Brandweer: 'Veilige auto's juist onveilig

Auteur Topic: Brandweer: 'Veilige auto's juist onveilig  (gelezen 12710 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 26 augustus 2013, 09:56:22
Veilige' auto wordt juist gevaarlijker

26 augustus 2013
Automobilisten wanen zich onterecht veilig in de steeds meer beveiligde voertuigen die op de markt komen. De Nederlandse brandweer maakt zich zorgen om de inzittenden, die vaak voor hulpverleners zeer slecht te bereiken zijn na een ongeval. Bovendien wordt het gedrag van bestuurders roekelozer, omdat ze zich veiliger voelen in hun auto.


Brandweer: 'Veilige auto's juist onveilig'

AALSMEER De brandweer maakt zich grote zorgen: veilige auto's zijn juist onveilig. "De meeste veiligheidsvoorzieningen die een fabrikant in zijn voertuigen verwerkt, hinderen de brandweer'', laat Brandweer Nederland weten.

Het gaat dan om verstevigingen, dwarsbalken, airbags en gordelspanners. In Aalsmeer leidde dit onlangs tot een operatie ter plekke na een ongeluk.

Moeten we ons inderdaad zorgen gaan maken over al die veiligheidsmaatregelen in nieuwe auto's? Worden slachtoffers in nieuwe auto's steeds slechter bereikbaar? En wat zouden we hier als brandweer aan kunnen doen? Mee gaan met de markt betekend investeren in nieuwe tactieken en materiaal lijkt mij...




JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2013, 10:01:22
Wat is er in Aalsmeer gebeurd? Is er geknipt in het slachtoffer?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2013, 10:03:59
Citaat van: JJ75 link=msg=1195312 date=1377504082
Wat is er in Aalsmeer gebeurd? Is er geknipt in het slachtoffer?
http://www.rtvnh.nl/nieuws/112201/Twee%20zwaargewonden%20bij%20ernstig%20ongeluk%20Aalsmeer%20%28met%20video%29


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2013, 10:14:17
Ik heb beide artikelen doorgelezen echter geeft het geen antwoord op de vraag wat er gebeurd is. Het ene artikel stelt dat "veilige auto's" in Aalsmeer onlangs tot een operatie ter plekke na een ongeluk leidde. Het andere artikel stelt dat eerst de man uit de auto is gehaald en met verwondingen is overgebracht naar het ziekenhuis, daarna de vrouw met ernstig beenletsel.

Een operatie kan van alles zijn, een coniotomie (sneetje in de luchtpijp) is een chirurgische handeling dus een operatie. Een amputatie van een been om de dame te bevrijden is uiteraard ook een operatie en methode om te zorgen dat de dame sneller in het ziekenhuis kan komen.


guest8310

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2013, 10:18:46
Ik denk dat de slachtoffers in Aalsmeer die veiligheidsvoorzieningen erg dankbaar zijn. Vervelend dat daardoor amputatie blijkbaar nodig bleek, maar gezien de schade had men dit enkele jaren geleden, met een Kadett of Escort never overleefd. Oftewel, misschien was vroeger geen amputatie nodig geweest, voor een lijk komt het MMT niet...


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2013, 10:25:07
Citaat van: 024 link=msg=1195321 date=1377504857
Ik heb beide artikelen doorgelezen echter geeft het geen antwoord op de vraag wat er gebeurd is. Het ene artikel stelt dat "veilige auto's" in Aalsmeer onlangs tot een operatie ter plekke na een ongeluk leidde. Het andere artikel stelt dat eerst de man uit de auto is gehaald en met verwondingen is overgebracht naar het ziekenhuis, daarna de vrouw met ernstig beenletsel.

Een operatie kan van alles zijn, een coniotomie (sneetje in de luchtpijp) is een chirurgische handeling dus een operatie. Een amputatie van een been om de dame te bevrijden is uiteraard ook een operatie en methode om te zorgen dat de dame sneller in het ziekenhuis kan komen.

En ik begreep van een andere post op het forum dat het inderdaad de laatste optie is geweest.........

Het is overduidelijk dat de nieuwe techniek in auto's voor de brandweer de bevrijding alleen maar gecompliceerder maakt. De meest luxe auto's hebben tot tientallen airbags (stuur, bijrijder, stoel, gordijn, front etcetera), dubbele accu's of zijn hybride met alle gevaren van dien (knippen in stroomvoorziening is niet zo best voor auto en inzittende). Een ongeluk met een cabrio hier in de buurt leidde tot een gevaarlijke situatie toen de rolbeugels tijdens de bevrijding omhoog schoten -terwijl de auto gewoon op vier wielen stond en niet meer bewoog. Alle 'veiligheidsvoorzieningen' die na een ongeluk niet geactiveerd zijn vormen een bedreiging voor de hulpverlening. Voor wie wel eens een klappende airbag heeft gezien; je moet daar als brandweermens of slachtoffer niet bij in de buurt zitten :-\

Daarnaast wordt de kooiconstructie met verstevigingsbalken steeds sterker. Ik durf best te zeggen dat het redgereedschap van een hoop tankautospuiten bij sommige modellen auto's niet meer toereikend is en er behoefte is aan het zwaardere gereedschap van een HV.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2013, 10:25:56
Citaat van: Rhonus link=msg=1195323 date=1377505126
Ik denk dat de slachtoffers in Aalsmeer die veiligheidsvoorzieningen erg dankbaar zijn.
Maar als ik het bericht moet geloven werken die veiligheidsvoorzieningen nu een snelle hulpverlening tegen. Lijkt me niet echt wenselijk voor een slachtoffer..


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2013, 10:32:55
Citaat van: Danny722 link=msg=1195324 date=1377505507
En ik begreep van een andere post op het forum dat het inderdaad de laatste optie is geweest.........

Dat klopt volgens een artikel hierover dat vandaag in Metro staat

Na overleg met een Mobiel Medisch Team werd besloten om de bijrijdster ter plaatse te opereren. "Haar onderbenen zou ze hoe dan ook verliezen en de prioriteit lag op dat moment echt bij het zo snel mogelijk bevrijden.


guest8310

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2013, 10:37:39
Citaat van: Peter71 link=msg=1195325 date=1377505556
Maar als ik het bericht moet geloven werken die veiligheidsvoorzieningen nu een snelle hulpverlening tegen. Lijkt me niet echt wenselijk voor een slachtoffer..
Het is bedoeld om te zorgen dat er nog wat te redden valt, een lijk hoef je niet snel te bevrijden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2013, 10:52:17
Citaat van: RAdeR link=msg=1195327 date=1377505975
Dat klopt volgens een artikel hierover dat vandaag in Metro staat

Geen probleem toch, als je weet dat die poot er toch af moet maakt het weinig uit of de MMT arts dat doet of een chirurg in het ziekenhuis. Het verschil dat ze maken is dat het slachtoffer door de ingreep nog levend het ziekenhuis haalt. Geen reden om er zo dramatisch over te doen.

De veiligere auto's van tegenwoordig zorgen er voor dat heel veel mensen een ongeval overleven waarbij ze 40 jaar geleden in Nederland geen schijn van kans maakten.

Brandweermannen en andere hulpverleners moeten eens bedenken hoe hun voorgangers in de jaren 70 en 80 dat deden. Deze hulpverleners zagen vooral gruwelijk verminkte lijken of mensen met vreselijke verwondingen (aangezichtsletsel, afgerukte ledematen, etc). Een beetje ambulancebroeder liep met sigaar tussen de lippen met een dekentje naar de lijken om ze af te dekken.

Tegenwoordig is het allemaal gejank over psychologische impact en moet men nababbelen omdat er een amputatie heeft plaatsgevonden. Je kan ook zeggen dat mensen die bij hulpverleningsdiensten werken maar eens weer een beetje flinker moeten worden en dit soort dingen bij het werk hoort. Als je er niet tegen kan moet je gaan solliciteren bij maatschappelijk werk.