45 nieuwe Tankautospuiten regio Rotterdam-Rijnmond

Auteur Topic: 45 nieuwe Tankautospuiten regio Rotterdam-Rijnmond  (gelezen 205666 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #620 Gepost op: 15 december 2016, 20:05:57
Citaat van: Peter71 link=msg=1466955 date=1481827266
Ik denk eerder aan een PTO gerelateerd probleem, temeer omdat de sensor zich ook meteen weer laat inschakelen.

Het zou voor de hand liggen, echter heeft de woordvoerder het niet over meteen of direct weer kunnen inschakelen. Het zou gaan om een defect waardoor het pompsysteem tijdens het blussen kan uitvallen maar volgens de woordvoerder is het niet zo heel erg omdat het in 1 seconde herstart kan worden.

Het is dus de vraag of de ene seconde van de PR-medewerker van de VRR op het uurwerk van gewone mensen 10 sec, 30 seconden of 2 minuten is. Tijd is relatief, ook als je state-of-the-art brandweerwagens hebt die heel gecompliceerd zijn met veel software en techniek.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #621 Gepost op: 15 december 2016, 20:09:36
Leuk geprobeerd Oma, maar ik trap er niet in. Eenieder die het probleem niet van nabij en tot in de technische details kent lijkt me ondeskundig, in dit geval. Ik zelf dus ook. Jullie roepen van alles, vanuit wisselende mate van kennis en ervaring, maar die pompbediener van de VRR of HM die als een haas terug moest naar zijn auto omdat er geen water op de stralen stond heb ik hier nog niet gehoord. Zijn collega die de inkoop regelt of het onderhoud verzorgt evenmin. Sterker nog: we weten tot dusver niet eens waarom het ding er mee uit scheidt. Vandaar mijn vraag aan Brandpreventje, in aansluiting op Thor: licht het eens toe, want hij schijnt het probleem wel van nabij te kennen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #622 Gepost op: 15 december 2016, 20:53:57
Citaat van: janvangent link=msg=1466965 date=1481828976
Leuk geprobeerd Oma, maar ik trap er niet in. Eenieder die het probleem niet van nabij en tot in de technische details kent lijkt me ondeskundig, in dit geval. Ik zelf dus ook. Jullie roepen van alles, vanuit wisselende mate van kennis en ervaring, maar die pompbediener van de VRR of HM die als een haas terug moest naar zijn auto omdat er geen water op de stralen stond heb ik hier nog niet gehoord. Zijn collega die de inkoop regelt of het onderhoud verzorgt evenmin. Sterker nog: we weten tot dusver niet eens waarom het ding er mee uit scheidt. Vandaar mijn vraag aan Brandpreventje, in aansluiting op Thor: licht het eens toe, want hij schijnt het probleem wel van nabij te kennen.

Ik vind het daarom onjuist om mensen die hier een bijdrage hebben gepost te bestempelen als ondeskundige. Het gaat hier om een opmerkelijke storing, een Veiligheidsregio die geen verdere vragen wenst te beantwoorden en een ondernemingsraad die namens het personeel ook niets wil zeggen.

Het is een prachtig PR-verhaal dat geslikt gaat worden door de massa maar de keerzijde van dit verhaal is dat het vragen oproept bij diverse leden van dit forum omdat zijn beschikken over brandweerkundige kennis en ervaring. Een aantal brandweermannen verwijst zelfs naar onjuistheden omdat het niet altijd zo is dat de pompbediener nog bij de pomp staat.

Het kan en mag niet zo zijn dat een aantal forumleden een discussie op een Hulpverleningsforum dood proberen te slaan omdat je alleen maar iets mag posten wat geheel op lijn ligt met de verklaring van de woordvoerder van de Veiligheidsregio. Het is flauwekul te roepen dat je moet beschikken over alle details, feiten en omstandigheden terwijl je weet dat brandweer/veiligheidsregio het niet zal openbaar maken.

Het is flauwekul om te zeggen dat we moeten wachten op een pompbediener van VRR die deze storing mee heeft gemaakt. We weten allemaal dat angstcultuur de norm is. Ik wil de pompbediener wel meemaken die nog iets wil zeggen als de woordvoerder een verklaring heeft afgelegd en de OR namens het personeel niets wil zeggen.

Veiligheidsregio Rotterdam is er eentje die vaker iets roept terwijl ze beter hadden kunnen zwijgen. Het communiceren met de media zou vragen moeten beantwoorden in plaats van veel meer vragen oproepen.

We weten inderdaad niet waarom het pompsysteem tijdens het blussen uit valt. We weten dat het meerdere keren is voorgekomen en er nieuwe signaalgevers zijn aangeschaft bij voertuigleverancier DAF. Het is niet zo normaal dat een nieuwe tankautospuit stopt tijdens bluswerkzaamheden. Als het ze in Rotterdam vijf keer is overkomen zonder grote gevolgen (bijv. dode brandweermannen of brandweermannen die in grote problemen raakten) zegt het nog niet dat het daarom ook een onschuldig probleempje is. Als het 5 keer bij een buitenbrandje of autobrand gebeurde is het logisch dat het geen noemenswaardige gevolgen heeft, zelfs niet als het herstarten 5 minuten duurt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #623 Gepost op: 15 december 2016, 21:16:44
Dat "herstarten" moet dan met de nodige omzichtigheid gebeuren gaat het te abrubt dan kunnen situaties ontstaan waar het waterkanon van de ladder of hoogwerker vliegt of onklaar raakt of waar een brandweerman met een straal in de hand het evenwicht verliest etc.
Na het swegvallen van de druk altijd eerst zorgvuldig en langzaam de druk opbouwen en daarna pas het volle pond erop.
(Waterslag en de mogelijke gevolgen zijn alom bekend, toch wordt het wel eens over het hoofd gezien.)


