Hinderen van voorrangsvoertuig

Auteur Topic: Hinderen van voorrangsvoertuig  (gelezen 23877 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #90 Gepost op: 31 januari 2016, 11:09:07
Citaat van: voske83 link=msg=1403064 date=1454185865
Toch niet. Een rechtvaardigingsgrond, zoals overmacht in de zin van noodtoestand, neemt de wederrechtelijkheid weg. In het geval van vernieling, waarbij de wederrechtelijkheid een bestanddeel is van de delictsomschrijving (mishandeling idem) leidt een geslaagd beroep op een rechtvaardingsgrond tot vrijspraak, omdat de wederrechtelijkheid ontbreekt.

Ik verwacht dat je geen jurisprudentie over dit onderwerp zal vinden. Een vervolging zou evident kansloos zijn.

Je gaat uit van overmacht maar wanneer is er werkelijk en aantoonbaar sprake van overmacht geweest ?

In de grotere steden komt het wel voor dat de hulpdiensten nauwe straten door geparkeerde auto,s  niet of zeer moeizaam in kunnen gaat de politie dan op grote schaal verbaliseren om het af te leren ?

FP924

• Senior gebruiker
Reactie #91 Gepost op: 31 januari 2016, 11:50:22
Citaat van: pascal link=msg=1402991 date=1454168491

Je bedoelt zoiets als dit  ;D

Of dit  8)

http://www.dumpert.nl/mediabase/6618798/9be2d0e1/brandweer_moet_er_door.html

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 31 januari 2016, 12:20:58
Citaat van: voske83 link=msg=1403064 date=1454185865
Toch niet. Een rechtvaardigingsgrond, zoals overmacht in de zin van noodtoestand, neemt de wederrechtelijkheid weg. In het geval van vernieling, waarbij de wederrechtelijkheid een bestanddeel is van de delictsomschrijving (mishandeling idem) leidt een geslaagd beroep op een rechtvaardingsgrond tot vrijspraak, omdat de wederrechtelijkheid ontbreekt.

Ik verwacht dat je geen jurisprudentie over dit onderwerp zal vinden. Een vervolging zou evident kansloos zijn.

Eens, maar..... een rechter zal zich hierover moeten buigen. Ik geloof niet dat dit bij voorbaat al door een OvJ wordt besloten, zeker niet wanneer er aangifte wordt gedaan.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #93 Gepost op: 31 januari 2016, 14:07:45
Mmm.... is het de opzet om het goed te vernielen ? Of is het de opzet om door de straat te rijden.
Je hebt mijn inziens niet de opzet om het goed te vernielen. Je probeert te passeren en je weet dat het daarbij beschadigd kan raken. Volgens mij mis je wel degelijk de opzet om te vernielen. Je bent namelijk niet opzettelijk bezig om een vernieling te plegen.

Dat je aansprakelijk bent voor de schade is een andere zaak.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #94 Gepost op: 31 januari 2016, 14:20:05
Dat vind ik dan weer niet, het doel is niet om het goed te vernielen maar de schade is naar algemene ervaringsregelen redelijkerwijs te voorzien en dus moedwillig gepleegd.

Zelfde als het voorbeeld van het vernielen van de ruit om te ontsnappen, doel was niet om de ruit te vernielen maar toch ben je er schuldig aan.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Reactie #95 Gepost op: 31 januari 2016, 21:29:59
Als ik het filmpje op de gracht bekijk, lijkt het net of de bestelauto die opzij geduwd wordt een oranje zwaailicht voert.
Ook lijkt het of achter de bestelauto een ME voertuig staat.
Is hier misschien sprake van een oefening ?
Ook mede omdat de brandweerauto aan de overkant van de gracht weer terug rijdt.
Als hij aan de overkant moest zijn zou hij toch tegenstrooms gereden hebben ?

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #96 Gepost op: 31 januari 2016, 21:51:46
Citaat van: Oscar link=msg=1403264 date=1454272199
Als ik het filmpje op de gracht bekijk, lijkt het net of de bestelauto die opzij geduwd wordt een oranje zwaailicht voert.

Het is de Oudezijds Voorburgwal. Als je daar tegenstrooms vast zou komen te staan dan moet je terug naar de Damstraat.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #97 Gepost op: 31 januari 2016, 22:03:14
Citaat van: Oscar link=msg=1403264 date=1454272199
Het voorste voertuig is een spoelwagentje van de reiniging. Daar zit een lange haspel (met slang) op. Aan de slang loopt een medewerker en deze spuit het vuil vanaf het trottoir  naar de rijbaan. Achter de spoelwagen rijdt een veegwagen die de bende dan weer opveegt. De bestelwagen die je denkt te zien is de spoelwagen en de ME-bus is de veegmachine.
Omdat het spoelwagentje een hele smalle wielbasis heeft, kreeg de chauffeur dat ding de stoep niet op om Hendrik voorbij te laten rijden. de TS heeft "een kontje" gegeven om zo te helpen het voertuig de stoep op te krijgen.

Citaat
Dat ligt er maar aan. Als de chauffeur op de hoek van de Damstraat al kan zien dat er wat aan het lossen/laden is, is de gewone rijrichting volgen natuurlijk de oplossing. Daar komt bij dat je natuurlijk ook nog kan verwachten dat verkeer de Oudezijds op komt rijden, vanaf bijvoorbeeld het Ouderkerksplein. Dat zal dan achteruit moeten rijden. Wat is sneller?

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #98 Gepost op: 31 januari 2016, 23:19:13

Omdat het spoelwagentje een hele smalle wielbasis heeft, kreeg de chauffeur dat ding de stoep niet op om Hendrik voorbij te laten rijden. de TS heeft "een kontje" gegeven om zo te helpen het voertuig de stoep op te krijgen.
Oow.. hoe kom je hierbij? Het is op zich wel een logische verklaring namelijk.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 31 januari 2016, 23:55:03
Citaat van: CopVR3 link=msg=1403302 date=1454278753
Oow.. hoe kom je hierbij? Het is op zich wel een logische verklaring namelijk.

Heb je op het linkje geklikt?
Ik heb even snel op internet gekeken:   http://cleanmat.eu/nl/stock/35-veegmachines/677-boschung-bso-olympic-2000-p5981-spuit-spoelwagen/
Breedte: een flinke straatveger met ruimte voor broodtrommel (175 cm)
Lengte : 4.50 meter
Hoogte: 210 cm
wielbasis 180cm
laadvermogen: 2100 kg
Een kort voertuig, met de voor- en achterwielen bijna tegen elkaar en een klotsende bak water achterop. Kortom; niet het juiste voertuig om vlot even het trottoir op te draaien.