Hinderen van voorrangsvoertuig

Auteur Topic: Hinderen van voorrangsvoertuig  (gelezen 23634 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 28 januari 2016, 17:11:27
Waarom meteen aangifte doen? Dit soort zaken moeten niet strafrechtelijk maar civiel opgelost worden. Ga eens langs de kazerne of neem contact op met de Veiligheidsregio.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 28 januari 2016, 17:14:52
Artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek regelt de onrechtmatige daad. In simpel Nederlands: de veroorzaker van bijv. schade moet die vergoeden.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #72 Gepost op: 28 januari 2016, 17:21:25
Citaat van: Diamondback link=msg=1402572 date=1453996906
Je moet wat.

Brand, haast, auto in de weg en maar 1 mogelijkheid om een doorgang te maken: de auto op zijn zijkant leggen.

Maar hoe zit het dan met de aansprakelijkheid voor de schade aan dat voertuig als die auto rechtmatig op de straat geparkeerd staat? Wie gaat daar eigenlijk over?

#vraagditvooreenvriend  ;)

Dat kun je niet zonder nadere gegevens van de situatie zo een twee drie aangeven.
Het voertuig stond rechtmatig geparkeerd,andere voertuigen aan de andere kant van de straat ook? Was er geen parkeerverbod ondanks dat de straat te smal was voor het passeren van de brandweervoertuigen bij een geparkeerde auto.
Hoe groot was die haast,ladder naar iemand bij brand op het balkon/dak oid. autospuit naar pannetje vet etc.
Waren er redelijk alternatieven om ter plaatse te komen,c.q. een inzet op enige afstand te doen.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #73 Gepost op: 28 januari 2016, 17:43:42
Nogmaals: auto staat rechtmatig geparkeerd.

Voor wat betreft de rest: is het aan de eigenaar van de auto om de brandweer te beoordelen op de door haar gepleegde inzet?
Feit is gewoon: er is een auto op de zijkant gezet. Men neemt aan door de brandweer. Wie is aansprakelijk? Wie regelt de schade (veiligheidsregio of gemeente)?

Zijn hier protocollen voor?

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 28 januari 2016, 17:58:06
Citaat van: Diamondback link=msg=1402599 date=1453999422

Voor wat betreft de rest: is het aan de eigenaar van de auto om de brandweer te beoordelen op de door haar gepleegde inzet?
Feit is gewoon: er is een auto op de zijkant gezet. Men neemt aan door de brandweer. Wie is aansprakelijk? Wie regelt de schade (veiligheidsregio of gemeente)?

Ik neem aan dat als de brandweer zo ver gaat om een auto op z'n kant te zeggen, ze dat ook ergens (politie) melden?

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 29 januari 2016, 09:44:16

Ik snap de verwarring niet zo. De brandweer legt een auto op zijn kant. Wie is er aansprakelijk: de kerstman of de brandweer?

Bel de brandweer en leg uit dat er door hun toedoen schade is ontstaan. Ze hebben vast een afdeling Schade&Verzekeringen die dit met de eigenaar kan oplossen. De aansprakelijkheid ligt volgens het eerder genoemde artikel 6:162 BW bij hen.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 29 januari 2016, 11:16:51
Even advocaat van de duivel spelen, schade zal ongetwijfeld goedkomen.
Hoe denken jullie over het strafrechtelijk traject? Mag de brandweer dit? rechtvaardigingsgrond noodtoestand?
Verlaten plaats ongeval...?

Is hier eigenlijk jurisprudentie over?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 29 januari 2016, 11:33:35
Als dit echt noodzakelijk is dan kan dit. Bij een strafzaak zal dit dan niet strafbaar blijken.
(overmachtsituatie)
Daarnaast kun je je afvragen of je uberhaupt aan alle bestanddelen komt genoemd in de Sr artikelen.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 29 januari 2016, 13:24:34
Citaat van: silque link=msg=1402748 date=1454062611
Even advocaat van de duivel spelen, schade zal ongetwijfeld goedkomen.
Hoe denken jullie over het strafrechtelijk traject? Mag de brandweer dit? rechtvaardigingsgrond noodtoestand?
Verlaten plaats ongeval...?

Is hier eigenlijk jurisprudentie over?

Als de auto niet door de brandweerwagen op zijn zijkant is gelegd is er al geen sprake meer van VPO. Voor vernieling mis je de opzet. Dan ben je voor strafrecht al snel uitgescheten, nog voor je aan de rechtvaardigingsgronden komt.

Doe je het wel met de wagen en is het aan het A-C gemeld, dan kan die het naar de overkant roepen en is het keurig binnen de tijd vrijwillig gemeld.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 30 januari 2016, 16:24:00
Ik heb het over de situatie waarin de brandweerwagen moedwillig een auto aan de kant drukt, waardoor schade ontstaat.
Dit zal ongetwijfeld door de commandant worden doorgegeven waardoor de VPO niet van toepassing is.

@Dinozzo ik ben niet met je eens dat je de opzet mist, want alhoewel je doel niet is om het voertuig te vernielen weet je dat dit niet anders kan. Je maakt willens en wetens die beslissing, voor een groter doel.
Iemand die een ruit inslaat van z'n instelling om de benen te kunnen nemen wordt ook gewoon vervolgd, terwijl zijn opzet ook niet is om de ruit kapot te maken maar juist om weg te kunnen.

@CopVR3 heb je ook jurisprudentie hiervan?

Ik ben er niet op tegen hoor, bij een noodsituatie ben ik er voorstander van. Ik ben alleen benieuwd of hier uitspraken over zijn of wellicht mensen met ervaring, kan me goed voorstellen dat iemand aangifte komt doen als zn nieuwe BMW aan gort is gereden door de brandweer.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.