45 nieuwe Tankautospuiten regio Rotterdam-Rijnmond

Auteur Topic: 45 nieuwe Tankautospuiten regio Rotterdam-Rijnmond  (gelezen 205663 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #630 Gepost op: 16 december 2016, 12:48:20
Enkele nieuwste TSen (de MAN-generatie) hebben last van dat de HD-pomp binnen enkele minuten te warm worden waarbij de pomp automatisch uitgeschakeld wordt. Bijzonder dat iemand dan hier beweert dat dat niet gebeurt/mogelijk is.

Citaat van: Thor link=msg=1466924 date=1481818685
Waar hebben de voertuigen in HM last van, hoe manifesteert zich dat en onder welke omstandigheden. Interessant om dat dan even terdege toegelicht te zien.

Afdeling inkoop erkent de problemen.

Citaat van: janvangent link=msg=1466965 date=1481828976
Leuk geprobeerd Oma, maar ik trap er niet in. Eenieder die het probleem niet van nabij en tot in de technische details kent lijkt me ondeskundig, in dit geval. Ik zelf dus ook. Jullie roepen van alles, vanuit wisselende mate van kennis en ervaring, maar die pompbediener van de VRR of HM die als een haas terug moest naar zijn auto omdat er geen water op de stralen stond heb ik hier nog niet gehoord. Zijn collega die de inkoop regelt of het onderhoud verzorgt evenmin. Sterker nog: we weten tot dusver niet eens waarom het ding er mee uit scheidt. Vandaar mijn vraag aan Brandpreventje, in aansluiting op Thor: licht het eens toe, want hij schijnt het probleem wel van nabij te kennen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #631 Gepost op: 16 december 2016, 12:58:46
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1467109 date=1481888900
Enkele nieuwste TSen (de MAN-generatie) hebben last van dat de HD-pomp binnen enkele minuten te warm worden waarbij de pomp automatisch uitgeschakeld wordt. Bijzonder dat iemand dan hier beweert dat dat niet gebeurt/mogelijk is.

Wij hebben het tijdens praktijktrials gehad toen we MAN-wissellaadbakvoertuigen wilden aanschaffen voor onze ambulancedienst. De voertuigen moeten kunnen functioneren in ons bloedhete klimaat. Een signaalgever veroorzaakte ook het uitschakelen van de voertuigmotor bij langdurige inzet van de kraan en lier in de woestijn.

Ik heb mij destijds laten vertellen door een MAN-techneut dat een signaalgever op twee manier kan werken:

- de te hoge temperatuur zorgt dat er contact gemaakt wordt tussen twee draden (maak-contact) of de hoge temperatuur zorgt dat contact in een draad verbroken wordt (verbreek contact).

Herstart is pas weer mogelijk zodra de temperatuur van olie of koelwater gedaald is waardoor de signaalgever het contact weer verbreekt respectievelijk weer maakt.

Werkt het ook zo bij een HD pomp en is herstart pas weer mogelijk zodra de pomp voldoende is afgekoeld, zo ja kan een HD-pomp afkoelen en herstarten binnen 1 seconde?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #632 Gepost op: 16 december 2016, 16:09:20
Citaat van: oma link=msg=1467113 date=1481889526

- de te hoge temperatuur zorgt dat er contact gemaakt wordt tussen twee draden (maak-contact) of de hoge temperatuur zorgt dat contact in een draad verbroken wordt (verbreek contact).

Herstart is pas weer mogelijk zodra de temperatuur van olie of koelwater gedaald is waardoor de signaalgever het contact weer verbreekt respectievelijk weer maakt.

