45 nieuwe Tankautospuiten regio Rotterdam-Rijnmond

Auteur Topic: 45 nieuwe Tankautospuiten regio Rotterdam-Rijnmond  (gelezen 205692 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #520 Gepost op: 15 januari 2016, 17:07:36
Inderdaad zonde van het geld. Het kost misschien meer tijd en wellicht ook geld als je de werkvloer  bij de aanbesteding van die TSen betrekt. Maar dan krijgen ze wel een auto waar ze goed mee kunnen werken, en dat is tenslotte het belangrijkste. Ze hadden zo met de VRU mee kunnen kijken. Daar zijn ze bezig met een aanbesteding van nieuwe TSen, en daar wordt de werkvloer volledig bij betrokken. Chauffeurs mogen rijtesten doen met verschillende merken voertuigen, een paar werkgroepen buigen zich over type voertuig het moet gaan worden en de bepakking. En iedereen heeft de kans gehad om op een minibeurs kennis te maken met de voertuigen en fabrikanten waar belangstelling voor is. Kost misschien meer werk en geld. Maar wel meteen een auto die goed aansluit op de wensen van de gebruikers van die voertuigen.


guest12562

  • Gast
Reactie #521 Gepost op: 15 januari 2016, 17:31:08
Idd het belang van het betrekken is zeker groot, maar ook als de aanbesteding is gegund is het van belang om controle te houden over het proces.
Vaak wil een leverancier van alles toezeggen om de aanbesteding te krijgen en als hij deze dan heeft gaandeweg de productie een aantal 'kleine' dingetjes aan te passen waardoor het dus niet meer het geëiste product is, dus ook na de gunning een vinger aan de pols houden. Tot het moment van oplevering, het kost dus niet van te voren tijd en geld, maar ook in de fases daarna.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #522 Gepost op: 15 januari 2016, 23:42:29
Citaat van: Breathe link=msg=1399938 date=1452875468
Idd het belang van het betrekken is zeker groot, maar ook als de aanbesteding is gegund is het van belang om controle te houden over het proces.
Vaak wil een leverancier van alles toezeggen om de aanbesteding te krijgen en als hij deze dan heeft gaandeweg de productie een aantal 'kleine' dingetjes aan te passen waardoor het dus niet meer het geëiste product is, dus ook na de gunning een vinger aan de pols houden. Tot het moment van oplevering, het kost dus niet van te voren tijd en geld, maar ook in de fases daarna.

In het bedrijfsleven maak je als opdrachtgever de dienst uit als je verstand van zaken hebt en als je maar zorgt voor een waterdicht contract, een goed bestek inclusief makers list en betalingscondities inclusief bankgaranties etc.
Zolang de leveranciers de dienst uitmaken tja dan kun voor verassingen komen te staan.


guest12562

  • Gast
Reactie #523 Gepost op: 16 januari 2016, 00:01:11
Citaat van: Thor link=msg=1400052 date=1452897749
In het bedrijfsleven maak je als opdrachtgever de dienst uit als je verstand van zaken hebt en als je maar zorgt voor een waterdicht contract, een goed bestek inclusief makers list en betalingscondities inclusief bankgaranties etc.
Zolang de leveranciers de dienst uitmaken tja dan kun voor verassingen komen te staan.

Het gaat er inderdaad om dat men beloftes niet altijd na kan komen en dan wijzigingen al dan niet aangekondigd aanbrengt.
Je kunt idd voor verrassingen komen te staan en dan is het eigenlijk jou auto niet meer.........


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #524 Gepost op: 16 januari 2016, 00:21:17
En ik in het begin maar denken dat ze het in Rotterdam goed voor elkaar hadden, de filmpjes waren professioneel, er werd een fantastisch beeld geschetst van een heel erg 'uniek' voertuig... En dan zit dit erachter...

Ik vraag me het oprecht af of de VRU manier van de aanbesteding (om het zo maar te noemen) echt significant duurder is. Het is wel zo dat het meer moeite kost, qua organisatie etc, maar ik durf te wedden dat alle ploegen met veel plezier komen brainstormen over de nieuwe voertuigen. Maar goh, iets moois komt je niets zomaar aanwaaien, daar zal iedereen zich voor moeten inzetten. We gaan zien of de methode van de VRU positief uitpakt, ik ben benieuwd!


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #525 Gepost op: 16 januari 2016, 07:08:07
Citaat van: Thor link=msg=1400052 date=1452897749
In het bedrijfsleven maak je als opdrachtgever de dienst uit als je verstand van zaken hebt en als je maar zorgt voor een waterdicht contract, een goed bestek inclusief makers list en betalingscondities inclusief bankgaranties etc.
Zolang de leveranciers de dienst uitmaken tja dan kun voor verassingen komen te staan.

