45 nieuwe Tankautospuiten regio Rotterdam-Rijnmond

Auteur Topic: 45 nieuwe Tankautospuiten regio Rotterdam-Rijnmond  (gelezen 205814 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #600 Gepost op: 15 december 2016, 13:56:55
Er zit dus kennelijk een sensor die de functie heeft dat die de pomp afschakelt. Als je dan in een seconde kan resetten en weer door kan gaan wat heeft die afschakeling dan voor zin ? Een pomp kan automatisch afgeschakeld worden, maar dan moet er echt wat aan de hand zijn. En dat zou dan al bij vijf pompen gebeurd zijn ?


TAS-716

  • Werkzaam op brandweervoertuigen-gebied
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #601 Gepost op: 15 december 2016, 14:57:53
Citaat van: Danny722 link=msg=1466801 date=1481796300
De tijd dat een pompbediener nog vast gekleefd stond aan de pomp met een sigaretje is hopelijk toch nu wel voorbij. Van de beste overheidsorganisatie had ik toch wel wat meer innovatie verwacht.... :-\

Het is natuurlijk gewoon een ernstig probleem, want de VR weet ook dat een pompbediener niet altijd bij de pomp staat, zeker niet als het in het begin hectisch is. Rotterdam rijdt zelf met SIV'jes, waarbij de chauffeur ook gewoon ingezet kan worden als ploeglid. Als je dan als VR zelf zo'n opvatting daarover hebt, moet je ook de werkwijze van de SIV aanpassen en de chauffeur altijd bij de pomp laten staan.
Iets met een wiel en opnieuw uitvinden.. :-\ Rotterdam moest en zou persé een nieuw eigen voertuig zelf ontwikkelen, terwijl er al genoeg op de markt is qua tankautospuiten en met techniek welke zich al bewezen heeft. En over ''Beste overheidsorganisatie'' laat ik me maar niet over uit. :-X
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #602 Gepost op: 15 december 2016, 15:18:20
Citaat van: TAS-716 link=msg=1466864 date=1481810273
Iets met een wiel en opnieuw uitvinden.. :-\ Rotterdam moest en zou persé een nieuw eigen voertuig zelf ontwikkelen, terwijl er al genoeg op de markt is qua tankautospuiten en met techniek welke zich al bewezen heeft. En over ''Beste overheidsorganisatie'' laat ik me maar niet over uit. :-X

Wat is de zin van deze sensor, een pomp wordt echt niet direct roodheet als deze het water niet plotseling kwijt zou kunnen en onder welke omstandigheden zou dat nu kunnen voorkomen ?


joops

  • gepensioneerd ambtenaar en oud bestuurder ABVA-KABO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 121
Reactie #603 Gepost op: 15 december 2016, 16:12:16
Citaat van: TAS-716 link=msg=1466864 date=1481810273
Iets met een wiel en opnieuw uitvinden.. :-\ Rotterdam moest en zou persé een nieuw eigen voertuig zelf ontwikkelen, terwijl er al genoeg op de markt is qua tankautospuiten en met techniek welke zich al bewezen heeft. En over ''Beste overheidsorganisatie'' laat ik me maar niet over uit. :-X

Je kiest voor een pomp die ook aan andere korpsen in europa geleverd wordt, met overal hetzelfde beveiligingssysteem. Wat zegt dat over zelf ontwikkelen? Dat gebeurt hierbij niet. Het gaat om bewezen techniek waarbij in deze serie een foutje zit, wat door de leverancier hersteld wordt.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #604 Gepost op: 15 december 2016, 17:00:29
Oh ja? Ook voertuigen in HM hebben hier last van.

Citaat van: Thor link=msg=1466870 date=1481811500
Wat is de zin van deze sensor, een pomp wordt echt niet direct roodheet als deze het water niet plotseling kwijt zou kunnen en onder welke omstandigheden zou dat nu kunnen voorkomen ?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #605 Gepost op: 15 december 2016, 17:18:05
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1466920 date=1481817629
Oh ja? Ook voertuigen in HM hebben hier last van.

Waar hebben de voertuigen in HM last van, hoe manifesteert zich dat en onder welke omstandigheden. Interessant om dat dan even terdege toegelicht te zien.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #606 Gepost op: 15 december 2016, 17:30:03
Citaat van: RemRoof link=msg=1466804 date=1481796957
Kortom de afdeling PR & Voorlichting van de VRR heeft het weer mooi gedraaid...

De ondernemingsraad van de brandweer wil ook niets zeggen en laat het over aan afdeling PR & Voorlichting van VRR.

In het AD-artikel staat ook dat DAF de sensor heeft geleverd. DAF is volgens mij een voertuigleverancier en geen leverancier van bluspomp of brandweertechnische opbouw/-installaties.

Gaat het om een sensor die het pompsysteem uitschakeld of een sensor die de voertuigmotor abrupt uitgeschakeld ongeacht toerental?


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #607 Gepost op: 15 december 2016, 18:36:21
Citaat van: Thor link=msg=1466870 date=1481811500
Wat is de zin van deze sensor, een pomp wordt echt niet direct roodheet als deze het water niet plotseling kwijt zou kunnen en onder welke omstandigheden zou dat nu kunnen voorkomen ?


Cavitatie? Dat kan een pomp snel slopen. Ik ben geen pompbedienaar, maar als men zegt dat de sensor van DAF komt, zal het mss iets met de PTO te maken hebben.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #608 Gepost op: 15 december 2016, 18:58:58
Citaat van: Vigilant link=msg=1466938 date=1481823381

Cavitatie? Dat kan een pomp snel slopen. Ik ben geen pompbedienaar, maar als men zegt dat de sensor van DAF komt, zal het mss iets met de PTO te maken hebben.

Als de pomp op toeren blijft draaien terwijl er geen water meer afgenomen wordt aan de (blus)stralen blijft hetzelfde water rondklotsen in de pomp. Gevolg is dat het bloedheet gaat worden. Je kan het voorkomen door een afsluiter iets te openen zodat het water weg kan stromen of bij een tankautospuit een retourleiding openen naar je tank waardoor het water uit de tank via je pomp blijft circuleren. Je beschermt dan je pomp en krijgt lekker warm bluswater.

Ik denkt ook dat de sensor van DAF een sensor is van het koelwatertemperatuur of olietemperatuur van voertuigmotor, automaat/versnellingsbak/pto.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #609 Gepost op: 15 december 2016, 19:04:15
Citaat van: Vigilant link=msg=1466938 date=1481823381

Cavitatie? Dat kan een pomp snel slopen. Ik ben geen pompbedienaar, maar als men zegt dat de sensor van DAF komt, zal het mss iets met de PTO te maken hebben.

Inderdaad cavitatie,lucht bijv in de aanzuig van de pomp kan op termijn de nodige schade door implosies aan de waaier toebrengen. Cavitatie in de  LD pomp kun je trouwens goed horen, op cavitatie moet je altijd alert zijn en het aanzuigen van lucht proberen te voorkomen.