Volgens mij wordt er nu een discussie gevoerd die nergens naar toe gaat en mogelijk door elkaar niet goed begrijpen hakkerig wordt. Feitelijk is dat al meerdere al eerder snelwegen 'ontlicht' zijn in de nachturen. Daar is, vermoed ik, niet een grote stijging van het aantal ongelukken 's nachts opgetreden.
Ik weet het niet, ik kan wel mee gaan met de beredenering van de neuroloog dat mensen in het donker eerder in de 'slaapstand' gaan. Ik las het artikel vanochtend en dacht dat het mogelijk interessant was voor dit forum omdat hier mensen aanwezig zijn die actief zijn binnen diverse disciplines in de hulpverlening.
Het licht uit doen op de snelweg is vooral een bezuinigings- c.q. milieuvriendelijke maatregel. Ik kan me voorstellen dat politiemensen, brandweermensen of ambulance/MMT personeel andere belangen hebben en dit soort maatregelen anders benaderen.
Hier op het forum zijn ook verkeersdeskundigen mogelijk hebben zijn ook een andere visie.
Het Nederlandse inzicht dat het licht op de snelweg wel weer uit kan vind ik opmerkelijk. In veel andere landen waar men de verkeersveiligheid wil verbeteren maakt men gebruik van de meest recente wetenschappelijke publicaties waardoor er zelfs midden in woestijnen straatverlichting wordt geplaatst om het aantal ongevallen in het donker fors te reduceren.