Brandweer: 'Veilige auto's juist onveilig

Auteur Topic: Brandweer: 'Veilige auto's juist onveilig  (gelezen 12709 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest8310

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 26 augustus 2013, 11:58:26
Citaat van: Peter71 link=msg=1195354 date=1377510218
[...]
Er wordt door de automobielindustrie van alles bedacht, en dat gaat razend snel en de brandweer blijft hierin achter. Mede dankzij informatiegebrek vanuit de industrie.
Ah, dus dat is het probleem. Dan moeten we daar wat aan doen en niet gaan lopen roepen dat die auto's onveiliger geworden zijn en dat het niet in het belang van het slachtoffer is...

Het beste voor bestuurders zou zijn dat ze nergens tegenaan rijden. Als dat toch gebeurd wordt bestuurder slachtoffer en is er dan dus al het een en ander mis gegaan. Dan moet je "redden wat er te redden valt" en met de moderne technieken valt er nog enorm veel te redden. Dat de nieuwe groep "te redden slachtoffers" wat moeilijker te redden is, is logisch en daar moeten we als brandweer dan maar wat beter ons best voor doen. Of het overlaten aan een arts met een scherp mesje. In beide gevallen in het belang van het slachtoffer.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 26 augustus 2013, 12:02:31
Citaat van: Peter71 link=msg=1195354 date=1377510218
Waar staat dat ik terug wil naar het niveau van 10/20 jaar geleden? ::)
Ik geloof dat niemand dit wil. Maar we liepen, trouwens nog steeds wel te schreeuwen over het gouden uur, een slachtoffer moet binnen een uur in een ziekenhuis liggen. De medische wereld loopt dit nog het hardst te schreeuwen. Er worden allerlei procedures bedacht zoals de Kustersmethode om een slachtoffer goed uit een voertuig te halen. En nu gaan we in ene armen en benen amputeren omdat de huidige auto zo veilig is, en we een slachtoffer daardoor niet meer vlot uit een auto kunnen krijgen.
Er wordt door de automobielindustrie van alles bedacht, en dat gaat razend snel en de brandweer blijft hierin achter. Mede dankzij informatiegebrek vanuit de industrie.

Dan moet je het wel breder gaan bekijken. Je behoort te stellen dat er in Nederland dagelijks veel ongevallen plaats vinden. Bij de meeste ongevallen is het een kwestie deurtje open doen door de politieman en slachtoffer vertellen dat de ambulancebroeder er zo is. Het slachtoffer is aanspreekbaar en zit niet bekneld. 40 jaar geleden was het slachtoffer dood, uit de auto geslingerd, buiten westen of zat bekneld.

Het gouden uur is een gedachte dat het slachtoffer binnen een uur de beste hulp moet krijgen, bij voorkeur in het ziekenhuis. Het doet er niet toe of het slachtoffer binnenkomt met beide benen of zonder. Al helemaal niet als de benen al door het ongeval in puin liggen waarbij amputatie in het ziekenhuis ook onvermijdelijk is.

Ik kan me iets voorstellen bij de automobiel industrie die schijnbaar geen antwoord wil geven op vragen van de brandweer. Ik weet niet eens of het kwestie is van niet willen, mogelijk is het eerder een kwestie van niet kunnen. Het is best wel naief om te eisen dat er beschermende kooiconstructies komen van speciaal en extra hard staal en dan te denken dat het materiaal voor en tijdens het ongeval enorme krachten kan weerstaan maar direct naar het ongeval boterzacht is waardoor de brandweer het kan doorzagen. Een auto die vroeger in brand vloog met slachtoffers er in was een gevalletje pech, als het tegenwoordig voorkomt is het nog steeds een gevalletje pech (voor slachtoffer en familie). Als je iets wilt aantonen moet je cijfers van 30 jaar geleden met de cijfers van nu vergelijken, ik ben bang dat men dan ontdekt dat er in 2013 niet meer zo vaak is van deze gevalletjes pech voor slachtoffer en familie.

