0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.
Ja okee ik snap het idee wel alleen ik wist niet hoe je er bij kwam dat dat hier daadwerkelijk met die reden was gebeurd. Of een goede gok... ;-)
Gepubliceerd op 3 feb. 2016Uitruk naar het openen van een deur op de Groen van Pinsterenstraat in de Staatsliedenbuurt (02-02-2016). Zoals je kan in zien in de film krijgen we ondanks de zwaailichten en keiharde luchthoorns die aan staan te maken met een mevrouw op een fiets die bijna onder de autospuit ligt.
Die noodstop was dus absoluut niet nodig geweest als hij dus gewoon volgens de brancherichtlijn de kruising had genaderd en was over gestoken.Ook deze chauffeur komt gewoon veel te hard de kruising oprijden. Hoop dat dit een goede leerschool is geweest.
Brancherichtlijnherzienedruk8-1-2004.pdf (PDF, 429 Kb)Hoofdstuk 5 Rijden door rood lichtMet welke snelheid dient een kruispunt over te worden gestoken indien verkeerslicht rood uitstraalt maar duidelijk is dat geen verkeer aanwezig is, bijv. ‘s nachts ?Alleen bij prio 1, maximaal 20 km/u en zodanig dat het ‘overig verkeer’ geen gevaar loopt.Hoe is de snelheid van het passeren van kruisingen te controleren ?Vooraf door rustig aan te rijden en de kilometerteller te bezien. Achteraf bijvoorbeeld door een ongevalregistratiesysteem in uitrukvoertuigen te hebben of door sporenonderzoek uitgevoerd door de technische recherche en met behulp van getuigenverslagen.==========================================================================================Verder staat het volgende in deBrancherichtlijn Optische en Geluidssignalen VeiligheidsregioVEILIGHEIDSREGIO ROTTERDAM-RIJNMONDKruispuntenHet naderen en oversteken van kruispunten gebeurt met aangepaste snelheid. Bij het oprijden van het kruisingsvlak dient de bestuurder van het voorrangsvoertuig ervan uit te gaan dat andere weggebruikers hem niet hebben opgemerkt en hem dus mogelijk niet voor laten gaan. Daarom wordt zo nodig gestopt. Rood lichtHet negeren van een rood verkeerslicht gebeurt met een snelheid van maximaal 20 kilometer per uur. Bij bruggen en spoorwegovergangen wordt het rode licht niet genegeerd en mag niet worden doorgereden.10. Inwerkingtreding en evaluatie Landelijk:Naar verwachting komt er in de loop van 2016 een algemene brancherichtlijn voor hulpverleningsdiensten. Tot die tijd is een regionale regeling noodzakelijk. Regionaal:De Brancherichtlijn Optische en Geluidssignalen treedt in werking op de dag na publicatie en heeft terugwerkende kracht tot en met 5 september 2015.De richtlijn wordt na het inwerkingtreden van een landelijke regeling geëvalueerd en zo nodig bijgesteld. Bijstelling van de richtlijn zal eerder plaatsvinden indien wet- en regelgeving die van toepassing is op de richtlijn binnen een termijn van twee jaar wijzigt, of indien gewijzigde of nieuwe sectorale afspraken hiertoe noodzaken.Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2015-405.html