Als ik het filmpje op de gracht bekijk, lijkt het net of de bestelauto die opzij geduwd wordt een oranje zwaailicht voert.
Ook lijkt het of achter de bestelauto een ME voertuig staat.
Is hier misschien sprake van een oefening ?
Ook mede omdat de brandweerauto aan de overkant van de gracht weer terug rijdt.
Als hij aan de overkant moest zijn zou hij toch tegenstrooms gereden hebben ?
Het voorste voertuig is een
spoelwagentje van de reiniging. Daar zit een lange haspel (met slang) op. Aan de slang loopt een medewerker en deze spuit het vuil vanaf het trottoir naar de rijbaan. Achter de spoelwagen rijdt een veegwagen die de bende dan weer opveegt. De bestelwagen die je denkt te zien is de spoelwagen en de ME-bus is de veegmachine.
Omdat het spoelwagentje een hele smalle wielbasis heeft, kreeg de chauffeur dat ding de stoep niet op om Hendrik voorbij te laten rijden. de TS heeft "een kontje" gegeven om zo te helpen het voertuig de stoep op te krijgen.
Als hij aan de overkant moest zijn zou hij toch tegenstrooms gereden hebben ?
Dat ligt er maar aan. Als de chauffeur op de hoek van de Damstraat al kan zien dat er wat aan het lossen/laden is, is de gewone rijrichting volgen natuurlijk de oplossing. Daar komt bij dat je natuurlijk ook nog kan verwachten dat verkeer de Oudezijds op komt rijden, vanaf bijvoorbeeld het Ouderkerksplein. Dat zal dan achteruit moeten rijden. Wat is sneller?