Fotografen, wat nemen ze mee?

Auteur Topic: Fotografen, wat nemen ze mee?  (gelezen 24409 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #70 Gepost op: 4 september 2013, 08:43:44
En een belangrijk voordeel van porto's in een grote groep is dat iedereen die hem aan heeft staan, in één keer op de hoogte is. Niet stuk-voor-stuk bellen om informatie door te geven dus.

Als er een brand gemeld wordt en ik zeg 'ik die kant op' weten de andere 14 dat zij niet meer hoeven te gaan. Of andersom: als ik de zwarte rookkolom al op 5 kilometer afstand zie, dat het misschien een goed idee is als er ook een tweede naartoe gaat.

Anders gezegd: we coördineren via het porto netwerk wie er gaat en wie niet. Op die manier voorkom je dat je ergens met 10 man aan het lint staat, of (bij grotere incidenten) dat je op een rijtje naast elkaar staat om exact hetzelfde beeld te schieten. Via de porto overleggen we dus wie waar al staat, en in welke hoek er misschien nog iemand moet staan.

En: we hebben een aantal carkits voor handsfree gebruik van de porto in de auto. Veel veiliger om op die manier 'bij te blijven', dan om al rijdend te twitteren of te whatsapppen.

Citaat van: Brambd link=msg=1198200 date=1378240758
Ik zie dat sommige een portofoon/walkietalkies hebben, maar waarom? Kijk, voor overleg op afstand kan ik het me wel voorstellen. Maar bij een ongeval met beknelling waar je hooguit 10 meter van elkaar afstaat...

Dat ben ik wel met je eens: als ze alleen voor kort onderling verkeer 'ter plaatse' gebruikt zouden worden, is het de aanschafprijs niet waard. Het gaat ons met name juist om het communiceren 'op afstand'.

Eerlijkheidshalve: het was voor ons ook deels gewoon kosten-baten. Onze GSM rekeningen liepen aardig op. De porto's hebben ook een maandelijks abonnement, maar dat is dan 'vast tarief per maand', ongeacht hoeveel je praat. Als je genoeg (teveel ?) belt en dat uitrekent kom je op een bepaald moment op een omslagpunt.

Peen
Redacteur van


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #71 Gepost op: 4 september 2013, 08:53:00
Wellicht wat onduidelijk verwoord, maar bedoelde in mijn post met ' Kijk, voor overleg op afstand kan ik het me wel voorstellen' meer het regio15 model qua gebruik porto's.

Dat is me duidelijk en bij een grote brand kan ik het me ook voorstellen, maar voor andere incidenten ben ik nog niet overtuigd. Bij andere foto-opdrachten zoals Stefan Verkerk kan ik me ook wel voorstellen.

Achja, als het voor sommige handig werkt om ter plaatse te praten. Prima  :)


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #72 Gepost op: 4 september 2013, 20:49:09
wat vrijwel standaard in mijn camera tas zit en dus ook standaard meegaat.
camera + opjectief(logisch :D)
externe flitser
veiligheidshesje
batterijen
mobielen-oplader voor me telefoon
brillendoekje.

mijn portemonnee met daarin:
legitimatiebewijs
vistie kaartjes
rode kruis pas
oranje kruis pas
en verder dingen die voor een incident niet belangrijk zijn.

en mijn telefoon

schuin gedrukt wil wel eens vergeten worden. e050

in dien gewenst neem ik ook mijn statief mee.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #73 Gepost op: 8 september 2013, 13:37:54
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1197007 date=1377897268
- Van dat warmhoud aluminiumfolie voor evt afdekken slachtoffer (gelukkig nog nooit gebruikt)
- Handschoentjes voor evt 'stabiliseren' nek slachtoffer (meerdere keren reeds gedaan voor aankomst hulpdiensten)

Je moet ook niet constant eerder willen zijn dan de hulpdiensten. Ik vind 't nutteloos in aanschaf. Daarbij, je gaat vast eerst foto's klikken.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #74 Gepost op: 8 september 2013, 18:50:37
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1199740 date=1378640274
Je moet ook niet constant eerder willen zijn dan de hulpdiensten. Ik vind 't nutteloos in aanschaf. Daarbij, je gaat vast eerst foto's klikken.
Eerst SO helpen uiteraard....ik ken niemand die eerst gaat foto's maken, zou jij dat wel doen dan? Vind jou bericht een onzin post
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #75 Gepost op: 8 september 2013, 23:26:22
Citaat van: noordernieuws link=msg=1199810 date=1378659037
Eerst SO helpen uiteraard....ik ken niemand die eerst gaat foto's maken, zou jij dat wel doen dan? Vind jou bericht een onzin post

Opzich heeft hij wel een punt. Als je regelmatig eerder bent dan de hulpdiensten, dan wil dat opzich wel zeggen dat je of om de hoek was, of goed door aan het rijden bent.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #76 Gepost op: 9 september 2013, 00:30:27
Citaat van: auditor link=msg=1199911 date=1378675582
Opzich heeft hij wel een punt. Als je regelmatig eerder bent dan de hulpdiensten, dan wil dat opzich wel zeggen dat je of om de hoek was, of goed door aan het rijden bent.

Of dat 'ie in een uithoek woont waar aanrijtijden niet gehaald worden, of... of... ;)
Senior GGP / Oost-Brabant


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #77 Gepost op: 9 september 2013, 10:11:48
Citaat van: Nick link=msg=1199924 date=1378679427
Of dat 'ie in een uithoek woont waar aanrijtijden niet gehaald worden, of... of... ;)

Dit. Hier in Haaksbergen ben ik bijna altijd eerder dan de brandweer. Politie ook steeds vaker, aangezien er vaak maar één noodhulpvoertuig in de gemeentes Haaksbergen én Hof van Twente staat. Daarom is het bij je hebben van handschoentjes geen overbodige luxe.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #78 Gepost op: 10 september 2013, 17:28:59
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1199960 date=1378714308
Dit. Hier in Haaksbergen ben ik bijna altijd eerder dan de brandweer. Politie ook steeds vaker, aangezien er vaak maar één noodhulpvoertuig in de gemeentes Haaksbergen én Hof van Twente staat. Daarom is het bij je hebben van handschoentjes geen overbodige luxe.

Het hebben van handschoentjes.. je bent 14 jaar! ::)

Ik mag hopen dat de hulpdiensten er voor zorgen dat jij die handschoentjes niet hoeft aan te trekken.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #79 Gepost op: 10 september 2013, 17:48:47
Over het verlenen van eerste hulp door, en de leeftijd van, incident-fotografen zijn genoeg topics te vinden. Het is niet nodig die discussie hier nog eens te herhalen.

Terug on-topic!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein