Fotografen, wat nemen ze mee?

Auteur Topic: Fotografen, wat nemen ze mee?  (gelezen 24803 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #60 Gepost op: 30 augustus 2013, 15:47:24
Citaat van: auditor link=msg=1196877 date=1377868939
Als je toevallig in de buurt bent even een handje helpen, natuurlijk geen enkel probleem, maar je moet gewoon extra oppassen als je zelf bewust naar een melding toe gaat, ook al een hele berg spullen mee gaat lopen sjouwen die in het hulpverlenings- voertuig horen te liggen en dan "een handje helpen". Als je keer op keer helpt met een brancard tillen of dingen aangeven en er gaat een keer iets mis, dan hoeft het slachtoffer (of familie) maar vragen te gaan stellen over wie eigenlijk die burger was die zich er mee bemoeide. Ook al heb je misschien helemaal niets fout of verwijtbaars gedaan, je haalt jezelf wel een berg sh*t op je hals. Helemaal als dan blijkt dat het vaker gebeurd dat je komt helpen. Je zit dan snel in een grijs gebied waar ik liever niet in zou zitten.

Het is toch ook voor niets dat het oranje kruis bijvoorbeeld ook zorgt voor een verzekering voor haar vrijwilligers zodat wanneer een passant met een OK diploma besluit om bij een klein huis tuin keuken ongelukje te helpen ze verzekerd zijn voor aansprakelijkheid. Dat zouden ze niet doen als het niet nodig was.

Pas ook op met je eigen aansprakelijkheidsverzekering. Als je (semi-) beroepsmatig bij incidenten aanwezig bent (al is het als fotograaf) kan het zijn dat het dan niet onder je eigen persoonlijke aansprakelijkheid verzekering valt. Vrijwilligers werk vaak wel, maar dan alleen als het vrijwilligerswerk geen relatie heeft met je echten werk. Of incidenten fotograferen (voor geld) een relatie heeft met helpen bij incidenten durf ik niet te zeggen.

Ben het met je eens hoor, excessen wil je niet hebben. Schoenmaker blijf voornamelijk bij je eigen leest en denk aan je eigen veiligheid en verantwoordelijkheden. Maar als het toevallig een keer zo uitkomt en het kan verantwoord gebeuren, dan moeten we hier ook niet te spastisch reageren.
Senior GGP / Oost-Brabant


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #61 Gepost op: 30 augustus 2013, 15:49:03
Citaat van: Nick link=msg=1196886 date=1377870444
Ben het met je eens hoor, excessen wil je niet hebben. Schoenmaker blijf voornamelijk bij je eigen leest en denk aan je eigen veiligheid en verantwoordelijkheden. Maar als het toevallig een keer zo uitkomt en het kan verantwoord gebeuren, dan moeten we hier ook niet te spastisch reageren.

Uiteraard niet :-) het lijkt me gewoon iets wat je als omstander bij een incident in je achterhoofd moet houden.


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #62 Gepost op: 30 augustus 2013, 18:23:19
Dwalen we niet een beetje af? Volgens mij gaat het allang niet meer over wat fotografen meenemen naar incidenten  ;)


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #63 Gepost op: 30 augustus 2013, 19:29:13
Een goed punt. Een rolletje lint in iemands achterbak en we hebben zo weer een paar bladzijden volgekalkt over iets heel anders dan waar het eigenlijk over ging, nl. wat nemen fotografen mee als zij op pad gaan.

