Worden wij nog wel serieus genomen?

Auteur Topic: Worden wij nog wel serieus genomen?  (gelezen 6001 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Gepost op: 22 mei 2005, 21:12:04
Als ik zo eens kijk bij de reddingsbrigades in NL zie ik veel uitersten. Sommige brigades weten zich goed te plaatsen in hun regio en hebben een hoop middelen en andere brigades worden simpelweg niet serieus genomen in de regio. Vaak wordt geprobeerd onze taken zoveel mogelijk uit handen te nemen om vescheidene redenen.  Nou is RN niet echt een eenduidige organisatie maar een lappendeken op de kaart van nederland, van bewakende brigade en opleidende bigades, naar veredelde zwemverenigingen.
Zelf ben ik lid van een opleidende brigade en ik zie dat we gelukkig door verschillende organisaties in onze omgeving wel serieus genomen worden, behalve door de gemeente zelf. Op de een of andere manier zien zij geen heil in de brigade terwijl we toch een zeer actieve vereniging zijn op het gebied van hulpverlening en sport. In plaats daarvan zet de gemeente liever villa's en kantoorgebouwen neer, dan een clubhuis en zitten ze een eigen onderkomen dan ook ruimschoots in de weg. Terwijl we ons nut als RB toch vaak genoeg bewijzen.
En dan vraag ik me af worden we wel serieus genomen?

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2005, 12:56:18
Niels,

hoe serieus wil jouw vereniging genomen worden? Indien daar eenduidig antwoord is en er vraag is naar de mogelijkheden van een reddingsbrigade binnen de hulpverleningsketen, kan een reddingsbrigade een serieuze partner in de hulpverleningsketen worden.

Vervolg vraagstelling is direct, past de reddingsbrigade in de regionale hulpverlening? Alle OOV organisaties werken regionaal in een hulpverleningsregio. Hierbinnen vallen meerdere gemeenten. Stel dat jullie buur reddingsbrigade geheel geen interresse heeft om een dergelijke inspanningsverplichting aan te gaan, ontbreekt het direct aan uniformiteit van reddingsbrigades regionaal en lokaal.

En wat RN KNBRD betreft. . . . . . . . . . wat verwacht je dan van hen?
Elke hulpverlening start met communicatie.

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2005, 18:17:51
De gemeente ziet onze brigade niet als een partner in de hulpverlening. We krijgen alleen subsidie als sportvereniging en daarbij laten ze het.
Dat terwijl wij het brandweerpersoneel cursussen verschaffen. Alleen de brandweer zit nog een beetje heil in ons en daarom mogen we dan ook iets neerzetten op hun open dag.
Ik heb het maar op me genomen om de RB demo te organiseren en ik probeer dan ook een hoop neer te zetten. Ik heb de bond al benaderd en ze zijn bereid enig materiaal ter beschikking te stellen.
Ik probeer dan ook echt eens een keer een professionele indruk van de RB achter te laten, want we worden op dit moment niet al te serieus genomen. Laten we hopen dat we eens de gemeente van ons nut weten te overtuigen.

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2005, 19:17:28
Klinkt erg als bij ons in Loosdrecht,alleen zijn de banden met de brandweer niet zo stevig als bij jullie denk ik.
De gemeente geeft ons liever ook nog minder dan niks als het ze zo uitkomt.

(was er trouwens ooit niet eens het plan om een samenwerking tussen Loosdrecht en Amersfoort op te zetten bedenk ik me nu??)
  Ta

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2005, 21:30:16
Niels,

met welk doel wil je een demo samenstellen, erkenning naar gemeente en andere hulpverleners of het aantrekken van vrijwilligers. Met de meeste demo's trek je alleen extra mensen aan die eventueel wel in je bootje willen stappen. Erkenning krijg je pas als je je structuur binnen je eigen reddingsbrigade op poten hebt, met opleidingsplan kwaliteitswaarborging, inzetcriteria en dit is een "papieren" traject waarbij je bijvoorbeeld de brandweer kan gebruiken als "kruiwagen".

Om een mooi voorbeeld aan te halen, lees het volgende gemeente bericht http://www.bloemendaal.nl/Roccade/webatonce/oss-nieuws.nsf/Hotnews/C54AE98D5B13551CC1256FFC00473AE1?OpenDocument. Het heeft deze reddingsbrigade meerdere jaren geduurt voordat een dergelijk convenant getekend kon worden.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2005, 22:05:02
Kan RR alleen maar gelijk geven eerst goede structuur en komen mensen vanzelf. Hiernaast is kennis aardig maar oov organisatie moet je dit ook structureel kunnen toepassen, hiervoor is een goede organisatie binnen je vereniging van cruciaal belang. Er zijn genoeg brigades welke lopen te verschten voor een onderkomen maar eerst met je duidelijk de meerwaarde van een onderkomen duidelijk maken dan pas zal hiervoor subsidie beschikbaar komen. Een bewakingtaak werkt hierbij erg positief.

