Als expert er is (of een collega van hem) is het vanzelfsprekend daar naar te luisteren, maar ik kan me inbeelden dat het voor leken zoals quattromontanes en ik zelf lastiger is om die beslissing te nemen wanneer er geen medisch professional is om die beslissing te nemen en het wellicht beter voor je eigen gemoedsrust kan zijn om toch "iets geprobeerd te hebben" in dat geval.
Het is in principe toch vergelijkbaar met het voorbeeld van die reanimatie in dat vliegtuig en in dat geval waren blijkbaar zelfs 5 artsen niet "in staat" die beslissing te nemen omdat een protocol voorschrijft dat er "iets gedaan moet worden."
Een leek of een politieman die zelf nadenkt en beseft dat een anesthesioloog en een hartchirurg dit soort dingen niet roepen om mensen in nood de allerlaatste kans op overleving via een internetforum te ontnemen mag gewoon besluiten om zonder tussenkomst van een medisch professional niet te gaan reanimeren als iemand bekneld zit in een verongelukt voertuig.
Je krijgt er niet meer gemoedsrust van als iemand overleden is en jij kan zeggen dat je op de motorkap hebt gelegen om te reanimeren. In realiteit heb een vreemde circusvoorstelling gegeven en wat zit te drukken op iemand die net overleden is. Een dekentje of een jas over de arme ziel heen leggen zou mij meer gemoedsrust geven.
Ik heb het verhaal over de reanimatie in het vliegtuig gelezen. Ik zie het probleem niet zo. De eed van Hippocrates erbij halen zoals zij doen mag van mij. Ik zie dat niet zo zitten, er is eerder sprake van dat ze het lef niet hebben gehad om in een vliegtuig tegen de stewardess te zeggen dat ze als artsen ruimschoots gedaan hebben wat ze moeten doen en ze als arts niet gedwongen kunnen worden om zinloos medisch te handelen. Het protocol van een luchtvaartmaatschappij is niet het protocol van de arts. Als een stewardess mij vraagt of ik de cockpit wil stofzuigen volgens KLM-protocol dan zeg ik ook nee, dus ik zeg ook nee als ze me vragen om door te gaan met reanimeren als ik al besloten heb dat de patient overleden is.