On topic dus! :)


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #64 Gepost op: 30 augustus 2013, 23:14:28
- Camera's / objectieven / flitser
- Redelijke voorraad waterflesjes in kofferbak auto (altijd prettig op onverwachte tijdstippen)
- Veiligheidsjas / -hesjes / bouwhelm / veiligheidsschoenen / veiligheidscertificaten (o.a. voor mijn werk op spoorbouwprojecten)
- PPK
- Videolamp
- Microfoon
- Statief
- LED zaklamp (aanrader!)
- Lifehammer
- Van dat warmhoud aluminiumfolie voor evt afdekken slachtoffer (gelukkig nog nooit gebruikt)
- Handschoentjes voor evt 'stabiliseren' nek slachtoffer (meerdere keren reeds gedaan voor aankomst hulpdiensten)
- Walkietalkies (bereik 3-4km, enkele keren nuttig geweest bij communicatie tussen mij en andere collega fotografen bij incidenten en overige fotoklussen)
- En nog veel meer... maar daar kom ik nu even niet op :-)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


pim97

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
    • Brandweer Fotografie Helmond
Reactie #65 Gepost op: 3 september 2013, 18:34:31
-camera
-statief
-cameratas
-visitekaartjes
-hesje
-ehbo-doosje (binnenkort)
-zaklamp
-portofoon voor overleg met mede-fotografen op de locatie


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #66 Gepost op: 3 september 2013, 22:39:18
//half off-topic

Ik zie dat sommige een portofoon/walkietalkies hebben, maar waarom? Kijk, voor overleg op afstand kan ik het me wel voorstellen. Maar bij een ongeval met beknelling waar je hooguit 10 meter van elkaar afstaat...

Is het dan de aanschafprijs waard om bij die "enkele" grote brand zo'n ding te gebruiken?


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Reactie #67 Gepost op: 3 september 2013, 22:52:12
Citaat van: Brambd link=msg=1198200 date=1378240758
//half off-topic

Ik zie dat sommige een portofoon/walkietalkies hebben, maar waarom? Kijk, voor overleg op afstand kan ik het me wel voorstellen. Maar bij een ongeval met beknelling waar je hooguit 10 meter van elkaar afstaat...

Is het dan de aanschafprijs waard om bij die "enkele" grote brand zo'n ding te gebruiken?

Wat dacht je bij een zeer grote brand, waar straten niet toegankelijk zijn... denk dat ze 'm daarvoor gebruiken


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #68 Gepost op: 3 september 2013, 23:34:27
Citaat van: Brambd link=msg=1198200 date=1378240758
//half off-topic

Ik zie dat sommige een portofoon/walkietalkies hebben, maar waarom? Kijk, voor overleg op afstand kan ik het me wel voorstellen. Maar bij een ongeval met beknelling waar je hooguit 10 meter van elkaar afstaat...

Is het dan de aanschafprijs waard om bij die "enkele" grote brand zo'n ding te gebruiken?
Bij Regio15 worden portofoons gebruikt (Motorola porto's op Tetra-netwerk, dus geen 1 km onderling bereik porto's van de Aldi) om met elkaar contact te houden over inzet van fotografen, en communicatie over incident te delen met de persoon die thuis zit en foto's op twitter plaatst / alvast het (tekst) item maakt / contact opneemt met voorlichting van brw/pol.

Dus niet alleen voor die 'ene' grote brand, maar gewoon dagelijks gebruik.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #69 Gepost op: 3 september 2013, 23:40:11
Citaat van: Brambd link=msg=1198200 date=1378240758
//half off-topic

Ik zie dat sommige een portofoon/walkietalkies hebben, maar waarom? Kijk, voor overleg op afstand kan ik het me wel voorstellen. Maar bij een ongeval met beknelling waar je hooguit 10 meter van elkaar afstaat...

Is het dan de aanschafprijs waard om bij die "enkele" grote brand zo'n ding te gebruiken?

Als je een grotere website hebt en je hebt regelmatig 3 of meer fotografen/filmers rondrijden, dan is het verdomd  gemakkelijk als je snel info kan vragen/doorgeven en niet alles via WhatsApp of per telefoon moet doen.

Ben zelf een vaste 'Thuisbasis' bij Regio15 en ik ervaar het als een crime als je met een fotograaf die van hot naar her rijdt alles nog per gsm moet doen als je de porto gewend bent. :)

Daarbij, bij echt grote incidenten ligt het mobiele netwerk er als eerste uit. Hebben wij gemerkt bij de schietpartij in Alphen.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)