9910001
9910001

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2005, 23:50:26
(was er trouwens ooit niet eens het plan om een samenwerking tussen Loosdrecht en Amersfoort op te zetten bedenk ik me nu??)

Geen idee, maar zou wel een leuk idee zijn.

Maar ff terug naar de rest. Helaas schiet bij onze brigade de motivatie er wel eens in.  Ook vind ik dat we voor het VR meer vrijwilligers moeten werven want door een tekort aan gediplomeerde bemanningsleden worden we regelmatig lamgelegd en moeten we naargeestig naar een compromis zoeken om toch bewaking voor een evenement te leveren.
De kennis is wel aanwezig, we hebben verpleegkundigen, leden van de brandweer, en politieagenten bij onze brigade. We moeten alleen eens hard proberen deze kennis bij ons toe te passen. Ik wil dus nieuwe vrijwilligers werven en ook nog een goede indruk achterlaten bij de andere hulpverleners.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2005, 12:55:48
Niels,

in je verhaal maak ik op, dat het slechts een zeer selecte groep je reddingsbrigade naar het volgende level in de hulpverleningsketen wil tillen.

Stel: Je krijgt op korte termijn een convenant met gemeente en alle betrokken OOV instanties, waarin jouw reddingsbrigade assisteert bij elk waterinzet. Uit de geschiedenis blijkt dat dit 1 maal per maand is, maar vervolgens roepen de meldkamers jullie 10 keer per maand op. Kan je reddingsbrigade een dergelijke inspanningsverplichting aan? Is er voldoende materiaal voor handen? Zijn er voldoende beschikbare bemensingen welke 24/7 inzetbaar zijn?

Frapant is het overigens wel, dat verschillende reddingsbrigade de voorkeur hebben om een "vriendenclub" te blijven en daarbij een bewakingsgebied hebben. Terwijl andere reddingsbrigades staan te springen naar structuur en erkenning. Niels, ik zou me behoorlijk achter mijn oren krabben waarom dit verschil.

Een reddingsbrigade als Zandvoort beschikt over iets meer dan 90 vrijwilligers en hebben geen rooster. Een ieder is vrij om te gaan en staan waar die wil. De eerste acute inzetbare ploeg bestaat uit 20 personen van elk plumage, alarmeerbaar via sematone, met een inzettijd binnen 5 minuten. Het aantal inzetten is hoog. Toch blijft de ploeg gemotiveerd, vanwege . . . . . . . . . vrijwilligheid

Wat ik hier mee aangeven is, dat je de gehele reddingsbrigade hier achter moet hebben staan, want anders stort het geheel snel in en zijn altijd dezelfde vrijwilligers de klos en raakt de motivatie snel op.

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2005, 18:47:53
Het probleem bij ons is een tekort aan vrijwilligers. Onze brigade telt 300 leden en maar 20 doet aan VR.
We hebben drie boten. Maar door het tekort aan vrijwilligers en beschikbaarheid van sommigen is het ook een onmogelijke opgave om de drie boten op één evenement in te zetten.
Onze voorzitter doet hard z'n best en heeft dan ook de volgende dingen hoog op de agenda staan.

- Het realiseren van een clubhuis aan het water.
- Het uitbreiden van de VR groep tot min. 40 man

Pas als dit gerealiseerd is kunnen we echt pas verder kijken volgens mij of we wat te bieden hebben bij de OOV.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2005, 23:15:02
Het probleem bij ons is een tekort aan vrijwilligers. Onze brigade telt 300 leden en maar 20 doet aan VR.
We hebben drie boten. Maar door het tekort aan vrijwilligers en beschikbaarheid van sommigen is het ook een onmogelijke opgave om de drie boten op één evenement in te zetten.
Onze voorzitter doet hard z'n best en heeft dan ook de volgende dingen hoog op de agenda staan.

- Het realiseren van een clubhuis aan het water.
- Het uitbreiden van de VR groep tot min. 40 man

Pas als dit gerealiseerd is kunnen we echt pas verder kijken volgens mij of we wat te bieden hebben bij de OOV. Maar helaas zit de gemeente het eerste punt gigantisch in de weg waardoor het alleen maar langer en langer duurt. En het tweede punt ligt gewoon aan het maken van goeie reclame binnen de brigade. Ik zal me er iig hard voor inzetten om eens wat te bereiken.

Het gebrek aan goede vrijwilligers is het punt waarop menig brigade strandt. In deze tijd is men veel te graag met zichzelf bezig om nog tijd aan anderen te spenderen. Als je goede vrijwilligers hebt, heb je de gemeente helemaal niet nodig, niet alles draait om geld! Waarom drie boten? Beter één goed bemande boot dan drie die je niet kan bemannen.

Henk