Werkt het ook zo bij een HD pomp en is herstart pas weer mogelijk zodra de pomp voldoende is afgekoeld, zo ja kan een HD-pomp afkoelen en herstarten binnen 1 seconde?
Deze 2 punten maken dat ik twijfel of het wel om de pomptemperatuur gaat. Oververhitting kun je dus voorkomen door goed te lummelen. Of via de tank, of via water vanaf brandkraan of wat dan ook. Is een pomp eenmaal over de kook herstart je hem na mijn mening niet zomaar weer. En dat is wel mogelijk als dit een PTO-beveiliging zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld tegen het wegrijden met ingeschakelde PTO, al kun je over het algemeen de PTO pas inschakelen als de handrem er op staat.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #633 Gepost op: 16 december 2016, 16:22:10
Citaat van: Peter71 link=msg=1467178 date=1481900960
Deze 2 punten maken dat ik twijfel of het wel om de pomptemperatuur gaat. Oververhitting kun je dus voorkomen door goed te lummelen. Of via de tank, of via water vanaf brandkraan of wat dan ook. Is een pomp eenmaal over de kook herstart je hem na mijn mening niet zomaar weer.

Inderdaad, door de signaalgevers te vervangen los je het overhittingsprobleem niet op maar kies je voor andere sensoren die op een hogere temperatuur dan oorspronkelijk de bedoeling was van fabrikant het contact te maken of te verbreken.

Volgens onze chef werkplaats kan je bij dit probleem;

- de signaalgever die zorgt voor de uitval doorverbinden cq draad doorknippen;

- bij de fabrikant een signaalgever bestellen die op een hogere temperaratuur pas het contact maken of verbreken;

- je oververhittingsprobleem technisch oplossen omdat de twee bovenstaande oplossing de goedkoopste zijn maar zorgen dat je geen temperatuurbeveiliging meer hebt of dat je besloten hebt dat een systeem veel heter mag worden tijdens gebruik dan de fabrikant heeft voorgeschreven.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #634 Gepost op: 16 december 2016, 16:57:58
Citaat van: oma link=msg=1467113 date=1481889526
Wij hebben het tijdens praktijktrials gehad toen we MAN-wissellaadbakvoertuigen wilden aanschaffen voor onze ambulancedienst. De voertuigen moeten kunnen functioneren in ons bloedhete klimaat. Een signaalgever veroorzaakte ook het uitschakelen van de voertuigmotor bij langdurige inzet van de kraan en lier in de woestijn.

Ik heb mij destijds laten vertellen door een MAN-techneut dat een signaalgever op twee manier kan werken:

- de te hoge temperatuur zorgt dat er contact gemaakt wordt tussen twee draden (maak-contact) of de hoge temperatuur zorgt dat contact in een draad verbroken wordt (verbreek contact).

Herstart is pas weer mogelijk zodra de temperatuur van olie of koelwater gedaald is waardoor de signaalgever het contact weer verbreekt respectievelijk weer maakt.

Werkt het ook zo bij een HD pomp en is herstart pas weer mogelijk zodra de pomp voldoende is afgekoeld, zo ja kan een HD-pomp afkoelen en herstarten binnen 1 seconde?

In de woestijn ging het over een hydraulisch systeem bestaande uit een hydraulische kraan en een hydromotor op de lier en een hydropomp.
Zowel hydromotoren als hydropompen kunnen dan oververhit raken. Een van de remedies is andere olie die tegen hogere temperaturen kan een andere is inderdaad de sensors aanpassen, voor de langere duur is natuurlijk de beste oplossingen de koeling verbeteren.
Alle hydraulische systemen, lage druk en hoge druk, die langdurig moeten werken hebben dan ook een goed over-bemeten koeling.

Als ik het goed begrijp gaat het hier (brandweer) echter het over een pomp ( plunjerpomp of waaierpomp/centrifugaalpomp ?) die oververhit raakt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #635 Gepost op: 16 december 2016, 17:10:33
Citaat van: Thor link=msg=1467202 date=1481903878
In de woestijn ging het over een hydraulisch systeem bestaande uit een hydraulische kraan en een hydromotor op de lier en een hydropomp.
Zowel hydromotoren als hydropompen kunnen dan oververhit raken. Een van de remedies is andere olie die tegen hogere temperaturen kan een andere is inderdaad de sensors aanpassen, voor de langere duur is natuurlijk de beste oplossingen de koeling verbeteren.
Alle hydraulische systemen, lage druk en hoge druk, die langdurig moeten werken hebben dan ook een goed over-bemeten koeling.