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #624 Gepost op: 15 december 2016, 21:48:08
Citaat van: oma link=msg=1466972 date=1481831637
Het kan en mag niet zo zijn dat een aantal forumleden een discussie op een Hulpverleningsforum dood proberen te slaan

Ik wil niks doodslaan, ik wil feiten of eerstehands-verslagen voor ik ga raden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #625 Gepost op: 15 december 2016, 22:49:12
Het probleem is dat de veiligheidsregio het zelf in de hand werkt dat men gaat gissen naar wat er aan de hand is. En dat we hier inderdaad er een gooi naar moeten doen wat er aan de hand is. Het lijkt nu namelijk of er heel wat aan de hand is wat de buitenwereld niet mag weten. Het gaat nu om maar een club van 45 TSen, van een type wat zover ik weet nu alleen nog in Rotterdam rond rijd. Dus nog een vrij lokaal probleem, voor hetzelfde geld rijd dit type door half Nederland.
Het is geen schande als er kinderziektes in een product zit, maar ga niet vaag lopen doen. Want dan ga je vanzelf giswerk krijgen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #626 Gepost op: 15 december 2016, 23:28:17
Het bestellen van een grote serie identieke nieuwe technische producten zonder dat er uitvoerige ervaringen in de praktijk zijn en de nodige testen zijn gedaan met een of meerdere prototypen is gewoon  a-technisch. Iedere technicus weet dat er aan de hand van praktijkervaringen de nodige aanpassingen ter verbetering  moeten worden doorgevoerd. Als dat traject niet grondig wordt doorlopen kunnen hier in alle 45 identieke voertuigen de zelfde mankementen vroeger of later naar voren komen.
Of nu 45 of 42 voertuigen in opdracht worden gegeven zal als je goed onderhandelt in prijs niets uitmaken,wel in levertijd maar waren de te vervangen voertuigen zeer nodig op korte termijn aan vervanging toe.
Ja en de kwaliteit van de diverse leveranciers van brandblusmaterieel is voor velen discutabel en daarmee het eindproduct.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #627 Gepost op: 15 december 2016, 23:30:30
Citaat van: Peter71 link=msg=1467005 date=1481838552
Het probleem is dat de veiligheidsregio het zelf in de hand werkt dat men gaat gissen naar wat er aan de hand is. En dat we hier inderdaad er een gooi naar moeten doen wat er aan de hand is. Het lijkt nu namelijk of er heel wat aan de hand is wat de buitenwereld niet mag weten. Het gaat nu om maar een club van 45 TSen, van een type wat zover ik weet nu alleen nog in Rotterdam rond rijd. Dus nog een vrij lokaal probleem, voor hetzelfde geld rijd dit type door half Nederland.
Het is geen schande als er kinderziektes in een product zit, maar ga niet vaag lopen doen. Want dan ga je vanzelf giswerk krijgen.

Precies, het is dezelfde regio die zegt dat het niet erg is dat brandweer te laat is bij een brand met dodelijke slachtoffers omdat die slachtoffers toch niet te redden waren... Need I say more?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #628 Gepost op: 15 december 2016, 23:46:28
Citaat van: RemRoof link=msg=1467017 date=1481841030
Precies, het is dezelfde regio die zegt dat het niet erg is dat brandweer te laat is bij een brand met dodelijke slachtoffers omdat die slachtoffers toch niet te redden waren... Need I say more?

En die ook op zoek is naar een "omgevingsmanager" !


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #629 Gepost op: 16 december 2016, 07:53:27
Citaat van: janvangent link=msg=1466965 date=1481828976
Leuk geprobeerd Oma, maar ik trap er niet in. Eenieder die het probleem niet van nabij en tot in de technische details kent lijkt me ondeskundig, in dit geval. Ik zelf dus ook. Jullie roepen van alles, vanuit wisselende mate van kennis en ervaring, maar die pompbediener van de VRR of HM die als een haas terug moest naar zijn auto omdat er geen water op de stralen stond heb ik hier nog niet gehoord. Zijn collega die de inkoop regelt of het onderhoud verzorgt evenmin. Sterker nog: we weten tot dusver niet eens waarom het ding er mee uit scheidt. Vandaar mijn vraag aan Brandpreventje, in aansluiting op Thor: licht het eens toe, want hij schijnt het probleem wel van nabij te kennen.

Mij gaat het niet eens om het technische probleem. Dat kan voor komen en wordt volgens mij snel opgelost. Het gaat mij er om dat de VRR het doet overkomen als een heel klein probleempje omdat er altijd iemand bij de pomp staat. Dat is óf gezegd door een woordvoerder die nooit met de voeten in het bluswater heeft gestaan, óf er staat echt altijd iemand bij de pomp en dan loopt men in Rotterdam een jaartje of 5 achter op de rest van de brandweer in Nederland.

Zoals ik eerder al aangaf is een pompbediener tegenwoordig veel meer dan iemand die er op let dat hij/zij niet meer dan 20 meter van het voertuig weg is. RSTV-signalen in de gaten houden aan de buitenkant van het gebouw, zelf even de waterwinning opbouwen, spullen gereed maken voor tijdens de inzet etc. Het lijkt me dan dus juist een heel kwalijk probleem, want als de mensen binnen opeens zonder water kunnen zitten betekent dat dus wel dat die pompbediener klem achter de pomp moet blijven staan en er andere taken blijven liggen.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding