Reanimeren in een kleine ruimte / reanimeren in een vliegtuig

Auteur Topic: Reanimeren in een kleine ruimte / reanimeren in een vliegtuig  (gelezen 16928 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 27 augustus 2013, 19:04:08
Citaat van: Junibest link=msg=1195741 date=1377605988
Ik ben op zoek naar goede tips en adviezen voor een reanimatie in een kleine ruimte. Denk bijvoorbeeld aan een gangpad in een vliegtuig.

Toen ik de stewardessen van Air Holland trainden leerde ik ze over-the-head CPR.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15976232


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 27 augustus 2013, 19:08:39
Citaat van: René van der Helm link=msg=1195851 date=1377623048
Toen ik de stewardessen van Air Holland trainden leerde ik ze over-the-head CPR.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15976232

Goed bezig, van der Helm!

In de video kan men een demo van OTH-CPR bekijken.

Citaat van: 024 link=msg=1195777 date=1377610138
Je kan het ook doen als je aan het hoofdeinde van de patient zit waardoor je mond-op-beademing kan toepassen en vanuit de zelfde houding je handen op het borstbeen zet om hartmassage toe te passen.

TWO RESCUER ADVANCED LIFE SUPPORT (2005)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #22 Gepost op: 27 augustus 2013, 19:39:18
Citaat van: René van der Helm link=msg=1195851 date=1377623048
Toen ik de stewardessen van Air Holland trainden leerde ik ze over-the-head CPR.
Mag ik daar, een lichtelijke offtopic vraag over stellen?

In de lucht is medische hulp vaak niet (snel) beschikbaar. (los van al die artsen die privé mee vliegen) Wat zijn de procedures bij een reanimatie in een vliegtuig waarbij het niet mogelijk is om snel te landen. Ik denk daarbij aan een vlucht midden boven de oceaan, dichtstbijzijnde vliegveld op nog minstens enkele uren vliegen.

Wie bepaalt er dan wanneer een reanimatie gestaakt wordt? Of is het de bedoeling om gewoon stug door te gaan tot er geland is.  ::)

En nee, in het vliegtuig waar mijn vraag over gaat vliegt geen arts of verpleegkundige mee.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #23 Gepost op: 27 augustus 2013, 19:52:32
Citaat van: Red link=msg=1195862 date=1377625158
Mag ik daar, een lichtelijke offtopic vraag over stellen?

In de lucht is medische hulp vaak niet (snel) beschikbaar. (los van al die artsen die privé mee vliegen) Wat zijn de procedures bij een reanimatie in een vliegtuig waarbij het niet mogelijk is om snel te landen. Ik denk daarbij aan een vlucht midden boven de oceaan, dichtstbijzijnde vliegveld op nog minstens enkele uren vliegen.

Wie bepaalt er dan wanneer een reanimatie gestaakt wordt? Of is het de bedoeling om gewoon stug door te gaan tot er geland is.  ::)

En nee, in het vliegtuig waar mijn vraag over gaat vliegt geen arts of verpleegkundige mee.
Soortgelijk scenario is natuurlijk ook mogelijk in afgelegen gebieden waar je geen mogelijkheid hebt om hulp in te schakelen (ergens in een verlaten natuurgebied en geen GSM op zak?) of de hulp ook langer nodig heeft.

Oranje kruisboekje zegt daarover (p.55)
Citaat
U mag met reanimeren stoppen wanneer u na 20 minuten nog geen contact heeft gehad met de meldkamer. Bij onderkoelingen is dit 60 minuten.
Lijkt me geen beslissing die je makkelijk kunt maken.

Het vliegtuig kan natuurlijk wel contact opnemen met luchtverkeersleiding en een arts aan de grond voor advies over die beslissing neem ik aan?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #24 Gepost op: 27 augustus 2013, 19:56:11
Citaat van: Red link=msg=1195862 date=1377625158
Mag ik daar, een lichtelijke offtopic vraag over stellen?

In de lucht is medische hulp vaak niet (snel) beschikbaar. (los van al die artsen die privé mee vliegen) Wat zijn de procedures bij een reanimatie in een vliegtuig waarbij het niet mogelijk is om snel te landen. Ik denk daarbij aan een vlucht midden boven de oceaan, dichtstbijzijnde vliegveld op nog minstens enkele uren vliegen.