Ja inderdaad. En dat was tot omtrent 2000 bij de Overheid ook zo. Werkte prima. Echter het gevolg was dat maar een kleine groep aannemers altijd het werk kreeg. En dat er daardoor scheve ogen kwamen bij de rest die vond dat ze het beter (en ook) goedkoper konden. Toen is men met het werken met Programma's van Eisen begonnen en tot nu toe zijn daar veel zeperts door ontstaan. Het verbaast mij dat het in een aantal gevallen wél goed gaat. Je noemt ook het punt "verstand van zaken bij de opdrachtgever" Daar heb je ook gelijk in. Door de zogenaamde horizontale instroming komen er mensen veel te snel op posten terecht die daar helemaal niet aan toe zijn. Veel beter is het om mensen uit je eigen organisatie te recruteren. Maar ja : overheidsbeleid. En dat beleid wordt ook weer gemaakt door mensen die daar niet aan toe zijn. Dus echt opschieten doet het niet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #526 Gepost op: 16 januari 2016, 07:45:26
Citaat van: Djseb link=msg=1400060 date=1452900077
En ik in het begin maar denken dat ze het in Rotterdam goed voor elkaar hadden, de filmpjes waren professioneel, er werd een fantastisch beeld geschetst van een heel erg 'uniek' voertuig... En dan zit dit erachter...

Ik vraag me het oprecht af of de VRU manier van de aanbesteding (om het zo maar te noemen) echt significant duurder is. Het is wel zo dat het meer moeite kost, qua organisatie etc, maar ik durf te wedden dat alle ploegen met veel plezier komen brainstormen over de nieuwe voertuigen. Maar goh, iets moois komt je niets zomaar aanwaaien, daar zal iedereen zich voor moeten inzetten. We gaan zien of de methode van de VRU positief uitpakt, ik ben benieuwd!
Ik weet wel zeker dat de VRU methode werkt. Zij hebben dezelfde aanpak gedaan met de vervangingsrondes voor ademlucht, bluspakken en helmen. Ook daar is de werkvloer bij betrokken, de wensen die daar uit zijn gekomen zijn aan de leveranciers mee gegeven. Met de mededeling erbij; je gaat er maar voor zorgen dat je product aan dat wensenlijstje gaat voldoen. Het is gewoon erg belangrijk dat de werkvloer erbij wordt betrokken. Zij moeten jaren lang met die spullen werken. ;)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #527 Gepost op: 16 januari 2016, 10:12:09
Citaat van: Djseb link=msg=1400060 date=1452900077
En ik in het begin maar denken dat ze het in Rotterdam goed voor elkaar hadden, de filmpjes waren professioneel, er werd een fantastisch beeld geschetst van een heel erg 'uniek' voertuig... En dan zit dit erachter...

Ik vraag me het oprecht af of de VRU manier van de aanbesteding (om het zo maar te noemen) echt significant duurder is. Het is wel zo dat het meer moeite kost, qua organisatie etc, maar ik durf te wedden dat alle ploegen met veel plezier komen brainstormen over de nieuwe voertuigen. Maar goh, iets moois komt je niets zomaar aanwaaien, daar zal iedereen zich voor moeten inzetten. We gaan zien of de methode van de VRU positief uitpakt, ik ben benieuwd!

Ook in de hogere regionen in  Rotterdam zijn ze kennelijk  met een apart sop overgoten.

Het is toch vreemd dat  er vanuit wordt gegaan dat al die 45 wagens identiek moeten zijn je kunt altijd leren en verbeteren tijdens de bouw.
Erger nog men gaat ervan uit dat de brandweerlieden te dom zijn om de verschillen te onderscheiden robots dus in plaats van normaal denkende mensen.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #528 Gepost op: 16 januari 2016, 10:37:41
Gisterochtend is de TS743 (BLZS63, MAN) van Ooltgensplaat van tenaamstelling veranderd, dus kennelijk verkocht c.q. uit dienst. Iemand enig idee of daar een nieuwe TS voor is gekomen of dat het wellicht een gebruikte doorgeschoven TS betreft?
greetz,  Enrique


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #529 Gepost op: 16 januari 2016, 12:19:10
Citaat van: Waterkanon link=msg=1400067 date=1452924487
Ja inderdaad. En dat was tot omtrent 2000 bij de Overheid ook zo. Werkte prima. Echter het gevolg was dat maar een kleine groep aannemers altijd het werk kreeg. En dat er daardoor scheve ogen kwamen bij de rest die vond dat ze het beter (en ook) goedkoper konden. Toen is men met het werken met Programma's van Eisen begonnen en tot nu toe zijn daar veel zeperts door ontstaan. Het verbaast mij dat het in een aantal gevallen wél goed gaat. Je noemt ook het punt "verstand van zaken bij de opdrachtgever" Daar heb je ook gelijk in. Door de zogenaamde horizontale instroming komen er mensen veel te snel op posten terecht die daar helemaal niet aan toe zijn. Veel beter is het om mensen uit je eigen organisatie te recruteren. Maar ja : overheidsbeleid. En dat beleid wordt ook weer gemaakt door mensen die daar niet aan toe zijn. Dus echt opschieten doet het niet.

Als je in het bedrijfsleven niet voldoet/presteert is het exit.
Als je bij de brandweer/overheid ........... dan wordt je gepromoveerd tot beleidsmedewerker en soort zoekt soort dus het wordt steeds erger met onzinnige rapporten en uitgaven/verkwistingen.