Ja grapje ja, ik snap alleen niet waarom Danny Enschede er bij haalt als het om tankopslag gaat..
Even goed lezen.........
Bijzonder om te zien dat bij veel bedrijven in de externe veiligheidssector (veel) zaken niet op orde zijn. We kennen natuurlijk de voorbeelden uit Enschede en Moerdijk
Ik heb dus nooit gezegd dat het tankopslagbedrijven zijn, maar wel over bedrijven in de externe veiligheidssector (en als je dát niet begreep: in de sector waar met gevaarlijke stoffen gewerkt wordt).
In deze sector heb je nog een speciale groep extra risicovolle bedrijven: de zogenoemde Besluit Risico Zware Ongevallen (BRZO) bedrijven, naar de Europese Seveso II richtlijn. Deze bedrijven moeten aan hele strenge eisen voldoen, maar vormen dan ook een groot risico als het echt mis gaat (en dat was te zien in Enschede en Moerdijk). En nu blijkt weer dat een groep bedrijven -in dit geval tankopslagbedrijven- op grote schaal onvoldoende op de veiligheid let.
Heel veel van deze bedrijven beschikken over één of meerdere veiligheidskundigen. Dit zijn de beroeps-zeikers die op ieder stukje veiligheid dienen te letten, waarbij de term beroeps-zeikers in dit geval positief opgevat dient te worden -alhoewel werknemers van een bedrijf daar nog wel eens anders over willen denken. Ik vind het onvoorstelbaar dat er in Moerdijk niemand wat heeft gezegd van het werken met een brander bij brandbare stoffen, dat zou nooit mogen bij dergelijke bedrijven. Ik sprak een kennis die regelmatig bij Shell in de Rotterdamse haven op het terrein komt en die gaf aan dat daar ongelofelijk streng op de veiligheid gelet wordt. Van instructievideo's voor chauffeurs die daar regelmatig komen tot het controleren van allerlei aansluitingen en verbindingen. Maar goed, het kost (heel veel) geld en tijd(!) om de veiligheid op orde te hebben.............en daar gaat het m.i. het vaakst mis!