Explosieven in pand Loodsgracht: Veiligheid bewoners staat bovenaan geplaatst op: 2013-08-29
Burgemeester Koen Schuiling, vrijdag 30 augustus: Veiligheid bewoners staat bovenaan
Vanochtend zijn de mannen en vrouwen van de explosieven opruimingdienst opnieuw aan het werk gegaan in het pand aan de Loodsgracht. Voor de veiligheid is het gebied rondom het pand toen weer afgezet. Bewoners in het midden van dat gebied mochten vanaf dat moment niet meer in hun huis. Zoals de situatie er nu uitziet kunnen zij in het begin van de avond weer naar hun woning terugkeren. Voor bewoners die zich daar niet goed bij voelen en niet terecht kunnen bij vrienden of familie, regelen wij net als gisteren onderdak in een hotel.
Tijdelijk je huis niet in kunnen, is erg. Het is een beslissing die je als burgemeester liever niet neemt. De veiligheid van de bewoners staat echter bovenaan. Tijdens het opruimen van het huis kan die niet worden gegarandeerd. Zodra de opruimingsdienst vandaag stopt met werken, zijn de woningen weer vrij.
Net als gisteravond spreek ik ook vanavond weer met de bewoners die direct naast het bewuste pand wonen. Zij zijn om 19.30 uur van harte welkom in hotel Wienerhof voor een besloten bijeenkomst. Samen kunnen wij dan even de dag doorspreken en bekijken welke hulp wij ze nog kunnen aanbieden.
Wij hebben ons gisteren volledig gericht op het pand en de direct omwonenden. Vandaag schenken we ook meer aandacht aan de ring daaromheen. Ook daar zitten bewoners met vragen en zorgen. Ik kan mij dat goed voorstellen. Zij krijgen van mij een brief. Iedereen kan natuurlijk altijd contact opnemen met de gemeente via 14 0223. Die telefoon is vanavond tot 19.00 uur bemenst.
De bewoonster van het pand is inmiddels aangehouden. Dat is nu verder een zaak van de politie. De gemeente gaat aangifte doen wegens bedreiging en het in gevaar brengen van levens.Dat is nu niet het belangrijkste. Mijn zorg gaat nu volledig uit naar de bewoners.
Burgemeester Koen Schuiling
http://www.denhelder.nl/index.php?menu_id=60&nieuws_id=5880