Wie bepaalt er dan wanneer een reanimatie gestaakt wordt? Of is het de bedoeling om gewoon stug door te gaan tot er geland is.  ::)

En nee, in het vliegtuig waar mijn vraag over gaat vliegt geen arts of verpleegkundige mee.

Ik vlieg redelijk veel en geef altijd aan bij een stewardess dat ik een arts ben. Alle vliegtuigen hebben koffers aan boord met veel medicamenten en veel maatschappijen hebben ook wel een defibrillator/monitor aan boord. Daarmee kan een arts aardig uit de voeten, van een ontregelde diabeet tot hartinfarct en van bevalling tot reanimatie, zelfs bij onrustige passagiers kan een arts lorazepam of diazepam geven.

Ik ben een aantal keren tijdens een vlucht door een stewardess geroepen. Zij zorgen dat de captain weet dat een arts bij een passagier is en vragen of er noodzaak is om zo spoedig mogelijk te landen. Ik neem eigenlijk aan dat als de arts aangeeft dat het belangrijk is ze iets organiseren waardoor ze een tussenlanding maken.

Ik denk dat op vluchten van grote toestellen er altijd wel een arts aanwezig is onder de passagiers. Indien er geen arts aanwezig is kan er mogelijk een verpleegkundige/paramedic aanwezig zijn (echter weet ik niet of zij gebruik mogen maken van de sets voor artsen).

Als er helemaal geen arts aanwezig is bij een hartstilstand zal men denk ik ook proberen zo snel mogelijk te landen. Mogelijk kan men met BLS en AED helpen, als dat niet lukt en het vliegtuig nog uren boven zee vliegt zal de stewardess wel ergens een plekje hebben om de overledene neer te zetten.


helm

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 27 augustus 2013, 20:00:59
Je was mij net voor 024.  ;)
De medical kits zijn verplicht bij intercontinentale vluchten en bedoeld voor de artsen die toevallig aan boord zijn.
De AED kan door het eigen personeel toegepast worden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #26 Gepost op: 27 augustus 2013, 20:08:03
Citaat van: René van der Helm link=msg=1195870 date=1377626459
Je was mij net voor 024.  ;)
De medical kits zijn verplicht bij intercontinentale vluchten en bedoeld voor de artsen die toevallig aan boord zijn.
De AED kan door het eigen personeel toegepast worden.

Dank je wel. Weet je toevallig ook of bijvoorbeeld een Nederlandse ambulanceverpleegkundige of (critical care) paramedic gebruik mag maken van de artsensets tijdens een intercontinentale vlucht? Op zich heb je daar iets meer aan bij reanimaties of ontregelde diabeten dan aan een meevliegende psychiater.


helm

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 27 augustus 2013, 20:18:25
Ik zou het wel doen maar ik weet niet of dat formeel mag van de luchtvaartmaatschappij.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #28 Gepost op: 27 augustus 2013, 20:29:14
Wellicht dat het mag op de zelfde manier als in sommige landen ambulancediensten medicatie etc alleen in overleg met een arts mogen toepassen. Telefonisch contact met een arts aan de grond zou dan een mogelijkheid zijn om een verpleegkundige met de spullen aan de slag te kunnen laten gaan.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 27 augustus 2013, 20:39:12
Citaat van: auditor link=msg=1195877 date=1377628154
Wellicht dat het mag op de zelfde manier als in sommige landen ambulancediensten medicatie etc alleen in overleg met een arts mogen toepassen. Telefonisch contact met een arts aan de grond zou dan een mogelijkheid zijn om een verpleegkundige met de spullen aan de slag te kunnen laten gaan.

Nee joh, boven de Atlantische oceaan ga je toch niet je baas of een dokter in Purmerend uit zijn nest bellen omdat je iemand gaat reanimeren. Gewoon doen wat je altijd doet (je aan het landelijk ambulance protocol houden). Als je patient toch komt te overlijden en er een autopsie volgt kan er nooit sprake zijn van onjuiste handelingen of te hoge doseringen medicamenten. Ik denk dat toestemming verkrijgen van de captain misschien wel raadzaam is.