journalistiek anno 2013, vooral geen wederhoor toepassen. Een klacht bij de Raad voor de Journalistiek zou succesvol zijn.
En hop, de pers heeft het weer gedaan!
Vergeet niet dat dit een interview is en geen feitenrelaas. Een aantal uitspraken blijven dan ook voor rekening van Helsloot. Wel had er meer onderbouwing mogen zijn voor de algemene opmerking dat de veiligheidsregio's van de opkomsttijden af willen. En dat de brandweer vrijwel nooit levens redt is dermate gecharcheerd dat cijfermatige onderbouwing (al dan niet door een wederpartij) op zijn plaats was geweest.
Daarvoor zijn er minstens twee partijen: De veiligheidsregio's en de vakbonden. De veiligheidsregio's zullen waarschijnlijk het verhaal van Helsloot bevestigen met kille cijfers, de vakbonden juist het tegenovergestelde met verhalen uit de praktijk zoals een aantal mensen hierboven al doen.
Echter, hoor en wederhoor ligt in dit artikel niet zo scherp dat een klacht bij de Raad voor de Journalistiek meteen succesvol zal zijn.
Wat ik erger vind is dat je jezelf dus wetenschapper mag noemen en tegelijkertijd dit soort onzin mag uitkramen. Wetenschap anno 2013......
Wetenschappers werken op basis van kille cijfers waarbij de emotionele waarde vaak over het hoofd wordt gezien. Die cijfers worden vaak verzameld door veiligheidsregio's. Die op hun beurt weer de gegevens gebruiken van OvD's en bevelvoerders. In de praktijk merkt ik wel dat de werkvloer soms lakoniek is over hun reddend handelen. Nu wil ik niemand aanzetten tot het overdrijven van de cijfers, maar 'onderdrijven' is ook niet goed ;-)
Bij de KNRM en de reddingsbrigades wordt in de rapporten een onderscheid gemaakt tussen niet en wel levensbedreigend redden. Wordt dit door de brandweer ook gedaan?