Reanimeren in een kleine ruimte / reanimeren in een vliegtuig

Auteur Topic: Reanimeren in een kleine ruimte / reanimeren in een vliegtuig  (gelezen 16924 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

quattromontanes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #50 Gepost op: 28 augustus 2013, 16:00:40
Ik kan je begrijpen 024, zal kort uitleggen dat ik de beslissing niet heb genomen om dit te doen. Toen we tp kwamen had de bestuurder nog een hartslag, tijdens onze voorbereiding om alvast wat ruimte te maken voor de collega's van de witte tak merkte onze gewondenverzorger op dat de bestuurder wegviel. Amper een minuut  daarna kwam de ambu tp en de dienstdoende ambu verpleger vroeg ons om zsm een deur er uit te halen en het voorruit er uit te halen. Zo gezegd zo gedaan, de ambu vp is begonnen met reanimeren op de manier zoals ik beschreef, ik werd door mijn bevelvperder slechts gevraagd hem tijdig af te lossen. Toen de MMT-arts tp kwam werd na korte tijd besloten om te stoppen met de behandeling en de bestuurder er relatief rustig uit te knippen.

note, misschien goed om te weten dat ik toen als manschap op een tankautospuit zat, niet als blauwe collega dus.
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #51 Gepost op: 28 augustus 2013, 16:05:04
Citaat van: auditor link=msg=1196094 date=1377695641

Het is in principe toch vergelijkbaar met het voorbeeld van die reanimatie in dat vliegtuig en in dat geval waren blijkbaar zelfs 5 artsen niet "in staat" die beslissing te nemen omdat een protocol voorschrijft dat er "iets gedaan moet worden."


Deze artsen waren prima in staat die beslissing te nemen. Ze hebben bovendien niks te maken met de richtlijnen van de luchtvaartmaatschappij. Het cabinepersoneel moet de instructies van het bedrijf daarentegen gewoon opvolgen.

De International Air Trans­port Association (IATA) heeft wel degelijk richtlijnen uitgevaardigd met betrekking tot dit onderwerp1. Indien na 30 minuten CPR er geen sprake is van ROSC, mag de de reanimatie poging worden beëindigd.

1Death on board. Montreal: International Air Transport Asso­ ciation, June 2009.
http://www.iata.org/whatwedo/safety/health/Documents/guidelines-death-on-board.pdf
Expert


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #52 Gepost op: 28 augustus 2013, 16:12:12
Citaat van: quattromontanes link=msg=1196135 date=1377698440

Ik kan je begrijpen 024, zal kort uitleggen dat ik de beslissing niet heb genomen om dit te doen. Toen we tp kwamen had de bestuurder nog een hartslag, tijdens onze voorbereiding om alvast wat ruimte te maken voor de collega's van de witte tak merkte onze gewondenverzorger op dat de bestuurder wegviel. Amper een minuut  daarna kwam de ambu tp en de dienstdoende ambu verpleger vroeg ons om zsm een deur er uit te halen en het voorruit er uit te halen. Zo gezegd zo gedaan, de ambu vp is begonnen met reanimeren op de manier zoals ik beschreef, ik werd door mijn bevelvperder slechts gevraagd hem tijdig af te lossen. Toen de MMT-arts tp kwam werd na korte tijd besloten om te stoppen met de behandeling en de bestuurder er relatief rustig uit te knippen.

note, misschien goed om te weten dat ik toen als manschap op een tankautospuit zat, niet als blauwe collega dus.


Dit is dus keurig gegaan volgens het boekje. De ambulanceverpleegkundige heeft besloten tot een rapid extrication en ondertussen begonnen met CPR. Samen met de MMT arts is na snelle beeldvorming besloten om verdere reanimatie poging als medisch zinloos te kwalificeren. Daarna is gestopt. Zie hier de niet meetbare meerwaarde van samenwerking.

