... en eigen verantwoordelijkheid is schijnbaar een lastig begrip. Iedere bezoeker weet dat ze naar een rally gaan kijken, het risico op een ongeval is dan iets groter dan bij een bezoekje brengen aan de braderie van Staphorst.
Geen organisatie of overheid kan ieder risico uitsluiten, zelfs een veilige remzone geeft geen garantie in realiteit. Op papier kan je stellen dat publiek minimaal op 75 meter afstand moet staan echter zegt het niet dat je op 76 meter niet dood kan gaan of gewond kan raken als er een auto uit de bocht vliegt.
Even afgezien dit ongeval en de mogelijke oorzaken...Ik bezoek de Amsterdam Short Rally (en soortgelijke evenementen) al een aantal jaren. In die jaren heb ik tientallen keren mensen het parcour zien overstreken zonder dat hierbij toestemming was van de marshalls of op plekken zien oversteken waar dit totaal onverantwoord is.
De organisatie heeft in mijn opinie (zeker in Amsterdam) een lastige lokatie, met allerlei sluip & kruipdoor weggetjes waar het publiek gaat proberen om zo dicht mogelijk bij de baan te staan. De organisatie heeft, voor zover ik dat heb gezien, altijd mensen weggestuurd, soms met een grote bek tot gevolg richting de betreffende marshalls want ''dat bepalen we zelf wel''.
Als je dan ziet waar de mensen (complete gezinnen met kleine kinderen) gaan staan, dan verbaasd het mij niet dat het fout gaat...
En dat is, in mijn opinie, ook zéker niet te wijten aan de organisatie