Waar staat dat ik terug wil naar het niveau van 10/20 jaar geleden?
Ik geloof dat niemand dit wil. Maar we liepen, trouwens nog steeds wel te schreeuwen over het gouden uur, een slachtoffer moet binnen een uur in een ziekenhuis liggen. De medische wereld loopt dit nog het hardst te schreeuwen. Er worden allerlei procedures bedacht zoals de Kustersmethode om een slachtoffer goed uit een voertuig te halen. En nu gaan we in ene armen en benen amputeren omdat de huidige auto zo veilig is, en we een slachtoffer daardoor niet meer vlot uit een auto kunnen krijgen.
Er wordt door de automobielindustrie van alles bedacht, en dat gaat razend snel en de brandweer blijft hierin achter. Mede dankzij informatiegebrek vanuit de industrie.
Dan moet je het wel breder gaan bekijken. Je behoort te stellen dat er in Nederland dagelijks veel ongevallen plaats vinden. Bij de meeste ongevallen is het een kwestie deurtje open doen door de politieman en slachtoffer vertellen dat de ambulancebroeder er zo is. Het slachtoffer is aanspreekbaar en zit niet bekneld. 40 jaar geleden was het slachtoffer dood, uit de auto geslingerd, buiten westen of zat bekneld.
Het gouden uur is een gedachte dat het slachtoffer binnen een uur de beste hulp moet krijgen, bij voorkeur in het ziekenhuis. Het doet er niet toe of het slachtoffer binnenkomt met beide benen of zonder. Al helemaal niet als de benen al door het ongeval in puin liggen waarbij amputatie in het ziekenhuis ook onvermijdelijk is.
Ik kan me iets voorstellen bij de automobiel industrie die schijnbaar geen antwoord wil geven op vragen van de brandweer. Ik weet niet eens of het kwestie is van niet willen, mogelijk is het eerder een kwestie van niet kunnen. Het is best wel naief om te eisen dat er beschermende kooiconstructies komen van speciaal en extra hard staal en dan te denken dat het materiaal voor en tijdens het ongeval enorme krachten kan weerstaan maar direct naar het ongeval boterzacht is waardoor de brandweer het kan doorzagen. Een auto die vroeger in brand vloog met slachtoffers er in was een gevalletje pech, als het tegenwoordig voorkomt is het nog steeds een gevalletje pech (voor slachtoffer en familie). Als je iets wilt aantonen moet je cijfers van 30 jaar geleden met de cijfers van nu vergelijken, ik ben bang dat men dan ontdekt dat er in 2013 niet meer zo vaak is van deze gevalletjes pech voor slachtoffer en familie.
Ik denk dat het woordje "amputatie" gewoon veel te beladen is en mensen een beetje overstuur maakt. Als je als hulpverleners goed wil samen werken moet je niet je domein van redden van slachtoffers gaan verdedigen. Als het sneller kan door de inzet van MMT arts met amputatiesetje moet je dat gewoon doen, niet gaan zoeken naar nieuwe gereedschappen of de automobielindustrie vragen om zwakke plekken aan te brengen zodat de brandweer weer makkelijk kan knippen. Het is namelijk ook logisch dat als er zwakke plekken worden aangebracht het ook zwakke plekken zijn tijdens het ongeval en minder bescherming bieden aan de inzittenden.