45 nieuwe Tankautospuiten regio Rotterdam-Rijnmond

Auteur Topic: 45 nieuwe Tankautospuiten regio Rotterdam-Rijnmond  (gelezen 205718 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #510 Gepost op: 14 januari 2016, 23:08:50
Citaat van: Djseb link=msg=1399747 date=1452808823
Ook jammer over de bepakking en de grootte van het voertuig, dat alle voertuigen hetzelfde moeten worden valt ergens nog wel een beetje te begrijpen, maar een kleine aanpassing van de bepakking voor voertuigen buiten de stad hoeft toch geen probleem te zijn...

De lokale aanpassingen mochten niet omdat de voertuigen allemaal onderling uitwisselbaar moesten blijven. Daarom ook de losse bordjes met roepnummers etc. Dat ze persé alle 3 de soorten voertuigen hetzelfde wilden hebben is kostentechnisch inderdaad verdedigbaar. Alleen bleek dat kwa bepakking dus erg moeilijk te worden

Citaat van: Djseb link=msg=1399747 date=1452808823
Ik vraag me dan serieus af in hoeverre de werkvloer er dan echt bij betrokken is geweest als deze signalen kloppen. Er zijn toch ook voertuigen op proef geweest die elke kazerne afgingen voor de laatste hand?

Dat laatste klopt. Maar toen waren bijna alle voertuigen al af of in ver gevorderd stadium. Dus grote aanpassingen zijn dan al niet meer mogelijk. De voertuigen gingen inderdaad overal langs om eventuele aanpassingen te bekijken. Maar niemand heeft gezegd in hoeverre die dingen daarna ook daadwerkelijk doorgevoerd zijn. Je kunt hypotetisch gezien natuurlijk iedereen kritiek laten leveren en vervolgens helemaal niets daarmee doen.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #511 Gepost op: 14 januari 2016, 23:21:08
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1399748 date=1452809330
De lokale aanpassingen mochten niet omdat de voertuigen allemaal onderling uitwisselbaar moesten blijven. Daarom ook de losse bordjes met roepnummers etc. Dat ze persé alle 3 de soorten voertuigen hetzelfde wilden hebben is kostentechnisch inderdaad verdedigbaar. Alleen bleek dat kwa bepakking dus erg moeilijk te worden

Ik begrijp het helemaal... Wat dat a gaat zou de indeling van de tankautospuiten meer 'modulair' moeten worden waarbij er gemakkelijk zonder problemen in de garage even wat veranderd kan worden als de tankautospuit op een andere post moet staan. Dat zou ideaal zijn, maar dat is waarschijnlijk wel moeilijk te realiseren.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1399748 date=1452809330
Dat laatste klopt. Maar toen waren bijna alle voertuigen al af of in ver gevorderd stadium. Dus grote aanpassingen zijn dan al niet meer mogelijk. De voertuigen gingen inderdaad overal langs om eventuele aanpassingen te bekijken. Maar niemand heeft gezegd in hoeverre die dingen daarna ook daadwerkelijk doorgevoerd zijn. Je kunt hypotetisch gezien natuurlijk iedereen kritiek laten leveren en vervolgens helemaal niets daarmee doen.  :)

Hmmm, je verwacht toch van zowel de opbouwer als van de veiligheidsregio dat die beide wel degelijk verstand hebben van ergonomie van het voertuig en een tactische indeling van de materiaalkasten etc... Eerlijk gezegd blijf ik mij verbazen over hoe dit soort grote projecten en aanbestedingen lopen, als de berichten echt zo negatief zijn over het voertuig zijn ze er mooi klaar mee in RR...


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #512 Gepost op: 15 januari 2016, 00:36:39
Wat ik in het verhaal van Luke_BNV nog mis is dat de bemanning in de zomer weg zit te zweten achter in de cabine.
Er zit namelijk wat ik begreep geen airco in de wagen maar een luchtcirculatiesysteem die de hitte rond laat waaien en er kunnen nu geen ramen meer open gezet worden voor frisse lucht wat bij de vorige voertuigen wel kon. Dit dat wel gekund bij de nieuwe wagens maar dan zou elke wagen wat ik begreep € 600,00 duurder worden. Dus nu mag de bemanning weg zweten ipv verkoeling krijgen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #513 Gepost op: 15 januari 2016, 12:41:34
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1399683 date=1452787019
Deze week wat gebruikservaringen gehoord van de voertuigen en zelf het 1 en ander gezien. Bijzonder om het verschil te merken tussen de mensen op kantoor en op straat. Op kantoor (en in de media) is men verschikkelijk positief over het voertuig. Nieuwe standaard voor Nederland, beste wat er te bieden is, samengesteld door de beste mensen, etc.

