Particuliere ambulance diensten en wensen ambulance stichtingen krijgen tegenwoordig het verzoek om de overheidsstriping te verwijderen, omdat zei niet bevoegd zijn deze te voeren.
De voertuigen van EHBOteam / ambuteam waren ook aangepast, voertuigen van ambuteam waren op het laatst zelfs wit overgespoten. Ik kan me niet voorstellen dat ambuverhuur ministeriele vrijstelling krijgt, vrijstelling, dus niet eens wettelijk geregeld. Het niet mogen voeren van overheids striping is ook niet wettelijk geregeld, maar word via eigendom van de striping geregeld/aangepast.
Als dit wettelijk geregeld zou zijn dan hadden we hier op het forum na veel discussie over dit onderwerp wel een wetsartikel zien verschijnen.
De voertuigen met aangepaste striping staan overigens wel met kenteken in beeld en de voertuigen met overheids striping niet, de laatst zijn naar mijn mening foto's die even snel van internet geplukt zijn.
ik spaar foto's van particuliere ambulances, de helft van de voertuigen van ambulance verhuur is allang verkocht want ik heb de verzamelde foto's van verkoop sites gehaald.
Ik dacht dat ik mijn verhaal redelijk helder geformuleerd had, maar ik probeer het opnieuw.
Neem allereerst kennis van de volgende pagina:
http://www.striping.nl/geautoriseerde-gebruikers-brandweerstriping.htmDit gaat over brandweerstriping, maar is ook op ambulancestriping van toepassing. Deze regelgeving komt bij de zelfde club vandaan. Neem voornamelijk het tiende punt door: "bedrijven die brandweer materieel...> < ...voorwaarden voor het gebruik opgenomen."
Uit dit punt kun je opmaken dat de voertuigen met striping enkel gebruikt mogen worden voor de geautoriseerde gebruikers van gestripete auto's. Wanneer de wagen niet verhuurd is, moet deze in de garage blijven staan. Zoals ik al eerder benoemde: het komt zeer regelmatig voor dat een wagen van een commerciële partij wordt ingezet voor regulier ambulancewerk. Wanneer bovenstaande regeling niet zou bestaan, zou het betekenen dat er spoedritten met wagens zou moeten worden gereden welke niet aan het vereiste uiterlijk zouden voldoen.
Uiteraard mag een BiZa-gestripete auto niet gebruikt worden voor evenementenhulpverlening, omdat deze vorm van hulpverlening niet geautoriseerd is in de Wet op Ambulancezorg. De verpleegkundige welke op een evenement staat de EHV'en doet zijn handelingen dan ook vanwege zijn persoonlijke bevoegdheid, niet door goedkeuring van het bedrijf waardoor hij is ingehuurd. Feitelijk kan je de verpleegkundige (of chauffeur) op een evenement dus beschouwen als een toevallig passerende burgerhulpverlener welke wat extra handelingen mag doen ivm. zijn registratie bij de SOSA, BIG en al dat soort clubs. Dat de verpleegkundige wat geld krijgt om 'toevallig te passeren' en daarbij een busje met gereedschap mee krijgt... Tja...
Ik weet wel dat het een onwijze crime is om voldoende gekwalificeerd ambulancepersoneel/ artsen te krijgen voor commerciële evenementenhulpverlening. Zeker met de toenemende vraag om ambulances op evenementen is er simpelweg een tekort aan ambupersoneel welke bereid is om in het weekend bij te schnabbelen. En dan krijg je praktijken zoals in dit topic omschreven wordt. Na het lezen van dit topic ben ik erg blij dat ik zeer bewust het verhuren van medische diensten aan me voorbij heb laten gaan!