Veiligheidsvest niet verplicht?

Auteur Topic: Veiligheidsvest niet verplicht?  (gelezen 12907 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #20 Gepost op: 30 augustus 2013, 08:06:00
Citaat van: Jerommeke link=msg=1196696 date=1377814795
Tsja Grizz, zoals al eerder gezegd ben ik het (deels) met je eens... Er zijn echter ook collega's die (mede) door het vest sirieuze rugklachten oplopen...

Klopt en daar ben ik mij ook terdege van bewust. Daarom ben ik ook blij dat we naar een extern vest gaan zodat je m op het bureau uit kan doen. Daarbij vraag ik me af hoe gezond die rug was voor het dragen van het vest.

Je draagt namelijk een vest die niet heel veel aan je houding verandert, zeker niet als je regelmatig sport en je spieren een beetje traint. Rugklachten komen vaak van andere zaken, als door verkeerd tillen, verkeerd zitten en dat soort zaken.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #21 Gepost op: 1 september 2013, 01:06:56
Citaat van: grizz link=msg=1196756 date=1377842760
Je draagt namelijk een vest die niet heel veel aan je houding verandert, zeker niet als je regelmatig sport en je spieren een beetje traint. Rugklachten komen vaak van andere zaken, als door verkeerd tillen, verkeerd zitten en dat soort zaken.

Dat ben ik niet met je eens. Ik durf van mezelf te zeggen dat ik redelijk oké in elkaar zit. Ik heb het voorbeeldje noodhulp-Touran al eerder genoemd. Daarnaast merk ik ook, dat als je jezelf een beetje netjes aankleed je (mede door) je vest voorover wordt getrokken (overhemdkraag trekt in je nek). Dus het overhemd maar wat minder netjes en lekker latten flodderen...
Als ik vijf dagen achter elkaar werk voel ik ook een pijn in m'n borstbeen/ribben... Volgens de huisarts kan dat ook komen door het vest.
M'n vest is echter wel de juiste maat.

Gelukkig hebben wij op ons team bureaustoelen die al een jaar of 10 afgeschreven zijn, dus daar zal het wel niet aan liggen  0098 e050
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

crosslee

• Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 1 september 2013, 11:35:02
Ik moet zeggen dat ik me vest altijd draag. Met of zonder draagplicht, ongeacht werkzaamheden (binnen/buiten) warm of koud weer.  Ik voel me kaal als ik zonder vest de kleedkamer uitloop. En ik heb liever het ongemak van een vest dan dat ik hem een dienst niet draag en me dan wat overkomt. (karma?)

Maar ik behoor ook tot de gelukkige die eigenlijk geen last heeft van het vest, hoelang ik hem ook draag. Nooit rugklachten of iets gehad. Gelukkig!! (Uitgezonderd het ongemak van de warme dagen)

Maar kan iemand mij in deze discussie antwoord geven op het volgende.

Ik ben ook van mening dat het vest gezien kan worden als een "door de baas uitgereikt veiligheidsmiddel" en bij het niet dragen, en het voordoen van een incident, er spraken kan zijn van een arbo-overtreding. En dus verwijtbaar gedrag bij de diender. Tegelijkertijd gonst het al jaren van de verhalen dat het vest, in zijn huidige vorm afgekeurd is vanwege het "Korset effect" ( laten we het zo maar noemen) Dat de drager het niet langer dan 4 uur achter elkaar moet dragen en dat er een risico bestaat op hittestuwing. Zeker bij bepaalde werkzaamheden. (lees: ME, motor, bike)

Maar wat weegt dan zwaarder?! Hier 2 voorbeelden van het gebruik van het vest op een warme zomerse dag:

* Hittestuwing - diender valt flauw : verzekering zegt, werknemer heeft zich niet gehouden aan het draagadvies mbt verantwoord gebruik van het vest. Werknemer heeft zelf het risico op hittestuwing genomen. Verzekering dekt niet/danwel korps dekt schade niet.
* steekincident - diender draag vest niet ivm warmte en lichamelijk ongemak: Verzekering zegt. Werkgever heeft zich niet gehouden aan arbo-afspraken mbt tot uitgereikte veiligheidsmiddelen. Risico welke door werknemer genomen zijn word niet gedekt/danwel korps dekt schade niet.

beide voorbeelden hoor ik al jaren in de wandelgangen als het over het vest gaat. Maar wat is hier nou van waar? Iemand?

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 1 september 2013, 11:55:15
Op dagen met hoge temperaturen is het zo dat je naast goed eten (zout!) en heel veel drinken (ook weer niet teveel) gewoon moet zorgen dat je niet continue in de zon rondloopt. Een dergelijk veiligheidsvest is hierin nog een belemmerende factor omdat het lichaam minder warmte kan afvoeren. Heb regelmatig dergelijke vesten zien hangen waar het zweet letterlijk uitliep, dat kan niet goed zijn natuurlijk.

Misschien een praktisch idee: Ik draag tijdens hele warme diensten vaak een "lycra" onder m'n shirt die ik om het uur even uitspoel met koud water en als het kan even in de koelkast leg.