Expert.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #53 Gepost op: 28 augustus 2013, 21:37:47
Even toch weer een beetje terug naar het topic:
Ik denk dat je niet de illusie moet hebben dat het gaat zoals in de oefensituaties. Dan hoef je het nog niet eens over een reanimatie te hebben; standaard ligt in de les de bewusteloze op zijn buik en met aan alle kanten minimaal 4 meter ruimte, zodat je alle gelegenheid hebt het slachtoffer op de meest ideale manier in de beste richting te draaien.

Trouwens, als Lotus ben ik met een oefening ook weleens bewusteloos op mijn rug gaan liggen, bijv na val van grotere hoogte. Dan word je nog weleens zonder pardon op de buik gedraaid want er moest toch altijd eerst gedraaid worden?

Moraal van het verhaal: in het echt loopt het altijd anders dan je op de les geleerd hebt. Improviseren dus. Bewustelozen lijken namelijk een hardnekkige voorkeur te hebben voor posities als stijf tegen de muur etc...


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #54 Gepost op: 28 augustus 2013, 21:54:19
Citaat van: beantsje link=msg=1196290 date=1377718667
Even toch weer een beetje terug naar het topic:
Ik denk dat je niet de illusie moet hebben dat het gaat zoals in de oefensituaties. Dan hoef je het nog niet eens over een reanimatie te hebben; standaard ligt in de les de bewusteloze op zijn buik en met aan alle kanten minimaal 4 meter ruimte, zodat je alle gelegenheid hebt het slachtoffer op de meest ideale manier in de beste richting te draaien.

Trouwens, als Lotus ben ik met een oefening ook weleens bewusteloos op mijn rug gaan liggen, bijv na val van grotere hoogte. Dan word je nog weleens zonder pardon op de buik gedraaid want er moest toch altijd eerst gedraaid worden?

Moraal van het verhaal: in het echt loopt het altijd anders dan je op de les geleerd hebt. Improviseren dus. Bewustelozen lijken namelijk een hardnekkige voorkeur te hebben voor posities als stijf tegen de muur etc...

altijd op je buiken moeten liggen als lotus? Dan zou ik toch maar eens even met je opdrachtgevers gaan praten :)
maar ook improvisatie vermogen kun je oefenen. Natuurlijk kun je niet alles oefenen, maar erg veel dingen wel. Ook al heb je dan niet iedere situatie afgedekt in een oefening, je leert mensen wel nadenken en op een veilige manier een oplossing bedenken.

Een leuk scenario als lotus om eens te oefenen, wordt eens onwel op een WC (oorzaak mag je zelf verzinnen, maar ben nog net in staat door de gesloten deur om hulp te vragen. Zodra de hulpverlener vraagt de deur open te maken draai je hem "met je laatste krachten" van het slot, waarna je bewusteloos aan de zijkant van de pot af op de grond glijdt, tussen pot en muur. Dan kun je het improvisatievermogen van je hulpverleners ook al leuk oefenen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #55 Gepost op: 29 augustus 2013, 10:31:51
Citaat van: Expert link=msg=1196138 date=1377698704
Deze artsen waren prima in staat die beslissing te nemen. Ze hebben bovendien niks te maken met de richtlijnen van de luchtvaartmaatschappij. Het cabinepersoneel moet de instructies van het bedrijf daarentegen gewoon opvolgen.

De International Air Trans­port Association (IATA) heeft wel degelijk richtlijnen uitgevaardigd met betrekking tot dit onderwerp1. Indien na 30 minuten CPR er geen sprake is van ROSC, mag de de reanimatie poging worden beëindigd.

1Death on board. Montreal: International Air Transport Asso­ ciation, June 2009.
http://www.iata.org/whatwedo/safety/health/Documents/guidelines-death-on-board.pdf
Expert

Ik heb een poging gedaan om te achterhalen of er specifieke instructies zijn voor het vliegend personeel van Qatar Airways. Het antwoord was dat ze de IATA richtlijn gebruiken, geen noodzaak om het bij te stellen met eigen richtlijnen. Voorts is men nooit zo scheutig met informatie, de beste man gaf nog wel een hint: 13 oktober 2010 Qatar Airways Flight 645.

