Brandweer: 'Veilige auto's juist onveilig

Auteur Topic: Brandweer: 'Veilige auto's juist onveilig  (gelezen 12702 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #60 Gepost op: 8 oktober 2013, 21:06:13
Recentelijk ben ik zelf ingezet bij een ongeval met een 'veilig' voertuig. Betrof een duur model Volvo waar een bestelbus achterop gereden was en de bestuurder had last van nekklachten. Op verzoek van de ambu het dak verwijderd en dat was voor zowel ons -nog nooit zo'n stevig voertuig opengeknipt- als de ambulance -beperking van mogelijkheden voor stabiele bevrijding- erg uitdagend en leerzaam. Wat opvallende zaken:

- In de auto zaten zeker 10 airbags en dus was het noodzakelijk om die eerst goed in beeld te hebben (bekleding verwijderen en gebruik maken van CRS)
- De stijlen (met name A en B) van de auto waren zo stevig dat zelfs de zwaardere schaar van de HV veel moeite had om erdoor te komen.
- De accupolen waren preventief losgekoppeld. Het probleem ontstond echter toen bleek dat de bestuurdersstoel alleen elektronisch naar beneden te krijgen was. Omdat het slachtoffer met beide benen 'klem' (maar niet bekneld) zat onder het stuur was een rechtstandige bevrijding op die manier ook onmogelijk. Op de bevestigingspunten van de stoel knippen was iets te tricky ivm airbags (en het feit dat de ambu had aangegeven dat er geen haast bij was) en dus moest de stroom weer terug op de auto. Om te voorkomen dat hulpverleners getroffen werden door een geactiveerde airbag is toen iedereen behalve slachtoffer en gewondenverzorger uit de auto gegaan. Vervolgens kon de stoel naar achter en het slachtoffer bevrijd worden.

De ambulancebroeders hadden een ongeval met een dergelijk voertuig ook nog niet eerder meegemaakt en waren ook bijzonder verbaasd over de kracht en gevaren van en in de auto. Nu ging dit om een gecontroleerde bevrijding in alle rust, maar bij een echte beknelling met zo'n auto heb je een behoorlijke uitdaging -alhoewel hopelijk een groot aantal airbags dan geen risico meer vormen.

Ik heb bovenstaand verhaal vooral gedeeld om aan te geven welke risico's en problemen er spelen bij een ongeval met zo'n sterk voertuig. Er is in ieder geval nauwelijks een parallel te trekken tussen de oefenauto's die normaliter worden gebruikt en zulke voertuigen. In dit geval is de bevrijding heel gecontroleerd en rustig gegaan en was het stiekem ook gewoon een hele goede praktijkoefening om te zien wat er wel en niet met zo'n auto kan. Ik ben heel benieuwd naar andere (praktijk- of oefen)verhalen m.b.t. zulk soort auto's....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #61 Gepost op: 8 oktober 2013, 23:43:43
Citaat
De accupolen waren preventief losgekoppeld. Het probleem ontstond echter toen bleek dat de bestuurdersstoel alleen elektronisch naar beneden te krijgen was.
Leer  moment, accupolen bij moderne auto's niet los halen, zeker niet bij de aanrijding zoals jij omschrijft.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #62 Gepost op: 9 oktober 2013, 08:52:43
Citaat van: tower-ladder link=msg=1208103 date=1381268623
Leer  moment, accupolen bij moderne auto's niet los halen, zeker niet bij de aanrijding zoals jij omschrijft.
Zijn dit soort zaken opgenomen in CRS? Ik denk dat het wel belangrijk is dat dit soort zaken wel van belang zijn, dat de electra in dit soort gevallen je wel kan helpen met een makkelijker bevrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #63 Gepost op: 14 oktober 2013, 18:55:25
Brandweer moet kennis opdoen over carbon’

Het lichtgewicht en ultrasterke koolstofvezel is niet langer voorbehouden aan exotische sportwagens, het dringt ook door in reguliere personenauto’s
Zijn er collega's die al een auto verstevigt met carbon zijn tegen gekomen?