Ik denk dat het woordje "amputatie" gewoon veel te beladen is en mensen een beetje overstuur maakt. Als je als hulpverleners goed wil samen werken moet je niet je domein van redden van slachtoffers gaan verdedigen. Als het sneller kan door de inzet van MMT arts met amputatiesetje moet je dat gewoon doen, niet gaan zoeken naar nieuwe gereedschappen of de automobielindustrie vragen om zwakke plekken aan te brengen zodat de brandweer weer makkelijk kan knippen. Het is namelijk ook logisch dat als er zwakke plekken worden aangebracht het ook zwakke plekken zijn tijdens het ongeval en minder bescherming bieden aan de inzittenden.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #22 Gepost op: 26 augustus 2013, 12:35:11
Diverse offtopic berichten verwijdert, gaarne ontopic!


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #23 Gepost op: 26 augustus 2013, 13:21:59
Ik begrijp dat het 'bevrijdingsmateriaal' steeds minder berekend is op z'n taak. Is zwaarder gereedschap niet beschikbaar of is 't tot op heden te weinig cq niet aangeschaft?

Ik ben het volledig net 024 eens dat de discussie zich niet moet vernauwen tot wel of niet amputeren; die cijfers vallen in het niet als je het afzet tegen het aantal ongevallen an sich.
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #24 Gepost op: 26 augustus 2013, 14:13:26
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1195409 date=1377516119
Ik begrijp dat het 'bevrijdingsmateriaal' steeds minder berekend is op z'n taak. Is zwaarder gereedschap niet beschikbaar of is 't tot op heden te weinig cq niet aangeschaft?

Ik ben het volledig net 024 eens dat de discussie zich niet moet vernauwen tot wel of niet amputeren; die cijfers vallen in het niet als je het afzet tegen het aantal ongevallen an sich.

Amputaties van benen bij verkeersslachtoffers vallen ook in het niet als je het afzet tegen het aantal geamputeerde benen bij diabeten. Als we als Nederlanders graag willen dat iedereen het hele leven lang de benen kan behouden moeten we ons drukker maken over diabetes preventie dan over een paar incidentjes zoals nu in Aalsmeer.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 26 augustus 2013, 14:24:33
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1195409 date=1377516119
Ik begrijp dat het 'bevrijdingsmateriaal' steeds minder berekend is op z'n taak. Is zwaarder gereedschap niet beschikbaar of is 't tot op heden te weinig cq niet aangeschaft?

Bij aanschaf van nieuw redgereedschap wordt rekening gehouden met de nieuwere materialen die in auto's worden verwerkt. Alleen is dit niet oneindig. Het risico is dat je bij een normale ongeval met beknelling als snel bent aangewezen op een HV, waar het nog zwaarder gereedschap op ligt. Bijkomend probleem is dat er tegenwoordig ook meer en meer kunststoffen worden gebruikt die niet te knippen zijn. En dat de industrie door blijft ontwikkelen, zonder dat echt bekend te maken aan hulpdiensten wat er allemaal verandert is, waardoor wij toch snel achter de feiten aan lopen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #26 Gepost op: 26 augustus 2013, 14:36:22
Citaat van: Peter71 link=msg=1195432 date=1377519873
Bij aanschaf van nieuw redgereedschap wordt rekening gehouden met de nieuwere materialen die in auto's worden verwerkt. Alleen is dit niet oneindig. Het risico is dat je bij een normale ongeval met beknelling als snel bent aangewezen op een HV, waar het nog zwaarder gereedschap op ligt. Bijkomend probleem is dat er tegenwoordig ook meer en meer kunststoffen worden gebruikt die niet te knippen zijn. En dat de industrie door blijft ontwikkelen, zonder dat echt bekend te maken aan hulpdiensten wat er allemaal verandert is, waardoor wij toch snel achter de feiten aan lopen.

Dat heet de technische voortuitgang waarbij je gewoon moet zorgen dat je het bij kan blijven benen. Het zegt niet dat je krampachtig moet blijven denken dat de brandweer de oplossing moet bieden om soms mensen uit een wrak te bevrijden.

