GRIP 1 (rallyauto rijdt publiek in: 2 doden, meerdere gewonden) Westhavenweg - Amsterdam 01-09-2013

Auteur Topic: GRIP 1 (rallyauto rijdt publiek in: 2 doden, meerdere gewonden) Westhavenweg - Amsterdam 01-09-2013  (gelezen 56697 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Zo... Als dit de norm is, dan kun je je vragen gaan stellen bij dit sort ambulante evenementen hulpverlening...

Grote fouten bij hulpverlening dodelijk rallyongeluk

Er is van alles mis gegaan bij de hulpverlening na het dodelijke rallyongeluk in het Westelijk Havengebied, vorig jaar september. Dat zegt betrokken ambulancepersoneel tegen AT5.

Volgens hen is er die dag met ongekwalificeerde hulpverleners gewerkt. Tegen de eigenaar van de particuliere ambulancedienst die betrokken was bij de hulpverlening, is inmiddels aangifte gedaan omdat hij volgens zijn oud-­collega's onverantwoord zou hebben gehandeld.

Bij de autorally op 1 september vorig jaar reed één van de auto's met hoge snelheid het publiek in. Er raakten meerdere toeschouwers gewond, onder wie een 11-­jarige jongen en een 41­-jarige vrouw. Beiden overleden later aan hun verwondingen.

Onzorgvuldige hulpverlening
Een van de eerste hulpverleners ter plaatse was 'ambulancechauffeur' Menno, die namens een particuliere ambulancedienst werkte. Zijn bedrijf was ingehuurd om de medische hulpverlening tijdens de rally te verzorgen. Twee van zijn oud-­collega's, die tijdens het ongeluk met hem werkten, verwijten hem nu dat hij toen onzorgvuldig handelde.

Zo zou hij de 11­-jarige jongen zonder enige ondersteuning uit een greppel hebben getild. Iets wat volgens het andere ambulancepersoneel nooit had gemogen omdat de jongen zijn nek had gebroken. Daarnaast zou hij, zonder dat hij daarvoor bevoegd was, medische handelingen hebben verricht.

Geen diploma's
Als AT5 onderzoek doet naar de hulpverlening tijdens het rallyongeluk blijkt dat Menno tijdens het incident niet de benodigde diploma's had en deze ook nog steeds niet heeft. Dit bevestigt ook de rechtbank in Lelystad, die eerder uitspraak deed in een ander conflict waarbij Menno betrokken is.

In het vonnis staat dat hij 'niet voorkomt in de registers van de Academie voor Ambulancezorg als gediplomeerd ambulancechauffeur, danwel anderszins. Door hem is bij de mondelinge behandeling ook erkend dat hij geen gecertificeerd ambulancechauffeur is'.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg doet inmiddels onderzoek naar de meldingen van het ambulancepersoneel. De Koninklijke Nederlandse Autosport Federatie (KNAF), die de rally organiseerde, laat in een reactie weten het officiële politie­onderzoek af te wachten. Of Menno nog werkzaam is als ambulancemedewerker is niet bekend. Menno zelf wil niet reageren.

http://www.at5.nl/artikelen/133030/grote-fouten-bij-hulpverlening-dodelijk-rallyongeluk

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Citaat van: Diamondback link=msg=1289120 date=1407923491
Zo... Als dit de norm is, dan kun je je vragen gaan stellen bij dit sort ambulante evenementen hulpverlening...
Als ik het goed lees, en het bijbehorende filmpje bekijk, was deze "Menno" dus tevens de eigenaar van het bedrijf? Overigens waren de mensen die nu deze melding maken ook werkzaam voor dit bedrijf en wel gediplomeerd.

Ik kan alleen nergens terugvinden om welke particuliere dienst het hier gaat.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Hoe dan ook: men maakt zich zorgen.

'Geen plek op de markt voor particuliere ambulancediensten'

13 aug 2014 11:43 | laatste update: 13 aug 2014 11:47
Ambulance stock
AMSTERDAM De Academie voor Ambulancezorg is zeer bezorgd over de opkomst van particuliere ambulancediensten. Dat meldt AT5 op hun website.
Volgens de Academie, de enige opleiding waar je een officieel ambulancediploma kan behalen, is het kinderlijk eenvoudig om een ambulancebedrijf te beginnen, zonder de benodigde diploma's op zak te hebben. Iedereen, die dat zou willen, kan een ambulance kopen en een ambulancedienst beginnen.

"We zien dat er de laatste tijd veel van dit soort bedrijven worden gestart", stelt manager van De Academie voor Ambulancezorg Ron Brendel bij AT5. "Daar maken we ons zorgen over. Mensen gaan ervan uit dat als er een gele auto met ambulancestrepen voor komt rijden dat daar dan mensen in zitten die hoogwaardige acute zorg kunnen leveren."

"Maar bij dit soort gevallen blijkt dus dat er helemaal geen garantie is", zegt Brendel in reactie op de onthulling dat er bij de hulpverlening bij het rally-ongeluk grote fouten zijn gemaakt. Brendel vindt dat er voor particulere ambulancediensten geen plek is op de markt en dat er voor acute zorg geen geld moet worden verdiend.

