En een belangrijk voordeel van porto's in een grote groep is dat iedereen die hem aan heeft staan, in één keer op de hoogte is. Niet stuk-voor-stuk bellen om informatie door te geven dus.
Als er een brand gemeld wordt en ik zeg 'ik die kant op' weten de andere 14 dat zij niet meer hoeven te gaan. Of andersom: als ik de zwarte rookkolom al op 5 kilometer afstand zie, dat het misschien een goed idee is als er ook een tweede naartoe gaat.
Anders gezegd: we coördineren via het porto netwerk wie er gaat en wie niet. Op die manier voorkom je dat je ergens met 10 man aan het lint staat, of (bij grotere incidenten) dat je op een rijtje naast elkaar staat om exact hetzelfde beeld te schieten. Via de porto overleggen we dus wie waar al staat, en in welke hoek er misschien nog iemand moet staan.
En: we hebben een aantal carkits voor handsfree gebruik van de porto in de auto. Veel veiliger om op die manier 'bij te blijven', dan om al rijdend te twitteren of te whatsapppen.
Ik zie dat sommige een portofoon/walkietalkies hebben, maar waarom? Kijk, voor overleg op afstand kan ik het me wel voorstellen. Maar bij een ongeval met beknelling waar je hooguit 10 meter van elkaar afstaat...
Dat ben ik wel met je eens: als ze alleen voor kort onderling verkeer 'ter plaatse' gebruikt zouden worden, is het de aanschafprijs niet waard. Het gaat ons met name juist om het communiceren 'op afstand'.
Eerlijkheidshalve: het was voor ons ook deels gewoon kosten-baten. Onze GSM rekeningen liepen aardig op. De porto's hebben ook een maandelijks abonnement, maar dat is dan 'vast tarief per maand', ongeacht hoeveel je praat. Als je genoeg (teveel ?) belt en dat uitrekent kom je op een bepaald moment op een omslagpunt.
Peen