mijn idee niks. Is heel kort werk en scheelt slangen rollen. Ideaal is het niet, het liefst overal normale DWL, maar dat is nu eenmaal niet zo.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #487 Gepost op: 19 juli 2015, 16:12:12
Oké ik snap hem. Bedankt voor het antwoord.

Legt men dan direct van die ondergrondse brandkraan op de boompjes af (dus stralen of verdeelstuk rechtstreeks op opzetstuk) of zet men een 2e TS dan weer op de brandkraan op de boompjes? En waarom is er gekozen voor een opzetstuk om de droge blusleiding te voeden en niet een rode kast met een soort verzamelstuk zoals je dat ook ziet bij vertikale blusleidingen?

Het plaatje doet het helaas niet want ben erg nieuwsgierig hoe het er uit ziet.

Citaat van: Hotdog link=msg=1362770 date=1437292752
De reden van de twee opzetstukken in Rotterdam Rijnmond is de oude binnenstad van Rotterdam. Op sommige plekken zijn er ondergrondse brandkranen die drukloos staan. Die moeten vanaf een opzetstuk of TS gevoed worden. Die ondergrondse brandkranen moet je dus eigenlijk zien als een soort droge (stijg)blusleiding. Bijgevoegd een foto van het voedingspunt op de Terwenakker. Vanaf hier kunnen ondergrondse brandkranen op de Boompjes worden gevoed.
Zo zijn er een aantal locaties waarbij twee opzetstukken nodig zijn. Omdat de voertuigen identiek moeten zijn, is ervoor gekozen om alle voertuigen twee opzetstukken te geven. In Rotterdam zelf was dit al jaren het geval.
De opzetstukken zijn dus identiek


http://i60.tinypic.com/22m5w4.jpg


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #488 Gepost op: 19 juli 2015, 16:16:33
Citaat van: Hotdog link=msg=1362795 date=1437300936
Je plaatst je opzetstuk, koppelt twee korte vulslangen (5 meter drieduimers) aan de inlaat van de droge blusleiding. Daarmee zet je een andere ondergrondse brandkraan onder druk. Wat is de meerwaarde van een extra autospuit? Naar mijn idee niks. Is heel kort werk en scheelt slangen rollen. Ideaal is het niet, het liefst overal normale DWL, maar dat is nu eenmaal niet zo.

Als het overal gaat over een afstand van ca 5 meter dan lijkt een extra opzetstuk voor 45 voertuigen (totaal aan investering plus kosten aanbrengen ca 20.000 euro) een redelijk dure oplossing t.o.v. het aanbrengen van een ondergrondse leiding van ca 5 meter tussen de brandkraan die wel water heeft en de droge leiding.
Operationeel kost de huidige oplossing :slangen aansluiten,opzetstuk plaatsen etc. en de droge leiding langzaam opvullen tijd en dat bij zoals op de Boompjes met ruim open water voor de deur.


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #489 Gepost op: 19 juli 2015, 21:44:57
Citaat van: Thor link=msg=1362833 date=1437315393
Als het overal gaat over een afstand van ca 5 meter dan lijkt een extra opzetstuk voor 45 voertuigen (totaal aan investering plus kosten aanbrengen ca 20.000 euro) een redelijk dure oplossing t.o.v. het aanbrengen van een ondergrondse leiding van ca 5 meter tussen de brandkraan die wel water heeft en de droge leiding.
Operationeel kost de huidige oplossing :slangen aansluiten,opzetstuk plaatsen etc. en de droge leiding langzaam opvullen tijd en dat bij zoals op de Boompjes met ruim open water voor de deur.

Vraag ff aan het drinkwaterleidingbedrijf waarom het niet kan daar