Als ik het goed begrijp gaat het hier (brandweer) echter het over een pomp ( plunjerpomp of waaierpomp/centrifugaalpomp ?) die oververhit raakt.

Inderdaad maar de pomp zal dan nog steeds oververhit raken alleen zal het dankzij een andere signaalgever niet meer zorgen voor uitval van het pompsysteem omdat het bi-metaal van de nieuwe sensor op een hogere waarde pas het contact maakt of verbreekt. Ik heb geleerd tijdens mijn brandweeropleiding dat te hete pompen sneller slijten en gereviseerd/vervangen moeten worden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #636 Gepost op: 16 december 2016, 17:50:42
Alles wat (te ver) onder of boven de normale bedrijfstemperatuur langdurig moet werken zal inderdaad harder slijten.
Door het toepassen van andere olie (viscositeit etc.) kan de eerdere normale bedrijfstemperatuur veranderen.
Het meest effectieve voor de langere termijn is het koelen van het hydraulische systeem door koelers/ warmtewisselaars of grote circulatietanks.

N.B. De vroegere  tankautospuiten hadden een motorkoeling middels het bluswater, de huidige autospuiten hebben een overgedimensioneerde radiatorkoeling, ik neem aan dat in uw omstreken dat wel een zwaar overgedimensioneerde radiatorkoeling zal zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #637 Gepost op: 16 december 2016, 18:50:25
Citaat van: Thor link=msg=1467222 date=1481907042
Alles wat (te ver) onder of boven de normale bedrijfstemperatuur langdurig moet werken zal inderdaad harder slijten.
Door het toepassen van andere olie (viscositeit etc.) kan de eerdere normale bedrijfstemperatuur veranderen.
Het meest effectieve voor de langere termijn is het koelen van het hydraulische systeem door koelers/ warmtewisselaars of grote circulatietanks.

N.B. De vroegere  tankautospuiten hadden een motorkoeling middels het bluswater, de huidige autospuiten hebben een overgedimensioneerde radiatorkoeling, ik neem aan dat in uw omstreken dat wel een zwaar overgedimensioneerde radiatorkoeling zal zijn.

Ja klopt maar bij grote branden moet je ook zorgen dat je snel je brandweerploegen laat aflossen maar ook je tankautospuit in vol pompbedrijf aflost. Na 20 minuten vol pompbedrijf moet je het ding 20 minuten stationair laten draaien. De rijwindkoeling valt weg gedurende pompbedrijf en de aangezogen buitenlucht is hier 9 maanden per jaar minstens 48 graden Celsius overdag.

Het is ook de reden waarom we hier een grote werkplaats en wasplaats hebben in volcontinu dienst. Alle brandweer en ambulancevoertuigen hebben dagelijks onderhoud nodig (oa. luchtfilters, radiators en oliekoelers reinigen). Personeel en materieel moeten heel fit zijn, bij een grote brand zie je dat na ongeveer 20 minuten je het uiterste van mens en machine hebt gevraagd waardoor aflossing cruciaal is.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #638 Gepost op: 16 december 2016, 21:59:10
Hmm. Doet me vermoeden dat tenminste voor de pomp een geforceerde koeling dmv een grotere (water of olie-)radiator een oplossing zou kunnen zijn, met een krachtige ventilator. Die moet wel aangedreven worden, maar dan gooi je er wat extra brandstof tegenaan voor de benodigde elektriciteit of direct via de (of een hulp-)motor. Even afgezien van de bemensing natuurlijk.

Sent with Tapatalk on the move

Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Sjaak-010

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #639 Gepost op: 16 december 2016, 22:07:00
Back on topic?