Volgens Brendel gaan organisatoren van evenementen, die dergelijke particuliere diensten inhuren, er vaak vanuit dat deze bedrijven gebruik maken van gediplomeerd personeel. Maar hier wordt helemaal geen toezicht op gehouden. Ook controleert de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) dit soort bedrijven namelijk pas nadat er over geklaagd wordt.

bron: http://www.rtvnh.nl/nieuws/148839/Geen%20plek%20op%20de%20markt%20voor%20particuliere%20ambulancediensten

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Eeuhm, ambulance zorg wordt toch in bepaalde regio's toch nog steeds door particuliere/bedrijven uitgevoerd? Waar zijn er nog echte overheids ambulance's in Nederland?

mark hes

• Senior gebruiker
Citaat van: JJ75 link=msg=1289126 date=1407925476
Eeuhm, ambulance zorg wordt toch in bepaalde regio's toch nog steeds door particuliere/bedrijven uitgevoerd? Waar zijn er nog echte overheids ambulance's in Nederland?
In het bovenstaande artikel worden particulieren ''evenementen'' ambulance bedrijven bedoeld.
Ze hebben het niet over de ambulance dienst die bij ons langs komt als we 112 bellen, maar over de prive dienst die bij grote evenementen ingehuurd word.

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Ik denk als leek dat er een groot verschil zit tussen bijvoorbeeld Ambulance Amterdam/RAVU of noem er nog maar een en bijv. AMBUteam. Personeel van AA+rest heeft allemaal een opleiding gedaan bij de Academie voor Ambulancezorg en staat hierdoor ook allemaal netjes geregistreerd. Bij een bedrijf als AMBUteam, staan dus zoals nu blijkt dus niet allemaal geregistreerd. Sterker nog er lopen daar dus mensen rond zonder enige vorm van opleiding.

Vind ik een kwalijke zaak.

mark hes

• Senior gebruiker
Citaat van: Red link=msg=1289123 date=1407923943
Als ik het goed lees, en het bijbehorende filmpje bekijk, was deze "Menno" dus tevens de eigenaar van het bedrijf? Overigens waren de mensen die nu deze melding maken ook werkzaam voor dit bedrijf en wel gediplomeerd.
Ik kan alleen nergens terugvinden om welke particuliere dienst het hier gaat.

Citaat van: JelZo link=msg=1197558 date=1378071327

Deze particuliere dienst is inmiddels gestopt, en de voertuigen zijn verkocht via ambulance bedrijven.

Een forum collega heeft ergens op het forum een berichtje gepost met het verhaal dat ze gestopt zijn en aangeboden via PM meer informatie te willen geven, maar hier kreeg ik geen reactie op.

Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1289129 date=1407926119
Ik denk als leek dat er een groot verschil zit tussen bijvoorbeeld Ambulance Amterdam/RAVU of noem er nog maar een en bijv. AMBUteam. Personeel van AA+rest heeft allemaal een opleiding gedaan bij de Academie voor Ambulancezorg en staat hierdoor ook allemaal netjes geregistreerd. Bij een bedrijf als AMBUteam, staan dus zoals nu blijkt dus niet allemaal geregistreerd. Sterker nog er lopen daar dus mensen rond zonder enige vorm van opleiding.
Vind ik een kwalijke zaak.

Op het forum lees ik regelmatig dat het naar mijn mening goed geregeld is bij de particulieren ambulance diensten en dat zei wel degelijk weten waar zei het over hebben, en ook rustig een discussie aangaan met ambulance medewerkers van de regulieren ambulance diensten.

Of het vergunning- en diploma technische allemaal goed geregeld is weet ik niet.

Ik ken wel een particuliere dienst die alleen maar werkt met personeel die ook in het dagelijks leven op de ambu rijd en daardoor ook alle benodigde diploma's heeft.

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Als je naar www.ambuteam.nl gaat wordt de pagina automatisch doorgelinkt naar www.ehboteam.nl

Kanarie

• Forum gebruiker
Geen wonder dat het fout gaat. Op EHBOteam.nl staat een vacature voor een arts met de volgende functie-eisen:
"• HBO werk- en denkniveau;
• Geregistreerd als arts;"

Pleegkundige

• Senior gebruiker
  • Ambuvpk i.o
"Menno" heeft wel vaker voor het bankje gestaan. Voordat ambuteam/ehboteam door hem opgericht is runde hij een dierenambulance, o.a. in Friesland en Steenwijk.
Een van de rechtzaken ging onder andere over ruzie met een andere dierenambulance in Friesland om een dode hond. Er zou toen zelfs een achtervolging zijn geweest waarbij ze elkaar met zwaailicht en sirene achtervolgden. Als je zijn naam Googled (achternaam zet ik niet op het forum, eventueel via PM) kom je nog wel meer tegen.
Het verwonderd mij dan ook niets dat het helaas nu toch weer fout is gegaan. Heb hem eens mogen ontmoeten, en had direct al mijn bedenkingen bij hem.
Lijkt mij een goede zaak dat er meer gecontroleerd wordt op dergelijke bedrijven, o.a. door het IGZ. Er zijn bedrijven die het goed voor elkaar hebben, maar ook die dat niet hebben. Hopelijk gaat er nu eindelijk eens wat gebeuren.
En inderdaad, de meeste mensen zien geen verschil tussen een echte reguliere ambulance of een evenementen ambulance van een particuliere organisatie. De mensen (bezoekers en deelnemers) van een evenement hebben recht op goede deskundige zorg!
Terugkomend op het bericht m.b.t. de rally / KNAF wel vreemd dat ze dit geaccepteerd hebben. De organisatie waar ik af en toe wel eens voor "werk" levert ook wel eens ambulances en personeel aan de KNAF. Hun willen persé (en terrecht) SOSA opgeleid personeel bij de rally en controleren ook altijd of dit werkelijk zo is en die mensen nog bevoegd zijn. Dat dit nu zo gegaan is en ze Menno niet gescreend hebben verwonderd mij dan ook.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance