Het probleem van het moeilijker open kunnen knippen is trouwens geen nieuw nieuws maar terugkerend. Wel zou denk ik de automobielindustrie verplicht gesteld mogen worden om ook bereikbaarheid van slachtoffers mee te nemen in de veiligheidstests en mee te denken aan opties om dit te verbeteren.
Het probleem is dat de automobielindustrie niet zo heel erg scheutig is om mee te willen denken, of in het vrijgeven van belangrijke informatie waarin duidelijk wordt hoe een slachtoffer snel uit een auto kan worden gehaald.
![Wink ;)](https://www.hulpverleningsforum.nl/Smileys/default/wink.gif)
Dan laat je MMT toch komen als er iemand zo vast in de auto zit dat het voor de brandweer onmogelijk is om snel een slachtoffer te bevrijden. Een spoedamputatie kost niet zoveel tijd. Het argument dat al meerdere mensen naar voren brengen kan je niet ineens wegcijferen, de moderne auto's zorgen er dagelijks voor dat grote aantallen mensen een verkeersongeval overleven waarbij ze in Nederland 40 jaar geleden geen schijn van kans maakten.
Je gaat dat niet ter discussie stellen of je zorgen als brandweer kenbaar maken omdat er in Aalsmeer een keertje bij 1 persoon de benen zijn geamputeerd.
Aalsmeer heeft dit nu in de publiciteit gebracht. Maar ik vermoed dat dit probleem al bij meer ongevallen heeft gespeeld. Als je stelt dat men dankzij de veiligheidsvoorzieningen na een ongeval nog leeft, maar dan met een arm of been minder door het leven moet. Denk ik dat de veiligheidsvoorzieningen dan hun doel voorbij streven.
Want het betekend namelijk ook automatisch dat mocht een auto in brand vliegen na een ongeval en het slachtoffer bekneld zit dat het slachtoffer dan automatisch ten dode is opgeschreven. Ook omstanders zullen dan een slachtoffer er niet meer uit kunnen krijgen.