praktijk of theorie

Auteur Topic: praktijk of theorie  (gelezen 4818 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

brand

• Gast
Gepost op: 24 mei 2005, 10:42:10
De laatste keer dat ik bhv had was het bijna de hele dag theorie en maar een klein stukje praktijk. Ik begrijp dat crusisten het papiertje moeten binnenhalen maar ik denk dat de praktijktraining belangrijker is dan de theorie. Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken. :)

brand

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

• Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2005, 13:05:17
citaat uit het kippehok waar ik wat schreef:

Dat ik vanmorgen BHV herhaling had  
en dat daarbij
na 2 uur theorie   de wagen met brandblusmaterialen NIET     kwam opdagen.
En dat ik nu dus misschien voor 1 uurtje weer ergens heen moet kachelen om dat alsnog te doen voordat mijn diploma wordt verlengd.  

wat een flauwekul allemaal.

Ik zie de praktijk ook als een must (volgend op een stukje theorie.)
Baal hier enorm van.

Arjan
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R

WimvdZ

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2005, 00:35:27
Ik denk dat het ook verschillend is per groep en wat de praktijk precies inhoudt.
Gisteren heb ik een herhalingscursus gegeven aan een groep die juist heel graag wilde weten over de taken van een ploegleider en wat de bhver van een ploegleider kan verwachten, vervolgens een inzet oefening gedaan, maar niet toegekomen aan blussen.
Dit was unaniem in de groep accoord omdat ze het blussen ieder jaar al deden en dit gemiddeld de 5e herhaling was.
Tenslotte bestaat een herhaling uit slechts 4 uur, en belangrijk is het ook om de cursisten iets nieuws te leren en niet alleen het bekende blijven herhalen, dan kunnen ze ook het boek van te voren lezen.

vuurvlieg

• Forum gebruiker
  • Martin
Reactie #3 Gepost op: 10 juni 2005, 16:12:16
Tenslotte bestaat een herhaling uit slechts 4 uur, en belangrijk is het ook om de cursisten iets nieuws te leren en niet alleen het bekende blijven herhalen, dan kunnen ze ook het boek van te voren lezen.

Dus jij zegt eigenlijk dat praktijk belangrijker is, want de theorie kunnen ze lezen uit een boek.
Dan zouden de herhalingslessen uitsluitend uit praktijk moeten bestaan. :o
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven

WimvdZ

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2005, 23:19:06
Ik denk dat een herhalingsles een combinatie van theorie en praktijk moet zijn.
Het nadeel is vaak dat als een training incompagnie gegeven wordt er niet altijd een praktijk inzet mogelijk is, omdat anderen dan "gehinderd"worden in hun werkzaamheden.
Veel hangt natuurlijk af van de frequentie van herhalen.
afgelopen drie weken heb ik een groep getraind in de avonduren daarbij 1 avond theorie brand, 1 avond theorie en praktijk EHBO en de laatste avond in een leeg kantoor met drie lotussen allerlei inzet oefeningen gedaan.
Volgende week ga we dit overdag doen in een vol kantoor met een gedeeltelijke ontruiming van het gebouw, over twee weken het hele gebouw leeg, middenin het centrum van Rotterdam.
Dan zijn er dus vijf dagdelen per jaar aan besteedt!! dit gebeurt niet overal vanwegen de kosten en de overlast/omzetverlies etc.
Ik ben ervan overtuigd dat de gemiddelde BHV er veel te weinig geoefend is naar de praktijk toe, de theorie zit er wel redelijk in als ze minstens 1 keer per jaar herhalen.

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2005, 16:26:01
Er is zoveel verschil in cursussen. Mijn vrouw doet het altijd bij het trainingscentrum van de brandweer in Vlissingen. Dit is echt een goeie je leert er omgaan met veel soorten blusmiddelen. Ontruimen leer je in de flat in het donker etc.gewoon goed.

Zelf heb ik er een gevolgd  een "goedkope" bij en firma uit Goes. WE kregen daar een keer een bak olie op water blussen met co2 en dat was gelijk het oefenen en het examen.

Volgens mij moet de overheid hier wat meer eisen stellen aan de opleidingsfirmas

WimvdZ

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2005, 22:25:08
He Eduard, ik ben het gedeeltelijk met je eens, hoe groot is de kans dat je in het donker een hotel moet ontruimen, en hoe groot is de kans dat je als BHVer een klein brandje moet blussen. Natuurlijk is Vlissingen een heel mooi oefencentrum, ik heb daar zelf een stuk van mijn onderbrandmeester gevolgd, was leuk en goed geregeld. Voor ééns iets anders is dit heel goed, maar dat kleine bakje met een CO2 blusser, een schuimblusser en een deken kan net zo leerzaam zijn! tenslotte bepaalt de instructeur de les. Vlissingen en andere oefencentra zijn meer aantrekkelijk dan het kleine bakje en is dan ook een welkome aanvulling.
Groeten Wim
BHV instructeur

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2005, 23:30:14
Het verschil tussen bijde is erg groot en dat klopt niet.
Je krijgt zo meerdere soorten BHVers de eene kan veel en de andere niet.
Op mijn BHV cursus heb ik dus maar een blusser in handen gehad en een keer iets mogen blussen.

Dit vindt ik gewoon erg mager maar zo zullen de regels zijn, of zeeuwse zuinigheid wie zal het zeggen.

polki

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2005, 14:49:53
Goedmiddag allemaal, ik ben zelf al enkele jaren BHv instructeur, de mensen die je dan voor een herhalingcursus krijgt, vragen zich alleen af wanneer het moment komt dat ze mogen gaan blussen tijdens de herhaling!
echter ben ik van mening, dat wanneer de theorie herhaalt wordt, en allemaal vragende gezichten aantreft, of het zinvol is om een lange praktijkoefening te houden.
Ik vertel zelf de theorie aan de hand van praktijkgebeurtenissen, zodat het beeld een stuk verduidlijkt wordt, naar de cursist toe!

Daarbij ben ik ook van mening, dat je ieder jaar tijdens een herhaling een bepaald punt er uit moet lichten, zo behandel ik nu het thema bom meldingen, en hoe hier mee om te gaan!

je kan het zelf zo leuk en interessant mogelijk maken voor je cursisten!

WimvdZ

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2005, 15:22:15
Ik sluit me aan bij Polki.
De kennis is vaak te ver weg om iets anders te gaan doen.
overigens jou onderwerp over bommeldingen dit jaar, ben ik voor het seizoen 2005/2006 ook mee begonnen en wordt als zeer leerzaam ervaren door de cursisten.
m.vr.gr.Wim