@crosslee:
Niet dragen
Vanuit de arbo is er geen draagplicht, want het vest is niet bedoeld om langer dan 4 uur te dragen. De fabrikant geeft dit zelf aan, dus de arbo is uitgepoept qua machtsvertoon. Had men een beter vest moeten aanschaffen. De diender kan dus niets verweten worden als hij het vest niet draagt bij een 'toevallig' incident.
Net zo richting het korps:
Het korps kan, om dezelfde reden geen standaard draagplicht afdwingen; daar is het vest (nogmaals) niet geschikt voor. Een regel die voorstelt om het de eerste 4, of de laatste 4 uur verplicht te dragen ken ik ook niet.
Uitzondering: 'speciale gebeurtenissen', zoals meldingen van overvallen ed. Dan wordt het eea rondgeroepen en dan heb je als korps wel een instrument om een 'weigerachtige' diender aan te pakken. Dan heeft het korps mi wel een goed argument beschikbaar. Als je weigert om het vest 10 min te dragen ivm een overval, tja..
Wel continu dragen
Tegen het advies van de fabrikant in draag je het vest continu en op de motor ga je, op een warme dag, tegen de vlakte en wordt je met toeters en bellen afgevoerd naar het ziekenhuis. Daar snijden ze je vest kapot, pompen je vol met zouten en vocht en schelden je vervolgens stijf omdat je 'een stomme sukkel' bent..
En nu de grote vraag:
Wie heeft zich dan niet aan de voorschriften gehouden en wie valt het meest te verwijten?
De diender omdat die toch graag 9 uur veilig wil zijn en eigenwijs het vest blijft dragen, of het korps omdat die vesten levert die niet geschikt zijn om continu te dragen? Heb je überhaupt recht op een vest? Als dat laatste het geval is, dan heb je iig recht op een vest dat je ook je hele dienst kan dragen. Tenminste, ik neem aan dat die bestaan..
Op die vragen zou ik wel antwoord willen hebben.. Welkom bij de spagaat..
En met het gezeik van de '4 uurtjes' kan ik maar 1 conclusie trekken; we hebben weer eens compleet de verkeerde spullen..