Om anderen het google speurwerk te besparen: http://bijzonder-nieuws.blogspot.nl/2010/10/piloot-sterft-tijdens-vlucht.html


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #56 Gepost op: 29 augustus 2013, 11:02:56
Citaat van: 024 link=msg=1196376 date=1377765111

Ik heb een poging gedaan om te achterhalen of er specifieke instructies zijn voor het vliegend personeel van Qatar Airways. Het antwoord was dat ze de IATA richtlijn gebruiken, geen noodzaak om het bij te stellen met eigen richtlijnen. Voorts is men nooit zo scheutig met informatie, de beste man gaf nog wel een hint: 13 oktober 2010 Qatar Airways Flight 645.

Om anderen het google speurwerk te besparen: http://bijzonder-nieuws.blogspot.nl/2010/10/piloot-sterft-tijdens-vlucht.html


Keuringsfoutje?

Expert


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #57 Gepost op: 29 augustus 2013, 11:11:16
Citaat van: Expert link=msg=1196388 date=1377766976
Keuringsfoutje?

Expert

Geen idee, misschien wel een goed plan om zelf even die chauffeur van de traumaheli af en toe te controleren. Je hebt toch een probleem als het hem overkomt en jij op de achterbank zit in die heli.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #58 Gepost op: 6 november 2013, 22:12:53
Citaat van: auditor link=msg=1196299 date=1377719659
altijd op je buiken moeten liggen als lotus? Dan zou ik toch maar eens even met je opdrachtgevers gaan praten :)
maar ook improvisatie vermogen kun je oefenen. Natuurlijk kun je niet alles oefenen, maar erg veel dingen wel. Ook al heb je dan niet iedere situatie afgedekt in een oefening, je leert mensen wel nadenken en op een veilige manier een oplossing bedenken.

Een leuk scenario als lotus om eens te oefenen, wordt eens onwel op een WC (oorzaak mag je zelf verzinnen, maar ben nog net in staat door de gesloten deur om hulp te vragen. Zodra de hulpverlener vraagt de deur open te maken draai je hem "met je laatste krachten" van het slot, waarna je bewusteloos aan de zijkant van de pot af op de grond glijdt, tussen pot en muur. Dan kun je het improvisatievermogen van je hulpverleners ook al leuk oefenen.

Standaard op de buik geldt natuurlijk niet voor oefensituaties maar is vaak de uitgangssituatie in een standaard EHBO-les. Dan kan het hele riedeltje afgedraaid worden van aanspreken, omstander vragen erbij te blijven, draaien, ademhaling beoordelen enz enz enz. En het is redelijk shocking hoezeer dit standaard patroon erin sluipt.

Zo wordt in een EHBO-les weleens de opvang van een so met brandwonden 'geoefend'. Er moet gekoeld worden en dan gebeurt dat niet echt, maar de hulpverlener zegt dan 'hier is een kraan' en doet of hij een kraan opendraait en houdt je hand eronder. Dat gaat er dan natuurlijk om dat je weet dat de straal niet rechtstreeks op de brandwond komt.
Tijdens een rampenoefening was ik een so met brandwonden op mijn arm. Er was een sigma-team opgetrommeld en de ambuvpk gaf een jongen van de sigma de opdracht om te koelen. De jongen liep wat paniekerig heen en weer, want in die ruimte was geen kraan. Dus hup, naar de dichtstbijzijnde muur met de magische woorden 'dit is een kraan'. Ik heb hem verbijsterd aangestaard en gevraagd of hij gek geworden was. Net zo lang tot hij begreep dat hij toch ècht op zoek moest naar een heuse kraan, mèt water...  ^-^

Zonder gekheid, ook de vraag met dat vliegtuig, ik denk dat men vergeet dat de praktijk vaak vraagt om wat improvisatie. Als het niet kan zoals 't moet, dan moet het maar zoals 't kan...

PS op de wc gaan liggen is zeker een leuke. Ben ook weleens halverwege de trap gaan liggen. Succes verzekerd!  >:D Al moet je natuurlijk wel uitkijken voor je eigen veiligheid in dit soort situaties.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #59 Gepost op: 6 november 2013, 22:30:33
Hij had gewoon een koffertje met burnshields moeten open trekken.  :-X