Mag ik daar, een lichtelijke offtopic vraag over stellen?
In de lucht is medische hulp vaak niet (snel) beschikbaar. (los van al die artsen die privé mee vliegen) Wat zijn de procedures bij een reanimatie in een vliegtuig waarbij het niet mogelijk is om snel te landen. Ik denk daarbij aan een vlucht midden boven de oceaan, dichtstbijzijnde vliegveld op nog minstens enkele uren vliegen.
Wie bepaalt er dan wanneer een reanimatie gestaakt wordt? Of is het de bedoeling om gewoon stug door te gaan tot er geland is.
En nee, in het vliegtuig waar mijn vraag over gaat vliegt geen arts of verpleegkundige mee.
Ik vlieg redelijk veel en geef altijd aan bij een stewardess dat ik een arts ben. Alle vliegtuigen hebben koffers aan boord met veel medicamenten en veel maatschappijen hebben ook wel een defibrillator/monitor aan boord. Daarmee kan een arts aardig uit de voeten, van een ontregelde diabeet tot hartinfarct en van bevalling tot reanimatie, zelfs bij onrustige passagiers kan een arts lorazepam of diazepam geven.
Ik ben een aantal keren tijdens een vlucht door een stewardess geroepen. Zij zorgen dat de captain weet dat een arts bij een passagier is en vragen of er noodzaak is om zo spoedig mogelijk te landen. Ik neem eigenlijk aan dat als de arts aangeeft dat het belangrijk is ze iets organiseren waardoor ze een tussenlanding maken.
Ik denk dat op vluchten van grote toestellen er altijd wel een arts aanwezig is onder de passagiers. Indien er geen arts aanwezig is kan er mogelijk een verpleegkundige/paramedic aanwezig zijn (echter weet ik niet of zij gebruik mogen maken van de sets voor artsen).
Als er helemaal geen arts aanwezig is bij een hartstilstand zal men denk ik ook proberen zo snel mogelijk te landen. Mogelijk kan men met BLS en AED helpen, als dat niet lukt en het vliegtuig nog uren boven zee vliegt zal de stewardess wel ergens een plekje hebben om de overledene neer te zetten.