Reanimeren in een kleine ruimte / reanimeren in een vliegtuig

Auteur Topic: Reanimeren in een kleine ruimte / reanimeren in een vliegtuig  (gelezen 16833 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #30 Gepost op: 27 augustus 2013, 20:46:15
Citaat van: 024 link=msg=1195881 date=1377628752
Nee joh, boven de Atlantische oceaan ga je toch niet je baas of een dokter in Purmerend uit zijn nest bellen omdat je iemand gaat reanimeren. Gewoon doen wat je altijd doet (je aan het landelijk ambulance protocol houden). Als je patient toch komt te overlijden en er een autopsie volgt kan er nooit sprake zijn van onjuiste handelingen of te hoge doseringen medicamenten. Ik denk dat toestemming verkrijgen van de captain misschien wel raadzaam is.

Ja oke, maar omdat René ook aangaf "weet niet of dat formeel mag van de luchtvaartmaatschappij." misschien zijn er wel luchtvaartmaatschappijen die een arts daarvoor in dienst hebben? (om in dat soort gevallen de bemanning advies te geven)

Reanimatie is natuurlijk een extremer geval, maar bij de minder kritische zaken waarin je wel even 2 minuten kunt bellen/overleggen?


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #31 Gepost op: 28 augustus 2013, 11:29:43
Ik heb wel eens gelezen dat er via de luchtverkeersleiding contact kan zijn met een medische centrale welke 24/7 aanwezig is voor advies bij medische spoedgevallen.
Ik kan momenteel alleen geen linkje vinden.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #32 Gepost op: 28 augustus 2013, 11:43:37
Citaat van: Golly link=msg=1195988 date=1377682183
Ik heb wel eens gelezen dat er via de luchtverkeersleiding contact kan zijn met een medische centrale welke 24/7 aanwezig is voor advies bij medische spoedgevallen.
Ik kan momenteel alleen geen linkje vinden.

Er is blijkbaar inderdaad zo iets:
Citaat
The communications center provides medical consultations with the use of radio or satellite telephone communications. It is located at an academic medical center and is staffed by emergency physicians who are trained in telemedicine and the management of in-flight medical emergencies.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23718164


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #33 Gepost op: 28 augustus 2013, 12:16:58
Citaat van: Junibest link=msg=1195778 date=1377610499
Ik ben ook helemaal vergeten dat je het vliegtuig inderdaad beter kunt verlaten vanwege ontploffingsgevaar.
Het ontploffingsgevaar is niet de enige reden. Waarom zou je iemand reanimeren waarvan de overlevingskans zeer klein is terwijl je in die tijd misschien het leven van 2 of 3 anderen kan redden? Dat is triage!

Citaat van: Junibest link=msg=1195778 date=1377610499
Van het duwen op de buik had ik nog nooit gehoord.
Euh.... Waar 'druk' jij anders op als je reanimeert? Ik voer mijn compressies over het algemeen altijd uit om het borstbeen hoor.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #34 Gepost op: 28 augustus 2013, 12:23:05
Citaat van: mrpddnos link=msg=1196004 date=1377685018
Euh.... Waar 'druk' jij anders op als je reanimeert? Ik voer mijn compressies over het algemeen altijd uit om het borstbeen hoor.

De tip om het eventueel via de buik te doen kwam van mij. Als je er bezwaar tegen hebt of van mening bent dat het niet kan hoor ik het graag.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #35 Gepost op: 28 augustus 2013, 12:29:04
Citaat van: mrpddnos link=msg=1196004 date=1377685018
Het ontploffingsgevaar is niet de enige reden. Waarom zou je iemand reanimeren waarvan de overlevingskans zeer klein is terwijl je in die tijd misschien het leven van 2 of 3 anderen kan redden? Dat is triage!
Euh.... Waar 'druk' jij anders op als je reanimeert? Ik voer mijn compressies over het algemeen altijd uit om het borstbeen hoor.

klinkt alsof je het wekelijks doet? Als je het als rode kruiser zo vaak in je regio tegen komt moeten ze misschien eens kijken hoe het komt dat er daar zo veel reanimatie behoeftige mensen zijn.