Het antwoord kan wel eens bij het MMT liggen, gewoon iemand bevrijden door middel van een amputatie. Het scheelt de brandweer een hoop zorgen en het scheelt in het traumacentrum ook een hoop multi-disciplinair geouwehoer door traumachirurgen, orthopeden, plastisch chirurgen en vaatchirurgen. Als een vliegende anesthesioloog de poot er even afhaalt op de snelweg kan iedereen in het ziekenhuis door gaan met zijn werk, haalt het een beetje druk van het OK complex, de IC bedden en voorkomt dat je een maand later een poot vol dure pennen, schroeven waar veel OK-uren in zitten in de afvalbak kan donderen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #27 Gepost op: 26 augustus 2013, 15:08:40
Citaat van: 024 link=msg=1195439 date=1377520582
Dat heet de technische voortuitgang waarbij je gewoon moet zorgen dat je het bij kan blijven benen. Het zegt niet dat je krampachtig moet blijven denken dat de brandweer de oplossing moet bieden om soms mensen uit een wrak te bevrijden.

Het antwoord kan wel eens bij het MMT liggen, gewoon iemand bevrijden door middel van een amputatie.

Dat is zo in de zeldzame gevallen dat een slachtoffer echt ernstig bekneld zit. In de meeste gevallen waarbij de brandweer moet knippen gaat het om een 'gecontroleerde bevrijding', ofwel een slachtoffer met nek- of rugklachten die rechtstandig het voertuig uit moet. Daar schiet je weinig op met amputaties.

Een ander deel gaat om niet heel gecompliceerde beknellingen (onder het dashboard, pedalen etc.) en daar ligt ook niet direct een probleem (de 'buitenschil' is het moeilijkst om doorheen te komen immers).

Slechts in uitzonderlijke gevallen gaat het om een gecompliceerde beknelling waarbij er zwaarder redgereedschap -of een amputatie- noodzakelijk is. Overigens beschikken we gewoon over oersterke (en loodzware) scharen, spreiders en rammen die primair voor bevrijding in zwaardere voertuigen ontworpen zijn. Mocht een constructie van een auto heel sterk zijn kan dat gereedschap uitkomst bieden. Anderzijds hebben we bij een oefening een keer een hele auto uit elkaar gesleuteld, zonder iedere vorm van iets slopen dus. Mocht het dan nog niet lukken zijn de reciprozaag of een slijptol ook nog opties.

Het gaat mij dus niet zozeer om de hele sterke constructies, want die maken het vooral lastig en een langdurige klus. Alle veiligheidsvoorzieningen vormen na een ongeval een risico voor hulpverleners en dát is iets waar we ons echt zorgen over moeten maken. De oefenauto's zijn oude modellen van (tientallen) jaren oud en in een luxe hybride -of zelfs helemaal elektrische- auto zitten net iets meer gevaren.........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #28 Gepost op: 26 augustus 2013, 15:20:43
Citaat van: Danny722 link=msg=1195449 date=1377522520
In de meeste gevallen waarbij de brandweer moet knippen gaat het om een 'gecontroleerde bevrijding', ofwel een slachtoffer met nek- of rugklachten die rechtstandig het voertuig uit moet. Daar schiet je weinig op met amputaties.

Maar er is niemand zegt dat het moet. Een dokter of broeder kan het wel willen, als het niet anders kan haal je ze er toch gewoon anders uit.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #29 Gepost op: 26 augustus 2013, 15:22:16
Citaat van: 024 link=msg=1195439 date=1377520582
Het antwoord kan wel eens bij het MMT liggen, gewoon iemand bevrijden door middel van een amputatie. Het scheelt de brandweer een hoop zorgen en het scheelt in het traumacentrum ook een hoop multi-disciplinair geouwehoer door traumachirurgen, orthopeden, plastisch chirurgen en vaatchirurgen. Als een vliegende anesthesioloog de poot er even afhaalt op de snelweg kan iedereen in het ziekenhuis door gaan met zijn werk, haalt het een beetje druk van het OK complex, de IC bedden en voorkomt dat je een maand later een poot vol dure pennen, schroeven waar veel OK-uren in zitten in de afvalbak kan donderen.

Maar dan wordt dat MMT gevlieg weer onverklaarbaar duurder. :)