Op straat is men erg negatief over het voertuig. Het voertuig is te breed en te lang voor in de stad en de luchtveren maken dat het voertuig vervelend op de weg ligt.
Het werd pas echt vervelend als het gaat over de combinatievoertuigen TS/HV. Want het voertuig is weliswaar langer gemaakt om meer spullen mee te nemen, maar lang niet groot genoeg. Spullen staan achter elkaar gestapeld. En voor de krat met stabilisatieblokken staan alle scheppen, hooivorken en bezems met 15 stuks achter 1 bevestigingsbandje, waardoor die er eerst allemaal uitmoeten, en je daarna met 3 man bezig bent alles op z'n plek te houden bij het weer sluiten van het bevestigingsbandje. Veel materialen zijn moeilijk bereikbaar geworden of veel te zwaar.
Omdat de CT op hetzelfde Chassis (Alleen 30 CM langer) gebouwd moest worden maar wel veel meer gewicht meedraagt kwamen er andere problemen. De Storzkoppelingen achter de achterste kastruimte raakte voortdurend de grond bij drempels en moesten daarom (In elk geval 1 van de 2) verwijderd worden.

Omdat alles gelijk moest blijven aan de voertuigen is er geen ruimte voor lokale verschillen. Zo moeten diverse posten bij een koe te water eerst op de kazerne het waadpak aandoen, en dan met het pak aan er naartoe rijden. Het past immers niet tussen de kastruimte en mocht niet op de standaard bepakking komen.

Het is jammer om te zien dat een project waarbij (Volgens de regio) zoveel tijd is gestoken in optimalisatie en meningen van de werkvloer vervolgens zo uitgepakt is.

Er zijn bij diverse voertuig al schades gereden. TS31-1 staat ergens bij een garage omdat die gewoon kapot is gereden(smalle straatjes....)

Ik kan het verhaal van Luke alleen maar bevestigen.

Zo zie je maar weer. Achter een bureau is het makkelijk te maken in tegenstelling wat de praktijk wilt. Sommige roepen zelfs dat ze de oude auto's terug willen.. :-\
Groeten,  Tazbrw


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #514 Gepost op: 15 januari 2016, 13:48:48
De ontwikkeling en introductie van Multi-functioneel materiaal en materieel heeft de meeste kans van slagen als dat gaat in nauwe samenspraak en in overleg met de ervaren gebruikers. Vaak is het zo dat multifunctioneel materieel uiteindelijk voor geen enkele inzet volledig/nauwelijks geschikt is als de eindegebruikers niet worden betrokken.
Een ander aspect is dat waar in het bedrijfsleven ergonomie (materieel aanpassen aan de mens)al vele decennia op grote schaal wordt toegepast bij de brandweer nog steeds geldt dat de mens zich maar moet aanpassen aan het materieel.


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #515 Gepost op: 15 januari 2016, 15:45:40
Citaat
Er zijn bij diverse voertuig al schades gereden. TS31-1 staat ergens bij een garage omdat die gewoon kapot is gereden(smalle straatjes....)

De 31-1 is inmiddels hersteld maar zal nog niet terug in de uitruk komen.
Wordt momenteel mee rond gereden op een afgesloten baan buiten rotterdam .......................
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #516 Gepost op: 15 januari 2016, 15:58:50
Citaat van: enrico1972 link=msg=1399754 date=1452814599
Wat ik in het verhaal van Luke_BNV nog mis is dat de bemanning in de zomer weg zit te zweten achter in de cabine.
Er zit namelijk wat ik begreep geen airco in de wagen maar een luchtcirculatiesysteem die de hitte rond laat waaien en er kunnen nu geen ramen meer open gezet worden voor frisse lucht wat bij de vorige voertuigen wel kon. Dit dat wel gekund bij de nieuwe wagens maar dan zou elke wagen wat ik begreep € 600,00 duurder worden. Dus nu mag de bemanning weg zweten ipv verkoeling krijgen.
Is dat nodig een airco? Je zult in niet veel TSen een airco aantreffen. ::)


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #517 Gepost op: 15 januari 2016, 16:40:28
Citaat van: Peter71 link=msg=1399903 date=1452869930
Is dat nodig een airco? Je zult in niet veel TSen een airco aantreffen. ::)

Daar zou je nog van opkijken, tegenwoordig hebben alle nieuwe voertuigen wel een ACC of Airco in t voertuig.
Maar soms moet er iets af om iets anders op het voertuig te krijgen ;)
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #518 Gepost op: 15 januari 2016, 16:53:21
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1399748 date=1452809330
De lokale aanpassingen mochten niet omdat de voertuigen allemaal onderling uitwisselbaar moesten blijven. Daarom ook de losse bordjes met roepnummers etc. Dat ze persé alle 3 de soorten voertuigen hetzelfde wilden hebben is kostentechnisch inderdaad verdedigbaar. Alleen bleek dat kwa bepakking dus erg moeilijk te worden

Onderling uitwisselbaar, dat was de bedoeling inderdaad. Ware het niet dat de meeste wagens de kazernenaam op de zonneklep hebben geplakt en een aantal ook het roepnummer achter op de wagen heeft geplakt  98uiye
Met Vriendelijke Groet.....


guest12562

  • Gast
Reactie #519 Gepost op: 15 januari 2016, 17:01:17
Citaat van: tazbrw link=msg=1399821 date=1452858094
Zo zie je maar weer. Achter een bureau is het makkelijk te maken in tegenstelling wat de praktijk wilt. Sommige roepen zelfs dat ze de oude auto's terug willen.. :-\

Lijkt de politiek wel.

Maar wederom triest om dit soort zaken te lezen, zonde van het geld!