Nieuwe reddingsboten leeggeplunderd

Auteur Topic: Nieuwe reddingsboten leeggeplunderd  (gelezen 6206 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kuipje

• Forum gebruiker
  • Aspirant Basispolitiezorg
Gepost op: 26 augustus 2013, 16:41:21
Nieuwe reddingsboten leeggeplunderd  

IJMUIDEN -
Twee net nieuwe reddingsboten zijn afgelopen weekend leeggeplunderd, nog voordat ze in gebruik waren genomen. De dieven hadden het voorzien op dure navigatie- en communicatieapparatuur.

De boten zouden woensdag naar de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM) gaan. De diefstal gebeurde bij een scheepswerf in Volendam. Ook antennes werden meegenomen, aldus deKNRM.

De schade ligt rond de 20.000 euro. Het duurt 2 tot 3 weken voordat de boten weer zijn hersteld. De politie is op zoek naar getuigen.

bron: www.Telegraaf.nl

kuipje

• Forum gebruiker
  • Aspirant Basispolitiezorg
Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2013, 16:44:47
Diefstal op toekomstige boot KNRM Lelystad

Lelystad, 26 augustus 2013

Twee reddingboten, waarvan eentje bestemd voor KNRM in Lelystad, zijn afgelopen weekend in Volendam vakkundig ontdaan van dure navigatie- en communicatieapparatuur en antennes.
Daardoor is aanzienlijke schade ontstaan. De reddingboten zijn gebouwd door Habbeké Shipyard en lagen bij de jachthaven van Volendam. De reddingboten zijn bestemd voor het nieuwe reddingstation Lelystad en Brandweer Hoorn en zouden a.s. woensdag aan de KNRM worden afgeleverd.

De verwachting is dat de twee reddingboten met 2 ŕ 3 weken hersteld zijn. De schade wordt geraamd op 15.000 a 20.000 euro.

Zowel de KNRM als de bouwer reageren vol ongeloof.

Bron: http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/lelystad/nieuws/?contentID=6CA5ACB0 + 2 foto's

oma

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2013, 20:38:21
Koninklijke Marine ‏@kon_marine 6m
Onze vrienden van de KNRM bestolen van apparatuur. Voor tips 0900-8844. Graag delen of RT-en. http://fb.me/1lkOtm9cv

MarkB

• IC-verpleegkundige, plv. schipper KNRM Huizen
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2013, 22:18:55
Hierbij een overzicht van de gestolen apparatuur:
2 Simrad 3G radardomes
1 12" Simrad NSS12 display
alle GPS antennes
2 Icom M423 VHF's
kompleet aluminium dashboard
Simrad IS20 combi klok
Schakelpaneel

Ziet u een van onderstaande items voorbij komen op internet, of krijgt u deze apparatuur aangeboden. Tip dan de politie Volendam via 0900-8844

Bron: Facebook

Lifc

• Forum gebruiker
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2013, 22:42:25
waar gaan we heen met deze wereld >:( Hoop dat de daders gepakt worden.

absoluteleek

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2013, 02:21:41
Volgens mij waren de boten nog niet overgedragen en lagen ze nog bij de werf op het terrein. Is het dan niet zo dat de werf voor de kosten opdraait en niet de KNRM? Als ik een auto bij de dealer heb staan en ze stelen daar de radio er uit, is het dan mijn strop? Of heeft de dealer dan niet aan zijn zorgplicht voldaan.

En was de auto nog niet aan mij opgeleverd, is het helemaal zo klaar als een klontje en draait de leverancier er voor op.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2013, 08:49:10
Citaat van: absoluteleek link=msg=1195924 date=1377649301
Volgens mij waren de boten nog niet overgedragen en lagen ze nog bij de werf op het terrein. Is het dan niet zo dat de werf voor de kosten opdraait en niet de KNRM? Als ik een auto bij de dealer heb staan en ze stelen daar de radio er uit, is het dan mijn strop? Of heeft de dealer dan niet aan zijn zorgplicht voldaan.

En was de auto nog niet aan mij opgeleverd, is het helemaal zo klaar als een klontje en draait de leverancier er voor op.
Daar heb je verzekeringsmaatschapijen voor. Dus wat is je probleem? ::)

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2013, 09:17:10
Citaat van: Lifc link=msg=1195577 date=1377549745
waar gaan we heen met deze wereld >:( Hoop dat de daders gepakt worden.

Is deze diefstal nou zo heel veel erger dan de inbraak bij mijn buren waar laptop, tablets en twee auto's gestolen zijn?

MarkB

• IC-verpleegkundige, plv. schipper KNRM Huizen
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2013, 09:55:09
Dit is niet erger dan andere diefstallen, maar daar is dit niet het forum voor om te bespreken. En om te zeggen "daar heb je verzekeringsmaatschappijen voor" is ook een beetje kort door de bocht.

Het gaat er niet om wat de schade is (een kleine 20.000 euro), of wie de schade moet vergoeden. Het gaat erom dat er apparatuur uit 2 reddingboten is gestolen. 2 Boten die mensenlevens moeten gaan redden.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2013, 10:00:06
Citaat van: MarkB link=msg=1195953 date=1377676509

Het gaat er niet om wat de schade is (een kleine 20.000 euro), of wie de schade moet vergoeden. Het gaat erom dat er apparatuur uit 2 reddingboten is gestolen. 2 Boten die mensenlevens moeten gaan redden.
Maar wat is nieuw? Deze boten lagen klaar voor aflevering, waren dus nog geen eens operationeel. En dan is het gewoon een verzekeringskwestie. Bij de brandweer worden voertuigen gewoon leeggehaald die wel operationeel zijn, en elk moment de deur uit zouden moeten kunnen ivm een uitruk.