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 1 september 2013, 13:38:27
@crosslee:
Niet dragen

Vanuit de arbo is er geen draagplicht, want het vest is niet bedoeld om langer dan 4 uur te dragen. De fabrikant geeft dit zelf aan, dus de arbo is uitgepoept qua machtsvertoon. Had men een beter vest moeten aanschaffen. De diender kan dus niets verweten worden als hij het vest niet draagt bij een 'toevallig' incident.
Net zo richting het korps:
Het korps kan, om dezelfde reden geen standaard draagplicht afdwingen; daar is het vest (nogmaals) niet geschikt voor. Een regel die voorstelt om het de eerste 4, of de laatste 4 uur verplicht te dragen ken ik ook niet.

Uitzondering: 'speciale gebeurtenissen', zoals meldingen van overvallen ed. Dan wordt het eea rondgeroepen en dan heb je als korps wel een instrument om een 'weigerachtige' diender aan te pakken. Dan heeft het korps mi wel een goed argument beschikbaar. Als je weigert om het vest 10 min te dragen ivm een overval, tja..

Wel continu dragen
Tegen het advies van de fabrikant in draag je het vest continu en op de motor ga je, op een warme dag, tegen de vlakte en wordt je met toeters en bellen afgevoerd naar het ziekenhuis. Daar snijden ze je vest kapot, pompen je vol met zouten en vocht en schelden je vervolgens stijf omdat je 'een stomme sukkel' bent..

En nu de grote vraag:
Wie heeft zich dan niet aan de voorschriften gehouden en wie valt het meest te verwijten?
De diender omdat die toch graag 9 uur veilig wil zijn en eigenwijs het vest blijft dragen, of het korps omdat die vesten levert die niet geschikt zijn om continu te dragen? Heb je überhaupt recht op een vest? Als dat laatste het geval is, dan heb je iig recht op een vest dat je ook je hele dienst kan dragen. Tenminste, ik neem aan dat die bestaan..

Op die vragen zou ik wel antwoord willen hebben.. Welkom bij de spagaat..

En met het gezeik van de '4 uurtjes' kan ik maar 1 conclusie trekken; we hebben weer eens compleet de verkeerde spullen..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

7131

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 2 september 2013, 00:16:56
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1197344 date=1378035507
En met het gezeik van de '4 uurtjes' kan ik maar 1 conclusie trekken; we hebben weer eens compleet de verkeerde spullen..

Ik vrees dat ik je (alweer) gelijk moet geven. En dan te bedenken dat dit vest gedragen dient te worden onder het nieuwe ME-uniform  :o.

Maar ja, zo zijn er binnen de politie wel meer voorbeelden aan te dragen waar theorie en praktijk niet helemaal naadloos op elkaar aansluiten. T' is alleen zo jammer dat er nooit een serieus geluisterd wordt naar de klachten vanaf de werkvloer.

Money makes the world go round.

petre

• Forum gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 2 september 2013, 10:02:01
Wanneer men een extern kogelwerend vest aantrekt, beschermt deze dan ook steekwerend? Ja toch?
De meeste noodhulpwagens hebben de kogelwerende vesten in de klep liggen toch? Ik zie genoeg kasten met die vesten om tijdens je dienst in de  wagens te leggen in ieder geval.

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 2 september 2013, 14:53:02
Ja en Nee.

Ga er verder niet over uitwijden in een openbaar forum. :)

crosslee

• Forum gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 2 september 2013, 21:08:05
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1197344 date=1378035507

En nu de grote vraag:
Wie heeft zich dan niet aan de voorschriften gehouden en wie valt het meest te verwijten?
De diender omdat die toch graag 9 uur veilig wil zijn en eigenwijs het vest blijft dragen, of het korps omdat die vesten levert die niet geschikt zijn om continu te dragen? Heb je überhaupt recht op een vest? Als dat laatste het geval is, dan heb je iig recht op een vest dat je ook je hele dienst kan dragen. Tenminste, ik neem aan dat die bestaan..

Op die vragen zou ik wel antwoord willen hebben.. Welkom bij de spagaat..

Dat is dus precies waar ik ook mee zit. Ik behoor tot de groep die eigenwijs is en hem draag. Ook al heb ik een 12 uurs dienst. Maarja.... je moet wat. Liever warm dan een stuk metaal tussen me ribben.

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #29 Gepost op: 2 september 2013, 21:44:54
Ben volgens mij een van de weinigen hier die het vest niet draagt tijdens de reguliere dienst.  :-\

Uiteraard dient het vest bij de ME, bij daadwerkelijke inzet, gedragen te worden, dat doe ik ook.
Ik heb dit een paar weken geleden ervaren. Was niet heel prettig werken. Het zweet gutste al langs mijn polo voordat ik de bus uit was. En het oprennen van de trappen bij de Arena voelden een stuk zwaarder dan voorheen op de een of andere manier. En we droegen de helm aan de koppel...

Over het water blijven drinken. Bij de ME ben je niet altijd bij een waterbron. Dus het constant water drinken gaat helaas niet altijd op.