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #36 Gepost op: 28 augustus 2013, 12:30:21
Citaat van: 024 link=msg=1196007 date=1377685385
De tip om het eventueel via de buik te doen kwam van mij. Als je er bezwaar tegen hebt of van mening bent dat het niet kan hoor ik het graag.
Excuses excuses. Ik was er van overtuigt dat ze het had over drukken op het borstbeen. Mijn fout!

En je hebt gelijk, via de buik is zeker een alternatief. Al weet ik niet of ik er zo snel voor zou kiezen aangezien ik nog nooit via de buik geoefend heb en dus geen idee heb wat ik dan zou moeten doen.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #37 Gepost op: 28 augustus 2013, 12:45:58
Citaat van: mrpddnos link=msg=1196013 date=1377685821
Excuses excuses. Ik was er van overtuigt dat ze het had over drukken op het borstbeen. Mijn fout!

En je hebt gelijk, via de buik is zeker een alternatief. Al weet ik niet of ik er zo snel voor zou kiezen aangezien ik nog nooit via de buik geoefend heb en dus geen idee heb wat ik dan zou moeten doen.

Daarom hoop ik ook dat instructeurs van EHBO verenigingen of het Rode Kruis iets hebben aan dit topic. Op zich kan je wel altijd het standaard riedeltje doen volgens de richtlijn van de NRR, je kan het ook eens wat spannender maken waarbij je de cursisten wat alternatieve opties geeft indien ze toch een keer in situatie terecht komen waarbij het standaard-verhaal niet toegepast kan worden.

Ik vind het ook cruciaal dat je de vigerende NRR-regels blijft volgen en blijft herhalen. Echter kan ik me voorstellen dat het voor trouwe leden soms wel eens een beetje saaie kost is.

Je kan het misschien ook eens hebben over de situaties waarbij het gewoon onmogelijk is. Bijvoorbeeld in een vliegtuig of een bekneld iemand in een smal gangetje. Als EHBO-er kan je reanimeren met bijvoorbeeld de over-the-head techniek. Je redt dan iemand zijn leven door wel te reanimeren, de brandweer of politie die iets later komt kan dan de beknelde voet wel vrij maken.

Ja kan gewoon de normale reanimatiepop op de grond leggen en links en rechts een touwtje spannen (om aan te geven waar de muren staan). Je laat dan de cursist het slachtoffer benaderen van het voeteneind waarbij hij zonder het slachtoffer te raken aan de kant van het hoofd moet komen en daarna moet hij beademen en hartmassage toepassen.

Buikreanimatie of hands-only techniek mag je ook aan cursisten vertellen, allemaal opties waar niemand bezwaar tegen kan hebben zolang je het beschouwt als alternatieve opties.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #38 Gepost op: 28 augustus 2013, 13:33:29
Up in the air - Suspending Ethical Medical Practice

Citaat van: Junibest link=msg=1195741 date=1377605988

Ik ben op zoek naar goede tips en adviezen voor een reanimatie in een kleine ruimte. Denk bijvoorbeeld aan een gangpad in een vliegtuig.


Misschien aardig om het ethisch dilemma van een reanimatie poging aan boord van een lijntoestel eens toe te lichten aan de hand van een casus in The England Journal of Medicine.

On a long flight, five physicians performed basic cardiac life support on a 70-year-old man. After 25 minutes, there was still only pulseless electrical activity. The physicians tried to stop the code, but the airline’s protocol would require the cabin crew to continue it in their stead. The physicians faced a dilemma.

http://www.nejm.org/doi/pdf/10.1056/NEJMp1006331


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #39 Gepost op: 28 augustus 2013, 13:50:02
Citaat van: Expert link=msg=1196047 date=1377689609
Up in the air - Suspending Ethical Medical Practice

Misschien aardig om het ethisch dilemma van een reanimatie poging aan boord van een lijntoestel eens toe te lichten aan de hand van een casus in The England Journal of Medicine.

On a long flight, five physicians performed basic cardiac life support on a 70-year-old man. After 25 minutes, there was still only pulseless electrical activity. The physicians tried to stop the code, but the airline’s protocol would require the cabin crew to continue it in their stead. The physicians faced a dilemma.

http://www.nejm.org/doi/pdf/10.1056/NEJMp1006331

Zo snel mogelijk aan de borrel gaan tijdens een een lange vlucht zorgt dat je lekker kan slapen aan boord en voorkomt dat je voor een ethisch dilemma komt te staan.  ;)